60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan kansakouluaikaan 60-luvun lopulla kun piti olla sellaiset kapealahkeiset ns. jerseykankaiset hiihtohousut, joiden lahkeiden sivuilta lähti kumilenkki jalan alle mentäväksi?
Myöhemmin joskus 60-luvun lopulla tai 70-luvun alussa tuli muotiin jerseykankaiset leveälahkeiset housut muotiin. Muistan kun äitini ompeli sellaiset siskolleni ja itsellenekin. Lahkeet olivat tosiiiii leveeet, lepattivat tuulisilla kelillä:)
Kutsuttiinko tätä jo teryleeniksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan "volgan sientä " tai terveyssieneksi jotkut kutsuivat. Epämääräisen näköinen möykky. Ilmeisesti jokin sieni oli. Laitetiin veteen ja jotakin piti lisätä, olikohan sokeria ,tietyn ajan jälkeen piti juoda tietty määrä , tämän piti olla hyvä terveydelle.mitähän se oikein oli ja teki ?
Kombucha taitaa olla tämän metodin nykyaikainen muoto.
Olen syntynyt 1966. Pienessä kyläkoulussa jouduin niin oppilaiden kuin opettajien hampaisiin, en edes tiedä tarkkaan miksi. Kotona oli etäiset vanhemmat ja useita vuosia vanhempi isoveli, joka purki omia ongelmiaan minuun fyysisesti ja psyykkisesti. Minulla ei ollut ketään kenen puoleen kääntyä. Silloin ei koulukiusaamisen kitkeminen kiinnostanut ketään, ei oikein vanhempiakaan. Joten kun joku sanoi aiemmin että se oli niin ihanaa ja huoletonta aikaa, niin kannattaa ehkä muistaa, että jokaisella on oma näkemyksensä ja lapsuus on monilla saattanut olla ihan kamala, vaikka kuinka oltiin nostalgisella vuosikymmenellä. Moni asia on nykyään niin hurjan paljon paremmin. Oikeastaan kaikki!
Onneksi nyt on nyt. Joo, tämän piti olla iloinen nostalgiaketju. Kunhan kuitenkin muistetaan, että ehkä sitä omaa nostalgiaa voi välillä tarkastella kriittisesti ja olla kuvittelematta, että silloin kaikki oli kaikilla niiiiin paljon paremmin.
"chevits sulaa sohvaan... " tai mites se mainoslaulu taas menikään. Ainakin ne pehmeät esanssitoffeet tosiaan suli helposti sohvaankin jos niitä tippui ja äiti ei jostain syystä tykännyt.
Katselin tallenteelta vast'ikään vanhoja Komisario Morseja ja huomasin, että yhtä kaipaan 80-luvun varhaisaikuisuuden ajoiltani. Ne takit! En nyt tarkoita niitä hirveitä olkatoppauksia, mutta muuten ne olivat ihanan väljiä ja alle meni vaikka mitä lämmittävää tai vaikka bleiseri.
Muistaako kukaan hiilihapotonta limpparia Siestaa? Mä tykkäsin siitä. Asuimme ala-asteeni ajan kerrostalossa, lauantaina saunavuorolla isä laittoi kiukaalle makjkaaa foliopussissa ja sitten pukuhuoneessa syötiin ja juotiin Siestaa.
Paljon ihania muistoja tullut mieleen, kun olen lukenut näitä viestejä. Muistaako joku Hopokarkkeja? Oli eri makuisia pieniä suorakaiteen muotoisia, kahden maun toffeekarkkeja. Jambosuklaan mainoksessa nainen istui junassa ja laulussa laulettiin että sukat pyörii jalassa. Teininä äänittelin sunnuntai-iltaisin ruotsinkanavalta musaa c-kasetille ohjelmasta Undomens gåva i toner 😊
Pokemonit ja Turklesit ja sit mustavalkosesta Teeveestä tuli joka ilta salatut Elämät ja Rantabaari. T. Voi niitä muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Pokemonit ja Turklesit ja sit mustavalkosesta Teeveestä tuli joka ilta salatut Elämät ja Rantabaari. T. Voi niitä muistoja.
