Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat piheilyvinkkisi?

Vierailija
31.01.2016 |

Eli missä säästää?!
Olen pihi ja saan kiksit siitä että säästän. Jaa hyvät vinkit täällä.

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just äsken tein lihapullia uunissa ja huuhtelin leivinpaperista rasvat pois. Saman paperin päällä voi ihan hyvin paistaa toisen ja kolmannenkin liharuuan.

Vierailija
82/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kerään sadevedet ja lumien sulamisvedet isoihin pihalla seisoviin tynnyereihin. Kerätyllä vedellä sitten peseydytään, tiskataan jne.

- Käyn ulkona vessa-asioilla. Samalla tulee lannoitettua pihapuskat ja nurmikko. 

- Vessapaperia ei tarvita, kun huljauttaa siihen tarkoitukseen varatulla sadevedellä alapään. 

- Siivousaineita kuluu vähemmän, kun sisävessaa ei käytetä. Sama pätee pyykin pesuun: mitä vähemmän vaatteita päällä, sitä vähemmän pyykkiä. Samoja pikkuhousuja voi käyttää pari päivää kääntämällä ne ympäri. 

- Kissanhiekkalaatikkoon passaa tavallinen hiekka taloyhtiön hiekkalaatikosta.

- Deodoranttia sipaisen kainaloon kauppareissulla. Samoin kynnet lakkaan marketin kemppariosastolla. 

- Saippuaa saa ilmaiseksi yleisistä vessoista, kunhan muistaa varata tyhjän pullon sitä varten. 

- Kahvin voi keittää useamman kerran samoista puruista. 

- Juhlakoltuista ym. kerran käytettävistä vaatteista ei kannata leikata hintalappua pois, jotta ne voi käytön jälkeen palauttaa. 

Niin varmaan juu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kerään sadevedet ja lumien sulamisvedet isoihin pihalla seisoviin tynnyereihin. Kerätyllä vedellä sitten peseydytään, tiskataan jne.

- Käyn ulkona vessa-asioilla. Samalla tulee lannoitettua pihapuskat ja nurmikko. 

- Vessapaperia ei tarvita, kun huljauttaa siihen tarkoitukseen varatulla sadevedellä alapään. 

- Siivousaineita kuluu vähemmän, kun sisävessaa ei käytetä. Sama pätee pyykin pesuun: mitä vähemmän vaatteita päällä, sitä vähemmän pyykkiä. Samoja pikkuhousuja voi käyttää pari päivää kääntämällä ne ympäri. 

- Deodoranttia sipaisen kainaloon kauppareissulla. Samoin kynnet lakkaan marketin kemppariosastolla. 

- Saippuaa saa ilmaiseksi yleisistä vessoista, kunhan muistaa varata tyhjän pullon sitä varten. 

- Juhlakoltuista ym. kerran käytettävistä vaatteista ei kannata leikata hintalappua pois, jotta ne voi käytön jälkeen palauttaa. 

Paljon hyviä ideoita! Itse voisin jatkaa tuosta:

- Peruslämpö on asunnossa säädetty 15 asteeseen.

- Lämminvesivaraajan säätö lämmittämään vettä harvemmin.

- Lautasia ja haarukiota ym. ruoka-astioita ei tarvita, vaan riittää yksi iso astia, josta perheenjäsenet voivat syödä käsin.

- Muovirasiat mukaan kun käy vierailla kylässä, voi ottaa ruokaa mukaankin.

- Kännykät yms. akkua käyttävät laitteet voi ladata esimerkiksi verotoimiston aulassa.

- Keväisin voi hakea johonkin korkeakouluun, johon pääsee helposti sisään. Kertainvestointi opiskelijakorttiin tuo rahat nopeasti takaisin.

- Sekajäteastioista saa hyvin muovipusseja kauppaa varten kunhan tiputtaa roskat astian pohjalle.

