Parhaat piheilyvinkkisi?
Eli missä säästää?!
Olen pihi ja saan kiksit siitä että säästän. Jaa hyvät vinkit täällä.
Kommentit (217)
Nämä vinkit ovat vähän vaikeita, kun ihmiset ovat erilaisissa tilanteissa.
Itse asun maalla. Täällä on erilaiset tarpeet kuin kaupungissa. Auto on pakko olla, kun ei ole lähikauppaa. No, yksi sattuu just tässä olemaan 5 km päässä, mutta se on muuttunut kaupaksi, joka on parhaimmillaan kesällä, kun täällä on kesälomalaisia ja ne hakevat (lähinnä) kaljaa... Joten oikeastaan pitää mennä 20 km päähän kaupunkiin.
Ennen asuin kaupungissa. Kerrostaloasujalla on erilaiset tarpeet. Hän säästää autossa (jos säästää...), mutta häviää vuokrassa.
Jos on tarkoitus oikeasti säästää, niin säästäminen kannattaa kohdistaa asioihin, jotka vievät paljon rahaa. Asuminen, liikkuminen, ruoka. Muut asiat ovat pikkuasioita, ellei nyt alun perin jo käytä hirveästi rahaa turhaan (vaatteet ja elektroniikka näin yleisimpinä).
Aloitetaan. Jollet tarvitse autoa, älä hanki. Mutta jos tarvitset, hanki ajoissa. Jos asut Helsingissä, ja elämäsi pyörii Stadissa, niin et välttämättä tarvitse autoa. Tampere voi olla toinen tällainen. Sitten alkaa olla jo vaikeaa. Monen kaupungin bussilippu maksaa maltaita, puhumattakaan maaseudusta, jos jonkinmoisia yleisiä liikenneyhteyksiä edes on... Auto on siis usein järkevä olla. Hanki auto nuorena, koska sitä kuitenkin tarvitset ja bonukset on sitten kerätty. Osta (luotettava) vanha auto ja opettele korjaamaan sitä itse niin paljon kuin vaan. Renkaanvaihto, sytytystulppien vaihto, maalaus ja ruosteensuojaus pitää kuulua arsenaaliin (älä huoli, ovat helppoja juttuja).
Kaupungissa yritä löytää halpa vuokra-asunto. Tai vaihda sellaiseen, kun on mahdollista. Tiedän, että tämä on hankalaa, en itsekään onnistunut siinä kovin hyvin. Suurimmat säännöt tulevat kuitenkin vuokrassa. Maalla tärkeää on osata korjata itse. Oma talo (maalla) vaatii usein jonkinmoista korjaamista, näin se vaan on. LVI:ssä todella säästää, jos opettelee itse asioita. Jos sinulla on metsää, niin puulämmitys omilla puilla on suuri säästö. Jos taas on sähkölämmitys, niin harkitse tarkkaan, mitä paikkoja pitää lämmittää. Lämmitys on suurin menoerä asumisessa.
Ruoassa säästää kiertämällä samalla ruokaostoskierroksella monissa kaupoissa. Osta tarjoustuotteita ja paljon. Siis todellisia tarjoustuotteita! Silloin kuin liha tai lohi esmes on 1 euro kilo. Pakasta. Ruoka on hiukan pienempi menoerä yleensä, mutta köyhällä suuri. Tärkein säästö tulee tarjouksista, jotka ovat todella suuressa alessa.
Turhuuteen saa kulumaan paljon rahaa. Älä käytä rahaa turhuuksiin. Kalliit vaatteet ovat lähes aina turhia. Samoin kallis elektroniikka.
Älä hanki jatkuvia menoja tulevaisuutta varten yhtään enempää kuin pakko. Eli ei osamaksuja ei luottokortilla ostamista, ei mitään tilauksia, jotka maksetaan myöhemmin tai toistuvasti. Talouden kokonaisuus on helpompi hahmottaa ekä tule ostettua jotain, johon ei olisi varaa. Puskurirahastoon kuukausittain rahaa kannattaa laittaa, ettei luottokorttia tarvitse ensimmäisessä hädässä vinguttaa. Autolainakin on usein kallis ja autonkäyttäjän kannattaisi kerryttää rahastoa auton huoltoa ja vaihtoa varten.
En tiedä onko tämä jo sanottu, mutta sano nettiliittymä irti, kännykän netin voi jakaa tietokoneeseen. Meillä se säästää jo 40/€ kk.
