60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla: - vihreä harjateltta
- kokoontaittuva retkipöytä, jonka sisällä oli neljä kokoontaittuvaa retkijakkara
Korjaan kaikkien suomenkielen maistereiden kunniaksi: ...."retkijakkaraa"
Mustavalkean telkkarin aikakautena lähetettiin telkkarista TESTI-tv joka päivä ja hitsin ikävää klassista ja harrasta musiikkia sen myötä.
Muistaako kukaan kansakouluaikaan 60-luvun lopulla kun piti olla sellaiset kapealahkeiset ns. jerseykankaiset hiihtohousut, joiden lahkeiden sivuilta lähti kumilenkki jalan alle mentäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kansakouluaikaan 60-luvun lopulla kun piti olla sellaiset kapealahkeiset ns. jerseykankaiset hiihtohousut, joiden lahkeiden sivuilta lähti kumilenkki jalan alle mentäväksi?
Myöhemmin joskus 60-luvun lopulla tai 70-luvun alussa tuli muotiin jerseykankaiset leveälahkeiset housut muotiin. Muistan kun äitini ompeli sellaiset siskolleni ja itsellenekin. Lahkeet olivat tosiiiii leveeet, lepattivat tuulisilla kelillä:)
Syksyisin piti kouluun kerätä puolukoita, muistaakseni kaksi litraa . Mihin lie mennyt ei juuri ruokailun yhteydessä näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Syksyisin piti kouluun kerätä puolukoita, muistaakseni kaksi litraa . Mihin lie mennyt ei juuri ruokailun yhteydessä näkynyt.
HEH; Itsekin jouduin sisarusteni kanssa keräämään litran pari puolukoita kansakouluun. Kyllä me saimme ainakin ruispuolukkavelliä ja puolukkamannapuuroa lukukauden aikana.
Laiskuuteeni vuoksi äitini keräsi puolestani sen litrasen pari kuin myös minusta vanhempien sisarusteni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kokoontaittuva retkipöytä, jonka sisällä oli neljä kokoontaittuvaa retkijakkara
Ja vielä: suomen kielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä: suomen kielen.
HEHEHHHEHEH Kiitän tuostakin korjauksestasi, armas oikolukija, ken lienetkään????
Ihania muistoja teillä. Itse olin jo teini tai lähses aikuinen 60-luvulla, mutta lähes kaikki nuo jutu ovat tuttuja. Nyt yritän lapsenlapsille opettaa näitä vanhoja leikkejä ja ovat aivan innoissaan.
Suosittelen kaikille muillekin, niin saatte paljon iloa lapsista.
Juuri leikittiin" ei saa sanoa juu eikä jaa eikä nauraakaan vaan sen sanan, minkä minä sanon" sitten jos nauroi, piti antaa pantti. Pantit käytiin vuorotellen läpi pantti siis piilossa. "kenen pantti tulessa ja tervassa kiehuu, mitä sen on tehtävä tai minne sen on mentävä?"
vintiöt nauroivat kippurassa ja kaikilla oli tosi hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan, miten -60 luvulla jotkut tekivät itse limsaa? Sain kylässä sellaista oranssia limsaa, jota perheen äiti teki itse. Jotakin jauhoa hän siihen laittoi.
Olen itse syntynyt 60-luvun ihan alussa, ja en itse muista minun lapsuuden perheessäni limsaa mistään jauheesta tehtäneen ikinä, mutta jotain mehua kylläkin tehtiin jauhetta sekoittaen veteen.
Limsat olivat minun lapsuuteni aikoihin jo pulloissa, ja ai kuinka ihanaa oli hakea kesäkuumalla kellarista kylmää limonaadia pullo. Meillä aina ostettiin koko korillinen niitä pieniä limsapulloja, joista puolet oli sitruunasoodaa ja toinen puoli pulloista appelsiinilimpparia. Isoja pullojahan ei silloin vielä ollut olemassakaan, siis näitä nykyajan puolentoista litran limsapulloja.
Niin ja korkkikin oli se semmonen sivusta repäistävä metallinen, jonka sisällä oli sisuskorkki. Kivasti poksahti auki hiilihappoineen:)
70-luvun alussa oli ainakin sellainen Rymd-jauhe, josta sai erimakuisia mehuja. Oiskohan siitä kyse?
Itse en ole asunut Suomessa enää melkein vuosikymmeneen, en siis ole edes varma, ovatko nämä tuotteet kadonneet. Mutta lapsuudesta, tai ehkä teini-iästä muistan ainakin seuraavat:
Pectus-pastillit. Vaaleanpunaisia kuulia, joita en koskaan malttanut imeskellä, purin ne aina rikki.
