Parhaat piheilyvinkkisi?
Eli missä säästää?!
Olen pihi ja saan kiksit siitä että säästän. Jaa hyvät vinkit täällä.
Kommentit (217)
Kuivaan käyttämäni talouspaperit uusiokäyttöä varten. Laitan ne patterin päälle kuivumaan ja ovat taas hetkessä käyttövalmiita. Yhtä arkkia voi käyttää useamman kerran.
Käyn ulkona kusella ja näin säästän paljon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Pesen pyykkiä vain kerran viikossa. Saa täydet koneelliset
Tai sitten hommaa pesukoneen/ koneet energiakulutuksen mukaan alusta alkaen.
-En hanki kakaroita haisemaan ja rahojani kuluttamaan
-Kimppakyydit töihin, tietty työmatkakulut täytenä kuitenkin verottajalle
-En herkuttele
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen pyykkiä vain kerran viikossa. Saa täydet koneelliset
Tai sitten hommaa pesukoneen/ koneet energiakulutuksen mukaan alusta alkaen.
Jotka nykyään eivät oikein kestä ja joiden korjaaminen on joko a) mahdotonta kun ei saa varaosia tai b) varaosat maksaa niin paljon, että pistää miettimään järkevyttä ostaako uuden koneen.
Suurin osa nykyisten kodinkoneiden käyttämästä ei yllättäen kulu niitä käytettässä vaan niiden ovat niiden valmistuksessa käytetty energia. Nämä ns. kertakäyttöiset ja samalla varsin lyhytikäiset kodinkoneet ovat iso ongelma.
Ylellä oli joku päivä just juttua että tuotteiden kierrättämisestä (valmistus, käyttö, murskaus, uudelleen käyttö) on tavoite päästä ns. kiertotalouteen, jossa tuotteista on tehty helpommin huollettavia, korjattavia ja osista uudelleen käytettäviä. Em. muutokseen sisältyy merkittäviä säästöjä energian käytössä valmistuksessa ja tuotteen käyttöiän aikana.
Minulla on vielä yli 30v vanha pesukone, jonka alun perin osti äitini. Se oli sen ajan luksustuote, Länsi-Saksassa valmistettu laatumerkki, jota on täytynyt huoltaa tähän mennessä vain yhden kerran, silloin ongelma johtui käyttäjästä (minusta), kun täytin sen liian painavilla matoilla. Se ei ole aivan niin enegiataloudellinen kuin uusimmat 2000 -luvun koneet, mutta siinä on myös öko -ohjelmavalinat, yli 1000rpm variomatic linkous, pyykki on varsin kuivaa sen jäljiltä ja vaikka se on täysin sähkömekaaninen ts. ei elektroniikkaa, niin erilaisia ohjelmavalintoja yhdistelemällä siinä on enemmän säätövaihtoehtoja kuin nykyisissä koneissa. Se on myös varsin pieni (60x80x80) ainoa heikkous on että se vie sähköä 1/3 enemmän käytettäessä kuin uusimmat A+ mallin koneet. Mutta kun laskin että jos vaihtaisin uuteen, niin kestäisi yli 17v ennen kuin sähkössä säästäisi uuden hankinnan eron.
Minun ei kuitenkaan kannata vaihtaa, näin myös sen kerran konetta korjanneen huoltofirman mukaan, niin kauan kuin koska nämä uudet koneet hyvin harvoin kestävät yli 15v käyttöä ennen kuin ne jo pitäisi vaihtaa taas uuteen.
Joskus siis vanha on parempi kuin pussillinen uusia, kun katsotaan kokonaisuutta ja tuotteen ekologista jalanjälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän loppuun kaikki kasvorasvat, kuorinta-aineet ym leikkaamalla tuubin kahtia siinä vaiheessa, kun sieltä ei tunnu enää tulevan mitään. Avatusta tuubista sormella viimeisetkin tilkat kaapimalla saa vielä monta annosta sitä töpöttiä, joka muuten menisi hukkaan. Kosmetiikan litrahinnat kun ovat mitä ovat ;)
Olin luullut olevani ainoa. :)
Olin luullut että tämä on itsestäänselvä käytäntö kaikille.
Ihan totta? En tiedä itseni ja äitini lisäksi ketään muuta, joka tätä harrastaisi. Luulin, että ollaan nuukuuden huippuja, mutta meitähän on sitten näemmä tosi paljon muitakin. :)
Olen opetellut leikkaamaan omat hiukseni Youtuben ohjeilla. Tietysti värjään myös itse. Lasten hiukset leikkaan myös. Muutin keskustaan työpaikan viereen ja myin auton pois. Saan ilmaista liikuntaa kävellessäni työmatkat ja kannan kauppakassit kotiin. Pieneen kaupunkikotiin ei tule osteltua koko ajan uutta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholinkäytön miltei kokonaan. Voin siis esimerkiksi juhlissa ottaa alkumaljan, mutta en muutoin juurikaan ikinä lähde ulos. Helposti mene matkoihin minimi 20e, alkosta pullo 15e, lantraus 5e, viinirypäleet/juustot/sipsit toinen 5e, baariin 20e, parit sukkahousut 5e. Eli helposti tuo 70e hujahtaa. No eipä hujahda enää kun bensat about 5e ja yksi alkoholiton drinsku 5e. Selvinpäin tulee muutenkin käytyä harvoin.
Eli viinirypäleiden, juuston ja sukkahousujen kulutus vähenee, kun ei juo alkoholia?
En syö välipaloja, vaan kunnon aamupalan, lounaan ja illallisen eikä ole nälkä missään vaiheessa. Leivistä, juustoista, leikkeleistä ja jogurteista kertyy iso summa rahaa eikä aikuinen ihminen oikeastaan tarvitse sellaisia. Halutessaan ne rahat voi sijoittaa noihin kunnon ateroihin jolloin saa arkenakin ihania salaatteja ja laadukasta lihaa.
Robin Hood kirjoitti:
Olen keittiötyöntekijä ja otan töistä joskus mukaan useammankin kilon (roskiin menevää) ruokaa. Ilman lupaa. Yleensä en itselleni vaan parille työttömälle ystävälle. En koe tekeväni väärin sillä se mitä vien päätyisi kuitenkin "pihan perälle". Suuremman rikoksen tekee mielestäni työnantajani kun pakottaa heittämään päivittäin jopa 30kg uunituoretta ruokaa roskikseen :(
Tuntuisi pahalta, jos joutuisin heittämään noin paljon syötävää ruokaa roskikseen, ja vielä noin usein. Järjetöntä touhua tuollainen, ja kaupoista roskiin menevä vielä syötävässä kunnossa oleva ruokamäärä myös surettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasviskeitot. Kauden kasviksista tehtynä erittäin edullista, riittoisaa ja terveellistä ruokaa. Nytkin porisee padassa riisi-vilja-kesäkurpitsa-paprika-herkkusieni-sipulikeitto tomaattimurskapohjassa. Tällä kertaa mukana myös jauhelihaa, kun jäi yli eilisestä pizzasta, mutta hyvää tulee ilman lihaakin.
Keittoruoat on kyllä hyviä ja edullisia. Kestää useamman päivän yhdellä syöjällä tuollainen noin kolmen litran kattilallinen. Viime maanantaina tein tulista jauhelihakeittoa johon tuli reilusti kasviksia, torstaina vielä söin siitä. Itse tehty hernekeitto on myös hyvä ja halpa ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa leikata kalju, ei tarvitse niin shampoita ja hoitoaineita. Lähes jokaisella suomalaisella olisi myös varaa laihduttaa ja säästää ruokakuluista, tai ainakin ohjata ne ruokaan kulutetut rahat terveellisempään ravintoon.
Minulla on pitkät hiukset ja pesen hiukset ja ihon vain oliiviöljysaippualla. Olen aikoinaan pessyt shampoolla ja hoitoaineilla, mutta kun tätä kokeilin niin huomasin että toimii paremmin. Ei kuivu enää ihokaan ja hiukset on paremman tuntuiset, eikä tosiaan tarvitse joka päivä pestä. Ja on halpaa, tuollainen oliiviöljysaippuapalanen maksaa muistaakseni 1,70 € ja se kestää minun käytössä useita viikkoja. M34
Alennusmyynnit. Vaatteet olen jo vuosia ostanut ainoastaan alennuksista. Samoin kirjat, kosmetiikat yms. Monesti ostan ruoaksikin sitä mikä on alennuksessa. Mitään turhaa ei kannata alennuksella tietenkään ostaa, joten kannattaa ostaa vain asioita joita oikeasti käyttää ja tarvitsee.
Toinen vinkkini on vähän kyseenalainen. Lakkasin näkemästä tuhlailevaa kaveriani. Hänen kanssa tuli käytyä kalliissa kahviloissa, baareissa ja ostoksilla. Kaveri osteli aina paljon kaikenlaista, ja itse koin ostavani hyvin vähän häneen verrattuna. Tavaraa alkoi kuitenkin kertyä, välillä ihan turhiakin juttuja. Kai se oli jotain kateutta. Minusta tuntuu, että se kaveri oikein hoputti "Osta nyt sinäkin, osta osta".
