Te äo yli 135
Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?
Kommentit (591)
Mun älykkyysosamäärä on niin naurettavan iso etten kehtaa edes sanoa.
Mitattu moneen kertaan koska olin lapsena niin sairas ja kouristelin kun kuume nousi liian korkealle. Ilmeisesti kaikki johtuu aivoistani.
Kyllä, olen yksinäinen. En ole ikinä sopinut joukkoon. En edes lapsena.
Tämä on täysin perséestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensaälykkäille tiedoksi, että teillä on vain tietyn kaltaista nk. kuviopäättelysuorituskykyä ei muuta, jotka on suunnitellut kaltaisenne henkilö....
Ihmisten käytöksen ymmärtäminen ja ennakoiminen (tunneäly) on kuviontunnistusta. Ihan samaa kuin kuviopäättelyssä, mikä tulee seuraavaksi, mitä logiikkaa voi seurailla. Vaikutusmekanismeja suhteessa toisiinsa, tietyin ehdoin. Älystä kertoo myös se, pystyykö suhteuttamaan eri mekaniikkoja uusiin yhteyksiin ja arvioimaan eroja ja samankaltaisuuksia. Se vaatii päättelyä, vastauksia eivät muut anna valmiina koska harva niitä äkkää. Älykäs etsii kuvioita kaikkialta, koska se on ainoa keino lähteä arvioimaan ja yhdistelemään näennäisesti toisiinsa liittymättömiä asioita. Jotta niistä pääsee paremmin perille. Joskus kuviota ei ole, mutta olemassa oleviakaan ei tiedosta, jos ei aktiivisesti etsi. Usein löytyy jotain muuta uutta sen sijaan. Mitä ei osannut etsiä, mutta sen näkee, sitten kun katsoo.
Ihmisten kanssa oleminen ei ole ollenkaan samaa kuviontunnistusta kuin konkreettisesti. Ehhei! Kyse on laadullisesti ja tasollisesti täysin eritasoisesta tapahtumisesta. Jos pitäää noita samoina on psykopaatti joka vaan pelailee ihmisilää. NYT!!!! Ihan tosi. Pikkaisen isommalla ÄOlla...kiitoksia.
Miksi pitäisi pelailla ihmisillä, jos haluaa ymmärtää motiiveja ja syitä käytöksen ja toiminnan takana? Minusta on empaattista, että pyrin huomioimaan toisten tulokulman ja olen kiinnostunut siitä. Mutta koska en ole he, minun täytyy tukeutua havainnointiin ja kokemukseen perustuvaan päättelyyn. Jotta pystyn huomioimaan heitä ilman, että he sitä vaativat ja siitä käydään jatkuvaa keskustelua. Minun on tehtävä se osa siitä itse, ennen reagointia.
Tämä ei monelta onnistu ja siksi on niin paljon kokonaistilanteen huomioimattomuutta, vaikeuksia hahmottaa omaa olemista suhteessa muihin ja toisin päin. Liikkuvia osia ei osata sovitella yhteen, vaan ne törmäilevät.
No kerrohan nykyjohtomme tyylistä miten Venäjään suhtaudutaan, onko se sinusta älykästäkin? Onkohan otettu kaikki liikkuvat osat ins huipulla huomion? Otan tämän esimerkiksi.
Oikea vastaus on se, mitä sinä pidät oikeana vastauksena. Tämä siksi, koska monet pitävät älykkäinä vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa ovat samaa mieltä.
-eri henkilö
Vierailija kirjoitti:
Sen verran älykäs että keskustelun aloitus on aika vanha? Aloitus 2016.
Niin, tämä teemahan vanhenee aika äkkiä. Ei sitä ole pohdittu kuin vasta antiikin Kreikan ajoista lähtien jos katetaan vain länsimainen filosofia.
Älykkyys yhdistyy vahvasti perimään. Älykkäillä ihmisillä on todennäköisesti sukupuussaan enemmän merkkihenkilöitä, jotka paremman ravinnon turvin kehittyivät paremmin ja lisääntyivät paremmin. Birger Jarlin puussa, Adela on Flanderssista lähtee sukupuu syvälle eurooppaan, samoin Sofia of Minskistä Bysantin hallitsijoihin Itä-Eurooppaan.
