60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -65 ja muistan melkein kaikki tämän pätkän mainokset.
Samoin minä olen syntynyt vuonna -65 ja muistan melkein kaikki nuo mainokset! Katarol- ja Jambo -mainosten (eivät muuten tulleet kokonaan) mainoslaulut osaan laulaa vieläkin kokonaan mainosten mukana. :D Tuo lentävä ja siipiään heilutteleva mainospöllö videon alussa oli minulle ihan pikkulikkana 60-luvun lopulla suuren pelon ja kauhistuksen kohde. Rakastin mainoksia, mutta kuulemma tiesin aina, milloin pöllö oli tulossa ja kipitin pois olohuoneesta mainospöllön ajaksi. Mainoksia palasin taas katsomaan pieneen, keltaiseen keinutuoliini, jossa oli Mikki Hiiren kuva istuinosassa. Ei pimeys, ei ukkonen, vaan mainospöllö oli pahinta maailmassa. :D
Mä muistan parhaiten Coral- mainoksen, 70- luvun alusta. Siinä tanssi Ior Svedlin, myöhemmin Bock, joka silloin oli vielä Suomenlinnassa oppaana. Olin kierroksella kerran isosiskoni kanssa, ja minusta oli niin jännä nähdä tällainen julkkis. Junamatka pääkaupunkiin kesti seitsemän tuntia, ja isosisko otti mut joskus Hesaan mukaansa, koska kaipasi matkaseuraa.
Käytiin kerran lentoasemalla jotain vastassa ja siellä oli sellainen kattoterassi, jossa saattoi katsella koneita ja niihin käveleviä ihmisiä. Helsingin kauppatorin luona olevan talon seinässä oli kyltti, jossa luki "Petos- ja väärennösosasto" ja se kauhistutti minua. Miten voi tuollaista mainostaa!. Myöhemmin selvisi, että se oli poliisinosasto. Myös trollikat oli minusta pelottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun kovasti halusin näitä vakosamettisia Retu-tossuja. Äitini sanoi, että ne on pojille... ja niin kai se oli. Sensitiivisestä sukupuoliajattelusta ei vissiin oltu kuultu.
Tetrassa olevat Trip-mehut muista hyvin ja Viri-kaakaon. Twist-hyppely tosiaan on hävinnyt täysin. Mikä harmi! Todella monipuolista liikuntaa ensinnäkin ja aina lasten omat säännöt (ei minkään valmentajan) kehittävät sosiaalisia taitoja.
Meillä oli erilaisia sarjoja, joille annettiin nimiä esim. kansalaisuuksien mukaan. "Nyt japanilaiset, nyt ruotsalaiset jne."
Vaikka olinkin poika, niin twistin muistan hyvin ja ruutuhyppelyn, sekä naruhyppelyn, joita tietysti pojankoltiaisina mentiin häiritsemään ;) Noita nimityksiä muistan minäkin ja ne varmaan ainakin osittain oli paikallisiakin. Erityisesti naruhyppelystä muistan hypätyn kekkosta ja mieleen tulee erityisesti "kekkosta kolmella". En kyllä yhtään muista, mitä tuo kekkonen tarkemmin ottaen piti sisällään.
Tetra trip oli kyllä juomien huippu. Miten se maistuikin niin paljon paremmalta, kuin myöhempi laatikko trip. Myös Rymdin toki muistan myös. Jauheesta melkoisen keinotekoisen makuista juomaa. Muistatteko itse tehdyt limsat? Apteekista ostettiin esanssia ja ämpärissä sekoitettiin sokeri esanssi ja vesi, joka sitten pullotettiin ja vietiin kellariin. Mauista ainakin banaani ja päärynä tulee mieleen. Sehän oli tietysti hiilihapotonta, kun eihän silloin vielä mitään sodastreameja ollut. Toki silloin hiilihapottimista haaveiltiin, mutta vain haaveiluiksihan se tietysti jäi.
Salmiakkijauho, leikkitupakat, inkkaripurkka ja sitten purkat joista sai kolmiulotteisia kuvia, sekä purkat joista sai tatuointikuvia. Lola suklaapatukka tottakai, sekä hopeatoffee. Viidenpennin Perustikkarit makuina ainakin päärynä, salmiakki ja toffee. Kahden pennin kahden palan tyynypurkka läpinäkyvässä muovissa, eri värisiä paloja. Ylipäätään kun kioskille 60-70 luvun taiteessa meni, niin markalla sai melkein kioskin tyhjäksi.
