Prokrastinaatio, viivyttely, itseni sabotointi... ärsyttää olla tällainen
Nytkin minulla olisi ollut yli viikko hoitaa yksi opiskelutehtävä joka pitää palauttaa tänään keskiyöhön mennessä, olisin voinut käyttää vaikka vain tunnin tai pari päivässä sen edistämiseen. Silti taas olen tässä tilanteessa, että mitään en ole aloittanut ja stressikäyrä tapissa. Argh.
Onko hyviä vinkkejä miten päästä yli prokrastinaatiotaipumuksesta?
Kommentit (12)
Mulla sama.
Oon tuhonnut työurani mm tämän sabotoinnin avulla. En tiedä mitä nyt. Täytyy varmaan alottaa pohjalta...
Tsenppiä sinulle, pystyt kyllä siihen.
Mulla on ihan sama. Joka ikinen kerta ajattelen koulutehtävien kanssa, että nyt alan tekemään sitä saman tien. Sitten ajattelen että onhan tässä vielä aikaa, teen huomenna. Joka päivä siirrän tekemisen uuteen huomiseen ja stressitaso kasvaa kunnes vihdoin paniikissa teen sen viime hetkillä, tai jopa myöhässä, jolloin saa sitten taas stressata siitä että meneekö se läpi myöhästyneenä.
Samaa vikaa, sitten viisi minuuttia ennen h-hetkeä pitää rykäistä jotain.
Minä pidän kaikki projektit levällään ja avoinna ja teen aina ripauksen kutakin kun inspiraatio iskee ja näin ne etenevät.
Mutta: heti kun jollekin projektille annetaan deadline, se hyytyy mutaan :D
Oletko kaivellut asioita taustalla? Tunnetko olevasi huono tms.? Selitätkö esim. huonoa numeroa hyväksyttäväksi sillä, että teet sen kiireessä jne. Sinun pitää tunnistaa tausta, minä vain ehdottelen yleisiä syitä. Kun olet tunnistanut syyn ja hoidat sen, niin vitkastelu loppuu.
Samaa ongelmaa täällä. Kovin pahaa prokastinaatiota ja vetkuttelua ei enää ole, kun huomaan että alan välttelemään ja keksimään muuta tekemistä tärkeän asian sijaan jota pitäisi olla tekemässä, yritän napata itseäni niskasta kiinni mahdollisimman ajoissa. Mitä pidempään vetkuttelu saa jatkua, sen vaikeampi siitä on irtautua. Sitten vaan aloitan sen tärkeän asian mahdollisimman nopeasti, tärkeintä on päästä alkuun ja hyvään vauhtiin, ei täydellisyys.
Sekava selitys, mutta toivottavasti joku saa selkoa.
Vedän tähän myös adhd-kortin...
Että sellainenkin mahdollisuus on olemassa.
Mulla on sama ongelma. Se kun merkkaan kalenteriin tehtävät auttaa jonkin verran. Eli kirjoitat sinne kalenteriin esim. Maanantai kello '10 - 12 opiskelua sivut 67-85'
Ihan tyypillistä suurelle osalle jättää
opiskelu viime hetkeen. Älä turhaa
soimaa itseäsi.
Älä roiku täällä vauvapalstalla.