Toisilla saattaa olla muutama haara tullut Euroopasta Suomeen tuhansia vuosia sitten ja sen jälkeen on naitu paikallisesti, kun toisilla saattaa olla tuhat haraa muinaisiin merkkihenkilöihin ympäri Eurooppaa. Sukupuu on silloin paljon rehevämpi. Tämä selittäisi erot älykkyydessä.
Kuulostat enemmänkin narsistilta...
Saan kyllä työni ja askareeni tehtyä, mutta se vaatii täyttä keskittymistä. Jos esim. töissä joku tulee häiritsemään tekemistä, niin koen sen rasittavana. Ja kyllä, koen olevani yksin. En pysty samaistumaan muihin enkä muiden huumoriin. Siitä johtuen minua pidetään monesti tosikkona ja tylsänä ihmisenä. Joskus tapaan ihmisen, kenen kanssa on molemmin puolinen ymmärrys, mutta tätä tapahtuu todella harvoin.
Testeissä pärjään hyvin loogisten tehtävien kanssa mutta matemaattiset testit ovat minulle täyttä hepraa. Perus laskukaavat onnistuvat kyllä mutta jos heitettäisiin naaman eteen haastavampia laskuja, niin en osaa ratkaista niitä.
Mitä tulee muiden ihmisten ymmärtämiseen, niin se riippuu ihan kenen kanssa tulee puhuttua. Joitakin ihmisiä ymmärrän paremmin kuin toisia. Vähiten ymmärrän sellaisia, jotka toistavat samoja virheitä uudestaan ja uudestaan vaikka joka ikinen kerta lopputulos olisi sama. Mitään ei opita, vaan päätä seinään lyöden tehdään samat asiat samoilla tavoilla.
Eikö nuo testit ole sellaisia että tietyllä tavalla vinksahtaneet niistä saa suurimmat pisteet. Älykkyydellä tuskin vaikutusta asiaan.
Ainakin tuntemani tuollainen on suorastaan melkoisen hankala pissipää ihmisenä. Älyllinen ja normaali keskustelu kovin kulmikasta. Mieluumminnen olemedes tekemisissä tuollaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo testit ole sellaisia että tietyllä tavalla vinksahtaneet niistä saa suurimmat pisteet. Älykkyydellä tuskin vaikutusta asiaan.
Ainakin tuntemani tuollainen on suorastaan melkoisen hankala pissipää ihmisenä. Älyllinen ja normaali keskustelu kovin kulmikasta. Mieluumminnen olemedes tekemisissä tuollaisen kanssa.
Teillä on niin suuri ero älykkyydessä,ja hän turhautuu seurastasi että ei peittele sitä.Kyllä älykkökin voi olla täysi törppö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on niin suuri ero älykkyydessä,ja hän turhautuu seurastasi että ei peittele sitä.Kyllä älykkökin voi olla täysi törppö.
Tuo pitää kyllä paikkansa. Itse olen tunteva ja empaattinen muita kohtaan sekä pystyn keskustelemaan vaivaantumatta mistä aiheesta tahansa sekä omaan sisäistä sivistystystä.
Tämä älykkö ei halua jankata kuin yhdestä asiasta kerrallaan ja keskittyä vain siihen kun samaan aikaan moni muu tärkeämpi asia menee sivuitse että viuhke käy.
Kärsimystä se on minullekin hänen seuransa.
Tunnistan tilanteen. Mulla myös maaginen raja ylittynyt ja juuri aikuisiällä todettu adhd. Koulut jäi aikanaan kesken kun ei jaksanut kiinnostua tunnilla turhista asioista. Ne asiat mitkä kiinnosti, olikin sitten eri asia ja opettelin ne itse. Erittäin kovapalkkaisessa työssä, mut siellä sama homma. Osa hommista jää kesken kun ei vaan kiinnosta. Taidan kuitenkin olla työnantajalle hyvä tyyppi kun ei jaksa pienistä puutteistani välittää. Kotona laskut makaa pinossa ja ruuvia ei saa kiristettyä seinältä vuosiin vaikka veisi minuutin.
Supernerot ei tietenkään tarvitse lauseisiin kaikkia sanoja ja ymmärtää silti mistä puhutaan. Neroimmat jättää jopa kirjaimia pois ja silti pysyy kärryillä.
