Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1721/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa virkattiin käsityötunnilla villalangasta kukkia, jotka olisi sitten pitänyt ommella koristeeksi vaikka puseroon tai neuleliiviin.

En tykännyt niistä kukista lainkaan, joten laatikonpohjallehan ne jäi.

Jotkut kyllä tykkäsivät ja ompelivat niitä koristeeksi milloin mihinkin.

Vierailija
1722/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihanaa katsoa lauantaisin Charlien enkeleitä, sitä alkuperäistä 70-luvun sarjaa.

Matkimme heidän tyylikkyyttään ja hiustyyliään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1723/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittujen Palojen lyhennetyt kirjat.

En ymmärtänyt silloinkaan, minkä takia niitä kirjoja ei voitu kokonaisina painaa. Olin aivan varma, että kirjan tarina ei siitä paremmaksi muutu, kun sitä lyhennetään. Kuka sen päätti, mistä kohti tarina pätkäistään.

Tämäkin oli niitä 70-luvun erikoisuuksia.

Vierailija
1724/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suzi Quatro, josta tulee Yle Areenassa juuri dokumenttikin.

Paras kaverini oli tosi suuri Suzi Quatro-fani. Hän leikkautti tukkansakin juuri samalla tavalla ja vuorasi huoneensa seinät suuren idolinsa kuvilla.

Vierailija
1725/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinkarkit ja suklaaröökit. Kuuminta shithottia.

Vierailija
1726/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suzi Quatro, josta tulee Yle Areenassa juuri dokumenttikin.

Paras kaverini oli tosi suuri Suzi Quatro-fani. Hän leikkautti tukkansakin juuri samalla tavalla ja vuorasi huoneensa seinät suuren idolinsa kuvilla.

Veljeni oli fani myös ja hänellä oli (Suosikista?) seinällään juliste jossa Suzilla oli päällään tiukat mustat nahkahaalarit.

Samaan aikaan minä vuorasin huoneeni seinät Cat Stevensin kuvilla ja laulujen sanoilla.

Vierailija
1727/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kertoisin!

Vierailija
1728/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa käytiin myös lauantaina, se loppui vuonna 1971. Kaunokirjoitusta opeteltiin mustekynällä. Ne piti käydä täyttämässä itse luokan lavuaarilla. Mulla on vieläkin tosi kaunis käsiala ja osaan kirjoittaa mustekynällä. 

Vierailija
1729/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valittujen Palojen lyhennetyt kirjat.

En ymmärtänyt silloinkaan, minkä takia niitä kirjoja ei voitu kokonaisina painaa. Olin aivan varma, että kirjan tarina ei siitä paremmaksi muutu, kun sitä lyhennetään. Kuka sen päätti, mistä kohti tarina pätkäistään.

Tämäkin oli niitä 70-luvun erikoisuuksia.

Se oli joku myyntijuttu. Yrittivät myydä neljää kirjaa yksissä kansissa niin. Neljä yhden hinnalla! Mainostivat niitä kovasti. Ensimmäisen osan sai ilmaiseksi vaikka ei jatkanut tilausta. Se osa oli monessa kodissa. Muistan että siinä oli yksi lyhennetyistä kirjoista "Tuulihaukka" (?), joku Skotlannissa tapahtuva kirja. Ne lyhennelmät taisivat olla myös kuvitettuja ja punakantisia.

Vierailija
1730/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Catherine Gaskin: Muuttohaukka?

Vierailija
1731/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepulid88 kirjoitti:

Ei ollut muahanmuuttajia. Sossutukia saivat kymmenlapsiset perheet ja jokunen pultsari. Nyt 40% tuista menee ihmisille, jotka eivät opettele suomea, eivätkä työllisty. Toisaalta työllisyys paranee kun palkataan tulkkeja ja kielenkääntäjiä.

Pitikö tämäkin ketju pilata öyhötyksellä :(

Olisi mukava, jos olisi edes jotain politiikkavapaita ketjuja, jossa muisteltaisiin enempi hymyssä suin vanhoja lapsuusmuistoja.

Vierailija
1732/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P Hakola kirjoitti:

Koulussa käytiin myös lauantaina, se loppui vuonna 1971. Kaunokirjoitusta opeteltiin mustekynällä. Ne piti käydä täyttämässä itse luokan lavuaarilla. Mulla on vieläkin tosi kaunis käsiala ja osaan kirjoittaa mustekynällä. 

Mulla taas erittäin paska, kiitos kyseisen kaunokirjoituksen mustetäytekynällä.

t: vasenkätinen

Vierailija
1733/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito oli ruskeissa maitopulloissa tai sellaisessa maitopussissa.

Karkkirasioita sai peräti 5 markalla, ai sitä autuutta, kun 2 markan viikorahalla osti.

Bay City Rollers kova sana ja minullakin oli kasetti heidän musiikkia.

Monilla oli jääkiekkojoukkueiden takkeja- joko Ilves- tai Tappara-takkeja Tampereelle ja tiukat farkut. Beavers tai Wrangler.

