Te äo yli 135
Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?
Kommentit (591)
ap. wrote:
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jo valmiiksi idiootti edes lähtee testaamaan älykkyyttään tosissaan muiden tekemillä mittareilla. Mensassa on varmasti kohtalotovereita. Lahjakkuus on sitä että sinulla on ylipäätään mitään annettavaa ympäristöllesi.
Lahjakkuus ja älykkyys ovat aivan eri asioita, en minä ole minkään alan erityislahjakkuus.
Tarkoitat että haet jotain hyväksyntää vai mikä olikaan pointtisi jonka jätit mainitsematta. Tällä tavoin kirjoituksesi esiintyy vain huomionkipeytenä joka ei ole lahjakasta ei viisasta ei älykästä eikä tuo mitään parannusta sinun tai muiden elämään.
Juu, hain kaltaisteni huomiota ja kaipaan hyväksyntää niinkuin joka ikinen ihminen :) Hyväksyntä on yks tärkeimmistä asioista, joita jokai
Sanoisin tuohon sen verran, että ainoa, jonka tarvitsee hyväksyä sinut, on sinä itse. Se tulee itsetuntemuksella, joka ei ole ulkoisesti kehittyneen identiteetin varassa, vaan oikean minäkuvan luoma taju itsen riittävyydestä sellaisenaan. Niin kauan kuin tuota ei ymmärrä, kaikki on vaikeaa, koska mikä ikinä on muiden varassa, on ailahtelevaista ja hajoavaista. Vain itse voi tietää, koska kaikki on joka tapauksessa itsessä.
Tunnistan monet noista asioista itsestäni. Tulen kuitenkin hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa enkä arvota heitä älykkyyden mukaan. Se on mielestäni tietyllä tavalla yliarvostettu ominaisuus eikä tee kenestäkään "hyvää" ihmistä. Tietynlaisten ihmisten kanssa pitkästyn, mutta kyllä yo:sta löytyi sopivaa seuraa. Lapsena oli vaikeampaa. Joskus mitattu 150+ mut eihän nuo testitkään kaikkea kerro, esim. sosiaalinen älykkyys on elämässä tosi tärkeää ja käytännöllisyys voi puuttua huippuälykkäiltä kokonaan.
Mensan nettitestistä 113 ,mihin sopisin? :D
Ei älykkyys vaikuta noihin aloituksessa kuvattuihin ongelmiin. Ne tulee jostain ihan muusta. Sosiaalinen kanssakäyminen pääosin on jotain ihan muuta kuin älykkyyttä, asioiden priorisointi ja itsekontrolli on myös jotain ihan muuta kuin älykkyyttä.
Hommien tekemättä jättäminen viittais enemmän autisminkirjoon tai keskittymishäiriöön. Ja ihmisten kanssa toimimisen vaikeus antisosiaaliseen persoonallisuuteen.
Vierailija wrote:
Mensan nettitestistä 113 ,mihin sopisin? :D
Minulla tulos 126, vaikka en ole hyvä matematiikassa. Ihmisissä on harmittanut piirre, ettei pysähdytä miettimään asioita pidemmälle. Eletään pinnallista helppoa elämää ja se tuntuu olevan tärkeintä. Olen introvertti ja taiteellinen, viihdyn pienissä porukoissa ja luonnon rauhassa.
Hodari wrote:
Hodari kirjoitti:
Tulen toimeen kyllä ihan hyvin normojen kanssa mutta viihdyn kyllä kirjojen ja omien ajatusteni parissa...
Ja loogista älyä oleellisempana ominaisuutena itsessäni pidän sosiaalisia kykyjä ja luovuutta.
Eikö sosiaalisissa taidoissa ja luovuudessa tarvita nimenomaan loogista älyä?
Mikä yhdistää seuraavia suurmiehiä?
Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö
Suomen tasavallan presidentti Mauno Koivisto
Suomen tasavallan presidentti Risto Ryti
Suomen tasavallan presidentti, marsalkka Carl Gustaf Mannerheim
Suomen tasavallan pääministeri Petteri Orpo
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori
Tunnetuin suomalainen matemaatikko Rolf Nevanlinna
Tunnetuin suomalainen fyysikko Olli Lounasmaa
9-kertainen olympiavoittaja Paavo Nurmi
Akateemikko, kansleri Ilkka Niiniluoto
Professori Esko Valtaoja
Jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth
Tietokonenero Linus Torvalds
Kaikki ovat geni.comin mukaan rälssisukuisen Riitta Juhantytär Takku (Hordeel) jälkeläisiä. Suku on Suomen mahtavin. Tämä suku on tuottanut monia neroja. Itse kuulun myös sukuun.
