Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten amerikkalaiset saa kasvatettua lapsistaan niin

Vierailija
02.02.2016 |

vanhempiaan kunnioittavia ja arvostavia?
Aina ylistävät ja arvostavat äitejään ja myös näyttävät sen julkisesti. Suomessa näkee koko ajan vain enemmän ja enemmän sitä kuinka nuoret vain huutavat vanhemmilleen vastaan ja dissaavat, kun "ei ne mitään tajuu".
Varsinkin amerikkalaiset pojat tuntuu arvostavan äitiä ihan eri tavalla kuin suomipojat. Suomipoikaa pitää käskemällä käskeä, että vie roskat, jos vie sittenkään. Amerikanpoika sanoo "mom, let me help you".
Noin niin kuin yleistäen.
Miten ne tekee sen?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin tuo yksi aiempi kirjoittaja. Arvostan suomalaisia juuri aitouden ja rehellisyyden vuoksi. Esim.romanikulttuurissa nuorten on ehdottomasti kunnioitettava vanhempiaan ja yleensäkin vanhempia romaneja. Miten voit tietää kunnioitetaanko sinua oikeasti, kun nuoren on PAKKO esiintyä edessäsi siisteissä vaatteissa ja puhuteltava kohteliaasti, muuten nuori menettää heimon kunnioituksen? Ja se että amerikkalaisissa kouluissa rehtoria kutsutaan nimellä principal Skinner on ihan sama kuin reksi, sitä ne lapset kuitenkin mielessään ajattelevat.

Kyllä mä ihan oikeasti otan mielummin kohteliaan puhetavan, kuin räkimistä naamaan ja huoraksi huutelua, koska se olisi rehellistä.

Ihan oikeasti, miettikää nyt kaksi kertaa noita teidän "rehellisyysjuttuja", ajatelkaa, jos kaikki kulkisivat tuolla paskomassa kadulle ja räkimässä toistensa päälle "rehellisinä". Meillä on käytöstavat, normit ja sivistys ihan syystä.

Vierailija
42/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhempiaan kunnioittavia ja arvostavia?

Aina ylistävät ja arvostavat äitejään ja myös näyttävät sen julkisesti. Suomessa näkee koko ajan vain enemmän ja enemmän sitä kuinka nuoret vain huutavat vanhemmilleen vastaan ja dissaavat, kun "ei ne mitään tajuu".

Varsinkin amerikkalaiset pojat tuntuu arvostavan äitiä ihan eri tavalla kuin suomipojat. Suomipoikaa pitää käskemällä käskeä, että vie roskat, jos vie sittenkään. Amerikanpoika sanoo "mom, let me help you".

Noin niin kuin yleistäen.

Miten ne tekee sen?

Tsiisos mitä tuubaa!

Koita nyt rakas lapsonen ymmärtää, että se kaikki on pelkkää feikkiä, ei mitään muuta. Se mitä amerikkalainen sanoo, on ihan eri asia mitä hän tarkoittaa. Siinä kulttuurissa nimenomaan opetetaan valehtelemaan! Ei ole väliä mitä sanot, kunhan sanot sen mahdollisimman kauniisti ja kermakuorrutuksin, totuudesta viis.

Itse taas arvostan huomattavasti enemmän suomalaista kulttuuria, joka perustuu rehellisyyteen. Sanotaan vähemmän, mutta se mitä sanotaan, sitä myöskin oikeasti tarkoitetaan.

Suomalainen poika ei varmasti usein ylistä vanhempiaan, mutta arvostaa varmasti vähintään yhtä paljon kuin se dollarihymyä ylistyssanoja lausueessaan vääntävä jenkkiteinikin ja kun hän joskus jotain ylistävää sanoo, niin se tulee varmastikin suoraan sydämestä ja lämmittää ainakin minua huomattavasti enemmän, kun ainainen tyhjän jauhaminen.

Tuolta voit lukea vähän siitä, minkälaisia nämä unelmavävyt ja hellanteltut oikeasti ovat:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/03/dokumenttiprojekti-uhka-kampuks…

Valitettavasti suomiteksteillä olevaa versiota ei enää Areenassa ole, mutta alkuperäisen dokumentin linkki löytyy tuolta kyllä. Tiivistettynä asiasisältö käy selville kyllä linkin tekstistäkin.