Muistatko sen ajan kun MÖRKÖ LÖI SISÄÄN? Löikö Mörkö sisään? Oi niitä aikoja.
Joku täällä aikaisemmin jo mainitsikin ne purkkalevyt, Aristokatit ym., joissa oli keräilykortteja. Mä muistan niistä todella hyvin Viidakkokirjan. Se purkka oli vaaleanvihreää ja siinä oli huumaavan esanssinen tuoksu ja maku. Mä olin siihen aivan koukussa, suussa aina valtava mötikkä sitä.
Telkkarista tuli Niksula "vaaaasen oikea, variksenpoikia...", ja siinä oli myös Kasper-nukke ja Eulaalia Kenkkkunen (jota pelkäsimme). Batman ja Robin. Verneri Viisnappi. Ja Arja-täti.
Sain isojen tyttöjen pyörän, valkoisen Jopon, syksyllä -69, enkä yltänyt polkemaan.
Aloitin koulun syksyllä -70 ja koulua oli myös lauantaisin. Isä haki silloin autolla koulusta, isolla uudella Saab ysisysillä. Samana syksynä muutettiin uuteen kotiin jossa oli 6 huonetta, sain oman huoneen jonka oven sain lukkoon.
Kun vanhemmat olivat matkoilla tai jossain, meille tuli lastenhoitaja asumaan.
Syötiin kyljyksiä, spagettia ja jauhelihasoosia, keittoja, jogurtit tulivat kauppihin ja olivat hyviä. Tuoreet vihannekset olivat kalliita kauden ulkopuolella, jos nitä edes silloin aina sai.
Kesällä paistoi aina aurinko!
Kotikaupungissani Seinäjoella oli paljon invamopolla ajelevia sotainvalideja. Näitä ei näe enää nykyään.
Muistan myös, että joissakin taloissa oli vielä vanha työhevonen, josta isäntä ei ollut malttanut luopua.
Vierailija kirjoitti:
Oi muistan
Sai paneskella ilman kumia. Ei ollut aidsia ja Marja Hintikka oli vielä isänsä kulleroa (lehtikaalipihvi, heh) imemässä.
Puhelin.
Putosin kärryiltä aidsin jälkeen.
Myymäläautosta sai jätskipikarin jonka pohjalla oli purukumipallo. Oli myös toffeetikkareita, tummia ja vaaleita joissa oli kuoppa keskellä. Suklaapatukka nimeltä Tango. Näin 60 luvun lopulla.
70 luvun lopulla ostettiin grillikioskilta merkkareita, salmiakki - ja hedelmä -. Maksoivat 10p, markalla sai 10! Niissä oli tosin hiukan grillin aromia mut ei haitannut. Sitten mentiin kaverin mummon luo katsomaan telkusta sarjaa Villiin länteen, siinä oli ihana Bruce Boxleitner. Veljekset - sarjassa näyttelivät Kurt Russell ja Tim Matheson. Nää oli huippuja. Kotona ei telkusta näkynyt kuin ykkönen ja mustavalkoisena.
Lapsena kesät talvet hiihdin kouluun.
Ekat sukseni ostin vasta 19 vuotiaana omilla kesätöistä säästämilläni rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt koko ketjua läpi vielä, eli tämä on ehkä jo mainittu: mutta telkusta katsottiin Sheriffi McCloudia, Columboa ja MacMillan ja vaimoa, Cannonia, Avaruusaesema Alfaa. Kaverit ala-asteella saivat katsoa Yöjuttua ja Hitchcock esittää -sarjaa. Minä en. Olen vieläkin kade!
Sunnuntaisin tuli telkusta mustavalkoisia vanhoja juttuja: ohukainen ja paksukainen, Harold Lloyd, Tarzanit..
Toivottavasti jostain toisesta vuosikymmenestä on jäänyt muistoja mieleen:)
Mä en oikein muista enää mitään. Olen alkanut unohtaa ....