Sen verran pakko sanoa noista mensan kuviopäättelytesteistä, että joskus olen miettinyt niitä pidemmälle kuin todennäköisin ratkaisu (joka on se ns. oikea), ja niissä on kyllä saatavissa muitakin lopputuloksia, mutta se vaatii kyllä melko monimutkaisen ajatuskulun. Ei mulla muuta. Olen vain 142.
Mensan testin läpäisee pikkulapsikin .
Päättelytehtävä. Ei mittaa millään mittarilla älykyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Hodari wrote:
Hodari kirjoitti:
Tulen toimeen kyllä ihan hyvin normojen kanssa mutta viihdyn kyllä kirjojen ja omien ajatusteni parissa...
Ja loogista älyä oleellisempana ominaisuutena itsessäni pidän sosiaalisia kykyjä ja luovuutta.
Eikö sosiaalisissa taidoissa ja luovuudessa tarvita nimenomaan loogista älyä?
Ei. Sosiaalisissa taidoissa tarvitaan sosiaalista älyä ja luovuudessa taas luovuutta, joka on lahjakkuuden osa-alue. Mensan testissä luovuudesta on vain haittaa, koska silloin niille kuviopäättelytehtäville tuppaa löytämään monenlaisia vastauksia.
Ongelmanratkaisukyvyt jakautuvat kolmeen osa-alueeseen: suora looginen päättely, vertaileva päättely eli ratkaisu yritetään keksiä vertaamalla sitä aiempiin samanlaisiin tehtäviin ja ns. taiteellinen ongelmanratkaisu eli ratkaisu päätetään ensin ja sitten yritetään löytää perustelut ratkaisulle. Näistä sosiaalisissa tilanteissa toimii parhaimmin taiteellinen ongelmanratkaisu koska se on nopein. Huom. ongelmanratkaisu ei läheskään aina tuota täsmälleen oikeaa ratkaisua, oikeaan suuntaan olevan vain.
Vierailija kirjoitti:
Mensan testin läpäisee pikkulapsikin .
Päättelytehtävä. Ei mittaa millään mittarilla älykyyttä.
Miten se läpäistään? Onko joku tietty pistemäärä, jonka ylittämällä se on läpäisty?
Palstalla pyörivien ÄO on maksimissaan 90.
Menet vaan tekemään mensan testin valvotusti. Kaksi kertaa saat yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Sain armeijan palikkatestistä (tai mikä p-koe se on) täydet 9 eli tuloksen, jonka saa noin 1% väestöstä. Olen myös ymmärtänyt saaneeni huippupisteitä duuninhakujen soveltuvuuskokeiden älykkyysosioista. Mitä olen netissä nopeesti kokeillut jotain mensan tms testejä, olen yleensä saanut jotain 145-148 pistettä. Mihinkään varsinaisiin Mensan testeihin en kyllä aio mennä, sillä ne ovat minusta aivan turhia. Sitäpaitsi ne eivät edes testaa mun ominta aluetta eli kielellistä lahjakkuutta. Osaan sujuvasti seitsemää kieltä.
Mulla on myös vino pino yliopistotutkintoja eri aloilta, ihan vaan siksi, että tykkään oppia uutta. Vanhan toistaminen ei kiinnosta, mistä syystä en kauaa jaksa roikkua samassa duunissa. Teenkin erinäköisiä freelancer-töitä vähän eri aloilla.
Mun suurin ongelma on, että mikään ei oikein tunnu miltään eikä kiinnosta, kun mistään ei löydy haastetta ja kaikki muuttuu saman vanhan väkinäiseksi kääntämiseks
Ei taida mahtua kokonaan tämän viestin paras osuus. Mutta juuri tuo, mikään ei tunnu miltään, mikään ei kiinnosta. Kun se sun perspektiivi on täysin erilainen versus sun kaverit. Puhutaan ilmiöstä kommunikaatioväli. Kun se on yli 30 pykälää niin moro. Ei enää mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat geni.comin mukaan rälssisukuisen Riitta Juhantytär Takku (Hordeel) jälkeläisiä. Suku on Suomen mahtavin. Tämä suku on tuottanut monia neroja. Itse kuulun myös sukuun.
