Minulla ei ole varaa maksaa lasten lukiota.
Minulla on kaksostytöt lukion ykkösellä, ja nyt valkeni että minulla ei todellakaan ole varaa maksaa lukiokirjoja kahdelle. Ollaan ostettu aina käytettyjä, halvimpia mahdollisia, yhteisiäkin kirjoja, mutta rahat ei vaan riitä.
Voisiko jostain saada apua, että lapset voisivat jatkaa opiskelujaan? Olen töissäkäyvä yksinhuoltaja ja kolmen lapsen äiti, niin rahat ovat tiukassa.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne lapset saa opintotukea?
Kyllä saavat, vaan eipä ole hääppöinen sekään. Opintotuesta maksan ensisijaisesti ruuan ja elämisen kaikille, koska minun palkallani ei elätetä neljää ihmistä.
Paljastui heti provoksi. Lukion ykköselle mennään yleensä 16-vuotiaana, joten harva lukion ekaluokkalaisen on vielä täyttänyt 17 vuotta, minkä ikäisenä opintotukea vasta aletaan saada. Ei mutta kun ai niin, sinun tyttösihän menivät tietenki vuotta myöhemmin lukioon, tai ovat syntyneet tammikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat ei riitä elämiseen, haetaan sosiaalitoimistosta tukea. Sinulla on siihen perusteet.
Pummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"ja nyt valkeni että minulla ei todellakaan ole varaa maksaa lukiokirjoja kahdelle"
Jaa, että nyt ihan yhtäkkiä valkeni. Menikö vikat sossurahat viinaan ja tupakkaan?
Jos nää asiat tulee näin yllätyksenä niin kuulut varmaan siihen samaan kastiin, jolle joulu ja jokakuukautiset laskut myös tulee yllätyksenä. Pitikö niitä lapsia tehdä kun niistä ei selvästi ole mitään halua ja kykyä pitää huolta? Häpeäisit, aikuinen ihminen!
Ettei nyt tule yllätyksenä niin kerrottakoon, että huomenna on maanantai!
Jos haluat vielä enemmän satuttaa niin kerron ensin, että lapsilla oli hyvä ja rakastava isä. Nyt isä on taivaassa. En käytä alkoholia enkä tupakkaa ja tietenkin priorisoin lapseni ensin.
Tässä tapauksessa lapset saavat perhe-eläkettä koko opiskeluajan, joka on paljon suurempi kuin perus elatusmaksu, jos miehesi kävi edes vähän töissä. Eli todellakin lapsillasi on varaa lukion kirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saavat, vaan eipä ole hääppöinen sekään. Opintotuesta maksan ensisijaisesti ruuan ja elämisen kaikille, koska minun palkallani ei elätetä neljää ihmistä.
Opintotuki ei ole sinun rahaasi, siitä maksetaan ensisijaisesti opiskelun kustannukset. Tuon ikäiset ovat myös täysin kykeneviä menemään kesätöihin, moni käy lukion ohessakin töissä. Kesätyörahoilla maksaa vaikka uudet kirjat.
Miksi et ap puhu mitään leskeneläkkeestä http://www.kela.fi/leskenelake
ja lapseneläkkeestä
http://www.kela.fi/lapsenelake
Jos näiden ja työtulojesi jälkeen jää vajetta saat sosiaalitoimistosta toimeentulotukea.
Lukiolaisille on tietty summa jonka maksavat kirja yms. hankintoihin/vuosi.
Tässä tieto lapseneläkkeestä Kelan sivustolta
Lapseneläke
Lapseneläke on osa perhe-eläkettä. Lapseneläkkeeseen kuuluu perusmäärä ja täydennysmäärä.
Kenelle
Kun äitisi tai isäsi kuolee, Kela ja kuolleen vanhemman työeläkelaitos maksavat sinulle lapseneläkettä, kunnes täytät 18 vuotta. Voit saada eläkettä myös isä- tai äitipuolesi tai kasvatusisäsi tai -äitisi kuoltua.
Jos opiskelet päätoimisesti, Kela voi jatkaa lapseneläkkeen maksamista, kunnes täytät 21 vuotta. Ns. koululaiseläkkeeseen kuuluu vain lapseneläkkeen perusmäärä.