Eucalyptus-pastillit. Askissa oli papukaijan kuva.
Vicks, kurkku- tai yskänpastillit. Kolmion muotoisia.
Maija-maitokarkit, Pihlajanmarja-karkit, joissa oli ketun kuva.
Fazerin parhain (näitä kai on vieläkin?). Näistä piti ensimmäiseksi löytää kiss-kiss -karkit.
Fami, Fasu, DaCapo, Siesta - suklaapatukat. Olisko Fami tai Fasu, jota Vesa-Matti Loiri mainosti. Muistan, että hän menee kioskille, kysyy, jotain patukkaa. Myyjä kysyy kai mikä maku. Hän sanoo 'ei se ole niin nuukaa', ja myyjä vastaa 'kyllä, on nugaa!'
Vademecum- ja Illodin suuvedet. Illodinia mainosti Heikki Kinnunen. ' Ja suu on laakista raikas!'
Terva-Leijonat peltirasiassa ja Pastirol-karkit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun kovasti halusin näitä vakosamettisia Retu-tossuja. Äitini sanoi, että ne on pojille... ja niin kai se oli. Sensitiivisestä sukupuoliajattelusta ei vissiin oltu kuultu.
Tetrassa olevat Trip-mehut muista hyvin ja Viri-kaakaon. Twist-hyppely tosiaan on hävinnyt täysin. Mikä harmi! Todella monipuolista liikuntaa ensinnäkin ja aina lasten omat säännöt (ei minkään valmentajan) kehittävät sosiaalisia taitoja.
Meillä oli erilaisia sarjoja, joille annettiin nimiä esim. kansalaisuuksien mukaan. "Nyt japanilaiset, nyt ruotsalaiset jne."
Vaikka olinkin poika, niin twistin muistan hyvin ja ruutuhyppelyn, sekä naruhyppelyn, joita tietysti pojankoltiaisina mentiin häiritsemään ;) Noita nimityksiä muistan minäkin ja ne varmaan ainakin osittain oli paikallisiakin. Erityisesti naruhyppelystä muistan hypätyn kekkosta ja mieleen tulee erityisesti "kekkosta kolmella". En kyllä yhtään muista, mitä tuo kekkonen tarkemmin ottaen piti sisällään.
Tetra trip oli kyllä juomien huippu. Miten se maistuikin niin paljon paremmalta, kuin myöhempi laatikko trip. Myös Rymdin toki muistan myös. Jauheesta melkoisen keinotekoisen makuista juomaa. Muistatteko itse tehdyt limsat? Apteekista ostettiin esanssia ja ämpärissä sekoitettiin sokeri esanssi ja vesi, joka sitten pullotettiin ja vietiin kellariin. Mauista ainakin banaani ja päärynä tulee mieleen. Sehän oli tietysti hiilihapotonta, kun eihän silloin vielä mitään sodastreameja ollut. Toki silloin hiilihapottimista haaveiltiin, mutta vain haaveiluiksihan se tietysti jäi.
Salmiakkijauho, leikkitupakat, inkkaripurkka ja sitten purkat joista sai kolmiulotteisia kuvia, sekä purkat joista sai tatuointikuvia. Lola suklaapatukka tottakai, sekä hopeatoffee. Viidenpennin Perustikkarit makuina ainakin päärynä, salmiakki ja toffee. Kahden pennin kahden palan tyynypurkka läpinäkyvässä muovissa, eri värisiä paloja. Ylipäätään kun kioskille 60-70 luvun taiteessa meni, niin markalla sai melkein kioskin tyhjäksi.
Joo, kekkonen oli naruhyppelyn suosikki! Suosikki oli toki muissakin piireissä :)
Eli kuusi hyppyä ja tavutettiin Kek-ko-nen kal-ju-pää...
Ei ollut aikuisia moittimassa joka nurkalla ja paasaamassa suvaitsevuudesta kaljuja kohtaan.
Meilläpä oli aikuinen kieltämässä. Nimittäin kun leikittiin koulun pihalla rosvoa ja poliisia, iäkäs luokanopettajamme Eeva Paronen tuli sanomaan, että se ei ole sopiva leikki. Opetti varmaan lapsia lainrikkureiksi semmoinen. Eiköhän tuo olisi Kekkos-vistiauksenkin kieltänyt, mutta meillä päin en muista, että olisi tuolla tavoin edes loruiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoteja ei ollut. Kotiapulainen hoiti meidät lapset, kun vanhemmat olivat töissä. Kesällä kävimme leikkikoulua. Niin ja useat synnyttivät lapset kotona vain kätilö apunaan.
Kyllä meidän pikkukaupungissa oli ainakin kaks lastentarhaa 60-luvulla. Itse en niihin koskaan päässyt, en tiedä miksi. Olimme siis tavallinen duunariperhe ja alkuun minua hoiti naapurin tyttö ja kun muutettiin toiselle puolelle kaupunkia niin olin naapurin tädillä hoidossa. Myöhemmin kun menin kouluun, niin kävelin aina tarhan ohi ja minulla oli jotenkin sellainen mielikuva, että sinne pääsi vain rikkaampien perheiden lapset, koska itse en sinne koskaan päässyt :D
Itse synnyin 60-luvun alussa ja kyllä kaikki sen aikaiset lapset meilläpäin ihan sairaalassa syntyivät. En tiedö ketään ikäistäni, joka olisi kotona syntynyt. Oisko tuo ollut enemmänkin maaseudun touhua? Tosin vanhempani asuivat maalla 50-luvun lopulla, kun isoveljeni syntyi ja kyllä hänkin ihan sairaalassa syntyi.
Asiahan oli just päinvastoin eli tarhaan otettiin tulojen mukaan köyhimmät lapset, ehkä joskus myös sosiaalisin perustein.
Ennen tarhaanpääsyä minäkin jouduin olemaan naapureiden ja sukulaislikkojen luona hoidettavana eli tilanne oli vielä 70-l alussa melkoista sumplimista, jos perheen äiti halusi käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan "volgan sientä " tai terveyssieneksi jotkut kutsuivat. Epämääräisen näköinen möykky. Ilmeisesti jokin sieni oli. Laitetiin veteen ja jotakin piti lisätä, olikohan sokeria ,tietyn ajan jälkeen piti juoda tietty määrä , tämän piti olla hyvä terveydelle.mitähän se oikein oli ja teki ?
Olisko tuo jopa ensimmäisiä erikoisepia superfoodeja Suomen maassa. Arvelin heti, että kyse oli varmaan kombutsasta ja niinhän tuo netti tiesi kertoa. Samaa juomaa, jota neukku-urheilijat kuulemma käyttivät treenatessaan. Pystyivät treenaamaan pidempään, koska maitohapot eivät haitanneet tai happoa ei muodostunut niin nopeasti, jompi kumpi, ja tämä kaikki siis juoman ansiosta.
Lauantaisin katsottiin vanhoja kotimaisia elokuvia. Kun tuli pussauskohtaus, isä sanoi "tekohengitystä antavat".
Olen syntynyt -65 ja muistan melkein kaikki tämän pätkän mainokset.
Vierailija kirjoitti:
Autoja oli tosi vähän 60-luvun alussa. Meidän kaupunginosassa oli kolme autoa, niitä sitten talvella työnnettiin/hinattiin käyntiin.
Meillä oli mosse ja meitä pidettiin kommunisteina sen takia. Pitkään oli "rivillä" ainoa auto. Rintamamiestaloja oli rivissä teiden varrella ja niitä sanottiin meidän kirkonkylässä tyyliin "tällä rivillä". Rivi sai nimensä milloin mistäkin, alueesta, varakkaimmasta tyypistä rivillä, rivin päätytalosta ym. ne olivat vain joskus vakiintuneet ja jääneet käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -65 ja muistan melkein kaikki tämän pätkän mainokset.
Jambo! Voih.
60-luvulla paikallisessa kyläkaupassa oli makkaran siivuttajalaite, jolla myyjä siivutti makkarapötköstä paperipakettiin makkaraa siivuina 200 grammaa tai milloin enemmänkin. Lenkkimakkarat kuten muutkin makkarapötköt olivat lasivitriinin takana, ja siitä sitten sopivan kokoinen pätkä pyydettiin lihatiskin myyjän leikkaavan asiakkaalle.
Meidän perheen kissalle piti aina hakea verisiä tuoreita maksan paloja, ja munuaispaloja kaupasta. Myyjä pilkkoi isosta maksakimpaleesta palat ja laittoi paperin päälle, ja punnitsi puntrilla ja pisti hinnan samalla paperikääreen päälle.
Kaupassa käytettiin vaan käteistä rahaa, ei ollut mitään pankkikortteja kuten nykyisin. Shekeillä maksaminen tuli sitten joskus 70-luvun puolella, ja muistan kun itsellänikin oli shekkivihko aikoinaan, joilla maksoin ostoksia kaupoissa 70-luvulla.