Onko täällä muita suomalaisia, jotka näyttävät ihan aasialaisilta?
Itseäni on kutsuttu lempinimellä "inuiitti". Vaikka olen siis täysin suomalainen (tietääkseni), minulla on aasialaishenkiset piirteet. Silmäni ovat aika pienet ilman luomivakoa, huuleni suuret ja leveät ja kasvoni hieman "lättänät" ja neliskanttiset. Näytän vähän Ninja Sarasalolta ja Björkin näköiseksikin minua on sanottu. Kaakkois-Aasiassa reissatessani minua luultiin puoliksi thaimaalaiseksi ja usein saankin vastata kysymyksiin, että mistä sukujuureni ovat.
Tämä on kiinnostavaa, koska tosiaankin olen ihan suomalainen. Vanhempani ovat tummapiirteisiä, mutta minulle on ihan selkeästi valikoitunut eksoottisin geenipooli ja varmasti osa piirteistäni on hypännyt jostain sukupolvien takaa. Onko siis niin, että meissä suomalaisissa on aasialaista geeniperimää, vai voiko tämä olla ihan sattumaa? Onkohan muissa Euroopan maissa aasialaisen näköisiä ihmisiä?
Kommentit (101)
Saamelaiset ovat alunperin juuri tuollaisia kuin aloituspostauksessa kuvailtiin. He ovat ilmeisesti levittäneet geenejään myös Itä-Suomeen.
Itse olen hämäläinen ja meidän joukossa ei noita piirteitä ole. Kaikki olemme pyöreäsilmäisiä, sinisilmäisiä ja iho on vähän pinkkiin vivahtava.
Yksi kaveri näyttää aivan japskilta, sukujuuret supisuomalaiset. Voi tietenkin olla että joku kiertelevä laukkuryssä on käynyt kiksauttamassa navettapiikaa jossain Savon sydänmailla, lapsi kirjattu isättömäksi tai rengin äpäräksi. Moni saame näyttää vähän japanilaiselta eli ehkäpä teillä on tietämättänne alkuperäiskansan geenejä sukuperimässänne.
Dna- testillä hän se perimä selviää.
Mulle tulee suomalaisesta aasialaisen näköisestä mieleen aina Laura Heija ja Sarasalon Ninja. En tiedä ovatko puoliksi aasialaisia, mutta Lauran äiti ei ainakaan ole aasialainen.
Romaneilta ja tataareilta on saatu geeniperimään idän eksoottisempia sävyjä.
Täällä yksi! Silmäni ovat vinot, kasvot leveät ja korkeat poskipäät sekä pieni nenä. Tumma tukka ja kulmat, silmät vihreät.Suku on Kainuusta. Nämä sukupiirteet ovat vahvoja ja monella serkullakin on itämaiset silmät.
Mulle on moni sanonut, että näytän Björkiltä. Tummat hiukset, vaaleahko iho.
Pari kertaa joku on tullut mulle instassa kommentoimaan japaniksi ja koreaksi ja sitten kirjoittaneet saman viestin englanniksi silleen "sori, et taidakaan olla japanilainen/korealainen"
Lapissa noita aasialaisen näköisiä on tosiaan aika paljon. Näyttää myös periytyvän se ulkonäkö aika erikoisesti. Meilläkin on suvussa erään puoliso lapista kotoisin ja hän ei itsessään ole mitenkään aasialaisen näköinen eikä heidän lapsensa, mutta lapsenlapsista yllättäen sitten useampikin näyttää aasialaiselta eli siis lappilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse mutta elämäni aikana olen törmännyt pariin tällaiseen juuri ninjasarasalomaiseen tyttöön :D ja esimerkiksi MFF- Laura oli sellaisen aasialaisen näköinen.
Laura oli kyllä niin kaunis. ❤️
Vierailija kirjoitti:
En ole itse mutta elämäni aikana olen törmännyt pariin tällaiseen juuri ninjasarasalomaiseen tyttöön :D ja esimerkiksi MFF- Laura oli sellaisen aasialaisen näköinen.
Laura Lepistö on myös vähän aasialaisen näköinen, mutta "suomalaisella tavalla".
Itseä on myös luultu ulkomailla muutaman kerran aasialaiseksi, ja mitään aasialaisia sukujuuria ei ole, saamelaisia kylläkin.
Anteeksi mutta provosoidun kysymyksenasettelusta. Esim. serkkuni ON IHAN TÄYSIN SUOMALAINEN vaikka sattuukin olemaan Kiinasta adoptoitu 11 vuotta sitten. Aasialaista hänessä on geenit ja muistona yksi nimi suomalaisen etunimen perässä.
Lapsena minua kiusattiin koska näytin kuulemma kiinalaiselta vinosilmältä. Aikuisena näytän edelleen vähän aasialaiselta, mutta en enää niin paljon kuin lapsena. Olen aina ajatellut että joku niistä bunkkerinrakentajista oli isoisoisäni.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa oli tuhansia kiinalaisia tekemässä bunkkereita ja muita linnoitustötä vähän yli sata vuotta sitten Äitini j a isoäitini asuivat Helsingissä ja kiinalaiset kyllä erottuivat katukuvasta, sillä heillä oli pitkä musta letti selässä ja pyöreä patalakki päässä. Äitini näki silloin ensimmäisen kerran toppatakkeja , joita kiinalaiset talvella pitivät. He rakensivat pitkin nykyistä kehä-ykköstä, siis Haaga, Leppävaara, Westend alueella juoksuhautoja, jossa lapset nyt leikkivät. He jäivät tänne Venäjän vallankumouksen melskeissä ja sulautuvat suomalaisiin lopulta. Heitä ei ilmeisesti mitenkään rekisteröity,ei ollut sotuja ym.
Suurin osa näistä rakentajista vietiin pois. Joku yksittäinen henkilö on voinut jäädä mutta ei koko porukka. Olivat surkeasti varustettuja ja ruokittuja.
Eräs italialainen mies, joka tunsi paljon suomalaisia sanoi meidän olevan maailman kauneimpia naisia juuri koska meissä yhdistyy vaaleus pieneen häivähdykseen aasialaisuutta silmissä ja poskipäissä. Voisin kuvitella hänen tarkoittavan jotain pia lambergin tyylistä ulkomuotoa tai karita tykkää.
Itse kuulun aasialaisen näköisiin enkä todellakaan pidä pyöreää naamaani erityisen kauniina. Silti olen ylpeä meidän uniikista geeniperimästämme. Ugrilaiset kansat ovat googlauksen perusteella juurikin aasialaisen/ eskimon näköisiä.
Down syndroomaa kantavalla voi olla tollaset silmät myös.
Savossa ja kainuussa on itägeenisia 3/4 stä mutta Itärajalla enää 1/4 stä. Savo ja Kainuu ovat saaneet eniten venäläisten idästä perimää. Ruotsinsuomalaiset ovat taas Etelämpää Venäjältä, juutalaisjuurisia mutta valkeita.
Mulla oli kaveri jolla ihan aasialaiset piirteet ja on yhä hyvännäköinen kyllä.
Minä olen myös keski-suomesta ja minullakin on vähän "lättänät" ja leveät kasvot. Silmät sen sijaan ihan perus eurooppalaisen näköiset, ei siis aasialaisen näköiset. Olen huomannut, että keski-suomessa useammilla on saman malliset kasvot kuin itselläni kuin vaikka läntisessä suomessa.