Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen työ nykyisen rinnalle vai halvempaan asuntoon?

Vierailija
02.02.2016 |

Auttakaapa av-laiset miten ratkaisen tilanteeni. Olen kokoaikaisessa pienipalkkaisessa työssä, yksinasuva. Työ edellyttää auton pitämistä. Olen taloudellisissa vaikeuksissa, joka kuukausi täytyy elää kädestä suuhun, eikä raha riitä. Jotain on tehtävä talousongelmien selättämiseksi. Olisiko minun siis viisampaa ottaa toinen työ, jota tekisin virka-aikaan tehtävän työni lisäksi iltaisin 10 h /vko (puhelinmyyntiä) vai muuttaisinko halvempaan asuntoon? Muuttamalla yksiöön säästäisin 100 euroa/kk. Paikkakunta jolla asun asettaa rajoitteita tuon osa-aikatyönsuhteen, käytännössä ainoa vaihtoehto olisi puhelinmyynti. Onko kellään kokemuksia kahden työn tekemisestä, jaksaako sitä oikeasti? Itse olen ajatellut että jos kaksikin tai kolme kuukautta jaksaisin toista työtä, niin se helpottaisi vaikeuksiani. Historiaani kuuluu kylläkin uupumusta ja taipumusta burnoutiin..olisiko se riski? Toinen vaihtoehto on muutto halvempaan. Jotenkin vaan hävettää muuttaa, kun juuri muutin isompaan, kun kuvittelin että työllistyttyä olisi rahaa asua kaksiossa (valmistuin viime vuonna). Mutta eikai sitä muuttoakaan tarvitse hävetä? Miten mun kannattaisi tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö täällä käy ketään kahta työtä tehnyttä?

Vierailija
2/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta halvempaan. Ei kahta työtä tarvitse tehdä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti muutto halvempaan! Et tarvitse mihinkään noin isoa asuntoa yksin asuvana, ja toinen työ uuvuttaisi. Mitä sitä turhaan häpeämään tai miettimään mitä muut ajattelisivat muutostasi.

Vierailija
4/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta yksiöön tai halvempaan kaksioon. Tai ala etsiä paremmin palkattua työtä.

Vierailija
5/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoonkin kuluu rahaa, mutta jos pystyt muuttamaan niin ettei sun tarvitse hankkia uusia huonekaluja tai muutosta muuten tule kustannuksia, niin muuta pienempään. Samalla voisit katsoa isompipalkkaista työtä, jos se vaan mitenkään on mahdollista.

Puhelinmyynti on varmasti uuvuttavaa, sitä en suosittele. Millaiset kulutustottumukset sulla on, löytyisikö niistä viilattavaa? Onko paljon turhaa tavaraa, jota myymällä voisit tienata edes vähän joka väliaikaisesti helpottaisi tilannettasi?

Vierailija
6/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto, millainen vuokrasoppari sinulla on. Monessa on että ensimmäinen vuosi määräaikainen ja sitten vasta vakituinen (jotta vuokralainen ei heti häipyisi parin kuukauden kuluttua). Joten voitko muuttaa heti on ensimmäinen kysymys. 

Ja jos kuitenkin otat toisen. Niin hae sellainen verokortti, jonka voi toimittaa useampaan paikkaan. Muuten sivutyöstä menee sivutyön veroprosentti. Mistä ei paljoa käteen nykyhetkenä jää (verotus tasataan vuoden lopulla, mutta eipä se vuoden kuluttua tuleva veronpalalutus lämmitä nyt mieltä).

Vierailija
7/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ikinä ehtisit nauttia kaksiostasi, jos olisit aina töissä ja lopun aikaa nukkuisit väsymystä pois? Ennemmin kannattaa muuttaa pienempään. Jutun juju on löytää hyvä pohjaratkaisu joka miellyttää, ja jonne omat tavarat sopii hyvin, niin tilan/huoneiden määrä ei ole enää niin ratkaiseva. Ei todellakaan tartte hävetä - ja jos joku tuttavistasi arvostelee ratkaisujasi, kannattaa hankkiutua heidän kanssa vähemmälle yhteydenpidolle. (Muutenkaan ei kannata elää niin, että miettii miten muut elää tai mitä mieltä he mistäkin ovat.). Hyvä kun tunnistat tuon burnout riskin. Pidä huolta itsestäsi! 

Vierailija
8/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnä kyllä katsoisin tarkkaan, että mihin sinulla kuluu raha tällä hetkellä. Sadan euron säästö on pieni, mutta toisaalta merkittävä riippuen siitä, kuinka paljon tienaat nyt ja mihin se rahasi kuluu nyt. Ja voisitko harkita myös auton vaihtamista pienempään/ -vähemmän kuluttavaan?  Selvittäsin että  onko sinulle kertynyt vasta valmistuttuasi sellaisia menoja, jotka ovat odottaneet , että olet valmis ja, joita ilman olet pärjännyt enempi vähempi onnistuneesti opiskeluajan.

Mutta jotka menoina kuitenkin myös pian tasoittuvat. Esimerkiksi itse varmasti joudun hankkimaan uudempia työvaatteita, jos ja kun pääsen oman alani töihin. Mutta en aio ottaa tavaksi, että joka sesonki minun täytyisi uusia kaikkia vaatteitani.  Tai silmälasit. Ne tekevät varmasti hetkellisesti kulutuksessani piikin mutta ei niitäkään tarvitse uusia joka vuosi.

Eli kuten sanottu suosittelen ennen asunnon vaihtoa tai listyön vastaanottamista -ikäänkuin se olisi niin helppoa- ,että alat pitämään kirjaa menoistasi. Muista olla rehellinen itsellesi ja huomaa yksi viikko tai pari saattaa antaa ensiapua, mutta mitä pidemmälle aika kuluu alat nähdä, että mihin rahasi oikeasti kuluu ja mitä ilmankin todennäköisesti saattaisit pärjätä. Tai minkä saattaist mahdollisesti voida korvata halvemmalla vaihtoehdolla (ottaa töihin eväät syoödä aamupalaksi puuroa..)   

Vierailija
9/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solua kannattaa myös miettiä asuntovaihtoehtona? Varsinkin pääkaupunkiseudulla. Itse asun lapsen kanssa kaksin, ja myös rahallisesti hirveän tiukkaa on, itsellä vaan ei oikein ole mahdollisuutta tehdä toista työtä, paitsi joka toinen viikonloppu kun lapsi olisi isällään. En vaan vielä ole keksinyt mikä sellainen työ voisi olla..

Vierailija
10/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katsoisin kaikki menot läpi, onko missään mitään nipistettävää. Esim. kuinka paljon sinulla menee ruokaan? Puhelinlasku? Bensa on kallis, ajojen optimointia. Moneen paikkaan voi kävellä. Sähkösopimuksen kilpailuttaminen? Vakuutusten kilpailuttaminen? Onko mitään myytävää? Harrastukset ilmaisiin, kirjasto käyttöön, lenkkeilyä.

Vierailija
11/11 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta suosiolla. Työt voi loppua milloin vain, ja silloin on hyvä olla halvempi asunto alla. Asumistukikin maksetaan vain tietyille neliöille, vai onko vielä näin? Jos näin on, saat pienempään asuntoon täyden tuen, jos työttömäksi jäät.

Väsyt tuossa kahden työn ruljanssissa, etkä jaksa enää mitään muuta. Ei ole elämisen arvoista elämää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän