Mies käy aina työpäivänsä aikana ulkona syömässä :(
Me emme ole mieheni kanssa sopineet, että rahamme olisivat täysin yhteisiä, mutta periaatteessa maksamme kaiken puoliksi. Ainoastaan mieheni työpäivän aikainen ruokailu on täysin epäreilua. Hän käy aina lounastauolla syömässä jossakin hampurilaisravintolassa tai pitseriassa samalla kun me lasten kanssa kotona syödään jo toista päivää samaa makaroonilaatikkoa. Tänään olin tehnyt miehelleni eväät töihin, mutta silti löysin hänen taskustaan Hesburgerin kuitin, jonka mukaan hän oli syönyt mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja limulla. Mitä ihmettä voisin tehdä? Ja turha ehdottaa, että alkaisin itsekin käydä: eihän meillä ole varaa siihen, että me joka päivä lasten kanssa lähdetään ulos syömään :'(
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Olette sitten tosi pienituloisia (tai pihejä).Minä olen päätoiminen opiskelija,mutta en hekumoi sillä,että syön puoli purkkia hernaria lounaaksi.Voi tsiisus,miten voi olla pihiä porukka?
Kerropa paljon on opintotukesi, vuokrasi ja onko sinulla opintolainaa? Ei nimittäin kuulosta uskottavalta kommenttisi...
Kolme lasta on pitänyt tehdä mutta ruokaa ei ole varaa ostaa vaan pitää penniä venyttää ja suuttua ulkona syömisestä:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista nyt kyllä Ap.Mitäs jos söisitte jotain parempaa itse siellä kotona.Tehkää jotain muuta ja ihan normiannoksia,niin ei ole pakko syödä kahta päivää.Tortillat?Ei ne oo kalliita kun vähän miettii.Kyllä on ihan täysin normaalia käydä lounaalla työpäivän aikana.Anteeksi kun sanon suoraan,mutta vaikuttaako sulla nyt joku tuohon herkkyyteen...anteeksi,mutta hormoonit?
En minä jaksa enkä ehdi tehdä joka päivä ruokaa! Siksi teen mielelläni ruokaa kahdeksi päiväksi kerrallaan. Joskus tietysti hyvät ruuat menee päivässä. Miten tortillat on parempaa kuin esim. kasviskeitot, karjalanpaisti, kalaruuat ym? Se makaroonilaatikko oli vain ESIMERKKI. Kummallista jos on täysin luvatonta syödä tätä perinneruokaa silloin tällöin. -aloittaja
No mutta tehän ette halua syödä sitä perinneruokaa,vaan ilmeisesti hesessä.Lue tuo sun viesti itse.Joko mies syö sitä kaikkien mielestää pahaa makaronilaatikkoa tai ei mitään,niinhän vaikutat haluavan?
En ensimmäisessä viestissänikään valittanut makaroonilaatikon olevan pahaa. Mutta ei mielestäni jokapäiväisen LOUNAAN (kun vielä päivällinen on tietysti erikseen) tarvitse olla mitään niin ihmeellistä, kunhan on hyvää, edullista ja suht terveellistä. Onhan se vähän hassua, että toinen käy joka päivä juhlalounaalla. -aloittaja
Eli takana on tässä kateus. En tiennytkään käyväni joka päivä juhlalounaalla, kun syön lounasravintoloissa. Minulle juhlalounas on kyllä vielä erikseen, mutta kukin tyylillään...
Tarkoitin, että minulla ulkona syöminen liittyy yleensä siihen kun juhlitaan jotain, esim. synttäreitä tai loman alkamista. Minulle esimerkiksi Big mac -ateria ei ole "jokapäiväinen leipä", vaan harvinaista herkkua. Ymmärrän, ettei se ole sitä sille joka syö sitä useammin. -aloittaja
Ymmärrän, että aina kotona syövälle mäkkisapuska tai ravintolassa käyminen on harvinaista herkkua. Kuitenkin täytyykö myös miehesi jostain kumman solidaarisuudesta pidättäytyä käymästä esim. työporukan mukana lounaalla, kun sinä et nyt pääse? Ja kun et myöhemminkään pääse (koska vanhustenhoitotyö) niin saako mies silloinkaan käydä ravintolassa lounaalla, kun sinä joudut syömään työssäsi eväitä?
