Olipas avuliasta porukkaa... Junat meni..
Tulin just kotiin, olin pienen lapsen kanssa hoitelemassa vähän asioita tuolla kaupungilla... Liikuin siis kärryjen kanssa.
No, sattupas niin että asemalle tuli vanhanmallinen lähijuna... jolloinka tarvitsen rattaiden kanssa nostoapua, jotta pääsen junaan... noin 20-30 ihmistä pyyhälsi vilkaisematta minuun, siinä sitten anelin ääneen, et voisko kukaan auttaa.. voisko joku auttaa... Kukaan ei auttanut.. sinne sitten asemalaiturille jäin vähän hämmästyneenä... No, kyllähän noita junia kulkee 10 minuutin välein, joten eipä siinä mitä.. seuraava yritys..
Ja ihan oikeasti.. sama homma... koitin siinä 4 metrin päässä junan oven edessä pyydellä apua, mutta kukaan ei taaskaan auttanut... =O ...joten jäin TOISEN kerran asemalaiturille hämmästyneenä pällistelemään...
Kolmannella yrittämällä en kerinnyt edes suutani aukaista, niin kaksi nuorta poikaa apua pyytämättä tuli tarjoamaan apua, ja nostivat yhdessä tuumin lapsen rattaineen junaan... Ja muutaman pysäkin päästä tulivat myös auttamaan rattaat pois junasta. Iso kiitos heille siitä!!!
Tälleen on ensimmäinen kerta kun on tällaista tapahtunut, aina ennen olen apua saanut, mutta kieltämättä todella ihmetyttää... Eihän kenenkään tietenkään ole pakko auttaa jos ei tahdo..
Ja ennenkun kukaan väläyttää että suomalaiset ei auta, niin tossa junaan ryntäävässä porukassa oli paljon myös ulkomaalaisia.
Kommentit (62)
Epäilen kyllä nyt, että olemuksestasi ei jotenkin näkynyt, että olet menossa junaan ja ihmiset eivät kuulleet tai ymmärtäneet pyyntöäsi. Olitko esimerkiksi kääntänyt rattaasi oikein päin (työntöaisa junaan päin)?
Vierailija kirjoitti:
Etkö voinut nostaa itse??
Noihin vanhanmallisiin lähijuniin ei vaunuja pysty KUKAAN yksin nostamaan, vaan siihen tarttee kaverin joka nostaa rattaiden toisesta päästä, ja toinen toisesta. Ei siinä ole voimalla mitään tekemistä asian kanssa.
Eli nostaisin hitossa jos pystyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noihin vanhanmallisiin lähijuniin ei vaunuja pysty KUKAAN yksin nostamaan, vaan siihen tarttee kaverin joka nostaa rattaiden toisesta päästä, ja toinen toisesta. Ei siinä ole voimalla mitään tekemistä asian kanssa.
Kuinka mä onnistuin sit itse nostamaan 15 v sitten, ihan yksin. Onhan se hankalaa siinä keskellä olevien tankojen takia, mutta ei ollenkaan mahdotonta. Olen tehnyt sen usein.
Vierailija kirjoitti:
Näissä vanhoissa junissa on kolme korkeaa porrasta asemalaiturin ja vaunutasanteen välissä. Ei semmoiseen kyllä mitenkään saa vaunuja yksin nostettua. Kaikki junat olivat sellaisia silloin, kun mun lapset oli pieniä. Onneksi silloin oli avuliaita ihmisiä ja myös konduktöörejä auttamassa. Ei taida enää olla kuin yksi konarikaan per juna...
Vierailija kirjoitti:
Epäilen kyllä nyt, että olemuksestasi ei jotenkin näkynyt, että olet menossa junaan ja ihmiset eivät kuulleet tai ymmärtäneet pyyntöäsi. Olitko esimerkiksi kääntänyt rattaasi oikein päin (työntöaisa junaan päin)?
Voi kuule, olin ihan selkeästi menossa junan ovelle. Ja ihan ääneen pyytelin ihmisiltä apua. Ketään ei vaan kiinnostanut auttaa. *huokaus*
Siks tää mua hämmästyttääkin.. aina on ennen on apua tullut, monta kertaa pyytämättäkin. Kyllä sen verran noita lähijunia käytän, että osaan kyllä pyytää apua, ja näyttää siltä että olen junaan menossa. Jos sun on vaikea uskoa, niin usko huvikses, niin oli munkin vaikea uskoa että näinä kävi. Eihän tuohon maailma kaadu, pointtini on vaan se että hämmästyttää vaan se ettei ihmiset vaivaudu auttamaan.
Lopuksi olin siinä ihan oven edessä, ja siinä junan välikössä vaan ihmiset tuijottivat minuun, eikä elettäkään kukaan tehnyt siinäkään, minä osottelin edelleen kärryjä ja ovet läjähtivät kiinni...
SE on tekniikkalaji. Ei niitä vaunuja junaan nosteta vaan vedetään. Menet oma perse edellä rappusiin ja vedät rattaat rappunen kerrallaan ylös. Ainakin vielä 2004 onnistuin näin tekemään. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. Enkä ole edes mikään lihaskimppu. tämmönen 160cm persjalkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka mä onnistuin sit itse nostamaan 15 v sitten, ihan yksin. Onhan se hankalaa siinä keskellä olevien tankojen takia, mutta ei ollenkaan mahdotonta. Olen tehnyt sen usein.