Ja silti olet päätynyt tänne, osanottoni.
Aloittaja kuulostaa kyllä selvästi enemmän autistiselta kuin älyköltä mikä selittäisi suurimman osan hänen kuvailemistaan ongelmista.
Minulla mitattu äo185. Testi kertoo vain se mitä testin laatija pitää älykkyytenä. Järkevä pysyä luonnostaan erillään " joutavoinneista". Esim. potkupallosta, persuista ja kansantanhuista.
ap. kirjoitti:
Ei kai sit ole :)
Kysyin siksi, koska itselläni on tuollaista.. ja olen miettinyt Mensaan liittymistä, jos sieltä vaikka löytyisi "vertaistukea". Edes joku, jonka seurassa voisi olla oma itsensä.
On mulla kavereita ja ystäväksikin luokiteltavia ihmisiä elämässäni, mutta.. Kaikki ovat aina jotenkin päin varautuneita mun seurassa. En minä itse itseäni korosta tai ole pätemässä koko ajan tms. Mulla vaan on sellainen maine, ja on mulle sanottukin, että ihmiset tuntevat itsensä riittämättömäksi, tyhmäksi jne. mun seurassa. Ajattelevat, että heidän seuransa ei kiinnosta mua, tai miettivät, että "mitä heissä näen".
Ja olen jatkuvasti omissa maailmoissani, miettien millon mitäkin.. useimmiten useaa asiaa yhtä aikaa tai uppoutuneena johonkin kiinnostavaan uuteen aiheeseen. Saan toki työni tehtyä sit hyvinkin lyhyessä ajassa, mutta käytän tunteja päivästä ihan vaan laatuaikaan omien ajatusteni seurassa. Olen kyllä usein aika "
Koennhyvin samoin, tosin en halveksu kaikkia yksinkertaisia ongelmia sillä vaipuminen omiin ajatuksiin, sekä voimakas taipumus olla motivaatioherkkä aiheuttaa minulle samaa. Joku kodin sotku voi olla esim aivan ylivoimainen selvittää.
Pääosin tekstisi oli erittäin tuttua, sitä mitä elämäni muistan olleen jo tarhassa. Harvoin koen ystävie tai sinänsä lahjakkaiden sukulaisten kanssa todellista ymmärrystä. Aivot havsitsevat kaikki erot ja etäisyyden tuntu on läsnä lähes kaikissa ihmissuhteissa.
Yhden huippulahjakkaan kumppanin kanssa oli autuaallista. Hän ymmärsi koko maailmani hienovireineen täysin. Hän sairastui tavalla joka esti suhteemme.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran pakko sanoa noista mensan kuviopäättelytesteistä, että joskus olen miettinyt niitä pidemmälle kuin todennäköisin ratkaisu (joka on se ns. oikea), ja niissä on kyllä saatavissa muitakin lopputuloksia, mutta se vaatii kyllä melko monimutkaisen ajatuskulun. Ei mulla muuta. Olen vain 142.
Olen miettinyt kuvioista samaa.
T. Toinen 142
Ympäristötekijät vaikuttaa älykkyyteen todella paljon. En nyt jaksa hakea prosentteja tai linkkejä, mutta ei se suinkaan ole vain perinnöllinen juttu. Toki sitä kautta, että älykkäät vanhemmat voivat ymmärtää tarjota lapselle sopivan ympäristön ja huolehtii myös henkisestä kasvusta. Mutta vanhemmat voi olla älykkäät ja ympäristö silti köyhä, esim vanhemmat ovat kyllä älykkäitä mutta puuttuu sosiaalinen osaaminen, eivätkä vietä lasten kanssa aikaa tai mieti heidän etuaan.
Tai vanhemmat ovat älykkäitä, mutta lapsi kasvaa syystä tai toisesta jossain muualla kuin heidän kanssaan, ympäristössä jossa ei sopivia virikkeitä.
Eli tarvitaan sekä sopivat geenit että myös hyvä ympäristö jotta ihmisestä kasvaa älykäs.