Minulla ei ole varaa maksaa lasten lukiota.
Minulla on kaksostytöt lukion ykkösellä, ja nyt valkeni että minulla ei todellakaan ole varaa maksaa lukiokirjoja kahdelle. Ollaan ostettu aina käytettyjä, halvimpia mahdollisia, yhteisiäkin kirjoja, mutta rahat ei vaan riitä.
Voisiko jostain saada apua, että lapset voisivat jatkaa opiskelujaan? Olen töissäkäyvä yksinhuoltaja ja kolmen lapsen äiti, niin rahat ovat tiukassa.
Kommentit (66)
Ennakoinnin puutetta ihmettelen minäkin, etenkin jos ette jo valmiiksi ole toimeentulotuen piirissä. Sen piikkiin kun menee myös pakolliset koulukirjat koulun vahvistaman listan ja kuittien mukaan.
Ota siis yhteys sossuun ja diakoniin, jälkimmäinen saattaisi osata ohjata myös hakemaan avustuksia alueenne järjestöiltä, näitä oppimateriaaleihin ja jopa harrastuskustannuksiin apua tarjoavia järjestöjäkin kun on useampia erilaisia. Googlaamallakin pääset alkuun.
Meillä eletään aikalailla kädestä suuhun, mutta ilman sossun apua. Lapsia on monta, esikoinen aloitti yläkoulunsa juuri ja varautuminen lukion kustannuksiin on jo aloitettu pistämällä säästöön kolmekymppiä kuussa. Eipä sillä koko lukiota rahoita, mutta pääsee alkuun.
Mun tyttöni on lukion tokalla ja olen ihmetellyt miten vähän lukion kirjat ovat tulleet maksamaan, vaikka niistä aina puhutaankin kalliina hankintoina. Ilmeisesti he kavereittensa kanssa lainailevat/vaihtavat kirjoja keskenään, ostavat käytettyjä kirjoja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ne lapset saa opintotukea?
Kyllä saavat, vaan eipä ole hääppöinen sekään. Opintotuesta maksan ensisijaisesti ruuan ja elämisen kaikille, koska minun palkallani ei elätetä neljää ihmistä.
Ja silti niitä lapsia oli VÄKISIN puskettava järkyttävä määrä, vaikka niistä ei voi huolehtia? Miksi, oi miksi?
Luitkohan edes koko keskustelua? Miksi, oi miksi, ihmiset lukevat vain ensimmäisen viestin ja ryntäävät sitten kirjoittamaan omaa viestiään?
Kelalle kannattaa tehdä ilmoitus tilanteesta, ystävälläni oli samankaltainen tilanne, ja tytär sai täyttä opintotukea, ilman asumislisää tietenkin, summa se oli sekin, nimittäin melkein 300€/kk. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
"ja nyt valkeni että minulla ei todellakaan ole varaa maksaa lukiokirjoja kahdelle"
Jaa, että nyt ihan yhtäkkiä valkeni. Menikö vikat sossurahat viinaan ja tupakkaan?
Jos nää asiat tulee näin yllätyksenä niin kuulut varmaan siihen samaan kastiin, jolle joulu ja jokakuukautiset laskut myös tulee yllätyksenä. Pitikö niitä lapsia tehdä kun niistä ei selvästi ole mitään halua ja kykyä pitää huolta? Häpeäisit, aikuinen ihminen!
Ettei nyt tule yllätyksenä niin kerrottakoon, että huomenna on maanantai!
Oi sinä suuri ennustaja, kun kerran tiedät, mitä 17 vuoden kuluttua tapahtuu, niin pirauta Sipilälle ja kerro, mitä hallituksen pitää tehdä. Olen luullut, että vaikka miten hyvin kaikkeen yrittää varautua, niin joskus tulee puskista jotain, mitä ei ole pystynyt ottamaan huomioon. Kyllä se Neuvostoliiton hajoaminenkin tuli yllätyksenä päättäjille ja heidän nyt luulisi osanneen huomata merkit. Siitä taas seurasi yksittäisille ihmisille kaikkea pahaa ja taatusti yllättäen.
Ammattikouluun. Ehdottomasti. Valmistuvat suoraan ammattiin. Muussa tapauksessa sinun (tai pahimmassa tapauksessa yhteiskunnan) maksettavaksi koituu lisäksi molempien korkeakouluopinnoista aiheutuvat kustannukset.
