Yli 30 vuotiaat: mitä olette tehneet tullaksenne raskaaksi?
Lisää varteenotettavia vinkkejä kaipaisin ja varmaan niitä moni muukin mielessään pähkäilee. Toivoisin myös hieman tietoa, että miten olet kokenut jonkun tietyn asian vaikuttavan kehossasi. Vaikka toivottua lopputulosta ei vielä olisikaan tapahtunut, niin muutoksia saattaa silti huomata esimerkiksi kuukautiskierrossa tai yleisessä hyvinvoinnissa. Mitään ihmetuotteita en usko olevan olemassa ja kaikki vaikuttaa jokaiseen ihmiseen eri tavoin. Haluaisin siis vain vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia ja keskustelun ei ole millään tavalla tarkoitus olla 100 % factaan ja tieteeseen perustuvaa.
Itse teen seuraavia:
- gelee royale hormonitoimintaa tukemaan. Otan 500 mg x 2 kpl aamulla ja illalla. Pienemmällä 2 kpl päiväannoksella en huomannut mitään vaikutusta, mutta kun lisäsin annostusta 4 kpl päivässä niin muutaman viikon jälkeen huomasin mielialan parantuneen, olen energisempi, ennen kuukautisia pms oireita ei ollut lähes ollenkaan, mutta vastaavasti ovulaation aikoihin oireet ovat aiempaan voimakkaammat.
- foolihappolisä
- greippimehu noin 2 dl päivittäin. Tämän aloitin vasta pari päivää sitten, joten en vaikutuksesta osaa vielä sanoa mitään. Greippimehun sanotaa lisäävän limaneritystä ja näin ollen siis myös ovulaation aikana hedelmällisen liman eritys pitäisi olla voimakkaampaa.
- kevyttä liikuntaa päivittäin, mutta vältän liian kuormittavaa ja kehoa stressaavaa treeniä. Teen salilla kevyitä treenejä muutamia kertoja viikossa ja kävelyllä käyn lähes päivittäin.
- alkoholin ja tupakan olen lopettanut kokonaan.
- olen lisännyt kasvisten ja hedelmien syöntiä ja vähentänyt lihansyöntiä. Lihaa syön kyllä edelleen, mutta aiempaa pienempiä annoksia. Kasvisten ja hedelmien syönnin lisääminen alkoi muutaman kuukauden jälkeen näkyä ihossa. Olen vaalea ja talviaikaan ihoni on usein lähes vitivalkoinen. Nyt ihoni on aavistuksen päivettyneen värinen, vaikka aurinkoa ei ole näkynyt pitkiin aikoihin. Uskon tämän johtuvan beetakarotenista, jota on useissa eri kasviksissa.
Kommentit (104)
Mä taas hankin ne ovistestit hyvinkin aikaisessa vaiheessa - lähinnä nähdäkseni että edes ovuloin. Ja olikin ihan hyvä, aika nopeasti myös opin tunnistamaan ovulaation merkit kropastani. Sitten riittikin ihan perusseksi sopivalla hetkellä. Nyt jännäillään miten käy, viikolla 10+5. Ja ikää 34, joten paljon ajatuksia pyörii päässä.
Vierailija kirjoitti:
Yritin ottaa mahdollisimman rennosti, koska olen ressaaja. Tai nykyään en enää niin ressaa.
Laskin suunnilleen ovulaation. En päästänyt niitä arvokkaita siemeniä heti pois.:) otin sen homman myös pikkusen huumorilla.
Lomamatkat on hyviä. Sen miehen kanssa.Se itsestä huolehtiminen on tärkeää. Hienoa, että teet niin. Ite en oikein osannut, etenkään sitten kun vauva tuli. Liian paljon muita palvelin ja unohdin itseni ja oman jaksamiseni. Toki vauva lumosi ja vei mukanansa hoivavietin maailmaan.
Onnea. Tuo on jännää ja kivaa aikaa.
Voin kertoa, että ei oo pätkääkään kivaa aikaa, jos sitä kestää liian kauan. Esim. kahdessa vuodessa on aika paljon jo liikaa, varsinkin kun loppua ei näy.
Nimim. Jonossa lapsettomuustutkimuksiin
Käynyt kaksi vuotta hedelmöityshoidoissa.
4 vuotta ehkäisytöntä seksiä ei riittänyt.
Sitten ostettin remontoitava talo ja revittiin vessa ja kylppäri auki.... heti tärppäsi.
Synnytyksen voi ajoittaa haluamaansa kohtaan purkamalla talosta rossipohjan. Eli lapsi päätti syntyä 2kk etuajassa kesken keittiöremontin eikä pysynyt aikataulussa, että keittiö ensin lapsi sitten.
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta ehkäisytöntä seksiä ei riittänyt.
Sitten ostettin remontoitava talo ja revittiin vessa ja kylppäri auki.... heti tärppäsi.
