Parhaat piheilyvinkkisi?
Eli missä säästää?!
Olen pihi ja saan kiksit siitä että säästän. Jaa hyvät vinkit täällä.
Kommentit (217)
Puhdistan ja rasvaan ihon samoilla tarvikkeilla, mitä panen suuhuni eli oliivi- ja kookosöljyllä. Tosin en tee tätä enimmäkseen säästö- vaan mukavuussyistä.
Oljyjen käyttö ruuanlaitossa on niin vähäistä, että varsinkin isot pullolliset ehtisivät luultavasti pilaantua ennen putelin loppua, mutta kun käyttää muuhunkin kuin salaatinkastikkeena, saa pullon tyhjenemään ennen härskiintymistä.
Syön kunnon aterian ennen kaupungille lähtöä, jotta ostosreissulla riittää pelkkä kahvilassakäynti eiä sielläkään tarvitse ostaa mitään suolaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seurustellut 10v miehen kanssa joka osaa korjata autoja. Itselläni on 12v vanha pikkuauto jonka korjauksiin ei ole näinä vuosina mennyt kuin osien hinta. Nekin voi tilata halvemmalla saksasta. Perehdy siis mahdollisen kumppanin erityistaitoihin :)
Autonkorjaajamiehet ovat usein isoruokaisia lihansyöjiä, joten heihin menee lopulta enemmän rahaa ja aikaa kuin autonkorjauksiin kodin ulkopuolella.
No kyllä aika paljon pitää syödä, jos remontti maksaa korjaamossa 500€:a ja kotiasentaja tekee sen osan hinnalla, tyyliin 50€:a. Mutta sitä kaljaa tietenkin kuluu niissä hommissa.
t. korjaan itse autoni
Vierailija kirjoitti:
Monet ehdottavat käteisen käyttämistä säästösyistä.
Itse ajattelen juuri päinvastoin. Kortilla maksaessani voin tarkistaa, kuinka paljon on mennyt esimerkiksi kauppaan, kuinka paljon vaatteisiin jne.
Katson saldoa lähes päivittäin. Käteistä käyttäessä menee kymppi sinne kymppi tänne, eikä aina muista, mihin rahat on käytetty.
Mä taas ajattelen että kuiteisa näät tasan tarkkaan mihin rahat on menneet. Saldosta näät vaan mihin kauppaan ja summa. Itse nostan 180e rahana viikossa ja ne on riitettävä. Usein ei mene edes kaikki ja laitan ne rahat yllätysmenokassaan/huvitteluun.
sain näistä ihan oikeasti joitain hyviä säästövinkkejä, esim. juustonkannikoiden raastaminen ja pakkaseen sekä kuivaneiden leipien raastaminen korppujauhoksi. Tuota jäin miettimään, että onkohan kookos- tai oliiviöljyn käyttäminen kasvojen kosteutukseen halvempaa kuin jonkun perusrasvan käyttö? Itse en juuri muuta naamaani laita koska mulla on ruusufinni, johon on voide mutta kosteutusta naamani tarvitsee.
Äitini on kampaaja joten hyödynnän häntä. En meikkaa. En polta enkä käytä alkoholia. En käy ulkona syömässä. Ostan omat ja lasten vaatteet peruskaupoista. En suosi kalliita merkkejä.
148 jatkaa vielä. En omista pankki- luottokorttia joten jos lompakossa ei ole käteistä ei tule tehtyä heräteostoksia. En käy kahviloissa, leffoissa ta kuntosalilla eikä minulla ole muitakaan kalliita harrastuksia. Ulkomailla olen 26-vuotisen elämäni aikana käynnyt kahdesti, ja vaikka molemmat kerrat olivat mukavia en koe että sinne tarvitsisi joka vuosi päästä. Joku voi pitää elämääni tylsänä mutta itse olen siihen tyytyväinen eikä nämä ole rahan takia tehtyjä valintoja vaan en koe tarvitsevani niitä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä tiski- ja pyykkikonetta päiväsaikaan vaan klo 22-7 yösähköllä, koska silloin se on halvempaa. Okt niin naapuritkaan ei häiriinny, vaikka koneet on päällä. Sunnuntaisin saunotaan ja leivotaan, koska halvempi sähkö.