No mulla on tällä hetkellä leveät Brion rattaat, jotka nippa nappa mahtuvat siitä tankojen ohi mitkä on siinä ovella. Siinäkin on kahdella ihmisellä sovittamista. Ja sinne vaunuosastoon noilla vaunuilla ei enää sitten mahdukkaan, renkaat niin leveät ettei ovesta siis pääse, kun ottaa karmeihin kiinni. Voin lyödä vetoa, että sinä et myöskään noita meidän talvirattaita yksin nostelis mihinkään junaan. Ja tän tarkoitus ei mitenkään ole haastaa riitaa kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy kyllä vaikka onkin hieman ikävää. Itselleni kävi noin muutaman kerran kun noita vanhoja ei matalalattia junia oli enemmänkin. Toki tällöin pitää ottaa vaunuja sivusta kiinni, ikäänkuin "kainaloon" mutta toinen käsi suorana vaunujen toisella puolella ja tällöin se keskellä oleva kaide on ikävästi tiellä, mutta kyllä siitä selviää, tuntuu ikävästi käsiin kun suoraan levitetyn käden varaan pitää nostaa se vaunujen + lapsen paino jne. Toki auttaa hieman kun laittaa vaunut "nojaamaan" itseäsi päin, jolloin osa painosta kohdistuu sinua noin vyötäröön (riippuen pituudestasi)
Ärsytti kyllä vietävästi kun noin sattui, varsinkin silloin kun olit kyydissä ja piti vain jäädä pois omalla asemalla, mutta ei ketään auttamassa.
Hommaa rintareppu tai pienemmät vaunut, jos on noin vaikeaa. Miksi kenenkään pitäisi auttaa SUA?
Sun olisi pitänyt peruuttaa siihen portaille ja tukkia tie. Kyllä ainakin mua on aina siinä joku auttanut.
Vierailija kirjoitti:
SE on tekniikkalaji. Ei niitä vaunuja junaan nosteta vaan vedetään. Menet oma perse edellä rappusiin ja vedät rattaat rappunen kerrallaan ylös. Ainakin vielä 2004 onnistuin näin tekemään. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. Enkä ole edes mikään lihaskimppu. tämmönen 160cm persjalkainen.
Pitänee sitten varmaan ottaa noi keposet ja kapea renkaiset kesärattaat käyttöön, jotta pääsee harjoittelemaan tätä tekniikkalajia. Ei meinaan ole sellaista tekniikkaa jolla sais noi leveät brion rattaat tekniikallakaan nostettua.
Olennaista ei ole hallitseeko tekniikkaa tai onko se ylipäätään kyseisellä kyydittävällä, sen kuljettajalla ja vaunumallilla mahdollista turvallisesti.
VR on laskenut sen varaan, että ihmiset on avuliaita, eikä konnarit käy tarkistamassa tilannetta aikataulun vuoksi. Järkevää se olisi.
Olennaista ap:n tapauksessa on, että ihmisiä kulki ohi, eivätkä he välittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa rintareppu tai pienemmät vaunut, jos on noin vaikeaa. Miksi kenenkään pitäisi auttaa SUA?
Niin, hyi hyi, vähänkö olis hirveää auttaa jotakuta. Kamalaa semmonen auttaminen. Yök.
Muistathan tarjota sitä työntöaisaa niille nostajille, se on paljon kohteliaampaa antaa auttavan ottaa siististä työntöaisasta. Kun taas itse voi nostaa sieltä toisesta päästä, joka voi varsinkin tälläisellä säällä olla ikävän märkä / kurainen tms.
Vierailija kirjoitti:
En 2,5 vuotiasta lasta kanna rintarepussa.
Kuten jo aloituksessa sanoin, ettei kenenkään tietenkään tartte pakosta auttaa.. Mutta kyllä sitä silti olettaa että noin monesta ihmisestä edes joku vähän jeesais.
Mut ei kai siinä mitä, pitää vissiin asennoitua siihen että tänä päivänä ihmiset eivät sitten vaan auta vierasta, oli se kuinka pieni asia tahansa.
Kummalista. Ei mulle ole koskaan käynyt noin. Itse valikoin siitä laiturilta aina valmiiksi mielessäni jonkun, jolta pyydän apua jos tulee vanhan mallinen juna. Kun se juna sitten tulee, kysyn siltä joltain, että "anteeksi, voitko auttaa näiden rattaiden kanssa". Kukaan ei ole koskaan kieltäytynyt. Jos kysymystä ei kohdista suoraan kellekään, vaan yleisesti huutelee, että saisko apua, niin kukaan ei varmasti kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Aika usein aikoinaan nostin itse (kevyet ja ketterät) vaunut junaan ja junasta ulos, kun apua ei saanut. Ja huomautan vielä, että olin anorektisen laiha ruippana ilman lihasvoimaa. Kerran yritys meni vaikeaksi ja ruhjoin itseni mustelmille, mutta vaikka huusin(!!) apua, ei kukaan korvaansa lotkauttanut. Kävelivät vain ohitse.
Ihmiset vihaa vaunumatkustajia, koska ilmainen matka on kaiketi kohtuuton etuus. Todellisuudessa, verrattuna matkustamisen vaikeuteen, se matkan hinta ei ole mitään...
No tunnustan että mua ei huvita yhtään auttaa näitä vaunuihmisiä. Jos joku suoraan kysyy niin joo, mutta muuten kyllä kävelen ohi ja välttelen parhaani mukaan. Aina on riski että se pentu satuttaa itsensä tmv. tapahtuu enkä halua olla osallisena sellaisessa. Anteeksi nyt vain. Ja olen itse lapseton nainen.