Huomautan nyt tähän vielä, että mieheni käy lounailla yleensä yksin, joten siihen ei liity mitään työkavereiden painostusta. Mielestäni on ihan kohtuullista, että perheessä molemmat vanhemmat syövät suhteellisen samanhintaista ruokaa. -aloittaja
MIKSI? Ihan älytöntä. Päteekö tämä kaikkeen muuhunkin. Jos sinulla on harrastus joka maksaa 100 EUR vuodessa niin saako miehen harrastus maksaa 200 EUR?
Ymmärtäisin jos miehesi heittelisi heikossa rahatilanteessa tonneja prätkäänsä tms ja sitä haluaisit rajoittaa/kieltää, mutta työpaikkaruokailusta nillittäminen on aika anaalia.
99% vastauksista on ollu miehen puolella, vedätkö tästä jotain johtopäätöksiä?
Vlkaisin läpi koko ketjun, mutta en tietenkään jaksanut monta sataa kommenttia lukea.
Makaronilaatikko on nyt joku saatanasta oleva ruoka, jonka tilalle on tarjottu tortilloja. Kai siinä nyt on enemmän kyse siitä, miten sen ruuan laittaa, että onko se maistuvaa vai ei. Minkä tahansa ruuan pilaaminen on todella helppoa, hyvän kotiruuan tekeminen taas vaatii tietotaitoa, arkijärkeä ja kokemusta.
Ap tuntuu olevan ryytynyt kotona olemiseen ja aikuiskontaktien, oman elämän puutteeseen. Eli miehen syöminen "ulkona" ei ole varsinainen aihe, vaan ryytyminen on.
Hassua oli mun mielestä se, että jos joku syö "ulkona", ajattelen oikeita ravintoloita, joissa on hyvää ruokaa ja hyvät viinit. Joku Hesburger tai Rax tai ketjupaikat myyvät vain mättöä. Miten kukaan voi paheksua sitä, että joku käy työpäivänsä lomassa syömässä yhdentekevää massaruokaa?
Niin käy minunkin mieheni. Aika mälsä vaihtoehto syödä jotain omia eväitä kun koko työporukka lähtee kimpassa lounastauolla syömään jonnekkin. Miehenkö pitäisi jäädä yksin työpaikalle syömään jotain makaroonilaatikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Hassua oli mun mielestä se, että jos joku syö "ulkona", ajattelen oikeita ravintoloita, joissa on hyvää ruokaa ja hyvät viinit. Joku Hesburger tai Rax tai ketjupaikat myyvät vain mättöä. Miten kukaan voi paheksua sitä, että joku käy työpäivänsä lomassa syömässä yhdentekevää massaruokaa?
Koska se on kallista, vaikka olisikin yhdentekevää massaruokaa. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ikävä tilanne teille, mutta huomioni kiinnittyi avauksessa pariin muuhun asiaan:
1. sinä ja lapset syötte hyvää kotiruokaa. Jos ei halua syödä samaa ruokaa kahtena (siis vain kahtena!) päivänä peräkkäin, jämät voi pakastaa ja ottaa pakastimesta tai laittaa alusta asti jotain muuta. Samalla mies syö roskaruokaa (Hesburger, pizzeria tuskin gourmet-tasoa). Kummallakohan on maukkaampi lounas?
Työpäivän lomassa tekee myös hyvää lähteä työpaikalta pois, nähdä muita ihmisiä. Kotona lasten kanssa kököttäessä se ei ole mahdollista, mutta reittejä aikuiskontakteihin siinäkin elämäntilanteessa on. Kotona ei myöskään tarvitse olla vuosikaupalla, vaan voi palata töihin (ja vaikka Hesburgeriin lounaalle)
2. kaivelet miehesi taskuja. Mitä toivot löytäväsi? Ratsaatko myös hänen puhelimensa ja s-postin? Toivottavasti pääset pian kotoa takaisin töihin, että saat muuta ajateltavaa
Kyllä minä tiedän, ettei ole PAKKO syödä kahtena päivänä samaa ruokaa. Mielestäni se ei mene sen huonommaksi. Yleensä ruuasta tosin saa halvempaa kun tekee isomman satsin, koska sitä voi "jatkaa" joillain halvemmilla ainesosilla. Ja ei ole tapana kaivella miehen taskuja, mutta kun itselläni oli tupakat lopussa ja mies sanoi, että käy ottamassa hänen askistaan, joka oli siellä taskussa. -aloittaja
Ap heittelee lisää täkyjä, kuten nyt tupakatkin, joihin mukamas taas on varaa, muttei lounaaseen työpäivän aikana.
