60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Kasettinauhuri piti saada, kun kavereillakin oli. Radiosta nauhoitettiin kappaleita c-kasetille.
Mustavalkoinen töllö, usein se oli rikki, korjaaja tuli kotiin korjaamaan sitä.
Lempisarjoja oli Merilinja ja Kahden kerroksen väkeä. Lauantaisin tuli vuorotellen Lauantaitanssit ja Naapurilähiö.
Kahvin joukkoon laitettiin Vispoa lasipullosta. Sulatejuustopurkeista saatiin juomalaseja.
Pakastimia ei ollut, mutta jääkapissa oli pakastelokero. Sinne ostettiin puolen litran jäätelörasia, joka jaettiin kuudelle hengelle.
Abba oli kova sana. Tytöt kuunteli Bay City Rollersia, pukeuduttiin ruutukuosiin. Koulubileissä tanssittiin Saturday Night Feverin innoittamina. Kotimaisia suosikkeja olivat Tapani Kansa, Jukka Kuoppamäki, Taiska ja Kisu.
Meillä oli muistaakseni juomalaseina sinappilaseja. Siis lasissa oli aikaisemmin ollut sinappia, mutta kävi myös juomalasista.
Ja Jopolla kouluun.
Paperinuket. Tarvitseeko enempää sanoa.
Muistatteko kun maitoa ei ollut pakattu,piti ottaa oma kannu mukaan.viimeisinä aikoina kaupassa oli mittausautomaatti,ei tarvinnut kauhalla ottaa tonkasta.Ei ollut pankkikortteja,vain käteinen tai vastakirja.
[
Mun tiedossa ei ole kyllä ainuttakaan kotona syntynyttä omassa lapsuudessani. Olen Pirkanmaalta ja kyllä ne lapset käytiin pyöräyttämässä Taysissä tai silloisessa Keskussairaalassa.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kotona tarkoituksella synnytettiin. Isosiskoni syntyi kotiin, mutta kyseessä oli syöksysynnytys, vuonna 1948. Ja asuimme maatilalla, muut syntyi sairaalassa.
Minä ja kaksi veljeäni olemme ihan tarkoituksella syntyneet kotona. Yksi sisarus sairaalassa ja äitini sanoi, että sen kokemuksen jälkeen ei yhtään synnytä siellä. Joten minä synnyin kotona v-64.
Myös naapurin tytöt synnytettiin kotona ihan suunnitelmallisesti.
Ilmeisesti vanhempasi olivat "tiedostavia" ja vähän kultturellimpaa väkeä. Minun duunariäidilleni ei varmaan olisi tullut mieleenkään ruveta vaatimaan mitään kotisynnytyksiä, kun meidät veljeni kanssa aikoinaan 60-luvun alkupuolella pyöräytti, vaan aluesairaalaanhan se oli synnyttämään mentävä.
Sitten hieman faktaa siitä, missä oikeasti mentiin 60-luvulla synnytysten suhteen:
Tässä lainaus Pilvi Ainolan pro gradu tutkielmasta synnytyksien siirtymisestä kotoa sairaaloihin:
"1960-luvulle tultaessa 92,5 % synnytyksistä tapahtui sairaaloissa. Kotisynnytyksistä oli
tullut niin harvinaisia, että kunnankätilöiden työnkuvaan kuului lähes ainoastaan
raskauden aikainen hoito ja tutkimukset."'
Ei siis kahta sanaa siitä, että 60-luvulla kotisynnytys oli jo todella harvinaista. Kun jo 60 luvulle tultaessa enää 7,5% synnytti kotona, niin kunka vähäinen se määrä oli sitten 60-luvun puolivälin jälkeen, liekö enää parisen prosenttia.
Paljon enemmän ommeltiin itse , vaikka valmisvaatteita sai jo ihan edullisestikin.Kudotiin neuleitakin enemmmän.
Mehu-Maija meillä oli yhteinen tätien ja mummon kanssa. Sillä syksyisin keiteltiin ja kiireesti seuraavalle.