Jos et käytä s-ryhmää niin ota asiakkuus ulos, saat 100 € (riippuen vähän alueesta)
Vierailija kirjoitti:
Kirppis, kirppis, kirppis. Ihan tajuton säästö. Jos hyvä tuuri käy niin parillakympillä saa vaatteita ainakin satasen edestä. (Esim juuri ostin lapselle ihan uudenveroisen haalarin ja talvikengät yhteensä kympillä, kaupassa molempien hinnat n. 50€ eli satasen yhteensä!)
En ostele edes alennuksesta vaatteita, aina kirpparilta.
Täällä Jklssä päin kirppisten hinnat omat niin kovat, että eipä paljon kannata ostella esim lastenvaatteita. Vauvan bodyjä saa monesti esim henkkamaukalta tarjouksesta 4 eurolla. Kirpparilla pyydetään usein ihan loppuunkuluneesta bodystä se 2 e. Jos mitään arvoa laittaa sille, että vaate näyttää siistiltä, niin silloin kannattaa maksaa se 2 kert hinta.
Käydessämme hampurilaispaikoissa, vain toinen ottaa annoksen ateriana, johon kuuluu 0,4 juoma. Toiselle sitten listalta annos ilman juomaa, koska 0,4 mukista riittää helposti kahdelle.
Mua on auttanut kun oon jättäny kortin käytön maksuvälineenä. On viikkobudjetti jonka nostan käteisenä ja sen yli ei mennä. Jotenkin sitä rahanmenoa ei tullut seurattua kun kortilla maksoi.
Permanenttitussi keittiöön, sillä aina avattu-merkintä pestoihin, maustesooseihin ym. niin tiedät milloin avattu, eivätkä pääse menemään pahaksi. Vähentää roskiin menevää ruokaa:)
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Täällä on paljon hyviä säästövinkkejä, mutta piheily puuttuu suurimmasta osasta. Rinta rottingilla voin sanoa, että kukaan ei tiedä piheilystä niin paljoa kuin opiskelija, joka saa(n) sen 220 € käteen kuukaudessa. Silloin on aika aloittaa ainoa ja oikea opiskelijan piheilykurssi, eli kaiken kivan yliviivaus: Meikit, pois. Murot, kahvi, maito, hillot, leikkeleet, mehut, kaupan leipä, jugurtti, pois. Alkoholi, pois. Lehtitilaukset, kännykkäpelit, Netflixit yms., maksulliset nettiuutiset, pois. Viihteellä käynti, leffat, teatteri, festarit, kahvilat, pois. Vaatteiden osto silloin kun on ainakin 3 ehjää vaatekappaletta kutakin lajia (sukat ja alusvaatteet lukuunottamatta), pois. Kauneudenhoito eli esim. kulmakarvojen poisto, kampaamossa käynti, hiusten värjäys itse (jos siis värjää kuukausittain) tai ammattilaisella, geelikynnet, kynsilakat, pois. Herkut, suklaat, pikaruoka, ravintolat, ym. pois. Maksulliset harrastukset, pois. Matkustelu ja risteilyt, pois.
Sen sijaan dyykkaus, kirpputorit pakollisia vaatteita ja tavaroita varten, sopat, itse vaatteiden korjaaminen, juurekset, pullojen kerääminen ja käveleminen ym. autojen sijaan ovat must juttuja.
Kukaan ei tiedä paitsi opiskelija? Hah! Kyllä muistan kun siskoni oli yhden lapsen yh niin kyllä siinä oppi itsekkin ihan tajuttomia säästövinkkejä.
Ymmärsit varmaan että tuo lause oli (puoliksi) läppä.
Syön ja ostan todella harvoin lihaa. Siinä säästää. Esim. soijarouhe ja pavut tulevat paljon halvemmiksi.
joopa kirjoitti:
En tiedä onko tämä jo sanottu, mutta sano nettiliittymä irti, kännykän netin voi jakaa tietokoneeseen. Meillä se säästää jo 40/€ kk.
Jos et käytä s-ryhmää niin ota asiakkuus ulos, saat 100 € (riippuen vähän alueesta)
S-ryhmä maksaa parhaimmillaan 20% tuottoa jäsenyydelle, joten sitä ei kyllä säästön vuoksi kannata irtisanoa.. Sijoittajat jopa ostavat näitä jäsenyyksiä niiden tuottojen vuoksi. Toki on sijoitus joka ensin maksaa ja sen jälkeen maksaa itsensä pois.