Joo, kekkonen oli naruhyppelyn suosikki! Suosikki oli toki muissakin piireissä :)
Eli kuusi hyppyä ja tavutettiin Kek-ko-nen kal-ju-pää...
Ei ollut aikuisia moittimassa joka nurkalla ja paasaamassa suvaitsevuudesta kaljuja kohtaan.
Meilläpä oli aikuinen kieltämässä. Nimittäin kun leikittiin koulun pihalla rosvoa ja poliisia, iäkäs luokanopettajamme Eeva Paronen tuli sanomaan, että se ei ole sopiva leikki. Opetti varmaan lapsia lainrikkureiksi semmoinen. Eiköhän tuo olisi Kekkos-vistiauksenkin kieltänyt, mutta meillä päin en muista, että olisi tuolla tavoin edes loruiltu.
Seiskytluvun alussa leikittiin kuitenkin koulun pihalla Kuka Pelkää Mustaa Miestä eikä kukaan tullut kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaisin katsottiin vanhoja kotimaisia elokuvia. Kun tuli pussauskohtaus, isä sanoi "tekohengitystä antavat".
Meillä äiti päästeli muiskis muiskis ääniä ja me lapset laitettiin silmät kiinni ja yökkäiltiin :D
Ricillsin kakkumascara ja Filmstar vastaava. Voi ihmettä kun tuli putkimascarat.
Vierailija kirjoitti:
Ricillsin kakkumascara ja Filmstar vastaava. Voi ihmettä kun tuli putkimascarat.
Putkimaskaroista en tykännyt yhtään. Vieläkin mieluummin laittaisin kakkumascaraa, mutta nuutä ei taida olla enää myynnissä. Ei ainakaan noita kahta. Ricils oli lempparini, sellaisessa sinikiehkuraisessa kotelossa. Mulla on vieläkin yksi niistä harjoista tallessa.
Valitin samaa päivänä muutamana täällä toisessa yhteydessä.Sain neuvoja mistä niitä taas saa.Ilmeisesti alettu uudelleen valmistus??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun kovasti halusin näitä vakosamettisia Retu-tossuja. Äitini sanoi, että ne on pojille... ja niin kai se oli. Sensitiivisestä sukupuoliajattelusta ei vissiin oltu kuultu.
Tetrassa olevat Trip-mehut muista hyvin ja Viri-kaakaon. Twist-hyppely tosiaan on hävinnyt täysin. Mikä harmi! Todella monipuolista liikuntaa ensinnäkin ja aina lasten omat säännöt (ei minkään valmentajan) kehittävät sosiaalisia taitoja.
Meillä oli erilaisia sarjoja, joille annettiin nimiä esim. kansalaisuuksien mukaan. "Nyt japanilaiset, nyt ruotsalaiset jne."
Vaikka olinkin poika, niin twistin muistan hyvin ja ruutuhyppelyn, sekä naruhyppelyn, joita tietysti pojankoltiaisina mentiin häiritsemään ;) Noita nimityksiä muistan minäkin ja ne varmaan ainakin osittain oli paikallisiakin. Erityisesti naruhyppelystä muistan hypätyn kekkosta ja mieleen tulee erityisesti "kekkosta kolmella". En kyllä yhtään muista, mitä tuo kekkonen tarkemmin ottaen piti sisällään.
Tetra trip oli kyllä juomien huippu. Miten se maistuikin niin paljon paremmalta, kuin myöhempi laatikko trip. Myös Rymdin toki muistan myös. Jauheesta melkoisen keinotekoisen makuista juomaa. Muistatteko itse tehdyt limsat? Apteekista ostettiin esanssia ja ämpärissä sekoitettiin sokeri esanssi ja vesi, joka sitten pullotettiin ja vietiin kellariin. Mauista ainakin banaani ja päärynä tulee mieleen. Sehän oli tietysti hiilihapotonta, kun eihän silloin vielä mitään sodastreameja ollut. Toki silloin hiilihapottimista haaveiltiin, mutta vain haaveiluiksihan se tietysti jäi.