Tämä viesti oli kyllä niin totaalista sontaa.

Se, että on käytöstapoja, ei tarkoita sitä, että ihminen on valehtelija!

Ja toisekseen kampusraiskaukset sen kokoisessa maassa ei tarkoita, että amerikkalaiset pojat olisivat jotain megaraiskaajia, tilastollisesti naisilla on pienempi uhka joutua raiskatuksi kampusalueella kuin sen ulkopuolella.

Eli sinulle kohteliaisuus on tärkeintä, ei se mitä sen taakse kätkeytyy? Amerikkalaiseen kulttuuriin nyt kuuluu lausua korulauseita tarkoittamatta sillä yhtään mitään mitään, sitä sinä et voi kiistää ja jos tarve vaatii, niin myös surutta valehdellaan. Pääasia on se, että kaikki näyttää ja tuntuu hyvältä ja kauniilta.

Sinä haiskahdat aika vahvasti sille raamattuvyöhykkeen koohottajalle, joka tällä palstalla on tasaisen tappavasti ylistänyt ja jumaloinut amerikkalaisuutta. Oletko palannnut "ankeaan" kotimaahasi, kun nyt kirjoittelet päiväsaikaan?

Olipas erikoinen perustelu sille, että amerikkalaispojat eivät ole megaraiskaajia (jota en tietenkään väittänytkään), siis tuo, että kampuksen alueella uhka on pienempi, kuin sen ulkopuolella.

"Joka viides opiskelija joutuu seksuaalisen väkivallan uhriksi." 

Noin siis kerrotaan dokumentissa. En edes uskalla ajatella, kuinka yleistä seksuaalinen häirintä on muualla Amerikassa, jos kampusalueella se on harvinaisempaa ja sielläkin peräti joka viides joutuu seksuaalisen häirinnän kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tänne syntynyt hyvää keskustelua. Kiitos! Kiva lukea.

Tarkoitus ei ollut asetella vastakkain kumpi on parempi maa.

Tuo on hyvä huomio, että meillä pelätään epäonnistumista liikaa. Sen kun sais kitkettyä pois.

Ap.

Vierailija
44/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja epäonnistuminen ei ole sellainen katastrofi kuin meillä, olennaista on se että siitä ottaa opikseen.  Oppilaan ei tarvitse pelätä puolta vuotta liikkatunnin kokeita tai laulamista luokan edessä.  

Tämä on ihan totta, siellä epäonnistumista pidetään normaalina asiana, ja esim. konkurssi ei ole maailmanloppu.

Suomessa jopa aikuiset naureskelee ihmisten epäonnistumiselle, ihan niin kuin epäonnistuminen jossakin asiassa tarkoittaisi sitä ettei onnistuisi ikinä missään.

Ei USA:ssa henkilökohtainen konkurssi mikään maailmanloppu olekaan, kun voi jättää velkansa taakseen ja aloittaa puhtaalta pöydältä uudelleen. Yrityksen konkurssissakin saa pitää talon ja auton, ja omaisuuden voi suojata monenlaisilla jekuilla ennen kuin napsahtaa. Siksipä netti on pullollaan artikkeleita, joissa kerrotaan, että konkurssi ei ole häpeä eikä epäonnistuminen vaan askel uuteen elämään.

Suomessa asiat ovat toisin, ja konkurssi useimmiten on maailmanloppu ja  myös yksityisten raha-asioiden sössiminen tarkoittaa loppuiän köyhyyttä. Paitsi jos on tosi ovela rikollinen ja tarpeeksi korkeassa ja sopivassa asemassa.

Vierailija
45/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan taas vastauksia....

Olen itse asunut USassa, Ruotsissa ja nyt UKssa lasten kanssa ja kylla eron huomaa jo ihan tarhasta saakka kuinka lapsiin suhtaudutaan eri tavalla kun Suomessa. Opetetaan silmiin katsomista ja iloista tervehtimista jo ihan 3 v asti ja koulkun alkaessa 4-5v niin opettajia puhutellaan miss/mrs Jones ja joka paikassa lapsiin iskostetaan please/thank you/may I.