- Julkisista tuhkakupeista löytyy yleensä hyvin paljon käyttökelpoista tupakkaa. Polttamattomat osat voi erotella ja pussittaa, sekä sen jälkeen myydä eteenpäin sätkinä.

Vierailija
84/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Täällä on paljon hyviä säästövinkkejä, mutta piheily puuttuu suurimmasta osasta. Rinta rottingilla voin sanoa, että kukaan ei tiedä piheilystä niin paljoa kuin opiskelija, joka saa(n) sen 220 € käteen kuukaudessa. Silloin on aika aloittaa ainoa ja oikea opiskelijan piheilykurssi, eli kaiken kivan yliviivaus: Meikit, pois. Murot, kahvi, maito, hillot, leikkeleet, mehut, kaupan leipä, jugurtti, pois. Alkoholi, pois. Lehtitilaukset, kännykkäpelit, Netflixit yms., maksulliset nettiuutiset, pois. Viihteellä käynti, leffat, teatteri, festarit, kahvilat, pois. Vaatteiden osto silloin kun on ainakin 3 ehjää vaatekappaletta kutakin lajia (sukat ja alusvaatteet lukuunottamatta), pois. Kauneudenhoito eli esim. kulmakarvojen poisto, kampaamossa käynti, hiusten värjäys itse (jos siis värjää kuukausittain) tai ammattilaisella, geelikynnet, kynsilakat, pois. Herkut, suklaat, pikaruoka, ravintolat, ym. pois. Maksulliset harrastukset, pois. Matkustelu ja risteilyt, pois.

Sen sijaan dyykkaus, kirpputorit pakollisia vaatteita ja tavaroita varten, sopat, itse vaatteiden korjaaminen, juurekset, pullojen kerääminen ja käveleminen ym. autojen sijaan ovat must juttuja.

Kukaan ei tiedä paitsi opiskelija? Hah! Kyllä muistan kun siskoni oli yhden lapsen yh niin kyllä siinä oppi itsekkin ihan tajuttomia säästövinkkejä.

Ymmärsit varmaan että tuo lause oli (puoliksi) läppä.

Opiskelijoita näyttää olevan monelaisia. Suurin osa nuorista parikymppisistä opiskelijoista pukeutuu paremmin kuin minä, matkustelee enemmän ja taatusti käyttää kauneudenhoitoon enemmän rahaa. Nätti naama ei tietysti synny rahalla, mutta hiuksista jo näkee, että kampaajalla on käyty saman vuoden aikana.

Vierailija
85/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tilillä sen verran rahaa, että voit hankkia jotain, jota tiedät vielä tarvitsevasi, vaikket juuri nyt olisikaan akuutissa tarpeessa. Tässä ei säästä, jos ostaa yhtään "huvikseen" mutta esim miehen vaatteet on jo vuosia ostettu noin puoli vuotta etukäteen aleista. Mutta vain jos on hyvä, mieluinen ja erittäin edullinen.

Osta laatua. Tässkin pätee tuo käteisrahan hyödyllisyys. Voit ostaa hyvän ja kestävän pesukoneen sen sijaan että hätäpäissä pitäisi hankkia muutaman vuoden välein halvin mylly "just nyt heti".

Suunnittele ateriat. Minimoi kaikenlainen hävikki. Tee vanhaksi menemäisillään olevat ainekset aina ruoaksi ja pakasta jos ei mene tuoreeltaan. Hävikin minimointiin auttaa se, että pari kertaa vuodessa syödään kaikki kaapit (säilyke ja jauhokaapit mukaanlukien) ihan tyhjiksi. Näin ei tarvitse murehtia elintarvikkeiden haaskuuta.

Vierailija
86/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneet (pyykki ja astia) ja kuivausrummut kannattaa ajastaa toimimaan yöllä, koska yösähkö on huomattavasti halvempaa. Ottaen toki huomioon että on sellainen sähkösopimus ja asuu omakotitalossa. Kerrostaloista en tiedä onko naapurisovun kannalta järkeväää.