Täällä on paljon hyviä säästövinkkejä, mutta piheily puuttuu suurimmasta osasta. Rinta rottingilla voin sanoa, että kukaan ei tiedä piheilystä niin paljoa kuin opiskelija, joka saa(n) sen 220 € käteen kuukaudessa. Silloin on aika aloittaa ainoa ja oikea opiskelijan piheilykurssi, eli kaiken kivan yliviivaus: Meikit, pois. Murot, kahvi, maito, hillot, leikkeleet, mehut, kaupan leipä, jugurtti, pois. Alkoholi, pois. Lehtitilaukset, kännykkäpelit, Netflixit yms., maksulliset nettiuutiset, pois. Viihteellä käynti, leffat, teatteri, festarit, kahvilat, pois. Vaatteiden osto silloin kun on ainakin 3 ehjää vaatekappaletta kutakin lajia (sukat ja alusvaatteet lukuunottamatta), pois. Kauneudenhoito eli esim. kulmakarvojen poisto, kampaamossa käynti, hiusten värjäys itse (jos siis värjää kuukausittain) tai ammattilaisella, geelikynnet, kynsilakat, pois. Herkut, suklaat, pikaruoka, ravintolat, ym. pois. Maksulliset harrastukset, pois. Matkustelu ja risteilyt, pois.
Sen sijaan dyykkaus, kirpputorit pakollisia vaatteita ja tavaroita varten, sopat, itse vaatteiden korjaaminen, juurekset, pullojen kerääminen ja käveleminen ym. autojen sijaan ovat must juttuja.
Yhdistän työmatkaan loman, jos työmatka suuntautuu kiinnostavaan kohteeseen. Esim. Pitkä viikonloppu jossain Euroopan kaupungissa vain hotellihuoneen hinnalla, firma maksaa lennot.
S-card ja yöpyminen sokoshotelleissa työmatkoilla, saa ilmaisen ruoan illalla ja kuitenkin täydet päivärahat.
Tässä säästövinkki mitä noudatamme. Olemme vaikka ruokakaupassa ja mietimme uusien keittiöpyyhkeiden ostamista ja ne ovat jo kärryissä. Yhtäkkiä rupeamme miettimään että ehkä emme oikeastaan tarvitse näitä ja kaappitilaakaan ei ole, palautamme pyyhkeet siis hyllyyn. Katsomme tuotteiden hinnat, olkoon nyt vaikka 15€ yhteensä minkä säästimme ja laitamme tämän summan sitten kotona säästötilille. Uskomaton määrä vuodessa mikä säästyy kun jättää turhat jutut ostamatta.
pulutossu kirjoitti:
Täällä on paljon hyviä säästövinkkejä, mutta piheily puuttuu suurimmasta osasta. Rinta rottingilla voin sanoa, että kukaan ei tiedä piheilystä niin paljoa kuin opiskelija, joka saa(n) sen 220 € käteen kuukaudessa. Silloin on aika aloittaa ainoa ja oikea opiskelijan piheilykurssi, eli kaiken kivan yliviivaus: Meikit, pois. Murot, kahvi, maito, hillot, leikkeleet, mehut, kaupan leipä, jugurtti, pois. Alkoholi, pois. Lehtitilaukset, kännykkäpelit, Netflixit yms., maksulliset nettiuutiset, pois. Viihteellä käynti, leffat, teatteri, festarit, kahvilat, pois. Vaatteiden osto silloin kun on ainakin 3 ehjää vaatekappaletta kutakin lajia (sukat ja alusvaatteet lukuunottamatta), pois. Kauneudenhoito eli esim. kulmakarvojen poisto, kampaamossa käynti, hiusten värjäys itse (jos siis värjää kuukausittain) tai ammattilaisella, geelikynnet, kynsilakat, pois. Herkut, suklaat, pikaruoka, ravintolat, ym. pois. Maksulliset harrastukset, pois. Matkustelu ja risteilyt, pois.
Sen sijaan dyykkaus, kirpputorit pakollisia vaatteita ja tavaroita varten, sopat, itse vaatteiden korjaaminen, juurekset, pullojen kerääminen ja käveleminen ym. autojen sijaan ovat must juttuja.
Kukaan ei tiedä paitsi opiskelija? Hah! Kyllä muistan kun siskoni oli yhden lapsen yh niin kyllä siinä oppi itsekkin ihan tajuttomia säästövinkkejä.
Ostan kirppareilta kaikki muut vaatteet paitsi kengät ja alusvaatteet! SPR:n kontissa on lostavaa hyvälaatuista tavaraa! Kaupassa vain kerran viikossa!
Parhaat nuukailuvinkit? Älä osta mitään, siis yhtään mitään. No ehkä puurohiutaleita voit ostaa niin et kuole nälkään. Älä myöskään käy missään niin ei kulu rahat eikä vaatteet/kengät. Näillä keinoin säästät ihan sikana rahaa.
Annan hiusten kasvaa - aina ollut lyhyet hiukset ja niitä on värjätty sekä leikattu noin 6 viikon välein, muuten ei pysynyt missään muodossa. Lopetin värjäämisen myös, hiukset ja päänahka voivat hyvin ja siistimässä käyn noin 10 viikon välein. Säästyy rahaa ja on vapauttava kokemus.
Iholle käytän apteekin hajusteettomia tuotteita, ostan ison purkin/tuubin perusrasvaa ja iho kiittää.