Taalla UKssa on koulu aika ankara sen oppimisen ja laksyjen suhteen mutta muuten lapset nahdaan kylla yksiloina. Ruotsissa lasten kehityskeskustelua koulussa johti lapsi itse joka oli opettajan kanssa valmistellut materiaalit. Lapselta myos pyydettiin palautetta koulusta ja kuinka hanen oppimista voitaisiin tukea paremmin. Lapsilta myos vaadittiin kunnioittavaa mutta positiivista kaytosta kaikkia kohtaan.

Epaonnistuminen ei ole mikaan juttu ja esiintymista ja aikuisille juttelua korostetaan ihan pienesta saakka tarkeana. Otsatukan alta mulkoilu ei kuulu hyviin kaytostapoihin teineilla vaan odotetaan teinin ottavan katsekontaksin ja puhuvan selkeasti (ei orinaa ja yksi tavuisia sanoja).

Toki lapsille ja teineille opetetaan koulussa myos argumentointia ja debatoimista, eli kuinka tuon julki oman eriavan mielipiteen ja puolustan sita.

Moni asia on toki myos rempallaan ja Suomessa kouluissa paremmin mutta uskon etta ruotsalaisten ja brittien menestyksen takana on osittain erittain luonnollisen sujuva kyky keskustella ja argumentoida kunnioittavasti mutta varmasti. Sosiaalisia kykyja voi ja tulisi treenata ihan pienesta asti.

Vierailija
46/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"YTHS:n psykologi Katja Björklundin viime vuonna julkaistun väitöstutkimuksen mukaan elämänsä aikana on kokenut väkivaltaa 46,5 prosenttia, vainoamista 48,5 prosenttia ja väkivaltaista vainoamista  22 prosenttia yliopisto-opiskelijoista. Väkivalta-aineisto on kerätty usean yliopiston opiskelijoista. Vainoamista on selvitetty Helsingin yliopiston opiskelijoilta."

Vierailija
47/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen "dokumentit" ovat yksisilmäistä propagandap*skaa ja olleet sitä 60-luvulta saakka. Samoin lehtijutuissa on aina sama vassarisuodatin päällä: tuodaan esiin pelkkiä epäkohtia. Kyllä se Venäjä on vaan parempi. Ja suomalainen rehellinen suoraanpuhuminen!  USAssa ei sanota että poimi idiootti koirasi sonnat, vaan sanotaan kohteliaasti ja iloisesti että et varmaan huomannut, haluat varmasti kerätä ne.  Jos lapsi on kylässä ruoka-aikaan, siellä tarjotaan ilman muuta syötävää, ja ruokavieraana olleen äiti ei tule puhelinlankoja pitkin raivoomaan, että nyt meidän Tapanyllä ei ole ruokahalua kotona ollenkaan. Siellä osataan antaa ja saada palautetta, sekä hyvää että rakentavaa,  ja epäonnistuminen ei ole sellainen katastrofi kuin meillä, olennaista on se että siitä ottaa opikseen.  Oppilaan ei tarvitse pelätä puolta vuotta liikkatunnin kokeita tai laulamista luokan edessä.  

Palaapas nyt kohkaaja sieltä 60-70 luvulta tähän päivään Neuvostoliittoakaan ei ole ollut olemassa enää neljännesvuosisataan.

Minkähän värisien lasien läpi sinä uutisia luet, jos olet viime aikoina löytänyt suomalaisesta mediasta Venäjää ylistävää artikkeleita?

Mitä tuohon dokumenttiin tulee niin se oli kyllä ihan made in USA ja melkoisen läjän on näköjään palkintojakin kerännyt siellä ameriikan ihmemaassa, joten ainakaan jenkit itse ei sitä yksisilmäisenä propagandapaskana ole pitäneet. Sen sijaan kun näitä sinun juttuja lukee, niin melkoisen yksisilmäistä propagandaa sinä kyllä suollat.