Synnytyksen voi ajoittaa haluamaansa kohtaan purkamalla talosta rossipohjan. Eli lapsi päätti syntyä 2kk etuajassa kesken keittiöremontin eikä pysynyt aikataulussa, että keittiö ensin lapsi sitten.
Myös työpaikan vaihtaminen saattaa toimia 😂
Mulla oli ekassa raskaudessa vakava raskausmyrkytys ja lääkäri neuvoi alottamaan miniaspiriinin (babyasprin) syönnin heti kun suunnitellaan seuraavaa raskautta ja raskaus saikin alkunsa heti eikä myrkytyskään uusiutunut. Tämä siis ulkomailla, ilmeisesti Suomeen ei ole vielä kantautuneet tämmöiset ohjeistukset. Olen lueskellut, että lapsettomuudesta kärsineille on määrätty miniaspiriinia (siis ulkomailla) ja ovat raskautuneet heti. Nyt aloitan taas kuurin ja saa nähdä kauanko menee raskautua.
Vaihdoin miestä ja 40-vuotiaana sain lapsen. Exän kanssa käytiin läpi kaikki hoidot mitä julkinen tarjoaa, eikä tärpännyt.
Ex-mies sai myös sittemmin lapsen uuden vaimonsa kanssa luomusti.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas hankin ne ovistestit hyvinkin aikaisessa vaiheessa - lähinnä nähdäkseni että edes ovuloin. Ja olikin ihan hyvä, aika nopeasti myös opin tunnistamaan ovulaation merkit kropastani. Sitten riittikin ihan perusseksi sopivalla hetkellä. Nyt jännäillään miten käy, viikolla 10+5. Ja ikää 34, joten paljon ajatuksia pyörii päässä.
Paljon onnea raskauden johdosta! Paljon on varmaan ajatuksia ja mietteitä, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin :)
Aikaisemmin mieheni on ollut epävarma lapsen hankkimisen suhteen ja sain tehdä aika paljon töitä sadakseni hänet innostumaan asiasta. Vieläkin pelkään että mieheni syystä tai toisesta muuttaakin mieltään ja pelkään ovulaation tikuttamisen tms. saavan hänet stressaantumaan. Kun en tiedä ovulaation aikaa 100 % tarkkuudella, niin silloin seksielämä saa mennä niin kuin se luonnollisesti menee. Vaikka en tiedä tarkkaa ovulaatiopäivääni, niin minulla on tiettyihin aikoihin kuukautiskierrosta oireita, jotka viittaavat lähestyvään ovulaation ja siksi olen siinä uskossa että ovulaatio tapahtuu kyllä. Jos ei tässä muutamaan kuukauteen tulosta tapahdu, niin sitten voisin kyllä varmistaa asian ovulaatiotestillä.
Ovulaatitikuista on hyötyä ennen kaikkea silloin, jos seksielämä ei ole kovin vilkasta ja silloin vähäinen seksielämä on syytä ajoittaa juuri oikeaan kohtaan. Meillä taas on säännöllinen seksielämä joka tapauksessa, joten siitä en ota mitään stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ekassa raskaudessa vakava raskausmyrkytys ja lääkäri neuvoi alottamaan miniaspiriinin (babyasprin) syönnin heti kun suunnitellaan seuraavaa raskautta ja raskaus saikin alkunsa heti eikä myrkytyskään uusiutunut. Tämä siis ulkomailla, ilmeisesti Suomeen ei ole vielä kantautuneet tämmöiset ohjeistukset. Olen lueskellut, että lapsettomuudesta kärsineille on määrätty miniaspiriinia (siis ulkomailla) ja ovat raskautuneet heti. Nyt aloitan taas kuurin ja saa nähdä kauanko menee raskautua.
Kiitos vinkistä! :)
Onko sinulla tietoa siitä, että mihin miniasperiinin teho vaikutus raskauden kannalta perustuu?
Mulla on sellainen käsitys näistä asioista, että jos pariskunta on ylipäätään hedelmällinen, niin naisen ruokavalio- ym. muutoksilla ei ole oikeastaan merkitystä raskaaksi tulemisella. Miehen siittiöntuotantoon sen sijaan esim. tupakoinnilla ja runsaalla alkon käytöllä voi olla isojakin vaikutuksia.
Sitten jos naisella on lisääntymisongelmia ylipäätään, niin tarvitaan yleensä lääkärin apua ennemmin kuin vitamiineja tms.
Omalle ja tulevan lapsen terveydelle on tietysti hyväksi, jos tuleva äiti syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa, mutta raskautumiseen en usko näillä olevan juuri vaikutusta.
Ovulaatiotestien käyttö kyllä varmasti kannattaa, koska silloin seksin harrastamisen ajankohdan voi optimoida.
Olen normaalipainoinen/hoikka, syön foolihappoa, seksiä on ja eikä stressata kamalasti. Vauvaa ei vielä, vaikka reilu puoli vuotta mennyt näillä konsteilla. Gynen mukaan kaikki ok. Ikää jo reilusti yli 30v, joten se ehkä syynä. Vai pitääkö aina olla joku syy, jos kaikki ei tapahdu mulle-tässä-heti-nyt? Onko joku toinen jotenkin parempi ihminen, jos sattuu tulemaan raskaaksi nopeammin? Itse ajattelen niin, että jos meille lapsi suodaan, sitä ei pidetä itsestäänselvyytenä eikä valiteta pienistä/normaalista vauva-arkeen kuuluvasta arjen monimutkaistumisesta, kuten tuntuu monilla helposti raskautuvilla käyvän.
Vierailija kirjoitti:
Olen normaalipainoinen/hoikka, syön foolihappoa, seksiä on ja eikä stressata kamalasti. Vauvaa ei vielä, vaikka reilu puoli vuotta mennyt näillä konsteilla. Gynen mukaan kaikki ok. Ikää jo reilusti yli 30v, joten se ehkä syynä. Vai pitääkö aina olla joku syy, jos kaikki ei tapahdu mulle-tässä-heti-nyt? Onko joku toinen jotenkin parempi ihminen, jos sattuu tulemaan raskaaksi nopeammin? Itse ajattelen niin, että jos meille lapsi suodaan, sitä ei pidetä itsestäänselvyytenä eikä valiteta pienistä/normaalista vauva-arkeen kuuluvasta arjen monimutkaistumisesta, kuten tuntuu monilla helposti raskautuvilla käyvän.
Vuosihan on ihan normaali aika odottaa. Ei teillä vielä ole mitenkään pitkään mennyt. Jos saatte lapsen alulle tässä muutaman kuukauden sisällä, laskisin kyllä teidätkin kategoriaan helposti raskaaksi tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä, en ollut kuullutkaan! Googlasin aihetta ja ihan uskomattoman kuuloisia tuloksia, joten aloin tosissani innostua :)
Minulla on vielä vuosi kolmeenkymppiin, mutta mieheni on hieman vanhempi. Kohta vuosi yritystä takana, eikä ole vielä tapahtunut mitään. Tukimusten mukaan minulla pitäisi olla kaikki erinomaisesti, joten olen päätellyt, että joko se on sitä, että stressaan liikaa tai sitten miehessä on jotain vialla. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia "poppakonsteja" ajatuksella että ei niistä haittaakaan ole: foolihappoa, vadelmanlehtiteetä, greippiä ja -mehua, punaviiniä pieni lasi päivässä ovulaation jälkeen, ovulaatiolaskuria ja seksikertojen ajoittamista, selällään makoilua seksin jälkeen... Nyt tosin alkaa olla usko niin koetuksella, etten enää jaksaisi mitään.
Lopetin pillerit edellisessä kuussa, ovulaatiotikuilla ajankohta, seksiä ja lapsi 33v ja samalla tavalla toinen 35v
AP, jos raskaus ei ola 6kk vaikka ovulaatio tapahtuu ja sen aikana harrastatte seksiä, ON jossain vikaa. Uudelleen vaan lääkäriin.
Harrastettu suojaamatonta seksiä tottakai, lisäksi olen syönyt 8kk primoluttia ja nyt clomifenia. Ovis testejä tikutettu niin paljon, etten välittäisi nähdä yhtään liuskaa enää ikinä. Perustutkimukset on tehty ja vastauksia odotellaan ensi viikolla.
Toi greippimehu on ihan satua. Vedin greippejä vaikka kuinka paljon ja kauan, ei mitään vaikutusta limikseen.
Munasarjat ja kohtu toimi ihan hyvin 15 vuotta sitten, en tiedä mikä niihin on nyt tullut :(
14 vuotta söin e pillereitä ja luulin, että kaikki on kunnossa :(
Seksin jälkeen jalat ja peppu ylös 15 minuutiksi.
Aroma/vyöhyketerapiaa simuloimaan ja rentouttamaan.
Jos jo melkein vuosi yritystä takana niin mies äkkiä lääkäriin ja spermatutkimuksiin.
Kun me olimme yrittäneet vuoden niin tutkimuksissa selvisi heti että miehellä siittiöt normaalin alarajalla.
Ja meillä tehosi tuo "jalat ja peppu ylös" seksin jälkeen niin joka spermatippa pysyi sisällä ;) ja tulin luomusti raskaaksi. Meillä on 2 lasta. Tosin raskauksia 4 kun mukaan mahtuu yksi tuulimuna ja yksi keskenmeno.
Lopetin ehkäisyn. Kun puolen vuoden jälkeen tulin raskaaksi, se seksikerta oli ainoa moneen viikkoon. Sillä vaan sattui tärppäämään. Olin lomaillut juuri ennen tuota kertaa ja vielä toinen loma odotti. Stressiä ei siis ollut ja elämä tuntui muutenkin mukavalta.
Tupakoin ja bmi oli varmaan 35 silloin, myöhemmin nelikymppisenä enemmänkin ja silti riitti että laittoi munan pimppiin. Kolme lasta vielä kolmenkympin jälkeenkin.