Midi-jäätelöä jäin kaipaaman. Chewitseistä myös tykkäsin. Onnenpäivät oli huippu ihana sarja!
Kössi kengurua katselin pikkulapsena. Jouluaattona tuli sellaisia hassuja kuin paperinukenkaltaisia piirrettyjä. Olikohan se tyttö siinä Milla nimeltään, en ole varma enää.
Siitä on jo niin kamalan kauan .... tuntuu monin tavoin surulliselle kun aika on niin ajanut ohi. Monet rakkaat ihmisetkin on kuolleet, eikä mitään siitä ajasta saa enää takaisin. En oikein viihdy nykyajassa. Tässä on niin paljon sellaista mistä en pidä.
Tule vaan surullinen ja vähän toivoton olo kun alkaa ajatella lapsuutta. Se aika ei palaa enää koskaan, eikä mitään siitä saa enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs Lapuan patruunatehtaan traaginen onnettomuus; huh,huh, ihan kylmäsi sekin aikoinaan, muistan ikäni sen arkkujen määrän Lapuan kirkon pihalla, kun näyttivät telkkarista:(
Niitä hautajaisia katsottiin koko perheen voimin.
Vierailija kirjoitti:
Radiossa pyöri Anneli Tempakan , Erilainen nuori ohjelma . Haastateltavana oli jotain erikoista harrastavia nuoria ja saattoipa kerran pari olla seksuaalivähemmistönkin edustajia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/09/14/pavlo-hintti
Ohjelman aihe: "Pavlo on hintti."
Mikä olikaan se jätskipuikko, missä oli vihreää jädeä ja kinuskinmakuinen kuorrutus.
Oliko se minttueskimo?
Karkit, suklaat ja jädet oli oikeasti hyvänmakuisia. Nykyään tarjolla on vaan halpaa kuraa.
Isot merirosvorahat maksoivat 10 penniä kappale eli 5 markalla sai 50 merkkaria R-kioskilta. Menimme usein paikalliseen kaupunginosan kirjastoon lukemaan sarjakuva-albumeja kuten Tinttiä, Lucky Lukea, Ahmed Ahnetta ja Alixia ja söimme samalla merkkareita.
Ensimmäinen elokuva, jonka muistan katsoneeni elokuvateatterissa oli "Tähtien sota" (Star Wars) vuonna 1977. Silloin ei ollut vielä tietoa mistään jatko- ja esiosista, joten minulle selvisi myöhemmin että kyseessä oli itseasiassa neljäs osa. Roger Mooren tähdittämät Bondit olivat älyttömän suosittuja elokuvia ja ihmiset suorastaan jonottivat katsomaan.
Ensimmäinen jalkapallo-ottelu, joka tiedän katsoneeni suorana lähetykseni oli Länsi-Saksa vastaan Hollanti MM-finaali vuonna 1974. Silloin olivat voimissaan mm. Gerd Müller, Franz Beckenbauer ja Johan Cruyff. Katsoimme sen äidin sisaren perheen kesämökillä mustavalkoisesta matkateleviosta.
Vanhempamme hankittavat ensimmäisen väritelevision vuonna 1976 Montrealin olympialaisten aikoihin. Meillä oli myös kesämökillä pieni mustavalkoinen matkatelevisio, jota piti katsoa irroittamalla auton akku, sillä kesämökillä ei ollut tuohon aikaan sähköjä eikä juoksevaa vettä. Ruuanlaittoa varten kesämökillä oli kylläkin olemassa keittiössä kaasuliesi ja ulkona grilli.
Peruskoulun ala-asteen kävin samassa kaupunginosassa olevassa koulussa, joka näkyi meidän kerrostalon ikkunasta. Peruskoulun yläasteen aikainen koulu oli vähän kauempana, mutta sekin oli ihan sopivan kävelymatkan päässä kuten myös lukio. Koululuokalla ei ollut taatusti yhtään ulkomaalaistaustaista oppilasta ja lähes kaikkien sukunimet olivat nen-päätteisiä. Tuohon aikaan presidenttinä oli Urho Kekkonen, joka sai kuvansa 500 markan seteliin.