Onko täällä muita suomalaisia, jotka näyttävät ihan aasialaisilta?
Itseäni on kutsuttu lempinimellä "inuiitti". Vaikka olen siis täysin suomalainen (tietääkseni), minulla on aasialaishenkiset piirteet. Silmäni ovat aika pienet ilman luomivakoa, huuleni suuret ja leveät ja kasvoni hieman "lättänät" ja neliskanttiset. Näytän vähän Ninja Sarasalolta ja Björkin näköiseksikin minua on sanottu. Kaakkois-Aasiassa reissatessani minua luultiin puoliksi thaimaalaiseksi ja usein saankin vastata kysymyksiin, että mistä sukujuureni ovat.
Tämä on kiinnostavaa, koska tosiaankin olen ihan suomalainen. Vanhempani ovat tummapiirteisiä, mutta minulle on ihan selkeästi valikoitunut eksoottisin geenipooli ja varmasti osa piirteistäni on hypännyt jostain sukupolvien takaa. Onko siis niin, että meissä suomalaisissa on aasialaista geeniperimää, vai voiko tämä olla ihan sattumaa? Onkohan muissa Euroopan maissa aasialaisen näköisiä ihmisiä?
Kommentit (101)
Minä näytän ihan Sergei Lukjanenkolta, paitsi että silmät ovat vaaleat enkä ole noin pulska. Mutta piirteet on hyvin samat. Surulliseksi tämän asian tekee se, että olen nainen.
https://kauppa.intokustannus.fi/wp-content/uploads/2015/12/Lukianenko_1…
Lukjanenko on siis kazakstanilainen kirjailija. Isäni näyttää hyvin samalta, joskus 70-luvulla se piti partaa ja tuli aina pysäytetyksi tullissa koska sitä luultiin kai kazakstanilaiseksi palkkat.appajaksi.
Sukututkimusta on tehty satoja vuosia taaksepäin ja pelkkiä umpihämäläisiä jurrikoita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset ovat alunperin juuri tuollaisia kuin aloituspostauksessa kuvailtiin. He ovat ilmeisesti levittäneet geenejään myös Itä-Suomeen.
Itse olen hämäläinen ja meidän joukossa ei noita piirteitä ole. Kaikki olemme pyöreäsilmäisiä, sinisilmäisiä ja iho on vähän pinkkiin vivahtava.
Nuo geenit on tutkittu ja Savolaisen naaman pyöreys sekä kainuun tuli Venäjältä. Näissä oli eniten heitä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta provosoidun kysymyksenasettelusta. Esim. serkkuni ON IHAN TÄYSIN SUOMALAINEN vaikka sattuukin olemaan Kiinasta adoptoitu 11 vuotta sitten. Aasialaista hänessä on geenit ja muistona yksi nimi suomalaisen etunimen perässä.
Eihän se silloin täysin suomalainen ole vaan Suomen kansalainen. Kantasuomalainen on täysin suomalainen. Se on ihan ok, että synnytään täällä, mutta geenit on geenejä, eikä kaverisikaan tarvitse niitä hävetä. On älytöntä väittää, että kantasuomalainen ja kiinalaisista vanhemmista syntynyt ovat molemmat sama asia. Eivät ole ja ei siinä mitään, kyllä tänne mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Romaneilta ja tataareilta on saatu geeniperimään idän eksoottisempia sävyjä.
Ei pidä paikkaansa nuo ovat marginaalissa sekoitteena. Mutta Saksasta on tummia paljon tullut Suomeen ja ihan "arjalaisia" :)
Miss Suomi kisassa on yksi vaalean aasialaisen näköinen tytteli. Kaunis on.
Näkee, että ketjuun kommentoineet eivät ole perehtyneet viimeaikaisiin tutkimuksiin...
Vierailija kirjoitti:
Miss Suomi kisassa on yksi vaalean aasialaisen näköinen tytteli. Kaunis on.
Siis toi Eerika Myllys, erittäin herttaisen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun tätini näyttää aasialaisesta. Pari kertaa hänelle on sanottukaan, että painu takaisin kotimaahan. Ihan suomalaiset vanhemmat, mutta tädin sekä äitini isoisoisä ollut venäläinen.
Mutta eihän kukaan tollasta sano? :D (sarkasmia) nykyään esitetään ettei tollasta rasismia ole. Mulla on yks tuttu joka näyttää samalle kun sun täti :)
Kotimaa 24.10.2008 07:23
Savolaisen ja pohjalaisen erottaa jo geeneistä
Savolaisuus, hämäläisyys ja pohjalaisuus näkyvät jopa geeneissä. Tuoreessa tutkimuksessa suomalaiset pystyttiin erottamaan perimältään lähes maakunnan tarkkuudella.
Tutkittujen kaikki neljä isovanhempaa olivat kotoisin samalta alueelta.
Itä- ja länsisuomalaisten väliset geneettiset erot ovat erittäin suuria. Eri puolelta maata kotoisin olevien suomalaisten perimien välillä saattaa olla jopa suurempia eroja kuin vaikkapa brittien ja saksalaisten perimän välillä.
Suomalaisten johtama tutkimus julkaistiin tänään PLoS ONE -tiedelehdessä.