Mulla on korkea äo, pystyn keskittymään hyvin, pystyn multitaskaamaan, jatkuvista keskeytyksistä huolimatta keskittymään uudestaan, olen sosiaalinen ym. Törppöys, autistisuus tai keskittymiskyvyttömyys voi ilmetä yhtä lailla tyhmällä kuin älykkäällä. Älykäs vain selviää paremmin puuttteistaan huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äo on 139.
- uppoudun aina milloin mihinkin itseäni kiinnostavaan juttuun niin, että kämppä on lähes aina sikolätti. Tai ei se likainen ole, sekainen ja pölyinen vain
-en ajattele ihmisistä, että onko tuo älykäs tai tyhmä, se ei ole päällimmäinen ajatus, ajattelen ensimmäiseksi, että onko ihminen hyvän/pahantahtoinen, sitten että onko ihminen kiva, mukava, kiinnostava, työtilanteessa tietysti pyrin arvioimaan, miten tekee työtään, onko siinä hyvä jne. Eli hyvin monta asiaa tulee ihmissuhteissa eteen ennen äo-tason arviointia. Yliopistolla, ammattikorkeakoulussa ja duunipaikoilla on tullut pyörittyä (hyvinkin) älykkäiden ihmisten seurassa ja suurin osa heistä on epäkiinnostavia ja hyvin moni ihan mulkku.
-missä sitten äo-erot voivat tulla esiin tavallisessa elämässä?: no ehkä siten, että huomaa, ettei toinen tajua esim. vaikkapa elokuvan syviä merkityksiä, vähän samaan tapaan kuin aikuiset lasten kanssa piirrettyjä katsoessaan saattavat nauraa vähän eri asioille kuin lapset ja lapset katsovat ihmeissään, että mikä tuossa muka on hauskaa, tietysti tähän saattaa vaikuttaa enemmän ehkä yleissivistyskin kuin älykkyys. Joskus äo-tasot tulevat esiin, kun joutuu selittämään työssä vähän vaikeampia juttuja joillekin, mutta ne otan haasteena, että kuinka hyvin pystyn konkretisoimaan ja ns. kädestä pitäen opettamaan jonkin asian, yleensä suurin osa ihmisistä ymmärtää kyllä, kun selitetään elämänläheisesti
- olen aina ollut yksinäinen, ilmeisen omituinen muiden silmissä, parisuhdetta en ole koskaan edes halunnut, olen nainen joka on elänyt yksin 16-vuotiaasta asti, olen nyt nelikymppinen, en ole löytänyt hengenheimolaista, en miehistä, en naisista, en edes koulutetusta simpanssista. On minulla sentään kissa- ja koirakaverit. Ne nakkaa paskat mun äo-tasolle. Varsinkin kissa. Mutta epäilen että koira myös.
Itse olen paljon nuorempi. Minusta juuri älykkäimpien kannattaisi lisääntyä eniten. Siksi olen harkinnut spermani luovuttamista. Yksin en haluaisi viettää koko elämääni. Vuokrasopimukseni kieltää lemmikit. Laulun sanoin:
Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree
I travel the world and the seven seas
Everybody's looking for something
Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused
Älykkyys periytyy äidiltä, eli on älyn kannalta melko samantekevää kuka lasten isä on. Isältä periytyy vahvemmin luonteen syvemmät piirteet kuten sitkeys ja päättäväisyys ja fyysinen olemus.
Minun on hieman vaikea uskoa tuota, koska meillä mies on minua huomattavasti älykkäämpi (vaikkei ole testattu) ja tytär on minua huomattavasti älykkäämpi. Itse kävin lukiolaisena Mensan testissä ja sain silloisella asteikolla pisteet 145, mikä tarkoittaa, että on älykkäämpi kuin 97% suomalaisista. Alle Mensan rajan siis. Miestä ei ole testattu, mutta hän voitti peruskoululaisten matikkakilpailun ja lukiolaisten kisoissa oli sijoilla 2-3 eri lajeissa eri vuosina, pääsi kemian olympiajoukkueeseen ja sai pronssimitalin kemian olympialaisista.