Uuu, provo senkun sakenee. Paljastetaanko kohta, että yksi lapsista on erityislapsi? Ehkä nokkaansa perheen asioihin työntävä anoppi. Pettämistä!! Tää on sen "äititrauma" -trollin uusin viritelmä =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 5500-6000 €/kk, kumpikin syö eväitä töissä. Sehän olisi molemmilta 200 €/kk, jos söisimme 10€:n laitosaterian päivässä. Yht. 400€/kk, yht. 4400€/vuodessa. Sillä pääsee jo reippaasti tekemään koko perheen ulkomaan matkan.
Itse syön mieluummin jokaisena työpäivänä ulkona kuin käytän siitä säästyneet rahat ulkomaanmatkaan. Laitosruoaksi en sitä nyt lähtökohtaisesti mieltäisi, sillä ison kaupungin keskustassa vaihtoehtoja on runsaasti myös terveelliseen syömiseen :) Toinen saattaisi säästää rahat ja ostaa TV:n niillä rahoilla, jokainen totta kai on vapaa tekemään tuon suhteen omat valinnat.
Valitettavasti emme asu isossa kaupungissa, jossa valinnanvaraa riittää joten vaihtoehdoksi jäisi kympin laitosruokailu. Ei kiitos.
Oikeasti joku laitoskeittiön lounas maksaa kympin? Johan meidän oman työpaikkaravintolankin lounas on muistaakseni 6,7 € tai taitaa olla joku vaihtoehto vähemmänkin.
Tämä siis Helsingissä.
Se maksaa noin vähän koska työnantajasi maksaa siitä osan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette sitten tosi pienituloisia (tai pihejä).Minä olen päätoiminen opiskelija,mutta en hekumoi sillä,että syön puoli purkkia hernaria lounaaksi.Voi tsiisus,miten voi olla pihiä porukka?
Kerropa paljon on opintotukesi, vuokrasi ja onko sinulla opintolainaa? Ei nimittäin kuulosta uskottavalta kommenttisi...
Kelan opintotuki,350 e ja 6500 e.Kuis?En syö ikinä purkkihernaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan opintotukea on montaa suuruutta, riippuen opiskeletko ammattikoulussa, opistossa vai ammattikorkeakoulussa. 350e on todella edullinen vuokra. Helsingissä normaali vuokra on yleensä n. 600e ellei onnistu saamaan kimppakämppää tai edullista opiskelija-asuntoa. Sinun ei tarvitse pihistellä, koska elät lainarahoilla. Kun takaisinmaksun aika tulee, saattaa kätesi hyvinkin hamuta kaupanhyllyltä sitä hernekeittopurkkia.
Ai makaronilaatikko on epäterveellistä mutta miehen jokapäiväinen hesemättö ei?
Epäreilua että toinen käy päivittäin ulkona syömässä ja se on muiden perheenjäsenten ruokabudjetista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 5500-6000 €/kk, kumpikin syö eväitä töissä. Sehän olisi molemmilta 200 €/kk, jos söisimme 10€:n laitosaterian päivässä. Yht. 400€/kk, yht. 4400€/vuodessa. Sillä pääsee jo reippaasti tekemään koko perheen ulkomaan matkan.
Itse syön mieluummin jokaisena työpäivänä ulkona kuin käytän siitä säästyneet rahat ulkomaanmatkaan. Laitosruoaksi en sitä nyt lähtökohtaisesti mieltäisi, sillä ison kaupungin keskustassa vaihtoehtoja on runsaasti myös terveelliseen syömiseen :) Toinen saattaisi säästää rahat ja ostaa TV:n niillä rahoilla, jokainen totta kai on vapaa tekemään tuon suhteen omat valinnat.