Syön aamuisin puuroa ja itse poimittuja pakastemarjoja. Puuro on halpaa ja täyttävää. Leipää syön korkeintaan välipalaksi.
- Kasvisruoka sesonkituotteista. Pavut ja linssit ostan yleensä kuivattuina ja liotan ne sitten itse. Niitä voi myös pakastaa. Mahdollisimman paljon itse tehtyä muutenkin (syömme aika usein mysliä, jonka olen itse tehnyt, pähkinöiden sijasta käytän erilaisia siemeniä, jotka ovat paljon edullisempia). Lihaa ja kalaa syömme silloin tällöin, niiden laatuun sitten panostamme. Hävikin minimointi.
- Leipä jota syömme, on aina -30% (näitä saatan ostaa kerralla kymmenenkin pakettia, jos on hyviä leipiä alennuksessa, pakastimesta lämmitämme aina sen verran kun kerralla syömme).
- Leivän päällisistä juustot ja leikkeleet ovat vaihtuneet itse tehtyyn hummukseen ja avokadojen ollessa edullisia niin niihin.
- Kahvin juonnin vähentäminen, juomme kerran päivässä kupilliset ja silloin tällöin päiväkahvit (etenkin jos vieraita käymässä). Auttanut myös yöunia, kun ei juo enää iltapäivällä kahvia.
- Vitamiinit tilaan (suomalaisesta) nettikaupasta, sain esimerkiksi Orionin magnesiumia puoleen hintaan mitä sitä apteekissa myydään. Apteekissa kannattaa muutenkin olla tarkkana käsikauppalääkkeiden kanssa, ibuprofeiinia esimerkiksi myydään hyvin eri hintaisena.
- Marjojen poiminta ja pakastaminen. Puolukat säilyvät hyvin jääkaapissa, joten eivät vie pakastimesta tilaa.
- Ostan jonkin verran varastoon esimerkiksi pesuaineita. Hulluilla päivillä täydennän maustekaappia ja nyt useampana kertana sieltä on saanut esimerkiksi kvinoaa halvemmalla.
- Alle viiden euron ostokset maksamme seteleillä ja kolikot laitamme aina säästöön (vähentänyt aika reilusti pienten ostosten tekoa ainakin meillä).
- Vertailen tuotteita, usein edullinen ja kallis merkki ovat täysin samaa tavaraa (vertaa ainesosaluetteloita ja ravintosisältöä).
Suurin osa säästämisestä liittyy siis ruokaan, koen kuitenkin että syömme todella hyvin ja terveellisesti, vaikka ruokalaskua ollaan saatu reippaasti alemmaksi.
abc kirjoitti:
Käydessämme hampurilaispaikoissa, vain toinen ottaa annoksen ateriana, johon kuuluu 0,4 juoma. Toiselle sitten listalta annos ilman juomaa, koska 0,4 mukista riittää helposti kahdelle.
Varmasti tosi pihi käy ulkona syömässä, edes hampparimestassa :D ja 4dl ei tosiaan riitä kahdelle. Ja yleensä jos ottaa hampparin ja ranut se maksaa yhtä paljon tai enemmän kuin ateria.
Mun vinkki: käykää vain burger kingissä, siellä saa juotavaa niin paljon kuin haluaa!
Minä taidan nuukailla ihan huomaamattani
- Kun teen perunamuusia, sitä jää aina yleensä yli. Lisään sekaan ohrajauhoja ja kananmunan, taputtelen pellille ja paistan - illalla syödään ohrarieskaa. On hyvää!
- jämät voi lähes aina laittaa munakkaaseen ja lihakastikkeen jämät lämpimille voileiville ja juustoa päälle. Syödään perunavellin, salaatin tms. kera.
- En ole ostanut tänä talvena montaakaan litraa mehua. Minulla on pakkasessa itse keitettyä mustaherukka- , mustikka-, vadelma- ja omenamehua. En omista omenapuutakaan (mökki on mutta siellä ei ole), mutta kaupungin puistoissa ja hylätyillä tonteilla on yllättävän paljon omenapuita ja marjapuskia ja portin vieressä pusseja, että ota tästä!
- Ostan aika harvoin sukkahousuja. Käytän pitkien housujen alla talvisin mustia legginsejä ja mustia 40 denin nilkkasukkia.
- Ei kannata ostaa halpoja kiinakumppareita. Ero on nimenomaan kumin laadussa ja saumojen kestävyydessä. Työkaluissakin kannattaa ostaa laatua, jos käytät niitä paljon.
- jätä teini-ikäiset kotiin, kun menet kauppaan.