Tytär pääsi lukiolaisten kisoissa finaaliin, mutta ei kymmenen joukkoon. Eli ei ollut omassa ikäluokassaan aivan sitä terävintä kärkeä, mutta kuitenkin parhaan 20 joukossa. WAIS-testissä hän sai kokonaisälykyydestä (FSIQ) 143 pistettä, mikä vastaa sitä, että on älykkäämpi kuin 99,8% suomalaisista. Ja kyllä se tulee monessa tilanteessa esiin, että hän on älykkyydessä aivan eri tasolla kuin minä ja paljon lähempänä isänsä älykkyyttä kuin minun älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran älykäs että keskustelun aloitus on aika vanha? Aloitus 2016.
Oliko sinussa aloituksessa jotain sellaista, joka ei olisi enää ajankohtaista vuonna 2023?
Korkeassa älykkyydessä ilman luovuutta ei ole mitään erityistä, asioiden omaksuminen on toki varmasti helpompaa, mutta siihen se sitten jääkin, ylimielisyyttä tietenkään unohtamatta.
Onko olemassa joku ulkonäkömensa? Että vain tietyn kauneuden ylittämällä pääsee siihen kerhoon. Kyseessähän olisi saman kaltainen perinnöllisellä asialla leijuminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa joku ulkonäkömensa? Että vain tietyn kauneuden ylittämällä pääsee siihen kerhoon. Kyseessähän olisi saman kaltainen perinnöllisellä asialla leijuminen.
Missikilpailut.
Onkohan nuo mensan testit ainakaan netissä kovin luotettavia. Noitahan voi harjoitella. Ekan kerran kun tein niin en älynnyt alun jälkeen kaikkia, tuli paniikki kun aika pyöri ja kissa alkoi vaatia ruokaa ja kävin antamassa. Silti sain 125. Nyt kun teen uudestaan ja kun olen tehnyt vastaavia huvin vuoksi niin nehän on ihan helppoja kun sen jujun hoksaa.
Nykyisessä nettitestissä on muistaakseni yksi jota en vaan hoksaa ajan sisällä ja yksi missä mielestäni on virhe ja samaa mieltä on joku muukin ollut.
Minusta, olen vasta keski-iässä tajunnut että en oikeastaan olekaan tyhmempi ja huonompi kuin muut, oikeastaan päinvastoin, opiskelen aika haastavia lajeja ja opettajat ovat sanoneet että opin nopeasti. Kykyjeni perusteella minut onkin pyydetty opettamaan ilman pedagogista pätevyyttä. Opetan ja teen kahta eri taiteenlajia ja opiskelen niitä myös jatkuvasti eteenpäin.
Olisipa ollut jo nuorena tällainen luottamus itseensä ja kykyihinsä. Olin pitkään alisuoriutuja mikä puolestaan aiheutta masennusta.
Vierailija wrote:
Korkeassa älykkyydessä ilman luovuutta ei ole mitään erityistä, asioiden omaksuminen on toki varmasti helpompaa, mutta siihen se sitten jääkin, ylimielisyyttä tietenkään unohtamatta.
Korkea älykkyys tarkoittaa nimenomaan korkeaa ongelmanratkaisukykyä, eli luovuutta, miten nopeasti keksit ratkaisun ongelmaan.
On ihan tavallista että olen keskusteluissa paljon hiljaa, sillä odotan että muut pääsevät pohdinnassaan ja ajatustenvaihdossaan samaan "maaliin", johon itse jo päässäni ehdin. Olen oppinut, että muita ärsyttää joskus suunnattomasti, jos aina tietää ja aina hoksaa ensimmäisenä, aina ensinnä kertoo miten tämä asia todennäköisesti menee ja miksi. Täytyy antaa muille tilaa. Niin etteivät he huomaa. Ainakin jos haluaa kuulua porukkaan.
Minä olin hetken aikaa Mensan jäsen, äo 152 (keskihajonta oli testissä 48). Testi taitaa nykyään olla eri. - aloitus on vanha, joo, mutta keskihajonta pitäisi aina kertoa kun huhuilee testinumeroiden perään.
Henkisen kehityksen eri tasoista oli joskus monta vuotta sitten erittäin kuvaava kirja kirjastossa, en vain muista kenen kirjoittama tai sen nimeä.