Tulitko kerjäämään ihmisiltä rahaa ja empatiaa keksityllä tarinalla? Hyi olkoon.
Tällaista näkee ikävä kyllä opettajana usein. Perheiden rahat menevät ties menne ja sitten lähetellään opelle Wilma-viestejä sitä, etteivät muut oppilaat saa järjestää koulusssa sitä ja tätä, koska on epäreilua jos kaikilla ei ole varaa maksaa viittä euroa luokkaretkeä varten. Sitten loppukeväästä tietenkin valitetaan, kun koulu ei koskaan järjestä mitään. Kouluttautuessani opettajaksi en tiennyt, että olen asiakaspalvelija.
-Yks ope vaan
sairas olet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
trollia pukkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saavat, vaan eipä ole hääppöinen sekään. Opintotuesta maksan ensisijaisesti ruuan ja elämisen kaikille, koska minun palkallani ei elätetä neljää ihmistä.
Sosiopaattitrollaaja taas paikalla. Opintotukea ei voi saada jos saa lapsilisää (17vuotiaaksi) ja muutenkin opintotuki lukiossa on niin pieni että ei sillä ruokia ja elämistä ostella, jos asuu kotona, joitakin kymppejä varmaan..
Tarkoitin, että opintotuella maksan lasten ruuan jne. Ei siitä kirjoihin riitä. Täytyypä mennä sossun puheille...
Älä valehtele. Jos on ensimmäisellä lukiossa, on vasta tässä kuussa korkeintaan voinut täyttää 17 vuotta, jos olisivat alkuvuoden lapsia. Ja opintotuki alkaa seuraavasta kuusta, jos sitä saisi ollenkaan, ja maksimissaankaan sillä ei ostella edes nuorelle ruokia, on niin pieni.
Nyt tietenkin keksit taas jotain paskaa, mutta alkuperäisessä vastauksessa annat ymmärtää että ovat jo kuukausia saaneet opintotukea jolla olet muka kaiken maksellut, ja oikeasti ekaluokalla oleva lukiolainen, vaikka olisi alkuvuonna syntynyt, ei ole voinut saada vielä opintotukea ollenkaan, koska sitä aletaan maksaa (jos maksetaan vanhempien tulojen perusteella mitään) seuraavasta kuusta kun täyttää 17.
Ja siis kertaus: lukion ekalla jos on, on voinut nyt tammikuussa täyttää 17 jos on alkuvuonna syntynyt, jolloin ensimmäinen opintotuki tulisi maksuun helmikuussa. Sinä sosiopaattitrollaaja nyt tietenkin keksit että ovat jääneet luokalleen tai jotain. Häpeä.
Itse olin lukion ekalla 18v. Miksi ap:n pitäisi valehdella?
Opintotuki on tarkoitettu nuorille itselleen, ei äidille. Niillä ostetaan kirjat ja muut. Ensi kesäksi sitten töihin tienaamasn läppärirahat, jos koneita ei ole vielä hankittu. Saatko leskeneläkettä, perhe-eläkettä? Yritä kaikin tavoin tukea lapsiasi suorittamaan yo-tutkinto hyvin arvosanoin, että heillä olisi jotain mahdollisuuksia tulevaisuuteen. Jatkokoulutuspaikoista on valtava kilpailu ja huonoilla papereilla ei tee mitään. Yhteys sossuun, diakoniaan, opoon.
Itse olen pienituloinen yh, lapseni lukion toisella luokalla, saa opintotukea 75 euroa kuukaudessa...
Saatko asumistukea, vai oletko edes hakenut ?
Lapset saanevat kyllä perhe-eläkettä, koska isä on kuollut.
Lasten kantsii etsiä kesätöitä. Mahdollisesti opiskelun ohessakin voisi jotain työtä tehdä.
Toimeentulotukea haetaan sossusta. Seurakunnan diakoniatyöstä voi hakea rahaa ruokaan., yleensä pitää kyllä olla jonkinlainen päätös toimeentulotuesta mukana.
Entäs leipäjonot, onko teidän paikkakunnalla ?