Oletko tarkastanut ehdot vuoden alusta? Se yösähkön aika määräytyy sen sähköverkon toimittajan mukaan. Meidän toimittajalla oli ennen hyvät yösähkön ehdot ja kulutimme 2/3 sähköstä yösähkönä. Sunnuntai yösähkö poistui meidän jakelijalta ja koska kellonajatkin muuttuivat, niin luovuimme aikasähköstä.
Meillä on sähkössä vuodenaikasiirto. Eli huhtikuun alusta marraskuun loppuun koko ajan halpaa sähkö, mutta joulukuun alusta maaliskuun loppuun halpaa sähköä öisin ja sunnuntaisin, muihin aikoihin kalliimpaa. Paljon lämmitetään leivinuunia, joten lämmitykseen ei paljon kulu.
En osta meikkejä, ei tämä pärstä siitä kaunistu, vaikka mitä maaleja siihen sutisin. Kosteusvoidetta sipaisen joskus saunan jälkeen. Kun se voide alkaa olla viimeisillään, niin vielä se kelpaa jalkavoiteeksi.
Viikonloppuisin syön kaurapuuroa. Töissä lounaan opiskelijakortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä tiski- ja pyykkikonetta päiväsaikaan vaan klo 22-7 yösähköllä, koska silloin se on halvempaa. Okt niin naapuritkaan ei häiriinny, vaikka koneet on päällä. Sunnuntaisin saunotaan ja leivotaan, koska halvempi sähkö.
Oletko tarkastanut ehdot vuoden alusta? Se yösähkön aika määräytyy sen sähköverkon toimittajan mukaan. Meidän toimittajalla oli ennen hyvät yösähkön ehdot ja kulutimme 2/3 sähköstä yösähkönä. Sunnuntai yösähkö poistui meidän jakelijalta ja koska kellonajatkin muuttuivat, niin luovuimme aikasähköstä.
Tarkistin ja meillä on näköjään aika hyvät ehdot. Jyväskylän Energia. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla omat kynnet niin ohuet, että on ollut melkein pakko käydä teettämässä geeli-tai akryylikynnet kuukauden välein. Halvimmillaan 35 euroa/kerta. Sitten tajusin tilata tarvikkeet netistä, aloituspakettej saa halvimmillaan tuolla 35 eurolla + postituskulut. Eli kertakäynnin hinnalla saan x määrän geelikynsiä silloin kun itse haluan, laittaminenkin onnistuu helposti netin ohjevideoiden avulla.
Millä ne heikkokyntiset selvisivät silloin kun ei ollut geelikynsiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen oivariinia eli siis voimariinia itse. Puolen kilon voipaketti on 1,50 pär/kappale tarjouksessa ja litran öljy on saman verran. Tästä muodostuu alle euron 400 g paketti voi öljy seosta ja ilman vettä. Kuka maksaa, minä en... Ainakaan vedestä ja kasviöljystä superhintaa.
Erään ravitsemus terapeutin mukaan tämä yhdistelmä sisältää paljon enemmän pehmeitä rasvoja kuin kaupan kemiallisesti tehdyt levitteet. Eli on myös terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Pesen pyykkiä vain kerran viikossa. Saa täydet koneelliset
Meillä tulee kolme kertaa pestyä täysiä koneellisia mutta harvoin jos joskus käytetään pesuainetta kuten pesupähkinää.. pyykki puhdistuu ihan hyvin kuumalla vedelläkin.. tahroihin joskus tulee käytettyä jotain sappisaippuaa tms kunnon tehoainetta. ja kun kirpparilta ostaa ei tartte miettiä värien irtoamista ja kutistumista yms. varsinkin kun kaikki kuivuu narulla.. ostetaan paljon puolen hinnan ruokaa ja jos menee vanhaksi pian niin pakastetaan tai esivalmistetaan tms. kaikki käyttää lasten shamppoota(minä lisäksi hoitoainetta kun mies ei anna mun katkasta) voiteita en osta mutta niitä ilmestyy meille jostain aina(joululahja ja ilmaisnäytteet) atooppisen ihon takia pienet käyttää kylvyssä rypsiöljyä, jota itekin nyt sitten alkanut harrastella.. tehään paljon itte ja korjataan rikkimeneviä.. kalusteita harvoin ostetaan vaan kierrätetään kaveriporukassa.. elektroniikka ei meitä kumpaakaan kiinnosta. mutta epäilen sen olevan iso menoerä nykymaailmassa vhs ja semmonen raskas tv on meillä käytössä niin pitkään kun kestää.. nykyään kun enää edes puhelimet tunnu kestävän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän loppuun kaikki kasvorasvat, kuorinta-aineet ym leikkaamalla tuubin kahtia siinä vaiheessa, kun sieltä ei tunnu enää tulevan mitään. Avatusta tuubista sormella viimeisetkin tilkat kaapimalla saa vielä monta annosta sitä töpöttiä, joka muuten menisi hukkaan. Kosmetiikan litrahinnat kun ovat mitä ovat ;)
Olin luullut olevani ainoa. :)
Olin luullut että tämä on itsestäänselvä käytäntö kaikille.
Ihan totta? En tiedä itseni ja äitini lisäksi ketään muuta, joka tätä harrastaisi. Luulin, että ollaan nuukuuden huippuja, mutta meitähän on sitten näemmä tosi paljon muitakin. :)
Mäkin luulin että tuo on ihan itsestäänselvää kaikille. Ja noin olen tehnyt aina. En nuukaile yleensä missään mutta käytän kaiken mielelläni loppuun asti ennenkö ostan tai avaan uuden.
Vierailija kirjoitti:
abc kirjoitti:
Käydessämme hampurilaispaikoissa, vain toinen ottaa annoksen ateriana, johon kuuluu 0,4 juoma. Toiselle sitten listalta annos ilman juomaa, koska 0,4 mukista riittää helposti kahdelle.
Varmasti tosi pihi käy ulkona syömässä, edes hampparimestassa :D ja 4dl ei tosiaan riitä kahdelle. Ja yleensä jos ottaa hampparin ja ranut se maksaa yhtä paljon tai enemmän kuin ateria.
Mun vinkki: käykää vain burger kingissä, siellä saa juotavaa niin paljon kuin haluaa!
No huh, meillä jää jopa kahdelta yli tuosta 4dl kun ei pahemmin limsasta tykätä..
En lukenut koko ketjua, joten voi olla jo mainittu, mutta sähkösopimusten, vakuutusten ja kännykkä/nettiliittymien kilpailuttaminen aika ajoin voi tuoda säästöjä. Kännykän ja netin suhteen voi myös katsoa sopivia yhteistarjouksia. Sähkön säästämiseksi jatkojohdot, joista saa helposti napsautettua virrat pois kaikesta viihde-elektroniikasta, jotka muuten jäävät valmiustilaan. Ilmalämpöpumpun voi säätää astetta paria viileämmälle silloin kun ei ole kotona/öisin. Ilmalämpöpumppu itsessäänhän säästää myös mukavasti suorasähkölämmitteisen asunnon kuluja (muut patterit tietysti pois päältä/useamman asteen alemmalle tasolle, jotta eivät turhaan ole päällä samaan aikaan).
Termostaatti taitaa olla vieras?
Autonkorjaajamiehet ovat usein isoruokaisia lihansyöjiä, joten heihin menee lopulta enemmän rahaa ja aikaa kuin autonkorjauksiin kodin ulkopuolella.