Määrä
Lapseneläkkeen perusmäärä on 60,19 e/kk. Jos molemmat vanhempasi ovat kuolleet, Kela maksaa sinulle kaksi perusmäärää eli noin 120 e/kk.
Jos olet alle 18-vuotias, voit saada perusmäärän lisäksi täydennysmäärän, johon vaikuttavat muut perhe-eläkkeesi. Jos muualta kuin Kelasta saamasi bruttomääräiset perhe- tai huoltoeläkkeet ovat enintään 55,95 e/kk, voit saada täydennysmäärän täytenä eli 91,05 e/kk. Jos muut perhe-eläkkeesi ovat yli 55,95 e/kk, täydennysmäärästä vähennetään puolet ylittävästä osasta. Et saa täydennysmäärää lainkaan, jos muut eläkkeesi ylittävät noin 238,05 e/kk.
Kuolleen vanhemman työnteko EU- tai ETA-maassa tai Sveitsissä saattaa pienentää sekä perus- että täydennysmäärää.
Verotus
Lapseneläke on verotettavaa tuloa, josta tehdään eläketulovähennys samoin kuin leskeneläkkeestä.
Maksaminen
Jos olet alaikäinen, Kela maksaa lapseneläkkeen yleensä leskelle tai muulle huoltajallesi. Jos olet täyttänyt 18 vuotta ja opiskelet, lapseneläke maksetaan omalle tilillesi. Leski tai muu huoltaja voi pyytää Kelaa maksamaan myös nuorempien lasten eläkkeet näiden omille tileille.
Maksupäivä määräytyy sukunimen alkukirjaimen mukaan. Jos pankit ovat maksupäivänä kiinni, eläke maksetaan sitä edeltävänä pankkipäivänä.
Hae Suomen Lukiolaisten Liitolta tukea. Myöntävät vastaavin perustein about 1-2 vuodessa, harva tietää että voi hakea perheen heikon taloustilanteen perusteella.
Minulla on muutama tuttu jolta puoliso kuollut ja eivät narise etteikö pystyisi lapsia kouluttamaan.
Meillä on hyvä sosiaaliturva. Monet ovat ottaneet lisäksi vapaaehtoisia vakuutuksia jotka turvaa lesken ja lapsen elämää.
Oletko aloittaja käynyt Kelassa ja selvittänyt etuudet mitkä perheellenne kuuluu?
Milloin lasten isä kuoli?
Minuakin jäi hämäämään kun sanoit että opintotuki menee ruokaan, ei sen niin pidä mennä. Opintotuki suoraan lapsen tilille ja se on lapsen rahaa. Täysimääräisenä n. 97€/kk (kerroit olevasi pienituloinen) Voitte sopia, että kirjahankinnat tehdään noilla rahoilla, rahaa tulee lähes 900/v/nuori. Opintotukea maksetaan elokuu-toukokuu.
Jos just täyttäneet niin eivät vielä ole edes saaneet opintorahaa vaan lapsilisää joka toki on suurempi kun saat yh-korotuksen.
ap tule takaisin ja kerro että olikin provo
Kuvaa kirjat ja tee kuvatiedostoista PDF. Helppo hommaa.
Sä saat hyvät rahat lapsilisistä kunnes he täyttää 17v. Ja sen jälkeen opintotuet plus muut rahat.
Pakko nyt ihmetellä, että miksi niitä lukiokirjoja varten ei aleta säästää vaikka heti lapsen synnyttyä... Pari kymppiäkin kun kuukaudessa laittaisi syrjään, niin 15-16 -vuodessa kertyisi liki neljän tonnin säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ap puhu mitään leskeneläkkeestä http://www.kela.fi/leskenelake
ja lapseneläkkeestä
http://www.kela.fi/lapsenelake
Jos näiden ja työtulojesi jälkeen jää vajetta saat sosiaalitoimistosta toimeentulotukea.
Lukiolaisille on tietty summa jonka maksavat kirja yms. hankintoihin/vuosi.
Tässä tieto lapseneläkkeestä Kelan sivustolta
Lapseneläke
Lapseneläke on osa perhe-eläkettä. Lapseneläkkeeseen kuuluu perusmäärä ja täydennysmäärä.
Kenelle
Kun äitisi tai isäsi kuolee, Kela ja kuolleen vanhemman työeläkelaitos maksavat sinulle lapseneläkettä, kunnes täytät 18 vuotta. Voit saada eläkettä myös isä- tai äitipuolesi tai kasvatusisäsi tai -äitisi kuoltua.