- olen ommellut lasten kylpytakeista ym. pöly- ja lattiarättejä ja tiskipöydän kuivausrättejä. Leikkaan sopivaksi neliöksi ja siksakkia reunaan. Talouspaperia kuluu vähän, rätit voi pestä muun pyykin joukossa.
- Vaihda se vanha 90-luvun koneesi uuteen. Meidän 9 kilon kone pesee korillisen kerralla tunnissa, säästyy aikaa ja sähköä.
- Tarvitsin työessun, jossa olisi taskut työkaluille. Uusi näytti maksavan 30-50 euroa. Menin kirpparille, ostin puoliessun 1 eurolla ja lappuhaalarit 2 eurolla. Leikkasin lappuhaalareista kaiken pois taskujen alapuolelta ja selkäosan, ja ompelin esiliinan ja etuosan toisiinsa kiinni. Haalarin olkaimista tein niskalenkin. Lisäsin pari taskua, joihin käytin irroitettua kangasta. Nyt ei ole enää vasara, kynä ja mitta hukassa.
- maalaa seinäsi itse, se on melko lailla helppoa, kunhan otat etukäteen netistä selvää, mitä pitää suojata ja millä.
- Jos se vanha vaatekaappi on rungoltaan ja oviltaan ehjä, miksi repiä sitä pois? Vaihda modernimmat kahvat ja maalaa se pohja- ja kalustemaalilla.
- Kohtele tavaroitasi hyvin, niin ne eivät mene rikki. Älä revi, älä paisko, pidä puhtaana ja huolla.
- Osta parvekelasit käytettyinä.
- Reppu ja kangaskassit kauppareissulle mukaan. Ekologista ja säästyy rahaakin. Kangaskassin voi ommella itse vaikka vanhoista farkuista tai työhousuista.
- Harrasta dyykkaamista hyvässä hengessä. Kaikki irtohuonekaluni, (kirjahyllyä, nojatuolia ja sohvaa vaille) on jonkun hylkäämiä. Ja ne ovat umpipuuta! Osta huonekaluissa mieluummin puuta, älä lastu/kalustelevyä. Jos se on kestänyt 50 vuotta, kestää se toisetkin. Kirjoituspöytäni on vuodelta 1922 eikä maksanut mitään, valokuva-albumikaappini on vuodelta 1950 eikä maksanut mitään. Pelastettu kaatopaikkakuormaan joutumiselta.
- Harrastan kesäisin ajeluretkiä. Otan aina mukaan peräkärryn, enkä ole ikinä tullut takaisin ilman löytöjä. Laittomia kaatopaikkoja on yllättävän paljon, ja siellä on käyttökelpoista tavaraa. Autonrenkailla, kuormalavoilla ja ehjillä ikkunoilla olen tehnyt mökillä yhtä ja toista.
Listani on loputon.....
- Kerään sadevedet ja lumien sulamisvedet isoihin pihalla seisoviin tynnyereihin. Kerätyllä vedellä sitten peseydytään, tiskataan jne.
- Käyn ulkona vessa-asioilla. Samalla tulee lannoitettua pihapuskat ja nurmikko.
- Vessapaperia ei tarvita, kun huljauttaa siihen tarkoitukseen varatulla sadevedellä alapään.
- Siivousaineita kuluu vähemmän, kun sisävessaa ei käytetä. Sama pätee pyykin pesuun: mitä vähemmän vaatteita päällä, sitä vähemmän pyykkiä. Samoja pikkuhousuja voi käyttää pari päivää kääntämällä ne ympäri.
- Kissanhiekkalaatikkoon passaa tavallinen hiekka taloyhtiön hiekkalaatikosta.
- Deodoranttia sipaisen kainaloon kauppareissulla. Samoin kynnet lakkaan marketin kemppariosastolla.
- Saippuaa saa ilmaiseksi yleisistä vessoista, kunhan muistaa varata tyhjän pullon sitä varten.
- Kahvin voi keittää useamman kerran samoista puruista.
- Juhlakoltuista ym. kerran käytettävistä vaatteista ei kannata leikata hintalappua pois, jotta ne voi käytön jälkeen palauttaa.
Elä arvojesi mukaista elämää. Esim. älä hanki lapsia ja omakotitaloa, jos pohjimmiltasi haluat vain nähdä maailmaa. Keskity itsellesi tärkeimpiin asioihin ja tee työtä niiden eteen ja unohda ulkopuolisten vaatimukset, aika ja raha riitää yllättäen.