Pyydä että kaksoset käyvät kurssit eri aikaan jos mahdollista (esim musiikki ja biologia ja historia sekä yhteiskuntaoppi on sellaisia aineita) niin riittää yhteinen kirja. Tehtäväkirjoja myös vain yksi jos käyvät eri aikaan ja vastaukset kirjataan vihkoon. Molempien käytön jäljiltä pystyy sitten myymään vielä kirjat jos ne on hyvässä kunnossa, saa sitten lisää rahaa toisiin kirjoihin.ideaali olisi löytää joku vuoden vanhempi opiskelija samasta koulusta ja ostaa hänen kirjansa käytettynä.
Kiitos paljon avustanne, olen kiitollinen. Eiköhän tämä tästä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
sairas olet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiopaattitrollaaja taas paikalla. Opintotukea ei voi saada jos saa lapsilisää (17vuotiaaksi) ja muutenkin opintotuki lukiossa on niin pieni että ei sillä ruokia ja elämistä ostella, jos asuu kotona, joitakin kymppejä varmaan..
Tarkoitin, että opintotuella maksan lasten ruuan jne. Ei siitä kirjoihin riitä. Täytyypä mennä sossun puheille...
Älä valehtele. Jos on ensimmäisellä lukiossa, on vasta tässä kuussa korkeintaan voinut täyttää 17 vuotta, jos olisivat alkuvuoden lapsia. Ja opintotuki alkaa seuraavasta kuusta, jos sitä saisi ollenkaan, ja maksimissaankaan sillä ei ostella edes nuorelle ruokia, on niin pieni.
Nyt tietenkin keksit taas jotain paskaa, mutta alkuperäisessä vastauksessa annat ymmärtää että ovat jo kuukausia saaneet opintotukea jolla olet muka kaiken maksellut, ja oikeasti ekaluokalla oleva lukiolainen, vaikka olisi alkuvuonna syntynyt, ei ole voinut saada vielä opintotukea ollenkaan, koska sitä aletaan maksaa (jos maksetaan vanhempien tulojen perusteella mitään) seuraavasta kuusta kun täyttää 17.
Ja siis kertaus: lukion ekalla jos on, on voinut nyt tammikuussa täyttää 17 jos on alkuvuonna syntynyt, jolloin ensimmäinen opintotuki tulisi maksuun helmikuussa. Sinä sosiopaattitrollaaja nyt tietenkin keksit että ovat jääneet luokalleen tai jotain. Häpeä.
Itse olin lukion ekalla 18v. Miksi ap:n pitäisi valehdella?
Ihmetyttää suuresti, kun on ihan normaalia olla 15 vuotta jos on loppuvuonna syntynyt kun lukio alkaa.
Ja ap väittää selvästi maksavansa opintotuista (maks alle 100 euroa) perheen elämisen ja ruoat kun oma palkka on muka pieni. Pitää olla aika pieni että olisi pienempi kuin opintotuet....
Ihan selvä trolli.
Pelastakaa lapset ry:ltä voi hakea tukea oppikirjoihin:
http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/evaita-elamalle-ohjelma/
Opintotuki maksetaan nuorille itselleen. Ei sinulla ole mitään oikeutta käyttää nuorten rahoja.
Nuoret voivat rahoittaa koulunkäyntiä opintotuellaan ja mennä osa-aikatöihin. Ruokarahaa saat sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset töihin lehtiä jakamaan, niin mun pari kaveriakin teki. Kaikki pitäis nykyisin saada jostakin ilmatteeks....
No se ei ole kyllä mitenkään huono pyrkimys, että alaikäiset lapset eivät joutuisi maksamaan omaa koulunkäyntiänsä. Useimmat vanhemmat kokevat muutoinkin tärkeäksi tukea lapsiaan opiskeluissa ja oman elämän aloittamisessa. Totta kai nykyään on paljon kermaperseitä, joille kannetaan merkkilaukut nokan eteen, ja se on huolestuttava kehityssuunta, mutta kyllä minä tuntisin vanhempana häpeää ja pettymystä, jos en pystyisi tarjoamaan alaikäisille lapsilleni koulukirjoja tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit opintotuesta maksella, kun sitä vasta ensi kuussa saatte? Kaksoset täytti 17 pari viikkoa sitten
Kuinka paljonko n saatte perhe-eläkettä?
Kysy Pelastakaa Lapset ry:n kirjatukea. "Eväitä elämään" - projekti.