Vierailija
87/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näemmä kahta sorttia jalkeilla, niitä, jotka pyrkivät olemaan kuluttamatta mitään, -jolloin aika vaikea pihistelläkään.

Ja sitten niitä, joille pihistely on luonteva osa arjen hankinnoissa.

Esim. ananaksen ostamatta jättäminen ei ole pihistelyä, mutta siitä lehtikimpun repäiseminen ennen punnitusta on.

Vierailija
88/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan kannata keittää tuota sadevettä kalliilla sähköhellalla kotona, vaan kannattaa mennä pihalle ja hankata kahta puunoksaa yhteen ja sytyttää niillä nuotio. Sitten siellä voit ilmaiseksi keittää veden.

Lisäksi kannattaa itse metsästää turkiseläimet keihäällä. Äkkiäkös vuolet puunoksasta terävän keihään ja alat sillä metsästää karhuja ja muita metsän eläimiä.  Lihasta saat hyvät ilmaiset ruuat ja turkeista voit itse tehdä vaatteita.

Vierailija
89/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät töihin. Aamukahvi töissä (ilmainen). Jotkut myös syövät töissä jääkaapista ja tarvittaessa lääkekaapista, olenpa nähnyt laastareita ja siteitä sekä mm. huulirasvoja ja hammastahnojakin otettavan (sairaala)...en tietenkään minä :)

Vierailija
90/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurustellut 10v miehen kanssa joka osaa korjata autoja. Itselläni on 12v vanha pikkuauto jonka korjauksiin ei ole näinä vuosina mennyt kuin osien hinta. Nekin voi tilata halvemmalla saksasta. Perehdy siis mahdollisen kumppanin erityistaitoihin :)

Vierailija
91/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon hyviä ideoita! Itse voisin jatkaa tuosta:

- Peruslämpö on asunnossa säädetty 15 asteeseen.

- Lämminvesivaraajan säätö lämmittämään vettä harvemmin.

- Lautasia ja haarukiota ym. ruoka-astioita ei tarvita, vaan riittää yksi iso astia, josta perheenjäsenet voivat syödä käsin.

- Muovirasiat mukaan kun käy vierailla kylässä, voi ottaa ruokaa mukaankin.

- Kännykät yms. akkua käyttävät laitteet voi ladata esimerkiksi verotoimiston aulassa.

- Keväisin voi hakea johonkin korkeakouluun, johon pääsee helposti sisään. Kertainvestointi opiskelijakorttiin tuo rahat nopeasti takaisin.

- Sekajäteastioista saa hyvin muovipusseja kauppaa varten kunhan tiputtaa roskat astian pohjalle.

- Julkisista tuhkakupeista löytyy yleensä hyvin paljon käyttökelpoista tupakkaa. Polttamattomat osat voi erotella ja pussittaa, sekä sen jälkeen myydä eteenpäin sätkinä.

Eihän tässä ollut muita hyviä  ideoita kuin kuin numerot 5. ja 6. 

Vierailija
92/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä paskapaperia vaan kusirättejä.

Älä pese joka kerta hiuksia shamppoolla.

Opettele kutomaan, kaventamaan/leventämään housuja yms.

Suosi sisustuksessa itsetehtyä(googleta diy).

kasvata itse yrtit, vihannekset yms.

Älä osta valmista vaan tee itse(esim leivät).

Tee kaakao, puuro yms veteen ja laimenna mehut veteen.

Hommaa kirjastokortti.

Järjestä ystävien kanssa vaihtorinkejä eri aiheilla(kirjat, lelut, vaatteet, sisustus..)

Jos tekee mieli makeaa osta irtokarkkihyllystä vaahtokarkkeja.

Jos olet ylipainoinen pienennä ruuan annoskokoja.

Älä mene kauppaan nälkäisenä, tee kauppalappu, varaa mukaan rahaa vain sen verran mitä tulet tarvitsemaan, käy kaupassa kerran viikossa äläkä kierrä esim vaatepuolen kautta.