Jos opiskelet päätoimisesti, Kela voi jatkaa lapseneläkkeen maksamista, kunnes täytät 21 vuotta. Ns. koululaiseläkkeeseen kuuluu vain lapseneläkkeen perusmäärä.
Määrä
Lapseneläkkeen perusmäärä on 60,19 e/kk. Jos molemmat vanhempasi ovat kuolleet, Kela maksaa sinulle kaksi perusmäärää eli noin 120 e/kk.
Jos olet alle 18-vuotias, voit saada perusmäärän lisäksi täydennysmäärän, johon vaikuttavat muut perhe-eläkkeesi. Jos muualta kuin Kelasta saamasi bruttomääräiset perhe- tai huoltoeläkkeet ovat enintään 55,95 e/kk, voit saada täydennysmäärän täytenä eli 91,05 e/kk. Jos muut perhe-eläkkeesi ovat yli 55,95 e/kk, täydennysmäärästä vähennetään puolet ylittävästä osasta. Et saa täydennysmäärää lainkaan, jos muut eläkkeesi ylittävät noin 238,05 e/kk.
Kuolleen vanhemman työnteko EU- tai ETA-maassa tai Sveitsissä saattaa pienentää sekä perus- että täydennysmäärää.
Verotus
Lapseneläke on verotettavaa tuloa, josta tehdään eläketulovähennys samoin kuin leskeneläkkeestä.
Maksaminen
Jos olet alaikäinen, Kela maksaa lapseneläkkeen yleensä leskelle tai muulle huoltajallesi. Jos olet täyttänyt 18 vuotta ja opiskelet, lapseneläke maksetaan omalle tilillesi. Leski tai muu huoltaja voi pyytää Kelaa maksamaan myös nuorempien lasten eläkkeet näiden omille tileille.
Maksupäivä määräytyy sukunimen alkukirjaimen mukaan. Jos pankit ovat maksupäivänä kiinni, eläke maksetaan sitä edeltävänä pankkipäivänä.
ei puhu leskeneläkkeestä, siksi että koko juttu on empatian-ja huomionhakuinen vedätys. Täytyy vain kysyä, minkälainen ihminen kirjoittelee täällä tällaisia trolleja päivät pitkät.
Lapsilisä yh-perheessä on paljon suurempi kuin opintoraha, jos lapsi asuu kotona. Opintoraha on alle 100 euroa maksimissaan.
Yksi vaihtoehto pienituloisessa perheessä on se, että kun lukiolainen täyttää 17 vuotta, hän muuttaa jo omaan asuntoonsa ja saa näin tuet, eli opintorahan asumistuen mutta hänen on silti nostettava opintolaina.
Ikävää olla niin sairas että keksii täällaisen jutun omasta päästään, kuten ap. Hän selvästi väittää että maksaa perheen elämisen ja ruoat opintorahalla, vaikka ei ole sellaista vielä voinut yhtään kertaa saada, vaan ensimmäiset tulisivat ehkä helmikuussa käteen, ja ne olisivat alle 200 euroa. Pitäisi olla huono palkka, että nuo rahat olisivat niin isoja palkkaan nähden, että palkasta ei olisi varaa maksella elämistä ja ruokia, mutta noilla voisi!
Häpeä aloittajatrolli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä saat käsiisi lastesi opintotuet? Ne on tarkoitettu lapsillesi ja niiden tulisi tulla heidän omille tileille.
Miten niin se opintotukin ei voi olla kovin iso? Itselläni se oli vaikka asuin kotona vanhempien kanssa... sainko mä sitten vahingossa liikaa rahaa :D
Vierailija kirjoitti:
Miten niin se opintotukin ei voi olla kovin iso? Itselläni se oli vaikka asuin kotona vanhempien kanssa... sainko mä sitten vahingossa liikaa rahaa :D
ihan läkisääteiset ovat ja maksimissaan 97
okei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan läkisääteiset ovat ja maksimissaan 97
Vähän tuota alempi se oli... ja on tuota luokkaa oleva summa ainakin omasta mielestäni suhtkoht iso raha. Tai sitten olen liian nuori ja persaukinen kun tuollaiset summat tuntuu paljolta.
Opintolaina.