Parhaat piheilyvinkkisi?
Eli missä säästää?!
Olen pihi ja saan kiksit siitä että säästän. Jaa hyvät vinkit täällä.
Kommentit (217)
Pyörä alle, säällä kuin säällä.
Riistaa pakkanen täynnä,ei tarvitse kaupasta ostella lihoja.
Levite yms rasiat uusio käyttöön!:D
- housut, kauluspaidat, hupparit jne. ei tarvitse pestä parin käytön jälkeen, laita vaatteet pakkaseen yön yli niin kaikki hajut lähtevät. Itse pesen tälläiset vaatteet vasta kun on jotain näkyviä tahroja tai 1-3 pakastuksen jälkeen. Alusvaatteet ja t-paidat pesen ihan normaalisti.
- Moni ei tätä halua tehdä mutta luovuin shampoosta ja hoitoaineesta kokonaan ja olen nyt pessyt hiukset 3kk vain vedellä. Hiustenlähtö loppui lähes kokonaan, hiukset ovat vahvemmat kuin koskaan enkä myöskään tarvitse mitään muotoilutuotteita enää. Rahaa menee tällä hetkellä vain saippuaan ja ihon pesuaineisiin. Suosittelen vaikka alku voi tuntua nihkeeltä.
- Ostan vaatteita vain muutamia kertoja vuodessa ja vain käytettyinä. Suurimmalla osalla ihmisistä on jo valmiiksi liikaa vaatteita, ei niitä tarvitse ostaa todellakaan joka kuukausi uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppis, kirppis, kirppis. Ihan tajuton säästö. Jos hyvä tuuri käy niin parillakympillä saa vaatteita ainakin satasen edestä. (Esim juuri ostin lapselle ihan uudenveroisen haalarin ja talvikengät yhteensä kympillä, kaupassa molempien hinnat n. 50€ eli satasen yhteensä!)
En ostele edes alennuksesta vaatteita, aina kirpparilta.Täällä Jklssä päin kirppisten hinnat omat niin kovat, että eipä paljon kannata ostella esim lastenvaatteita. Vauvan bodyjä saa monesti esim henkkamaukalta tarjouksesta 4 eurolla. Kirpparilla pyydetään usein ihan loppuunkuluneesta bodystä se 2 e. Jos mitään arvoa laittaa sille, että vaate näyttää siistiltä, niin silloin kannattaa maksaa se 2 kert hinta.
Ohis, bodyn ostaminen kirpparilta on turha ostos. Niitä bodyja ei vauva tai taapero montaa tarvitse ja niitä tulee lahjoina. Aloittaja puhuu 80 e säästöstä talvivaatteessa ja kengissä. Ostamalla käytettyjä bodyjä, saat ostaa aika monta säästääksesi ko. Summan. Siinä on se ero.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minun uusin: os olet menossa ravintolaan syömään ja tiedät, että osa seurueesta ottaa jälkiruuan, etkä itse pysty sitä vastustamaan. Varaa laukkuun suklaapatukka ja ota jälkkäriksi pelkkä kahvi/tee. Makeanhimoon syöt samalla sen patukan.
Ravintolassa ei kuulu syödä omia eväitä. Oletko huomannut ne pitkät katseet seurueessa, kun kaivat patukan esiin.
S-kaupoissa pullopanteista maksetaan bonukset pulloja ostaessa, mutta jos palauttaa pullot ja ostaa samalla jotain, menettää sillä kerralla ostamistaan tuotteista sen verran bonuksia kuin palauttaa pulloja. Siksi käyn aina erikseen kaupassa palauttamassa pullot.
Ammatissani tuöskentelevät saavat tietyistä ruokapaikoista 10 prosentin alennuksen normaalihintaisista tuotteista. Silloin pitää tarkkaan katsoa, ettei osta mitään tarjoustuotteita (ne tulee yleensä kalliimmaksi tarjoushinnalla kuin ottamalla kyseisen tuotteen normihinnasta 10 prosenttia pois), sen tarjoustuotteen voi sitten ostaa kun se on taas normaalihinnalla.
Robin Hood kirjoitti:
Olen keittiötyöntekijä ja otan töistä joskus mukaan useammankin kilon (roskiin menevää) ruokaa. Ilman lupaa. Yleensä en itselleni vaan parille työttömälle ystävälle. En koe tekeväni väärin sillä se mitä vien päätyisi kuitenkin "pihan perälle". Suuremman rikoksen tekee mielestäni työnantajani kun pakottaa heittämään päivittäin jopa 30kg uunituoretta ruokaa roskikseen :(
Tällaisesta teosta, vaikka se hyväsydämiseltä kuulostaakin, voi saada potkut ja joutua korvausvelvolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minun uusin: os olet menossa ravintolaan syömään ja tiedät, että osa seurueesta ottaa jälkiruuan, etkä itse pysty sitä vastustamaan. Varaa laukkuun suklaapatukka ja ota jälkkäriksi pelkkä kahvi/tee. Makeanhimoon syöt samalla sen patukan.