Irtisano netti ja käytä puhelimen nettiä.

Älä osta televisiota vaan käytä tietokoneen näyttöä myös televisiona.

Älä osta kukkia vaan kysy tutuilta olisiko antaa kukan taimia.

Värjää kulahtaneet vaatteet uudelleen.

Tee itse kosmetiikka tuotteita ja opettele leikkaamaan hiukset.

Osta pyörä ja kulje sillä töihin, kauppaan yms.

Jos et ole varma ehditkö syödä esim ananasta ennen sen pilaantumista osta se säilykkeenä.

Voisiko vanhoista verhoista tehdä sohvatyynynpäälliset tai leikata palan ja tehdä siitä taulun?

Jos ehtii kertyä kamala tiski ja pyykkivuori ennen pesua niin myy osa pois. Näin nurkkiisi ei kerry sotkuja ja tienaat ehkä vähän rahaakin.

Vie vanhoja vaatteita vaatekauppojen keräyksiin jos mahdollista.(välillä on tarjouksia että esim jos tuot pussillisen vastteita saat sen ja sen verran alennusta eikä vanhojen vaatteiden kunnolla ole väliä)

Tee kahvipaketeista ostoskasseja.

Syö räkää ja juo virtsaa, kierrätys kunniaan!

Vierailija
93/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minun uusin: os olet menossa ravintolaan syömään ja tiedät, että osa seurueesta ottaa jälkiruuan, etkä itse pysty sitä vastustamaan. Varaa laukkuun suklaapatukka ja ota jälkkäriksi pelkkä kahvi/tee. Makeanhimoon syöt samalla sen patukan. 

Vierailija
94/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdan lompakon usein kotiin.

ENTINEN ystäväni harrasti tätä usein, kun oltiin sovittu kahvi-, viini- tai elokuvatreffit. Loinen mikä loinen. Hankkiuduin siitä eroon, mikä oli paras säästövinkki aikoihin.

Mulla myös entinen ystävä teki tätä kerran. Laitoin leffan jälkeen viestin missä oli tilinumero, sain muistutella monta krt ennen kuin maksoi.

Lähdettiin porukalla uimaan tällä välin ja kassalla sanoi voisko joku lainaa, kun hänellä jäi lompakko kotiin, sanoin heti sulla on entisetkin velat maksettavana. Ja kukaan muukaan ei lainannut, jäi ulkopuolelle. Otettiin tosi paljon kuvia ja laitettiin fb.hen, yleisesti kirjoitettiin oli tosi mukava päivä.

Tästä muutaman kk päästä oltiin porukalla baarissa, sanoi kaikille tuotko samalla mulle kun joku meni tiskille, kukaan ei tuonut.

Mentiin bussille ja hänen lippunsa ei käynyt yöbussiin, tästä on jo muutama vuosi aikaa. Vettä satoi, kello oli ehkä 2 tai 3. Tosi surkeana kysyi rahaa, me vaan mentiin kukin minne mentiin. Itse ehdotin menee pummilla Pasilaan ratikalla ja sieltä hyppää junaan ja kävelee loppumatkan. Ja lähdin.

Aamulla, ehkä 5 aikaan kirjoitti fb.hen hädässä ystävä tunnetaan, kukaan ei suostunut lainaamaan rahaa ja joutui vesisateessa kävelemään kotiin.

Tosi moni sitten vastasi kun et ikinä maksa velkojasi, et lainaa vaan pummaa.

Hän sitten jätti meidän ystäväpiirin vähäksi aikaa ja kun lopulta yritti tulla takaisin, oli aina maksamassa oman osuuden.

Harmi kun tässä välissä tosi moni löysi nykyisen puolison ja yhteiset menot vähenivät merkittävästi.

Esim meillä oli eilen lapseni synttärit ja kun laitoin pari kuvaa fb.hen, heti kommentoi teillä oli varmaan tosi kivaa, hän olisi myös tullut. Vastasin takaisin juhliin kutsutaan vuoronperään ja en ole ollut ikinä hänellä juhlissa.