Valitettavasti emme asu isossa kaupungissa, jossa valinnanvaraa riittää joten vaihtoehdoksi jäisi kympin laitosruokailu. Ei kiitos.
Oikeasti joku laitoskeittiön lounas maksaa kympin? Johan meidän oman työpaikkaravintolankin lounas on muistaakseni 6,7 € tai taitaa olla joku vaihtoehto vähemmänkin.
Tämä siis Helsingissä.
Se maksaa noin vähän koska työnantajasi maksaa siitä osan....
Totta ja vaikka iloitsen tästä työpaikkaedustani, niin saan monesta muustakin paikasta lounasta alle kympillä. Ilmeisimmin pikkupaikkakunnalta puuttuu kilpailu täysin, kun eräs kommentoija kertoi laitoskeittiöruoan maksavan kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ikävä tilanne teille, mutta huomioni kiinnittyi avauksessa pariin muuhun asiaan:
1. sinä ja lapset syötte hyvää kotiruokaa. Jos ei halua syödä samaa ruokaa kahtena (siis vain kahtena!) päivänä peräkkäin, jämät voi pakastaa ja ottaa pakastimesta tai laittaa alusta asti jotain muuta. Samalla mies syö roskaruokaa (Hesburger, pizzeria tuskin gourmet-tasoa). Kummallakohan on maukkaampi lounas?
Työpäivän lomassa tekee myös hyvää lähteä työpaikalta pois, nähdä muita ihmisiä. Kotona lasten kanssa kököttäessä se ei ole mahdollista, mutta reittejä aikuiskontakteihin siinäkin elämäntilanteessa on. Kotona ei myöskään tarvitse olla vuosikaupalla, vaan voi palata töihin (ja vaikka Hesburgeriin lounaalle)
2. kaivelet miehesi taskuja. Mitä toivot löytäväsi? Ratsaatko myös hänen puhelimensa ja s-postin? Toivottavasti pääset pian kotoa takaisin töihin, että saat muuta ajateltavaa
Kyllä minä tiedän, ettei ole PAKKO syödä kahtena päivänä samaa ruokaa. Mielestäni se ei mene sen huonommaksi. Yleensä ruuasta tosin saa halvempaa kun tekee isomman satsin, koska sitä voi "jatkaa" joillain halvemmilla ainesosilla. Ja ei ole tapana kaivella miehen taskuja, mutta kun itselläni oli tupakat lopussa ja mies sanoi, että käy ottamassa hänen askistaan, joka oli siellä taskussa. -aloittaja
Ap heittelee lisää täkyjä, kuten nyt tupakatkin, joihin mukamas taas on varaa, muttei lounaaseen työpäivän aikana.
Uuu, provo senkun sakenee. Paljastetaanko kohta, että yksi lapsista on erityislapsi? Ehkä nokkaansa perheen asioihin työntävä anoppi. Pettämistä!! Tää on sen "äititrauma" -trollin uusin viritelmä =D
Kyllä vaan! Tai ehkä jokin uusi kulu, josta olisi aivan ilmeistä säästää, mutta ei voida, koska aloittajan mielestä se on tärkeä. Esimerkiksi kalliit harrastukset isommille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ai makaronilaatikko on epäterveellistä mutta miehen jokapäiväinen hesemättö ei?
Epäreilua että toinen käy päivittäin ulkona syömässä ja se on muiden perheenjäsenten ruokabudjetista pois.
Ei se ole tippaakaan epäreilua. Jos mies tienaa itse rahansa, niin tottakai hän saa syödä päivittäin lounasravintoloissa. Koska nainen on lapsia 3 kpl halunnut ja kotiin jäänyt, niin silloin hän hyväksyy sen, että syö kotona itse tekemäänsä ruokaa. Voihan nainen halutessaan mennä töihin ja käydä myös ravintoloissa. Ja ilmeisesti ap:n mies käy muuallakin kuin Hesessä, joten kyllä yleensä lounaspaikoissa lounas on monipuolisemmin koostettu kuin joku makaronisörsseli ja ankea porkkanaraaste rusinoilla ja tsi-mehukeitto. Että eipä ne kotiäitien kotiruoat monesti niin hirveän terveellisiä ja houkuttelevia ole.