STT
Ja savossa ja Kainuussa oli ne itägeenit yleisimmät, enemmän kuin P-Karjalassa
Vierailija kirjoitti:
Minä näytän ihan Sergei Lukjanenkolta, paitsi että silmät ovat vaaleat enkä ole noin pulska. Mutta piirteet on hyvin samat. Surulliseksi tämän asian tekee se, että olen nainen.
https://kauppa.intokustannus.fi/wp-content/uploads/2015/12/Lukianenko_1…
Lukjanenko on siis kazakstanilainen kirjailija. Isäni näyttää hyvin samalta, joskus 70-luvulla se piti partaa ja tuli aina pysäytetyksi tullissa koska sitä luultiin kai kazakstanilaiseksi palkkat.appajaksi.
Sukututkimusta on tehty satoja vuosia taaksepäin ja pelkkiä umpihämäläisiä jurrikoita löytyy.
Aika moni suomalainen nainen näyttää tuolta, ilman viiksiä tietenkin. Varsinkin keski-ikäisissä on paljon tuon näköisiä :D
Olemme luultavasti hyvin samanpiirteisiä, minuakin on sanottu aivan Björkin ja Ninjan yhdistelmäksi 😄 Tummat piirteet, paksut huulet, mantelin muotoiset viherruskeat silmät ja korkeat poskipäät.
Omassa geeniperimätestissä sain tulokseksi Suomalaisuutta, venäjää, keski-aasiaa, Baltia, inuiittia. Eli aika monta perimää omaan 😄
Ehkä olemme kaukaisia sukulaisia? 🤔
Luomipoimua minulla ei ole, mutta kapeat ja pienet silmät muuten. Sen lisäksi aasialaiset leukaperät ja poskipäät sekä kallon muoto. Kuulostan joltain rotutohtorilta sanoessani noin, mutta niin se on :D Monelta itäsukuiselta suomalaiselta löytyy aasialaisia piirteitä, Suomessa on yllättävän paljon eri heimoja. Länsisuomalaiset ja itäsuomalaisethan ovat geeniperimältään suurin piirtein yhtä kaukana toisistaan kuin kokonaiset eri kansallisuudet.
Hmm olen kuullut ja lukenutkin, että ihan alkuperäiset venäläiset ovat vaaleatukkaisia ja ns suorakasvoisia. Ei mitenkään aasialaisia muistuttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaneilta ja tataareilta on saatu geeniperimään idän eksoottisempia sävyjä.
Ei pidä paikkaansa nuo ovat marginaalissa sekoitteena. Mutta Saksasta on tummia paljon tullut Suomeen ja ihan "arjalaisia" :)
Marginaalista tässä joka tapauksessa puhutaankin. Selvästi aasialaisen näköisiä kantasuomalaisia on harvassa, jos ei ole tiedossa saamelaisperimää.
Itse sain geenitestissä tulokseksi hajanaisia prosentteja inuiittia, Kaakkois-Aasiaa ja Itä-Siperiaa.
Toisen vanhempani juuret ovat rajantakaisessa Karjalassa. Emme ole yhtään aasialaisen tai muun itäisen kansan näköisiä.
Muistutamme lähinnä skandinaaveja tai pohjois-saksalaisia. Kapeahkot kasvot, vaaleat hiukset, siniset silmät, joillakin suvussamme on tosi vaaleat silmät.
Ruotsissa minua luullaan ruotsalaiseksi.
Pohjanmaalla asuvan serkkuni sukulaisilla on melko vinot silmät. Heillä ei ole juuria Itä-Suomessa.
Mielestäni muutenkaan Itä-Suomessa ei ihmisillä ole yleensä erityisen vinot silmät.
Monella ruotsalaisella on tosi vinot silmät. Mistähän sekin johtuu? Ei ainakaan suomalaisista sukujuurista, koska täällä ei sellaisia näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla venäläisiä juuria? Siellähän on idässä sen näköistä porukkaa.
Voi hyvin ollakin. Sukujuuriani on kyllä enimmäkseen keski-suomessa... olen ajatellut, että ehkä saamelaisiakin voi mukana olla. ap
Mä oon huomannu, että Keski-Suomessa tällänen "leveä ja litteä" kasvojen muoto on tosi yleinen. En tiedä mistä johtuu. Olen itsekin sieltä kotoisin ja minunkin kasvot on leveähköt ja sivulta katsottuna aika litteä. Leukaperät on leveähköt, mutta leukaa ei juurikaan ole. Nenä on pienehkö, mutta hieman leveä. Eli mullakin on ehkä aavistuksen aasialaismaiset piirteet.
Itäisiä piirteitä täälläkin 🤚Mutta minua luullaan usein venäläiseksi.
Mistähän minä olen tullut kun näytän apinalta ja marakatin sekoitukselta? Mitikää sitä kun ylennätte itseänne!
En ole ikinä nähnyt niin kaunista naista kuin Norjassa Nidarosin tuomikirkon kiinatar oppaana. Ihan epätodellinen kaunotar, iho posliinia ja vaikka kasvot olivat kiinalaiset niin maailman kaunein ihminen oli ja paksut mustat hiukset puoliselkään.