Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käytännössä toimii että on eri rahat perheessä?

Vierailija
30.01.2016 |

Minusta se eriarvoistaa. Meillä minä tienaan 1600€/ netto kuukaudessa ja mies 3900€/ netto kuukaudessa. Meillä on yhteiset rahat - miten voisin maksaa laskuja ja asuntolainaa yhtäpaljon - eihän mulle jäisi mitään käteen? Voisiko joku valaista asiaa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä äärimmäisen hankalaa maksaa kaikki eurolleen puoliksi siinäkin tapauksessa että olisi eurolleen yhtä isot tulot. Jos on yhteinen talous ja perhe, yhteiset rahat. En käsitä miten mikään muu voi käytännössä toimia ilman jatkuvaa tarkkailua. Onko jääkaapissakin sitten omat ruuat? Entä lasten menot?!

Miten nin hankalaa? Meillä on sovittu, mitkä menot kumpikin maksaa.

Naurettavaa tuo "omat ruuat". Ruuat ostaa koko perheelle se, joka siellä kaupassa käy.

Meillä on eri pankissakin tilit.

Vierailija
22/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat, mutta yhteinen talous, kaikki menee eikä riitäkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat yhteisiä vaikka omatkin tilit löytyy, ei pidetä kirjaa kumpi millonkin ja mitä maksaa, hankintoja tehdään toisiltamme kysymättä, toki useamman tonnin hankinnoista keskustellaan että passaako toiselle. Hyvin on yli kymmenen vuotta näin menty ja ei, en ole lompakkoloinen, tienaan enemmän kuin mieheni mutta tämä meille sopiva tapa. Toisin taas siskollani, olleet lähes kymmenen vuotta saman katon alla mutta pennilleen laskevat joka ikisen asian ja lainaavat(!) toiselta rahaa jos tarvii. Mutta jokainen tyylillään ja tavallaan, ei mun pyllyä kutita toisten raha-asiat. Ja lisäyksenä vielä että rikkaita hälläväliä -ihmisiä emme tosiaan ole.

Vierailija
24/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilliset rahat ei tarkoita että mitään maksetaan puoliksi. Meillä on miehellä yritys, josta hän vastaa koko omaisuudellaan ja minulla taas on ennestään omaisuutta, joten meillä ei tietenkään voi olla yhteiset rahat. Me on jaettu yhteiset menot menolajeittain niin, että ne menevät suunnilleen tulojen suhteessa: toinen maksaa asumiskulut, toinen ruoat jne. Loput jäävät kummankin omaan käyttöön. Matkoja ja muuta kivaa maksetaan yhdessä tai ostetaan toiselle lahjaksi. Miehellä on aika outoja harratuksia ja minua varmaan harmittaisi, jos hän kuluttaisi niihin minun rahojani. Mutta eipä kuluta.

Vierailija
25/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole koskaan ollutkaan mitään yhteistä tiliä. Mies maksaa asumisen, minä ruuat ja lasten ja nuorten jutut. Muita menoja maksetaan miten sattuu, pääasia, että maksetaan. En ikimaailmassa suostuisi mihinkään yhteistiliin. Yhdessä on oltu 37 vuotta.

Vierailija
26/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa muutaman satasen enemmän/kk kuin minä. Meillä on omat tilit, omat rahat. Yhteiset menot (asuntolaina, vakuutukset, sähkö, päivähoito yms.) maksamme puoliksi. Kumpikin lyhentää oman autonsa lainaa ja maksaa tietty itse omat bensat. Ruokakaupassa maksaa hän, kumpi siellä käy. Minä hoidan lapsen vaatetuksen yms.hankinnat, lapsilisä tulee tililleni. Lopuilla omilla rahoillaan kumpikin tekee mitä tahtoo, kun yhteiset pakolliset menot on hoidettu.

Vierailija
27/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskelija ja puoliso töissä, joten tuloerot olivat suuret. Silti halusimme, että oli omat rathat käytössä, eikä tullut ongelmaa. Käytännössä tehtiin niin, että asunto oli kokonaan hänen nimissään ja hän yksin maksoi asuntolainaa. Asunnon käyttökulut (mahdollisen asumistuen jälkeen) laitettiin puoliksi, eli vastike, vesi, sähkö, netti. Yhteiset ruokakulut puoliksi. Auto oli hänen, hän maksoi sen kulut yksin ja myös päätti yksin sen käytöstä. Matkakulut puoliksi. Tietysti kaikki henkilökohtaiset ostokset omista tuloista.

Vierailija
28/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja ex miehellä oli aika samanlainen tulojen ero kuin ap:llä, meillä oli vielä 6kk eron jälkeen yhteinen tili ja se joka lähti oli se parempi tuloinen eli rahasta ei koskaan ollut riitaa, edes erotessa, kulutustottumukset olivat hyvin samanlaiset.

Mutta jos ihan oikeasti tuollaisella tuloerolla eläisi eri rahoissa, pitäisi kyllä ottaa huomioon esim  lastenhoitomaksuissa että suurempituloisen vuoksi hoitomaksu on niin suuri ja ainakin meillä pienituloinen sai työvaatteet työnpuolesta ja isompi tuloisella oli paljon enemmän vaatteita, mutta välillä isompi tuloisen iltamenoissa tarvittiin myös puolisoa ja muitakin vaatteita kuin tuulipuku eli kyllä silloin on kohtuullista että se isompi tuloinen maksaisi ne edustusvaatteet.

Vierailija
29/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on omat tilit, omat arvo-osuustilit ja sitten on yksi yhteinen tili johon kumpikin laittaa samanverran joka kuukausi. Yhteiseltä tililtä maksellaan yhteiset laskut.