Salmiakkijauho, leikkitupakat, inkkaripurkka ja sitten purkat joista sai kolmiulotteisia kuvia, sekä purkat joista sai tatuointikuvia. Lola suklaapatukka tottakai, sekä hopeatoffee. Viidenpennin Perustikkarit makuina ainakin päärynä, salmiakki ja toffee. Kahden pennin kahden palan tyynypurkka läpinäkyvässä muovissa, eri värisiä paloja. Ylipäätään kun kioskille 60-70 luvun taiteessa meni, niin markalla sai melkein kioskin tyhjäksi.
Joo, kekkonen oli naruhyppelyn suosikki! Suosikki oli toki muissakin piireissä :)
Eli kuusi hyppyä ja tavutettiin Kek-ko-nen kal-ju-pää...
Ei ollut aikuisia moittimassa joka nurkalla ja paasaamassa suvaitsevuudesta kaljuja kohtaan.
Meilläpä oli aikuinen kieltämässä. Nimittäin kun leikittiin koulun pihalla rosvoa ja poliisia, iäkäs luokanopettajamme Eeva Paronen tuli sanomaan, että se ei ole sopiva leikki. Opetti varmaan lapsia lainrikkureiksi semmoinen. Eiköhän tuo olisi Kekkos-vistiauksenkin kieltänyt, mutta meillä päin en muista, että olisi tuolla tavoin edes loruiltu.
Seiskytluvun alussa leikittiin kuitenkin koulun pihalla Kuka Pelkää Mustaa Miestä eikä kukaan tullut kieltämään.
Meillä leikittiin kansakoulussa Kuka Pelkää Mustaa Miestä liikuntatunnilla. Ihan hämmennyin aikuisena nelikymppisenä kun kuulin, että se on rasistinen. No niin varmaan nykyisin olisikin, mutta en minä eikä mun kaverit ajateltu, että kyseessä olisi Mustaihoinen Mies, vaan Mustiin pukeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkimaskaroista en tykännyt yhtään. Vieläkin mieluummin laittaisin kakkumascaraa, mutta nuutä ei taida olla enää myynnissä. Ei ainakaan noita kahta. Ricils oli lempparini, sellaisessa sinikiehkuraisessa kotelossa. Mulla on vieläkin yksi niistä harjoista tallessa.
Ricillsin ripsiväri oli parasta ripsiväriä mitä ollut.Sillä sai tosi kauniit ripset ja kakkumascara kesti monta kertaa pidempään kuin putkimascarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ricillsin ripsiväri oli parasta ripsiväriä mitä ollut.Sillä sai tosi kauniit ripset ja kakkumascara kesti monta kertaa pidempään kuin putkimascarat.
Joo, ja aina ei ollut vettä saatavilla niin sylkästiin harjaan ja hinkattiin. Uskomatonta, ei ollu silmätulehduksia. :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta esimerkiksi murtomaahiihto oli huomattavasti jännenpää seurattavaa 70-luvulla, kuin nykyään, etenkin viittäkymppiä. Syitä on tietysti kaksi. Ensinnäkin nykyinen yhteislähtö on umpitylsä. Pari tuntia hiihdetään lössissä ja lopussa ratkotaan kuka on kuka. Toinen asia mikä on vienyt jännitysmomentin on metrin välein olevat kamerat. Ennen kuin oli pelkät väliaikalähdöt ja tasan se yksi kamera siellä mettälenkin väliaikapisteessä niin se oli todella jännittävää, kun kuva oli jo siirtynyt väliakapisteeseen ja tiedot maastosta olivat kertoneet, että (esim) Mietaa oli kirkistänyt tahtia, mutta ketään ei vielä näkynyt. Kaikki odottivat jännittyneinä ja jokainen yritti tihruta milloin se pipo vilahtaa puiden välistä ja tottakai kotona kisastudiolla oli myös oma tulospalvelu jossa äiti kirjasi väliakoja ylös ruutupaperille ja isä otti kellolla aikaa ja minä toimin tarkkailijana, ettei tullut virheitä :)
Murtsikkahiihtoa ja varsinkin pitkät matkat oli tylsää kateltavaa. Mielummin kateltiin mäkihyppyä isosta mäestä mutta harmitti kun suomalaiset ennen Nykäsen aikaa olivat aina kakkosena.
Jääkiekon MM-kisoista muistan parhaiten vuoden 1974 kisat Helsingissä kun pääsin ilmaiseksi katsomaan DDR-Ruotsi ottelua jonka Ruotsi tietenkin voitti. Suomi voitti Tsekkoslovakian mutta tuomittiin häviämään ottelu maalivahti Stig Wetzellin positiivisen doping (efedriini) näytteen vuoksi. Siinä meni mahdollisuudet pronssimitaliinkin.
Minä ja muutama luokkakaveri olimme varmaan Suomen ainoat formula 1 fanit, laji oli täysin tuntematon ja tuloksia jouduttiin lukemaan ruotsalaisista tai saksalaisista autolehdistä. Suomalainen Leo Kinnunen oli eka suomalainen formulakuski joka 1975 onnistui aika-ajoissa pääsemään jopa viimeiseen lähtöruutuun mutta ei juuri pidemmälle.
Muodista vielä; muistaako kukaan spiraalihameet? Äidillä oli sellainen ja se oli ihana! 60-luvulla äitini teki itse paljon vaatteita. Hän teki meille mm. molemmille samanlaiset asut, johon kuului neulottu puolihame ja virkattu jakku. Äidillä vihreä ja mulla vaaleanpunainen. Samoin äiti oli taitava tekemään vaatteita barbille. Olin niin onnellinen, kun äiti ompeli barbille housupuvun ja kansallispuvun.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan tv-sarjaa Marseillen Poika? Muistaakseni mafiaan liittyi. Oli ensimmäisiä tv-sarjoja, jonka tekstitykset osasin lukea. Vanhemmat taisivat luulla, että en vielä osaa.
Jep, muistan Marseillen pojan... oli kai jotenkin tarttuva tunnussävelkin. Muistaako joku sarjaa Lumikenttien kutsu? Sitten oli 6 miljoonan dollarin mies. Yhden venäläisen sarjan nimeä en saa mieleen, siinä kolme nuorta miestä seikkaili vallankumouksen aikaan jossai arojen suunnalla. Tohtori Balthasar ja Myrskylinnut jäi tietty mieleen. Ja Nukkumatti!
Gmuistaakp joku tv- ohjelmaa James Thurberin Ihmeellinen maailma tai jotain vastaavaa. Se tuli muistakseni jonkun lastenohjelma kokonaisuuden sisällä, toki voin olla väärässä. Alussa se oli piirretty, yksinkertaisilla viivoilla ja muuttui sitten oikeiksi hahmoiksi. Siinä oli esimerkiksi vanhempien makuuhuoneessa merileijona. Keskiössä perhe, jossa oli n 12 v tytär, jolla oli hammasraudat niskavedolla. En ollut koskaan nähnyt moista, ja kauhistelin mikä kauhea sairaus tytöllä on. Yhdessä jsksossa ne etsi yöllä jotain hammasraudan osaa puutarhasta. Onko kellään muulla muistikuvaa? Olen yrittänyt etsiä tietoa ästä, mutta en löydä. Thurberin kirjoihin olen törmännyt, ja se herättikin muistikuvani. Alan jo luulla, että olen nähnyt unta ja keksinyt koko jutun.
Muistan että kaupassa kysyttiin "otatteko kahvin papuina vai jauhettuna?"
Brännäri ja jauhin oli mutta en muista muuta kuin että joskus jauhettiin. Sitten ostettiin jauhettuna, oli vain pannukarkeus.
Chewitsejä saa vieläkin! https://urjalanmakeistukku.fi/cloetta-chewits-mansikka-toffee-29g-x-24k…
Muistatteko näitä? Youtubessa on TV-mainoksia 60- ja 70-luvulta. Kaikkia ei varmaan telkkarissa näytetty, vaan olivat elokuvateattereissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko näitä? Youtubessa on TV-mainoksia 60- ja 70-luvulta. Kaikkia ei varmaan telkkarissa näytetty, vaan olivat elokuvateattereissa.
:O :D Some repeäisi nykyään jos olisi tollaisia mainoksia, jossa mies nipistää naista nännistä kylvyssä ja kosmetiikkaa ja vaatteita mainostettaisiin peppu ja tissit paljaina :D
Oli kaksi tv-kanavaa. Mainostelevisio vuokrasi lähetysaikaa Yleisradiolta muutamia tunteja päivässä. TV-lähetys päättyi puolen yön kieppeissä Maamme-lauluun. Myös radiolähetykset vaikenivat yöksi.