Ravintolassa ei kuulu syödä omia eväitä. Oletko huomannut ne pitkät katseet seurueessa, kun kaivat patukan esiin.
Syön sen salaa pala kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
abc kirjoitti:
Käydessämme hampurilaispaikoissa, vain toinen ottaa annoksen ateriana, johon kuuluu 0,4 juoma. Toiselle sitten listalta annos ilman juomaa, koska 0,4 mukista riittää helposti kahdelle.
Varmasti tosi pihi käy ulkona syömässä, edes hampparimestassa :D ja 4dl ei tosiaan riitä kahdelle. Ja yleensä jos ottaa hampparin ja ranut se maksaa yhtä paljon tai enemmän kuin ateria.
Mun vinkki: käykää vain burger kingissä, siellä saa juotavaa niin paljon kuin haluaa!
Kyllä tosiaan 4dl riittää kahdelle, ei ihmekään että niin monet ovat lihavia jos ei lasillinen limua aterian yhteydessä riitä!
Muokkaisin kuitenkin alkuperäistä vinkkiä: kannattaa ottaa yksi ateria isompana (esim. Hesburgerissa euro lisää ja saa isommat ranskalaiset ja isomman juoman) ja toiselle vain hampurilainen.
- sivullinen
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin teen tuota että odtan ylijäämää ruokaa.meillä saa ostaa eurolla sitä vailka kuinka paljon.Meidäm perheelle on ruoka aika halpaa. Duunaan itse lisää sitä jos tarvii.On ihan järkyttävää jos joudun heittämään pois esim. Riistakäristystä, lohikeittoa ym kilotolkulla. Monesti tuon ruokaa myös lähipiirilleni. Käyn itse kaupassa että nostan käteistä ja lasken tarkkaan että se riittää. Pankkikortilla monesti höylää yli mitä on suunnitellut.
Siis tarkoitatko oikeasti sitä miltä tuo kuulostaa? Teet töissä lisää ylijäämäruokaa jotta voit itse ostaa sitä kotiisi halvalla?
Siipeily ja piheily eivät ole synonyymejä, vaikka monella tässä ketjussa ne tuntuvat menevät pahasti sekaisin... :(
Ostamme kaikki vaatteet kirpparilta, alushousuja ja sukkia lukuunottamatta. Isotissisenä en löydä normikaupoista sopivan kokoisia liivejä, ja liivikaupoissa ne maksaa ihan järkyttävän paljon joten jos kirpparilla tulee sopivat vastaan, niin kyllä ostan! Käydään kirppareilla noin kerran-pari viikossa ja pengotaan kaikki pöydät läpi, ja paljon tekee hyviä löytöjä. Samoin ostamme kirpparilta myös esimerkiksi ruuanlaittovälineitä, kattilat, pannut, petivaatteet, lamput, huonekalut, verhot, uuden höyrysilitysraudan löysin kirpparilta vitosella yms yms. Kaikkea löytää kun vaan jaksaa kierrellä säännöllisesti!
Olemme kasvissyöjiä, ja syömme monipuolisesti ja terveellisesti satokauden mukaan, soijarouhe, pavut, linssit yms on halvempia kuin liha. Jos jotain on tarjouksessa, niin ostetaan useampi kerralla. Käydään Lidlissä usein. Ruokaa tehdään kerralla iso satsi ja sitä syödään monta päivää. Leivät leivon itse, ruuantähteet hyödynnetään muussa ruuassa. Juustonkannikat raasteeksi ja pakastimeen, kuivahtaneet leivät korppujauhoksi, perunat pyttipannuun, muusista rieskaa ja niin edelleen.
Ei osteta mehua eikä limsoja, ja sokeristakin ollaan vieroitettu itsemme niin ei tee karkkiakaan mieli.
Ei ole autoa, joten kävelemme joka paikkaan. Bussikorttikin löytyy, sillä matka maksaa 2,10 e kun tavallinen lippu maksaa 3,30. Bussia käytämme kuitenkin todella harvoin.
Ei juoda alkoholia eikä käydä baareissa, ulkona syömässä, kahvilla, ei elokuvissa eikä matkustella. Onneksi olemme nössöjä introverttejä ja viihdymme kotona. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Kerään sadevedet ja lumien sulamisvedet isoihin pihalla seisoviin tynnyereihin. Kerätyllä vedellä sitten peseydytään, tiskataan jne.