Muistan, kun otin salaa maitokaupassa alle 10-vuoden vanhana sellaisen 2 tyynyt purkan salaa, kun äiti teki ostoksia tiskin yli myyjän kanssa. Kaikkihan annettiin tiskin yli eikä otettu itse.

Hirveä syyllisyys ja piti tunnustaa äidille samana päivänä. En muista, käytiinkö maksamassa se 2 penniä kauppaan.

Vierailija
1734/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiossa vain 2 kanavaa- ykkönen ja kakkonen. 

Euroviisut suuri tapahtuma-  kaikki kappaleet äänitin sellaisella mikrofonilla kasettisoittimelle ja niitä kappaleita kuuntelin.

Väri-tv oli myös suuri mullistus mustavalkoisen telkkarin jälkeen.

Vierailija
1735/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana luin täysillä Kulta, Hertta-sarjoja ja joku lehti tulikin tilattuna. Regina oli liian rohkea ja sitä luin jonkun kaverin kotona.

Usein luin salaa pulpetin alla tunnilla- niin ihania romanttisia rakkaustarinoita.

Voi, oli ihanaa....

Vierailija
1736/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....Pinna mehujäätelö oli aivan parasta kesällä ja siesta suklaapatukka.

Ah, Siesta! Sitä kun vielä saisi!

Juu yksi suosikkipatukoistani 70-luvulla ehdottomasti. Eniten kuitenkin olen jäänyt kaipaamaan Lola suklaapatukkaa. Miksi parhaat suklaapatukat aina lopetetaan?

Vierailija
1737/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita muistoja. Kaikki veti röökiä kotona ja dokasi myös. Rymd jauhetta kuljetettiin mökille, oli halvempaa kuin limu. Luusoppaa äiti teki joskus. Viikonloppuna oli uunikyljyksiä ja muusia. Vanhemmille haettiin ärrältä tupakkaa.

t. m-50

Mulla oli vauvana jatkuvasti keihkoputkentulehduksia ja keuhkokuumeita kun isä kavereineen poltti norttia ketjussa meillä sisätiloissa. Mustavalko tv ja ulkohuussi pihalla, saunassa käytiin yleisessä saunassa lauantaina. Svartfegan haju kun isä tuli töistä haalareissa.

Mies, syntynyt 1960-luvun alkupuolella

Vierailija
1738/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli midi- ja maksimekot. Myös  mikroshortsit. Äiti ompeli meidän vaatteet, kunnes 12-vuotiaana en halunnut enää äidin tekemiä housuja vaan farkut.

Lisäksi muistan, että kerättiin koulussa jotain tarroja kansioon , kun Amerikoissa oli tulossa se ensimmäinen rakettilento avaruuteen . Siihen liiityvää.

Telkkarissa todella kuiva Kahden kerroksen väkeä, joka vaan jatkui ja jatkui. Yhdeksän jälkeen ei saatu katsoa televisiota. Paljon ulkoiltiin ja leikittiin pihalla.

Koulussa opeteltiin nätti käsiala ja kaunokirjoitettiin.

Koulun hammaslääkärissä mentiin usea oppilas kerralla ja muistan, kun joku poika kansakoulussa lähti pakoon, kun pelkäsi niin. Terveystarkastuksissa oltiin kaikki tytöt alkkareissa jonossa.

Oli kyllä rentoa ja kivaa meininkiä verrattuna  vaikeaselkoiseen nykyaikaan.

Vierailija
1739/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sark kirjoitti:

Jännä että olen vm -64 mutta käynyt aina peruskoulua kylläkin. Aika moni muu täällä käynyt keski koulua? Ehkäpä riippui paikasta.

Mulla oli sellanen jännä pitkä apinan koura joka oli selän raaputin ja muistan sellaisen metallisen rasian jossa oli ollut suklaa konvehtaja ja se oli metallia ja siihen oli pieni avain.

Koulusta muistan kun kolmannella alkoi englanti. Kirjassa oli Jack ja Jill ja koira Spot.

Ihanko tosissaan ensimmäisestä luokasta lähtien kävit peruskoulua? Etkös sinä kuitenkin mennyt jo 1971 ensimmäiselle luokalle? Peruskouluhan alkoi ensiksi Lapissa 1972 ja siitä sitten tultiin vuosittain kohti etelää niin, että pääkaupunkiseutu aloitti peruskoulun vuonna 1977.

Minä kävin ensin 4 vuotta kansakoulua ja menin siitä ensimmäiselle keskikouluun, jota kävin kolme vuotta, kunnes kolmannelta siirryttiin kahdeksannelle peruskouluun, joka siis meillä alkoi 1976.

Vierailija
1740/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retu- kengät, Beavers- farkut, Lola- suklaapatukat, tikkitakit, joissa isosolkinen vyö, häntälakit ja froteiset mikroshortsit. Kesät olivat kuumia ja talvet runsaslumisia. Poni- ja Kombi- polkupyörät. Autossa ei pidetty turvavöitä. Suosikin julisteet nuorison seinällä. Permanentti ja Elnett- hiuslakka. Tulipumpuli ja mummon hotapulveri. Pappa poltti Työmiestä ja ajoi Tunturi- mopolla kesät talvet. Uimakoulu ja tyttökerho. Oi aikoja noita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä