Olipas avuliasta porukkaa... Junat meni..
Tulin just kotiin, olin pienen lapsen kanssa hoitelemassa vähän asioita tuolla kaupungilla... Liikuin siis kärryjen kanssa.
No, sattupas niin että asemalle tuli vanhanmallinen lähijuna... jolloinka tarvitsen rattaiden kanssa nostoapua, jotta pääsen junaan... noin 20-30 ihmistä pyyhälsi vilkaisematta minuun, siinä sitten anelin ääneen, et voisko kukaan auttaa.. voisko joku auttaa... Kukaan ei auttanut.. sinne sitten asemalaiturille jäin vähän hämmästyneenä... No, kyllähän noita junia kulkee 10 minuutin välein, joten eipä siinä mitä.. seuraava yritys..
Ja ihan oikeasti.. sama homma... koitin siinä 4 metrin päässä junan oven edessä pyydellä apua, mutta kukaan ei taaskaan auttanut... =O ...joten jäin TOISEN kerran asemalaiturille hämmästyneenä pällistelemään...
Kolmannella yrittämällä en kerinnyt edes suutani aukaista, niin kaksi nuorta poikaa apua pyytämättä tuli tarjoamaan apua, ja nostivat yhdessä tuumin lapsen rattaineen junaan... Ja muutaman pysäkin päästä tulivat myös auttamaan rattaat pois junasta. Iso kiitos heille siitä!!!
Tälleen on ensimmäinen kerta kun on tällaista tapahtunut, aina ennen olen apua saanut, mutta kieltämättä todella ihmetyttää... Eihän kenenkään tietenkään ole pakko auttaa jos ei tahdo..
Ja ennenkun kukaan väläyttää että suomalaiset ei auta, niin tossa junaan ryntäävässä porukassa oli paljon myös ulkomaalaisia.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
SE on tekniikkalaji. Ei niitä vaunuja junaan nosteta vaan vedetään. Menet oma perse edellä rappusiin ja vedät rattaat rappunen kerrallaan ylös. Ainakin vielä 2004 onnistuin näin tekemään. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. Enkä ole edes mikään lihaskimppu. tämmönen 160cm persjalkainen.
Niissä vaunuissa on vähän liian arvokas lasti että uskaltaisi lähteä tuolla tavalla kikkailemaan... Jos ote lipeääkin, niin siinähän sitten vaunut lähtevät ryminällä.
Mua ärsyttää, kun minun auttajana pitäisi kyykistellä ja nostaa sieltä rattaiden etupäästä, josta on huono ottaa kiinni.
Mä olisin kiilannut oven väliin ja odottanut siinä niin kauan, kunnes joku olisi auttanut. Painanut ovenavausnappia pohjassa.
Hyvä tietää että pääasiallisesti siis porukka suhtautuu tähän pieneen nostoapuun negatiivisesti, mitä monet ovat vastanneet.
Joten kysynkin seuraavan kysymyksen, tietääkö joku näkeekö mistään milloin tuolla radalla kulkee missäkin vuorossa vanhanmalliset junat ja milloin nuo uudenmalliset, jotta voin sitten katsella aikataulujen mukaan menojani, ettei tartte olla muita ärsyttämässä ja voi kulkea vaivattomasti ilman muitten ihmisten apuja. Näin varmaan paras kaikille.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää että pääasiallisesti siis porukka suhtautuu tähän pieneen nostoapuun negatiivisesti, mitä monet ovat vastanneet.
-ap-
Kyllä tässä otoksessa on nyt palstalisää mukana. On todella erikoista, että jäit kahdesta junasta, mutta kyllä kai nyt useimmat ihmiset auttavat kun pyydetään! En millään usko muuta.
Vierailija kirjoitti:
Joten kysynkin seuraavan kysymyksen, tietääkö joku näkeekö mistään milloin tuolla radalla kulkee missäkin vuorossa vanhanmalliset junat ja milloin nuo uudenmalliset, jotta voin sitten katsella aikataulujen mukaan menojani, ettei tartte olla muita ärsyttämässä ja voi kulkea vaivattomasti ilman muitten ihmisten apuja. Näin varmaan paras kaikille.
-ap-
Näkee kyllä. Osoitteessa https://www.vr.fi/cs/vr/fi/paakaupunkiseudun_lahiliikenne ja sieltä kohta
"Lähiliikenteen aikataulut yhteysväleittäin
Alasvetovalikosta voit valita aikataulun yhteysvälin mukaan. Aikatauluista voit tarkistaa myös matalalattiajunat."
Matalalattia junat näkyvät aikataulussa vihrellä korostettuna.
Vierailija kirjoitti:
-ap-
En tiedä millä radalla kuljet, mutta ainakin aiemmin hsl:n aikatauluihin (netissä) oli merkitty tieto, onko matalalattiajuna
Pukeudu seksikkäämmin niin saat helpommin apua. Tutkittu juttu.
Vaunut kannattaa valita niin, rttä itse pärjää yksinkin niiden kanssa. Kevyitä ja helposti nosteltaviakin löytyy. Ja jos lapsi osaa jo kävellä, niin lapsi pois vaunuista ja vedät vaunut ylös yksin.
Itse autan jos joku pyytää ja vaikkei pyytäisikään autan kyllä tarvittaessa. Tosin pakko myöntää että ennemmin kyllä vältän tilanteen ja tähän on ihan puhtaana syynä se etten lapsettomana oikein tiedä mitä esim. vaunut ja rattaat painaa puhumattakaan lapsesta tai sitä mistä kohtaa vaunuja kuuluu nostella ja paljonko niitä voi kallistaa etten kippaa toisen lasta mihinkään raiteille. Sama juttu pyörätuolien kanssa.
Siinä pitää väijyttää joku heti, kun juna tulee. Katsot silmiin ja sanot "anteeksi voitko auttaa nostamaan rattaat junaan?" En ole koskaan jäänyt ilman apua. Sitten vielä reipas kiitos perään.
Toisekseen junissa on usein konnarit tarkistamassa, ettei kukaan jää laitureille ja oville leikkimään. Kurkkivat sieltä jostain oviaukosta, että ne kyllä jelppaa viime kädessä. Moni on tullut toisesta vaunustakin kipitellen nostamaan rattaat.
Onko pakko olla avuton? Mulla on 2v lapsi ja meidän vaunut on jotkut retroajan ihmeet, painavat ja isot. Silti oon aina saanu ne riuhdottua yksin niin busseihin kuin juniinkin, juurikin tolla vetämistekniikalla. Skidi pois vaunuista ja kiskon ne vaunut portaita pitkin.
Miten auttaminen voi olla näin vaikea asia monille? On se kamalaa jos käyttää toisen hyväksi aikaansa saamatta mitään.
Varmaan jättäisitte liukastuneen vanhuksenkin vaan makaamaan.
Vierailija kirjoitti:
SE on tekniikkalaji. Ei niitä vaunuja junaan nosteta vaan vedetään. Menet oma perse edellä rappusiin ja vedät rattaat rappunen kerrallaan ylös. Ainakin vielä 2004 onnistuin näin tekemään. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. Enkä ole edes mikään lihaskimppu. tämmönen 160cm persjalkainen.
Nimenomaan takaperin, olen pyörätuolipotilaita vienyt monesti ylös rappusia.
Täytyy myöntää että itsekin suhtaudun hieman karsastaen tuollaisiin ylisuuriin hyökkäysvaunuihin, joiden kanssa Ap tuntui olevan liikenteessä. Ymmärrän, että kahden lapsen kanssa liikkuessa pitää olla vähintään yhdet rattaat, mutta suurikokoisten hyökkäysvaunujen kanssa ei ehkä kannata lähteä kaupungin ruuhkiin.
Itselläni on vain yksi lapsi, joten pärjäsin mainiosti pelkällä kantoliinalla. Sen vuoksi on hieman vaikea ymmärtää, miksi ihmiset liikkuvat ylisuurien vankkureiden kanssa paikoissa, jonne ne eivät sovi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että itsekin suhtaudun hieman karsastaen tuollaisiin ylisuuriin hyökkäysvaunuihin, joiden kanssa Ap tuntui olevan liikenteessä. Ymmärrän, että kahden lapsen kanssa liikkuessa pitää olla vähintään yhdet rattaat, mutta suurikokoisten hyökkäysvaunujen kanssa ei ehkä kannata lähteä kaupungin ruuhkiin.
Itselläni on vain yksi lapsi, joten pärjäsin mainiosti pelkällä kantoliinalla. Sen vuoksi on hieman vaikea ymmärtää, miksi ihmiset liikkuvat ylisuurien vankkureiden kanssa paikoissa, jonne ne eivät sovi.
Mulla on tollaset vankat vaunut ihan käytännön syistä, kun asutaan parin kilsan päässä juna-asemalta, omakotitalo alueella, ja noilla nyt on vaan helpompi tarpoa tuolla jalkakäytävillä talvella.. varmaan voit kuvitella että jos jalkakäytävillä on lunta tai jäätä, niin keposilla ja ohut renkaisilla rattailla on aika ilkeä tuolla liikkua... Lenkkeilen muutenkin suunnilleen 1,5h päivässä (lapsen päikkäriaikaan) joten siinäkin ovat kätevät.
Mut ei siinä mitä, sain linkin mistä näkee milloinka noita uudenmallisia junia kulkee, ja alan suunnittelemaan menoni niiden mukaan, niin elämä on helpompaa.
Hassua, en todellakaan arvannut, että tuo nostamisapu on monelle epämieluisa juttu. Mutta nyt tiedän, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko olla avuton? Mulla on 2v lapsi ja meidän vaunut on jotkut retroajan ihmeet, painavat ja isot. Silti oon aina saanu ne riuhdottua yksin niin busseihin kuin juniinkin, juurikin tolla vetämistekniikalla. Skidi pois vaunuista ja kiskon ne vaunut portaita pitkin.
Kävelykykyisen taaperon kanssa vielä ihan jees, mutta mihis vauvan laitat siksi aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ihan turvallisuussyistä menisi julkisiin vauva kantoliinassa tai rintarepussa. Jos sitten ei olekaan istumapaikkoja ja kaarteessa/äkkijarrutuksessa horjahdat ja rysähdät lattialle murskaten lapsen allesi.
Raskausaikana kun jo totuin siihen, että kukaan ei todellakaan luovuta istumapaikkaa sitä enemmän tarvitsevalle. Niin että nyt todellakin liikun hyökkäysvaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitä.
Tuu näyttää minulle kuinka hyvin sinä onnistut tempomaan noi meidän vaunut sinne vanhanmalliseen junaan... =)
Varaan popparit mukaan =)
Kiitos rehellisestä vastauksesta!!! Kiva tietää syitä.
-ap-