Huomaa noista aloittajan vastakommenteista ettei tuo lounas todellakaan ole se todellinen ongelma tässä vaan se, että miehellään on työelämän kautta muuta elämää, kun taas aloittaja itse vaan tuntee hukkuvansa makaroonilaatikkoonsa. Ehkä olisi kannattanut miettiä tuota kotiäitiyden ihanuutta hiukan aiemmin.
Tarjoa jotain miehellesi vastineeksi siitä, että lopettaa tuon ulkonasyömisen. Ehdota vaikka, että olet tottelevainen sängyssä. Niin meillä tehdään; en käy ulkona syömässä, eikä muutakaan omaa kulutusta ole, mutta vastaavasti vaimo, joka käyttää suurimman osan minunkin tienaamista rahoista, tottelee sängyssä täydellisesti.
Kyllä se niin on, että miehen rahat ja mies saa tehdä rahoillaan mitä haluaa ... Vaikka sitten syödä lounaan ulkona.
olen ollut töissä pian 20 vuotta ja pääsääntöisesti syön ulkona. Miksi? Työaikana tehdään töitä ja ruokatunnilla voidaan hetken rentoutua ja puhua muustakin kuin töistä. Aikataulusta riippuen meitä lähtee eri määrä ihmisiä syömään ja sen mukaan myös puheen aiheet ovat erit. Kun omat lapset olivat pieniä, niin päivän työlounas oli päivän paras hetki töissä😊. Sai syödä rauhassa ja koota ajatukset. Ruoka oli lämmintä ja keskustelu asiallista ja aiheet aikuisten. Työlounas oli puolen tunnin oma nautinto. Töiden jälkeen oli kiva mennä kotiin ja tehdä sitä mitä kotona tehdään eli leikitään, siivotaan, seurustellaan ja 100 muuta tehtävää.
Tv. Ison perheen äiti, jolla on myös välillä rahat tiukalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan opintotukea on montaa suuruutta, riippuen opiskeletko ammattikoulussa, opistossa vai ammattikorkeakoulussa. 350e on todella edullinen vuokra. Helsingissä normaali vuokra on yleensä n. 600e ellei onnistu saamaan kimppakämppää tai edullista opiskelija-asuntoa. Sinun ei tarvitse pihistellä, koska elät lainarahoilla. Kun takaisinmaksun aika tulee, saattaa kätesi hyvinkin hamuta kaupanhyllyltä sitä hernekeittopurkkia.
No,ei se amiksen ja yliopiston tukiero ole suuri.Olen yliopistossa jos haluat laskea.Asun Helsingissä ja osuuteni vuokrasta 350 e.Normaalivuokrahan täällä ei tosiaankaan ole 600,se on yli tonnin.En muuten nosta lainaa edes nyt,kysyit paljonko mulla on lainaa.Hernaria jos haluaa,niin purkkikamahan ei ole hyvää tai edes halpaa.Anything else,tietääkseni tämä ei Ap:n (vai oletko hän) miehen lounailuun kuulu syönkö purkkiruokaa...hänen vissiin kuuluisi Ap:n mielestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Kaiketi aika monikin käy työpäivän aikana "ulkona" syömässä.
Mene töihin, niin sinäkin pääset "ulos" syömään. Lapsetkin saavat monipuolisuutta ruokavalioonsa, kun päiväkodissa tarjotaan vaihtelevampaa ruokaa.
No en minä voi mennä töihin kun nuorin lapsi on vasta 4kk! Sitäpaitsi ei meillä olisi mitenkään varaa siihen, että minäkin kävisin joka päivä ulkona syömässä. Tulemme juuri juuri toimeen sillä, että osaan venyttää penniä ruokaostoksissa käymässä esim. Lidlissä ja tekemällä edullisia ruokia pakkaseenkin. -aloittaja
Mies on se joka tuo muillekin leivän pöytään -> mies voi syödä itse vaikka sillä kympillä päivässä
Jos rahat ei siihen riitä, niin MIKSI PITI VIELÄ LAPSIKIN HANKKIA??????????? :o :o :o
Ajattele, AP, kuinka paljon säästäisitte jos tekisit miehelle silloin vappuna omat simat ja kotikaljat sinne illanviettoon mukaan :)