Vierailija
48/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin tuo yksi aiempi kirjoittaja. Arvostan suomalaisia juuri aitouden ja rehellisyyden vuoksi. Esim.romanikulttuurissa nuorten on ehdottomasti kunnioitettava vanhempiaan ja yleensäkin vanhempia romaneja. Miten voit tietää kunnioitetaanko sinua oikeasti, kun nuoren on PAKKO esiintyä edessäsi siisteissä vaatteissa ja puhuteltava kohteliaasti, muuten nuori menettää heimon kunnioituksen? Ja se että amerikkalaisissa kouluissa rehtoria kutsutaan nimellä principal Skinner on ihan sama kuin reksi, sitä ne lapset kuitenkin mielessään ajattelevat.

Kyllä mä ihan oikeasti otan mielummin kohteliaan puhetavan, kuin räkimistä naamaan ja huoraksi huutelua, koska se olisi rehellistä.

Ihan oikeasti, miettikää nyt kaksi kertaa noita teidän "rehellisyysjuttuja", ajatelkaa, jos kaikki kulkisivat tuolla paskomassa kadulle ja räkimässä toistensa päälle "rehellisinä". Meillä on käytöstavat, normit ja sivistys ihan syystä.

Se on totta, mutta jos luulet, että arvostan ja kumarran tai katson ylöspäin jotain henkilöä sen takia, että olet rikas erehdyt.

Vierailija
49/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Ehkä lätäkön takana miehet arvostavat vaimojaan ja lapset sen siitä oppivat? Omat poikani kyllä tarjoavat apua ja arvostavat saamaansa, eivätkä soita suutaan mulle. Joskaan vielä ei olla pahimmassa teini-iässä.

Pitää paikkaansa, miehet ovat perhekeskeisempiä, osallistuvat kasvatukseen ja kodinhoitoon ja todellakin arvostavat vaimojaan. Nimim. amerikkalaisen vaimo

Vierailija
50/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut USassa, Ruotsissa ja nyt UKssa lasten kanssa ja kylla eron huomaa jo ihan tarhasta saakka kuinka lapsiin suhtaudutaan eri tavalla kun Suomessa. Opetetaan silmiin katsomista ja iloista tervehtimista jo ihan 3 v asti ja koulkun alkaessa 4-5v niin opettajia puhutellaan miss/mrs Jones ja joka paikassa lapsiin iskostetaan please/thank you/may I.

Taalla UKssa on koulu aika ankara sen oppimisen ja laksyjen suhteen mutta muuten lapset nahdaan kylla yksiloina. Ruotsissa lasten kehityskeskustelua koulussa johti lapsi itse joka oli opettajan kanssa valmistellut materiaalit. Lapselta myos pyydettiin palautetta koulusta ja kuinka hanen oppimista voitaisiin tukea paremmin. Lapsilta myos vaadittiin kunnioittavaa mutta positiivista kaytosta kaikkia kohtaan.

Epaonnistuminen ei ole mikaan juttu ja esiintymista ja aikuisille juttelua korostetaan ihan pienesta saakka tarkeana. Otsatukan alta mulkoilu ei kuulu hyviin kaytostapoihin teineilla vaan odotetaan teinin ottavan katsekontaksin ja puhuvan selkeasti (ei orinaa ja yksi tavuisia sanoja).

Toki lapsille ja teineille opetetaan koulussa myos argumentointia ja debatoimista, eli kuinka tuon julki oman eriavan mielipiteen ja puolustan sita.

Moni asia on toki myos rempallaan ja Suomessa kouluissa paremmin mutta uskon etta ruotsalaisten ja brittien menestyksen takana on osittain erittain luonnollisen sujuva kyky keskustella ja argumentoida kunnioittavasti mutta varmasti. Sosiaalisia kykyja voi ja tulisi treenata ihan pienesta asti.

Suomi on kyllä kaikilla mittareilla menestynyt huomattavasti paremmin, kuin britit ja vähintään yhtä hyvin kuin ruotsalaiset.