Vierailija
95/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin teen tuota että odtan ylijäämää ruokaa.meillä saa ostaa eurolla sitä vailka kuinka paljon.Meidäm perheelle on ruoka aika halpaa. Duunaan itse lisää sitä jos tarvii.On ihan järkyttävää jos joudun heittämään pois esim. Riistakäristystä, lohikeittoa ym kilotolkulla. Monesti tuon ruokaa myös lähipiirilleni. Käyn itse kaupassa että nostan käteistä ja lasken tarkkaan että se riittää. Pankkikortilla monesti höylää yli mitä on suunnitellut.

Vierailija
96/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on lounasravintolassa töissä ja sieltä ei myöskään saa ruokaa ottaa mukaan.

Tekee iltavuoroa, 9-17 ja vie aina kaiken ruuan mukanaan mitä ei olla myyty.

Lounasvaihtoehtoja on aina 3 kpl ja aina jää vähintään kahta.

Koska muut haluavat päästä aikaisemmin, klo 15 ja 16, hän ei jää tästä kiinni.

Nyt on vielä helpompaa kun he alkoivat myymään loput ruuista. Kaikki pakataan kertakäyttöastoihin ja vitriiniin. Siskon pitää työpäivän lopuksi viedä ruuat bioon ja rasiat energiajätteeseen mutta viekin ne aina kotiin.

Me kun nähdään n kerran kuussa, saadaan aina iso kassi mukaan ja siinä on käytännössä mun ja mieheni kuukauden lounaat

Hirveä säästö.

Vierailija
97/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmähaut tori.fi:ssä eli kun oikeasti tarvitsen jotain esim. kodinkoneen, urheiluvälineen, talvitakin yms. selvitän mikä merkki/malli on hyvä ja ostan sitten sen vähän käytettynä. Hämmästyttävää miten usein tuote oikeasti löytyy.

Vierailija
98/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb.hen vaihtopalstat.

En käy kirppareilla myymässä . Kirjoitan ylös listaa missä on kaikki mitä pitää ostaa esim vuoden sisällä.

Sitten otan kuvia tarpeettomista mitkä menisivät kirppikselle ja ilmoitan vaihtolistan.

Nyt esim tarvitsen ensi joulua varten sukkalankaa, korttipohjia, jne ja en todellakaan kirjoita kahvipaketteja, x merkkistä pesuainetta vaan sellaista mitä jollain voisi olla kotona ylimääräisenä.

Teen vaihtoja n 3-4 kpl kuukaudessa ja tarkoittaa nämä on aina pois ostoslistalta.

Vierailija
99/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi laittaa makaronilaatikkoon vain 200 g jauhelihaa, makaroni on halpaa nimittäin. Hän myös raastaa porkkanaa joukkoon, kun tekee jauhelihapihvejä. Lisää anopin parhaita: ulkovalot sammutetaan yöksi ja biojätepussi taitellaan sanomalehdestä.

Vierailija
100/217 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minun uusin: os olet menossa ravintolaan syömään ja tiedät, että osa seurueesta ottaa jälkiruuan, etkä itse pysty sitä vastustamaan. Varaa laukkuun suklaapatukka ja ota jälkkäriksi pelkkä kahvi/tee. Makeanhimoon syöt samalla sen patukan. 

Älytöntä tuhlausta syödä ravintolassa! Olen käynyt viimeksi syömässä 3 vuotta sitten. Kotona tekee ruuan paljon halvemmalla. Kun haluan vaihtelua, menen siskolleni syömään ja hän sitten vastavuoroisesti käy meillä. Juuri viikko sitten naurettiin, miten halvalla saatiin ainekset 5 hengen ruokaan, kun tehtiin tikka masala- kanaa ja broiskut oli -30% alessa. Ravintolassa sillä rahalla olisi saanut sapuskat yhdelle hengelle, siis koko ateria 5 hengelle maksoi reilun kympin :)