Kaupassa maksaa jompi kumpi. Kahvilla/lounaalla maksellaan vuorotellen. Tai miltä milloinkin tuntuu.

Mies suurpiirteisempi, nainen tarkempi rahoista. Vaikka naisen tulot jopa nykyään hitusen isommmat, jos pääomatuloja ei huomioi.

Nyt kun mies sairastellu/tulot pienentynyt niin naiselle vaikeuksia sopeutua vastaamaan talouden pääosan menoista.

Vierailija
30/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä äärimmäisen hankalaa maksaa kaikki eurolleen puoliksi siinäkin tapauksessa että olisi eurolleen yhtä isot tulot. Jos on yhteinen talous ja perhe, yhteiset rahat. En käsitä miten mikään muu voi käytännössä toimia ilman jatkuvaa tarkkailua. Onko jääkaapissakin sitten omat ruuat? Entä lasten menot?!

No meillä on miehen kanssa suunnillen molemmilla yhtä huonot tulot ja molemmilla omat rahat. Kumpikin tienaa puhtaana noin 1800e-2000e. Ei silti mitään ongelmaa, koska molempien rahat noin suunnilleen menee. Ei meillä koskaan puhuta rahasta, mutta minä pääasiassa aina maksan kaikki ruuat,pesuainee,lasten vaatteet+ muut tarvikkeet ja oman auton kulut. Mies maksaa enemmän laskuja ja autolainaa. Talo on jo maksettu aikapäivää sitten. En tiedä jääkö miehelle rahaa vai ei pakollisten menojen jälkeen, eikä kiinnosta. Ei se niitä ainakaan mihinkään turhuuteen laita.Ei meillä mitään edes yritetä jakaa tarkasti tasan.  Me ei varmaan koskaan erota, mies on jostain syystä ihan hulluna minuun ja minä en taas laiskuuttani jaksaisi aloittaa mitään uutta juttua, niin että yhdessä pysytään kuolemaan asti. Jos toinen on rahaa kerännyt, niin toisellehan ne sitten kuitenkin jää, kun kuolema omansa korjaa.

Vierailija
31/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa tuo "omat ruuat". Ruuat ostaa koko perheelle se, joka siellä kaupassa käy.

Eikö sitten tule riitaa siitä, kumpi menee kauppaan?

Vierailija
32/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla on aina ollut niin, että mies maksaa kaikki lainat ja laskut + perheen juoksevat kulut. Vaimo käyttää omat rahat itseensä. Toimii kun mies tienaa 8000e/kk ja vaimo 2000e/kk.

Vierailija
33/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa että avioliitot ovat muuttuneet. Edes naimisissa ollessa ei uskalleta olla oikeasti yhdessä vaan pitää olla rahat erillään. Ei ihmekään että niin monet päätyvät eroon kun ollaan jo valmiiksi toinen jalka oven ulkopuolella.

Vierailija
34/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat tilit. Molemmat laittaa yhteiselle tilille kuukausittain saman summan, josta maksetaan laina+muita asumisen kuluja. Se maksaa kumpi kaupassa käy..minulla lapsi, joten hoidan hänen kulunsa. Puoliso hoitaa koiriemme kulut. Loput jää omaan käyttöön esim. molemmilla omat autot. Yhteiset hankinnat sitten katsotaan miten maksetaan. Hyvin toiminut jo 10v.

Vierailija
35/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä ai että minä olen ollut raskaana ja hoitanut lapsia- ja mulle jäisi omaan käyttöön 200€ ja miehelle 1000€

Ei vetelisi meillä.

Vierailija
36/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii niin, että minä maksan kotihoidontuesta laskut ja mies siirtää tilipäivänä mun tilille vuokra- ja ruokarahat.

Vierailija
37/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla on aina ollut niin, että mies maksaa kaikki lainat ja laskut + perheen juoksevat kulut. Vaimo käyttää omat rahat itseensä. Toimii kun mies tienaa 8000e/kk ja vaimo 2000e/kk.

Käypä järjestely, jos se molemmille sopii. Ei siinä ole ulkopuolisilla nokan koputtamista.

Vierailija
38/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat. Yhteinen talo, molemmilla omat lainat. Yhteinen remonttilaina löytyy, jonka lyhennys maksetaan aina puoliksi. Sähkö, vesi, vakuutukset, kauppalasku maksetaan aina puoliksi. Olemme uusperhe, ei yhteisiä lapsia, molemmat maksamme omien lasten kulut. Jos lähdetään vaikka matkalle, niin molemmat maksaa oman ja omien lastensa matkat. Helppoa, ei tule riitaa, vaikka tuloerot on melko isot.

Vierailija
39/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteisesti sovittu budjetti yhteisille menoille, ne maksetaan puoliksi...noin keskimäärin, ei se niin nökönuukaa ole.

Sitten kumpikin tekee omillaan mitä haluaa. Yhdessä kun ollaan, niin asioista puhutaan, halutaan kumppanin parasta ja tykätään viettää aikaa yhdessä...joten jos haluan rockkonserttiin, ostan liput molemmille.

Tulot 1800/2700 netto. Pienempituloiselle jää kuussa tonni omaa rahaa, isompituloiselle 1900. Siitä voi äkkiseltään laskea että pienempituloinen pyörittää arkea vaikka ihan omilla rahoillaan tarvittaessa.

Vierailija
40/51 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitten tule riitaa siitä, kumpi menee kauppaan?

Ei tietenkään :D Se käy kuka ehtii. Ihan ruokaakin teemme molemmat, kumpi ehtii.