Alppiaurinkolamppu oli silloin kai solariumin esiaste.Aina joku oli polttanut itsensä ja turvallisuus oli sitä ja tätä.Oli tarkat aikarajat kuinka kauan lamppu sai olla ja kuinka lähellä.
Mustatteko California limpparin? Sitä sai aika harvasta paikasta ja ne pullot eivät olleet palautuspulloja ja taisivat olla normaalia pulloja hieman pienempiäkin. Meillä niitä sai ainakin yhdeltä kouluamme (keskikoulu) läheltä olevalta kioskilta. Muistan, kuinka perjantaina oli koulun jumppasalissa koulun jälkeen koripallokerho ja sen jälkeen käytiin usein ostamassa nakkikioskilta california päärynälimpparia ja nakkikioskilta hillopiirakkaa.
Ihana ketju! Minulla ihan samoja muistoja monista asioista.
Suomi on ollut todella vauras valtio 70 luvulla. Joka vuosi saatiin aina tuliterät koulukirjat, ja hammashoitaja tuli säännöllisesti kouluumme fluoraamaan hampaat. Muistan myös ahdistavia puheenaiheita; vuonna 1973 puhuttiin öljykriisistä, telkkarissa näytettiin Biafran nälänhätää. Lapuan patruunatehtaan räjähdys oli vakava asia myös, hautajaiset televisioitiin.
Vm 67
Vielä Pepistä . Ystäväni serkku oli muuttanut perheensä kanssa Göteborgiin. Kävi aina kesäisin Suomessa.Ja ette arvaakaan minkä säväyksen leikkiin toi tämä serkku oikealla ruotsilla. Toki hän osasi vielä suomeakin.
Mahtaako joku osata linkata jos täällä on joku samankaltainen ketju -80-luvulla syntyneille? Olisi hauska jakaa muiden kanssa muistoja niiltä ajoilta.
Tosin hieman ihmetyttää, että monilta osin muistot ovat ihan samanlaisia kuin täältä luetut 60-luvulla syntyneiden. Samalla tavoin sitä silloin haettiin kiskalta halpaa irtokarkkia ja leikittiin ja urheiltiin koulun jälkeen iltaan asti ulkona kirkkistä, polttopalloa, keinu"peffistä" , pesistä, jalkapalloa yms. Kavereiden kanssa. Kotona syötiin ja nukuttiin, ainoastaan nämä pakolliset. Ja vanhemmat olivat tyytyväisiä eikä valituksia tullut. Omituisesti myös monet noista täällä mainituista tv-sarjoista tunnistan ja muistan.
Ja itse tosiaan ihan pääkaupunkiseudella olen lapsuuteni viettänyt, keskiverto-toimeentulevassa perheessä, silti kummasti tuntuu kun lukisi oman lapsuuden jutuista vaikka ajat sijoittuvat reilusti yli 20v taaksepäin (olen ollut vasta 90-luvun puolella sen ikäinen että olen itse kyennyt asioita tekemään ja niistä päättämään).
Luulen, että sisällä istuvat, tietokoneen ääressä nököttävät lapset ovat pääsääntöisesti vasta 2000-luvun tuotosta. Toki heitä on ollut jo aiemmin, mutta itse muistan lapsuudesta isot ( Väh. 10 henkeä) lapsijoukot jotka koulun jälkeen peuhasivat eri leikkejä leikkien ja urheillen pihalla tuntikausia iltapimeään asti ja vielä sen jälkeenkin jos vaan kotoota luvan sai. Koskaan en kyllä muista kotoota valitetun etteikö ulkona saisi olla.
Pahoittelut off the topicista mutta sai näin myöhemminkin syntyneen mielen kaihon valtaan :)
Muistaako kukaan Heps ipatti -nimistä tavarataloa? Ainakin Oulun Toppilaan se tuli joskus 70-luvulla. Ei pysynyt kovin kauan. Oliko se ketju ? Muistan vain, kuinka silloin se tuntui valtavan suurelta. Leluosasto oli aika mahtava!
Vierailija kirjoitti:
Kasettinauhuri piti saada, kun kavereillakin oli. Radiosta nauhoitettiin kappaleita c-kasetille.
Mustavalkoinen töllö, usein se oli rikki, korjaaja tuli kotiin korjaamaan sitä.
Lempisarjoja oli Merilinja ja Kahden kerroksen väkeä. Lauantaisin tuli vuorotellen Lauantaitanssit ja Naapurilähiö.
Kahvin joukkoon laitettiin Vispoa lasipullosta. Sulatejuustopurkeista saatiin juomalaseja.
Pakastimia ei ollut, mutta jääkapissa oli pakastelokero. Sinne ostettiin puolen litran jäätelörasia, joka jaettiin kuudelle hengelle.
Abba oli kova sana. Tytöt kuunteli Bay City Rollersia, pukeuduttiin ruutukuosiin. Koulubileissä tanssittiin Saturday Night Feverin innoittamina. Kotimaisia suosikkeja olivat Tapani Kansa, Jukka Kuoppamäki, Taiska ja Kisu.
Muistan itse juurikin noita samoja asioita omasta lapsuudestani 60-luvulla.
Itsekkin töllötin tota Merilinja-sarjaa mustavalkeasta telkkaristamme jne. jne. kaikki nuo loputkin listaamasi asiat kokeneena läpi aikanani. Paitsi meidän 7 henkiseen perheeseen ostimme litran jäätelöpaketteja ja sitten puolikkaan litran paketti vielä lisäksi siihen jääkaapin pieneen yläpakastinlokerikkoon.
Äiti oli kotiäiti, ja laittoa aina kaiken ruuan kotona. Ulkona kävimme syömässä kerran vuodessa, vappuna.
Äiti laittoi hyvää maksalaatikkoa, pyysin aina, että laittaa siihen paljon rusinoita. Karjalanpaisti oli herkkua, sitä oli harvoin. Arkiruokaa olivat usein erilaiset keitot, joskus ihanat lihapullat ja muusi. Esimerkiksi pizzaa tai risottoa ei tunnettu.
Kouluruokaa oli hyvää, ja kamalaa. Pahinta oli tilliliha: harmaata lihaa ja harmaa kastike, jossa oli tilliä. Joskus keittäjä tuli pöytään ala-asteella, ja annosteli kaikille. Joskus saatiin ottaa itse.
Kavereilla, joilla oli paljon lapsia, oli jänniä ruokien nimiä: Ruokana oli esim. 'metsää', siinä oli perunamusia, ja siihen pystyyn laitettuja nakkeja!
Vierailija kirjoitti:
Paperinuket. Tarvitseeko enempää sanoa.
Itsellänikin oli paperinukkeja, ja itse siskon kanssa leikkasimme Anttilan kuvastosta lisää vaate-esittelymallien kuvia paperinukkeleikkeihini. Myös huonekaluja oli siihen aikaan Anttilan kuvastossa, ja niitäkin leikkasimme paperinukkeleikkeihin. Rakensin huoneeni lattialle kokonaisen paperinukkeasunnon kuvastoista leikatuista huonekaluista.
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli kotiäiti, ja laittoa aina kaiken ruuan kotona. Ulkona kävimme syömässä kerran vuodessa, vappuna.
Äiti laittoi hyvää maksalaatikkoa, pyysin aina, että laittaa siihen paljon rusinoita. Karjalanpaisti oli herkkua, sitä oli harvoin. Arkiruokaa olivat usein erilaiset keitot, joskus ihanat lihapullat ja muusi. Esimerkiksi pizzaa tai risottoa ei tunnettu.
Kouluruokaa oli hyvää, ja kamalaa. Pahinta oli tilliliha: harmaata lihaa ja harmaa kastike, jossa oli tilliä. Joskus keittäjä tuli pöytään ala-asteella, ja annosteli kaikille. Joskus saatiin ottaa itse.
Kavereilla, joilla oli paljon lapsia, oli jänniä ruokien nimiä: Ruokana oli esim. 'metsää', siinä oli perunamusia, ja siihen pystyyn laitettuja nakkeja!