Me olemme kaikissa tutkimuksissa (pisa, onnellisuus, kilpailukyky jne) olleet ehdotonta maailman eliittiä jo vuosikymmeniä ja kaukana brittien ja jenkkien edellä, sekä useissa tilastoissa myös ruotsin edellä. Toki nyt on lama ja me olemme siihen jumiutuneet pahemmin kuin nuo kaksi edellä mainittua Euroopan maata, mutta olisi naurettavaa väittää, että se lama johtuisi meidän kasvatuskesta, tai sosiaalisten kykyjen puuttumisesta. Meidän nykyiset ongelmat johtuu pääasiassa eurosta, sekä idänkaupan hiipumisesta, eikä mistään sujuvan keskustelukyvyn ja  argumentoinnin puutteesta.

En oikein jaksa ymmärtää tällaista oman pesän likaamista. Minä ainakin elän erittäin hyvässä maassa ja olen siitä erittäin onnellinen. Vaikkei lapseni minua joka päivä ylistäkään, niin tiedän, että hän rakastaa ja arvostaa minua rehellisesti koko sydämellään ja se on minulle huomattavasti tärkeämpää, kuin tyhjänpäiväiset korulauseet.

Vierailija
51/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan ,että tarkoitat 'Amerikallasi' nyt vain Yhdysvaltoja,mutta ota siltikin huomioon sen laajuus ja väestömäärä,eli että porukkaa on likipitäen 50 kertaa enemmän kuin meillä ja että sinne mahtuu vaikka minkälaisia äiti-poika suhteita. Varsinaisia äidinpalvontakulttuurejahan ovat sensijaan  kaikki latino-kulttuurit (... siis sielläkin) .

Tv-sarjat ja elokuvat ovat tietysti asia aivan erikseen ja ihan puhtaasti pelkkää näyttelelemistä,mutta voidaanhan  tosin joku kauhuelokuva tehdä vaikka jostain äitinsä murhaajasta, jos niikseen tulee....

Eiköhän ole parasta kun mietit vaan ihan  sitä omaa suhdettanne  poikaasi siellä kotonanne ,ja koitat vaan saada mahdollisimman avoimen keskustelusuhteen , luottamuksen, yhteishengen ja -ymmärryksen  välillenne aikaan,(...jos nämä kultaiset asiat tuntuvat väliltänne jostain syystä heikenneen tai kadonneen)

Niihin aina lopulta  perustuu kaikki kunnioitus vanhemman ja lapsen välillä ,oli sitten isä-,tai äitisuhde kyseessä. Oletan nyt kuitenkin, että tarkoituksesi ei varsinaisesti sinänsä  kuitenkaan ole kehittää    pojastasi itsellesi vain jotain  kaikessa uskollista 'palvelijaa',vaan korjata suhdettanne. ( et varmaan haikailisi täällä tuollaista 'Can I help you ma' tai 'Yes,mom,right ahead I'll be there,did you have something else?'-tyyppistä meininkiä, jos suhteenne keskenänne  toimisi kitkatta . ) Koko maailmaa tai edes koko Suomea et kuitenkaan pysty muuttamaan ja epäilen että pelkällä paremman haikailulla tuskin kukaan mitään pystyy muuttamaan tai parantamaan yleensäkään. Aloita siis mahdollisimman läheltä ja juuri siitä mistä  asia (eli siis  se  suhteenne) pahiten tuntuu hiertävän .

Vierailija
52/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme kaikissa tutkimuksissa (pisa, onnellisuus, kilpailukyky jne) olleet ehdotonta maailman eliittiä jo vuosikymmeniä ja kaukana brittien ja jenkkien edellä.

Tiedätkö minkä takia suomi pärjää pisassa?

Koska usassa ja ukssa parhaat oppilaat opiskelee yksityiskouluissa, ja pisa mittaa julkisia kouluja.

Sen takia suomalaiset oppilaat ei ole enää mitään huippuja yliopistotasolla, kun muissakin maissa ne huippuoppilaat tulee yksityiskouluista yliopistoon.

Suomalaiset oppilaat ei ole yhtään samalla tasolla esim. usan yksityiskoulujen oppilaiden kanssa.

Vierailija
53/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä kaikilla mittareilla menestynyt huomattavasti paremmin, kuin britit ja vähintään yhtä hyvin kuin ruotsalaiset.