- Käyn ulkona vessa-asioilla. Samalla tulee lannoitettua pihapuskat ja nurmikko.
- Vessapaperia ei tarvita, kun huljauttaa siihen tarkoitukseen varatulla sadevedellä alapään.
- Siivousaineita kuluu vähemmän, kun sisävessaa ei käytetä. Sama pätee pyykin pesuun: mitä vähemmän vaatteita päällä, sitä vähemmän pyykkiä. Samoja pikkuhousuja voi käyttää pari päivää kääntämällä ne ympäri.
- Kissanhiekkalaatikkoon passaa tavallinen hiekka taloyhtiön hiekkalaatikosta.
- Deodoranttia sipaisen kainaloon kauppareissulla. Samoin kynnet lakkaan marketin kemppariosastolla.
- Saippuaa saa ilmaiseksi yleisistä vessoista, kunhan muistaa varata tyhjän pullon sitä varten.
- Kahvin voi keittää useamman kerran samoista puruista.
- Juhlakoltuista ym. kerran käytettävistä vaatteista ei kannata leikata hintalappua pois, jotta ne voi käytön jälkeen palauttaa.
Paljon hyviä ideoita! Itse voisin jatkaa tuosta:
- Peruslämpö on asunnossa säädetty 15 asteeseen.
- Lämminvesivaraajan säätö lämmittämään vettä harvemmin.
- Lautasia ja haarukiota ym. ruoka-astioita ei tarvita, vaan riittää yksi iso astia, josta perheenjäsenet voivat syödä käsin.
- Muovirasiat mukaan kun käy vierailla kylässä, voi ottaa ruokaa mukaankin.
- Kännykät yms. akkua käyttävät laitteet voi ladata esimerkiksi verotoimiston aulassa.
- Keväisin voi hakea johonkin korkeakouluun, johon pääsee helposti sisään. Kertainvestointi opiskelijakorttiin tuo rahat nopeasti takaisin.
- Sekajäteastioista saa hyvin muovipusseja kauppaa varten kunhan tiputtaa roskat astian pohjalle.
- Julkisista tuhkakupeista löytyy yleensä hyvin paljon käyttökelpoista tupakkaa. Polttamattomat osat voi erotella ja pussittaa, sekä sen jälkeen myydä eteenpäin sätkinä.
-naapurissa voi käydä vessassa
-tuppaudu kavereille/sukulaisille aina ruoka-aikaan. Silloin voit sinäkin saada ruokaa.
-valehtele jollekin hyväntahtoiselle tutullesi, että sinulla on putkiremontti asunnossasi ja loisi hänen nurkissaan muutama kuukausi
-Kuoki häissä ja hautajaisissa ilmaisen ruoan toivossa
-Katsele tv-ohjelmat kauppojen kodinkoneosastoilla
Teen oivariinia eli siis voimariinia itse. Puolen kilon voipaketti on 1,50 pär/kappale tarjouksessa ja litran öljy on saman verran. Tästä muodostuu alle euron 400 g paketti voi öljy seosta ja ilman vettä. Kuka maksaa, minä en... Ainakaan vedestä ja kasviöljystä superhintaa.
113 jatkaa...
Minulla on pitkät hiukset enkä ole käynyt kampaajalla vuosiin, värjään itse hiukseni hennalla, kertavärjäys maksaa vähän päälle neljä euroa. Leikkaan myös itse hiukseni youtubesta löytämien videoiden avulla.
En osta kalliita kuorintavoiteita, vartalolle oliiviöljy+sokeri/käytetty kahvinpuru/suola ja kasvoille öljy+ruokasooda toimii vallan mainiosti. Kasvorasvaa ostan erikseen, vartalolle käytän öljyjä, ja hoitoainetta boostaan myös öljyillä. Ei tarvitse erikseen ostella tehohoitoja.
Viljattomat kissanruuat tilataan netistä zooplussalta, laadukkaampaa ja halvempaa kuin marketissa. Pitkällä tähtäimellä säästää myös eläinlääkärikuluissa. Lisäksi yli 49 euron tilaukset toimitetaan kotiovelle ilmaiseksi! Kissanhiekkana käyetään Hotti-lämmityspellettiä, 20 kg maksaa vähän päälle 8 e, vrt Rainbow puupohjainen kissanhiekka n.4 kg pussi maksaa n.3 euroa. Pellettikissanvessa maksaakin sitten jonkun kolmisenkymppiä mutta sekin maksaa itsensä takaisin vuosien saatossa.
Pesuaineena mäntysuopa ja etikka joilla pesee koko talon, keittiössä hifistelen ja teen etikasta, parista tipasta tiskiainetta ja eteerisestä öljystä suihkepulloon yleispuhdistusaineen.
Pidän pitkää tukkamallia itsellä ja tyttärellä. Tyven värjään kotona. Puhdistan kasvoni oliiviöljyllä
Vierailija kirjoitti:
Ostamme kaikki vaatteet kirpparilta, alushousuja ja sukkia lukuunottamatta. Isotissisenä en löydä normikaupoista sopivan kokoisia liivejä, ja liivikaupoissa ne maksaa ihan järkyttävän paljon joten jos kirpparilla tulee sopivat vastaan, niin kyllä ostan! Käydään kirppareilla noin kerran-pari viikossa ja pengotaan kaikki pöydät läpi, ja paljon tekee hyviä löytöjä. Samoin ostamme kirpparilta myös esimerkiksi ruuanlaittovälineitä, kattilat, pannut, petivaatteet, lamput, huonekalut, verhot, uuden höyrysilitysraudan löysin kirpparilta vitosella yms yms. Kaikkea löytää kun vaan jaksaa kierrellä säännöllisesti!
Olemme kasvissyöjiä, ja syömme monipuolisesti ja terveellisesti satokauden mukaan, soijarouhe, pavut, linssit yms on halvempia kuin liha. Jos jotain on tarjouksessa, niin ostetaan useampi kerralla. Käydään Lidlissä usein. Ruokaa tehdään kerralla iso satsi ja sitä syödään monta päivää. Leivät leivon itse, ruuantähteet hyödynnetään muussa ruuassa. Juustonkannikat raasteeksi ja pakastimeen, kuivahtaneet leivät korppujauhoksi, perunat pyttipannuun, muusista rieskaa ja niin edelleen.
Ei osteta mehua eikä limsoja, ja sokeristakin ollaan vieroitettu itsemme niin ei tee karkkiakaan mieli.
Ei ole autoa, joten kävelemme joka paikkaan. Bussikorttikin löytyy, sillä matka maksaa 2,10 e kun tavallinen lippu maksaa 3,30. Bussia käytämme kuitenkin todella harvoin.
Ei juoda alkoholia eikä käydä baareissa, ulkona syömässä, kahvilla, ei elokuvissa eikä matkustella. Onneksi olemme nössöjä introverttejä ja viihdymme kotona. :D
Elämä kuulostaa kyllä noin tehtynä aika ankealta, sorry vaan. Ei kai sitä säästämistä säästämisen vuoksi tehdä... Tuon luettuaan tuli ihan hirveä hinku elää ylettömästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän loppuun kaikki kasvorasvat, kuorinta-aineet ym leikkaamalla tuubin kahtia siinä vaiheessa, kun sieltä ei tunnu enää tulevan mitään. Avatusta tuubista sormella viimeisetkin tilkat kaapimalla saa vielä monta annosta sitä töpöttiä, joka muuten menisi hukkaan. Kosmetiikan litrahinnat kun ovat mitä ovat ;)
Olin luullut olevani ainoa. :)
Olin luullut että tämä on itsestäänselvä käytäntö kaikille.
Ihan totta? En tiedä itseni ja äitini lisäksi ketään muuta, joka tätä harrastaisi. Luulin, että ollaan nuukuuden huippuja, mutta meitähän on sitten näemmä tosi paljon muitakin. :)
No tää on ihan standardimeininkiä, ei todellakaan mitään nuukailua.
Maksamalla ruokakaupan kassalla kortilla tai käteisellä sen mukaan, millä maksutavalla pyöristyssääntö on itselle edullisempi, 1-2 senttiä voi säästää per kerta.
Käyttämällä kärrypoletissa (2, 1 tai 0, 50 €) mahdollisimman pientä rahaa, jopa muovista polettia. Näin lompakosta on mahdollisimman pieni raha poissa sen hetken, kun asioit kaupassa. Ei oikeaa säästöä, mutta periaate.
Pk-seudun Alepoissa -30%-laputetut tuotteet on klo 21-23 alennettu -60%. Iso säästö, tekee löytöjä. En osaa sanoa, päteekö klo 24 asti tai 24/7 auki olevissa Alepoissa.
Mulla omat kynnet niin ohuet, että on ollut melkein pakko käydä teettämässä geeli-tai akryylikynnet kuukauden välein. Halvimmillaan 35 euroa/kerta. Sitten tajusin tilata tarvikkeet netistä, aloituspakettej saa halvimmillaan tuolla 35 eurolla + postituskulut. Eli kertakäynnin hinnalla saan x määrän geelikynsiä silloin kun itse haluan, laittaminenkin onnistuu helposti netin ohjevideoiden avulla.