Meidän äiti laittoi ruokaa jokaikinen päivä lapsuudessani kotona ollessaan, ja ei me vaan käyty ikinä ravintolassa syömässä koko perhe, kun olin lapsi ja koko sisarusparveni nuorimmaisin. Mutta meitä olikin yhteensä 7 henkeä perheessämme.
Televisiossa ei niinkään kiroiltu. Ei ollut myöskään "---tun puhelinmyyjät" -tyyppisiä ohjelmanimiä.
va 64 kirjoitti:
[
Mun tiedossa ei ole kyllä ainuttakaan kotona syntynyttä omassa lapsuudessani. Olen Pirkanmaalta ja kyllä ne lapset käytiin pyöräyttämässä Taysissä tai silloisessa Keskussairaalassa.quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kotona tarkoituksella synnytettiin. Isosiskoni syntyi kotiin, mutta kyseessä oli syöksysynnytys, vuonna 1948. Ja asuimme maatilalla, muut syntyi sairaalassa.
Minä ja kaksi veljeäni olemme ihan tarkoituksella syntyneet kotona. Yksi sisarus sairaalassa ja äitini sanoi, että sen kokemuksen jälkeen ei yhtään synnytä siellä. Joten minä synnyin kotona v-64.
Myös naapurin tytöt synnytettiin kotona ihan suunnitelmallisesti.
Ilmeisesti vanhempasi olivat "tiedostavia" ja vähän kultturellimpaa väkeä. Minun duunariäidilleni ei varmaan olisi tullut mieleenkään ruveta vaatimaan mitään kotisynnytyksiä, kun meidät veljeni kanssa aikoinaan 60-luvun alkupuolella pyöräytti, vaan aluesairaalaanhan se oli synnyttämään mentävä.
Sitten hieman faktaa siitä, missä oikeasti mentiin 60-luvulla synnytysten suhteen:
Tässä lainaus Pilvi Ainolan pro gradu tutkielmasta synnytyksien siirtymisestä kotoa sairaaloihin:
"1960-luvulle tultaessa 92,5 % synnytyksistä tapahtui sairaaloissa. Kotisynnytyksistä oli
tullut niin harvinaisia, että kunnankätilöiden työnkuvaan kuului lähes ainoastaan
raskauden aikainen hoito ja tutkimukset."'Ei siis kahta sanaa siitä, että 60-luvulla kotisynnytys oli jo todella harvinaista. Kun jo 60 luvulle tultaessa enää 7,5% synnytti kotona, niin kunka vähäinen se määrä oli sitten 60-luvun puolivälin jälkeen, liekö enää parisen prosenttia.
Kyllä vanhempani olivat ihan tavallisia maalla asuvia ihmisiä :) Kotona synnytettiin ainakin asuinseudullani vielä 60-luvulla. Ehkä kylässämme ovat sitten nämä kerätyt prosentit, jos se oli niin harvinaista :)
Isän setä oli maanviljelijä, aika syrjäisellä seudulla Pohjois-Suomessa. Heille tuli sisävessat vasta jokus 60-luvun lopulla. Puhelin joskus 70-luvulla. Aluksi, kun heille soitti puhelun, piti soittaa keskukseen ja pyytää yhdistämään *****perä 140.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan Heps ipatti -nimistä tavarataloa? Ainakin Oulun Toppilaan se tuli joskus 70-luvulla. Ei pysynyt kovin kauan. Oliko se ketju ? Muistan vain, kuinka silloin se tuntui valtavan suurelta. Leluosasto oli aika mahtava!
Jyväsylässä oli myös Heps. Muistaisin, että myös ihan ensimmäiset liukuportaat, jotka olivat hihna, ei siis portaat. Muovikassit olivat kelta-mustia? Muistanko oikein?
Kotipaikkakunnallani toimi yksityinen limsatehdas. Heidän pullot olivat lyhyt kaulaisia ja pulleita.Korkki oli posliinia ja kiinnitettiin rautalankalenkillä. korkissa oli punainen kumitiiviste.En ole koskaan maistanuta parempaa sitruunasoodaa kuin mitä heillä oli. Tätä ei taatusti aika kultaa tätä muistoa.