Me olemme kaikissa tutkimuksissa (pisa, onnellisuus, kilpailukyky jne) olleet ehdotonta maailman eliittiä jo vuosikymmeniä ja kaukana brittien ja jenkkien edellä, sekä useissa tilastoissa myös ruotsin edellä. Toki nyt on lama ja me olemme siihen jumiutuneet pahemmin kuin nuo kaksi edellä mainittua Euroopan maata, mutta olisi naurettavaa väittää, että se lama johtuisi meidän kasvatuskesta, tai sosiaalisten kykyjen puuttumisesta. Meidän nykyiset ongelmat johtuu pääasiassa eurosta, sekä idänkaupan hiipumisesta, eikä mistään sujuvan keskustelukyvyn ja  argumentoinnin puutteesta.

En oikein jaksa ymmärtää tällaista oman pesän likaamista. Minä ainakin elän erittäin hyvässä maassa ja olen siitä erittäin onnellinen. Vaikkei lapseni minua joka päivä ylistäkään, niin tiedän, että hän rakastaa ja arvostaa minua rehellisesti koko sydämellään ja se on minulle huomattavasti tärkeämpää, kuin tyhjänpäiväiset korulauseet.

En nyt puhunutkaan etteiko Suomiolisi hyva maa, tottakai on. Eika tarkoitus ole oman pesan likaaminen vaan huomioiden esiin tuominen.

Mutta kylla jos katsot Ruotsin ja Britanian taloutta ja erityisesti vientia niin kylla molemmilla mailla on paljon annettavaa neuvottelutaidoissa ja verkostoitumisessa. Kyvyssa arvostaa niin liike-elamassa etta perheessa muita ja ottaa heidat myos huomioon tavassa kommunikoida.

Vierailija
54/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosialidemokratia yms mädätys, feminismi

Vierailija
55/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan lapset kasvatettiin suomessakin.

Nykyään on vapaa kasvatus ja arvot hukassa.

.

Patriarkaalinen järjestelmä on tuhottu ja rappio on levinnyt.

Kirkko hukassa, naispappeus, homoliitot.

Yhteiskunnan varoilla loisiminen.

Verotus tappanut kaiken taloudellisesti järkevän toiminnan.

.

Voi olla että 2000-luvun alkua muistellaan kaiholla, aikana jolloin

kaikki oli vielä hyvin. Tästä eteenpäin on vain hidasta luisua alaspäin.

Jos siis hyvin käy.

Vierailija
56/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näin on niin miksi siellä on niin paljon käytöshäiriöisiä "adhd-lapsia"?

Lainausmerkeissä, sillä diagnosointi on hyvin heikkoa ja lääkkeitä syötetään kaikille joiden käytös on haastavaa.

http://yle.fi/uutiset/afp_yhdysvalloissa_adhd-diagnoosien_maara_on_kasv…

Luepa linkki ja järkyty.

Vierailija
57/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki amerikkalaiset pakotetaan samaan ulkokultaiseen muottiin ja kaikkihan siellä masennuslääkkeitä vetävätkin.

Vierailija
58/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole oman pesän likaamista, jos näkee jotain hyvää toisessa pesässä ja uskaltaa sanoakin sen ääneen. Ei se vähennä rakkautta omaa pesää kohtaan.

Vierailija
59/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa johtua siitä, että yhteiskunta ei kasvata lapsia vaan perhe ja koti. Perhe käsittää usein myös isovanhemmat ja sedät & tädit, serkut. Kasvatusta ei ole ulkoistettu, vaan hoidetaan ihan itse.

Asun USA:ssa ja allekirjoitan ap:n kommentin täysin. Jenkkipojat näyttävät myös tunteensa avoimemmin kuin suomalaiset. Niin ilossa kuin surussa.

Vierailija
60/109 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa johtua siitä, että yhteiskunta ei kasvata lapsia vaan perhe ja koti. Perhe käsittää usein myös isovanhemmat ja sedät & tädit, serkut. Kasvatusta ei ole ulkoistettu, vaan hoidetaan ihan itse.

Asun USA:ssa ja allekirjoitan ap:n kommentin täysin. Jenkkipojat näyttävät myös tunteensa avoimemmin kuin suomalaiset. Niin ilossa kuin surussa.

...tai niin pistoolilla kuin haulikollakin !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän