Ärsyttää kotityöt...!!! jakautuuko nämä teidän mielestä meillä tasaisesti?
Eli olemme lapsiperhe ja sekä minä että mies käymme kokopäivätyössä n. 8 h päivässä ma - pe.
Mun keskimääräiset kotityöt viikon ajalta:
- talon imurointi (noin 220 neliötä)
- vessojen pesu (2 vessaa)
- ruoanlaitto joka päivälle (joskus syödään edellisen päivän ruokaa tai jotain nopeaa)
- pyykkihuolto kokonaisuudessaan
- tiskeistä noin 90 %
- yleinen järjestely yhdessä lasten kanssa
- isot ruokaostokset
- lasten hankinnat (vaatteet, lahjat ym.)
- lahjojen osto kummilapsille, jouluksi, omille lapsille, sukulaisten ja ystävien juhliin
- kaikista pihatöistä noin 40 %
- lakanoiden vaihdot ym.
- Lasten läksyjen autteluista ja kokeisiin kyselyistä noin 80 % (mies hoitaa niistä noin 20 %)
- Lasten harrastuskuskailuista noin 70 %
Miehen hommat:
- takan lämmitys noin 70 %:sti (mulla noin 30 %)
- lumityöt noin 90 %.sti
- auton huolloista noin 60 % (itse hoidan loput 40 %)
- käy silloin tällöin, kerran - pari viikossa ostamassa kaupasta esim. maitoa tai muuta kotoa puuttuvaa
- saunan pesu noin joka toinen vuosi
Tuntuu, että itse raadan hikihieverissä ja en ehdi juuri muuta kuin lasten kanssa olla, tehdä kotitöitä ja palkkatyötäni ja loppuaika menee väsyneenä makoillessa. Mies taas on sitä mieltä, että olen rasittava marttyyri ja valitan tyhjästä ja mun pitäisi ottaa rennommin ja jättää tekemättä jos ei huvita, kuten hänkin jättää. Mies käy salilla, tapaa aktiivisesti ystäviään jne. Itse koen, etten jaksa sellaista enää lastenhoidon, palkkatyön ja kotitöiden päälle. Miehen mielestä olen saamaton ja mun pitäisi yhtälailla ottaa ja mennä harrastuksiin ym.
=(
No, odotan innolla palstamammojen tuomioita tilanteestamme?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Enpä katsonut, josko tämä vaikka jo oli täällä, mutta arvaappas minun kotityöjakaumani.
Yh+2
Kotityösi puolittui kun iso vauva sai kenkää?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksa ymmärtää näitä valittajia. Teillä on selvästi liian hyvin asiat; on kaunis koti, avioliitto ja vielä lapsia. Mikä ihme ihmisen päässä mättää kun tulee tänne valittamaan liikoja kotitöitä! Ne vaan on tehtävä. Verratkaa itseänne köyhään Sudanilaiseen naiseen jolla ei ole kuin pahvihökkelitalo maalattialla ja siellä pari mattoa ja muutama kattila ruuanlaittamiseen! Se nainen siellä hökkelikylässä ei valita :(
Kyllä minäkin olen töissä 7.30-17.30, eli kymmenen tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, ja välillä myös iltaisin kirjoitan väitöskirjaa lisätöinä. Jotenkin kummassa ehdin kuitenkin pitää kodin siistinä ja vielä levätäkin. Mies käy ainoastaan kaupassa ja tekee ruuan. Tekisinhän minä noi kotityöt vaikka asuisin yksin? Haluaisin, että asunto imuroidaan kahdesti viikossa ja lakanat vaihdetaan joka viikko, ja lattiat pestään viikoittain vaikka olisin sinkkukin. Miettikää mitä hyödytte siitä jos olisitte yksin, jos ette mitään, niin älkää valittako.
Minä lähden tästä hiihtämään niin pysyy mielikin virkeänä kropan lisäksi!
Mistä sinä sen tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä jaksa ymmärtää näitä valittajia. Teillä on selvästi liian hyvin asiat; on kaunis koti, avioliitto ja vielä lapsia. Mikä ihme ihmisen päässä mättää kun tulee tänne valittamaan liikoja kotitöitä! Ne vaan on tehtävä. Verratkaa itseänne köyhään Sudanilaiseen naiseen jolla ei ole kuin pahvihökkelitalo maalattialla ja siellä pari mattoa ja muutama kattila ruuanlaittamiseen! Se nainen siellä hökkelikylässä ei valita :(
Kyllä minäkin olen töissä 7.30-17.30, eli kymmenen tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, ja välillä myös iltaisin kirjoitan väitöskirjaa lisätöinä. Jotenkin kummassa ehdin kuitenkin pitää kodin siistinä ja vielä levätäkin. Mies käy ainoastaan kaupassa ja tekee ruuan. Tekisinhän minä noi kotityöt vaikka asuisin yksin? Haluaisin, että asunto imuroidaan kahdesti viikossa ja lakanat vaihdetaan joka viikko, ja lattiat pestään viikoittain vaikka olisin sinkkukin. Miettikää mitä hyödytte siitä jos olisitte yksin, jos ette mitään, niin älkää valittako.
Mistä sinä sen tiedät?
Minä veikkaan että nainen saa turpaansa valittaesssa. Eikä hänellä ole yhtä hyvät mahdollisuudet erota kuin meillä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät?
Minä veikkaan että nainen saa turpaansa valittaesssa. Eikä hänellä ole yhtä hyvät mahdollisuudet erota kuin meillä Suomessa.
Kyllä meidän hei pitää olla tyytyväisiä ja kiitollisia täällä Suomessa. Saamme tehdä yksin kaikki perheen työt, ja useimmat eivät edes saa turpiinsa, jos vaikka joskus pieni valitus pääseekin lipsahtamaan.
Valitetaan, että joku kummilapsen lahjan oston mainitseminen on typerää. Eihän se sinänsä iso vaiva ole, mutta kun kaiken muun lisäksi sekin on automaattisesti naisen tehtävä. Mies vaan olettaa että se tehdään hänenkin puolesta. Ja mitkä ovat naisen vaihtoehdot? Ostaa lahja vain itseltään? Ei oikein onnistu, kun pariskuntana on kummeiksi ryhdytty (ja aika noloa ruveta selittämään, että tämä lahja on sitten VAIN minulta).
Tämä oli varmaankin vain yksi esimerkki niistä kaikista pienistä asioista, joita ap hoitaa. Pienistä puroista kasvaa aikamoisen v*tuttava joki.
Vierailija kirjoitti:
Normi juntti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normi juntti kirjoitti:
Olen paska mies ja isä , koska osallistun vähemmän "kotitöihin". Ihmettelenkin suuresti miksi vaimoni ei ikinä valita. Minulla onkin varmaan maailman paras vaimo ja kiitos kaikille, kun sen lopultakin tajusin. Aamulla lähden taas koiran kanssa metsälle , kun vaimo siivoaa talon ja kiitos jälleen kerran teidän tunnen suunnatonta syyllisyyttä. Kaiken tämän teen silti tietoisesti,koska olen MIES ja Silti väitän liittomme olevan tasapuolinen. Vanha sanonta kuuluukin LAISKA SE TÖITÄÄN LUETTELEE
Kyllä palkattomasta kotiorjasta sietääkin olla kiitollinen, jos vain kehtaa loisia. Sinä ilmeisesti kehtaat.
On hyvin ikävää, että alat tuntea syyllisyyttä VASTA tämän ketjun luettuasi.
Syyllisyyttä olen tuntenut aina ,kun veri vetää vapaalla metsään/kalalle , mutta vaimoa tämä ei tunnu haittaavan. Ehkä se johtuu siitä , kun mulla on yleensä lapset mukana näissä ulko harrastuksissa ja vaimo nauttii omasta ajasta myös "kotitöitä" tehden. En todellakaan ala tänne luettelemaan mitä muuta teen yhteisen kotimme hyväksi, koska tuskin kaikki aina tasan menee , mutta jos tämä toimii meillä näin niin olkaamme onnellisia. En myöskään kellota vaimoni tekemisiä vaan nauttikoon vapaastaan miten haluaa. Olisi mukavaa saada kaikkien valittajien puolisoiden vastikkeetkin tänne luettavaksi, koska kovin mustavalkoinen kuva muodostuu näistä itkuvirsistä. Nyt tuntuu koiran ajo lähenevän, joten täytyy lopettaa tämä netissä kikkailu ja keskittyä muuhun josko pääsis rouvalle jänispaistia valmistaan. PS: terkkuja kotiin rakkaalle, jos sohvalla surffailet näitä kitinöitä lukien.
Vau, kyllä käy kateeksi sun vaimoas. Ajatella, että sillä on omaa aikaa samalla, kun se tekee kotitöitä! Voiko olla rakastavampaa puolisoa kuin mies, joka vie lapset ulos, jotta vaimo saa ihan omalla laatuajallaan laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, imuroida, luututa...
Kyllä sun vaimon täytyy nyt tarjota sulle samanlaista laatuaikaa ja lähteä lasten kanssa vaikka ulos syömään, elokuviin tai kylpylään. Saat sinä sitten sitä ihanaa omaa aikaa kotiaskareiden parissa, eihän ole reilua että vaimos nauttii moisesta edusta ihan yksin ja sinä jäät paitsi!
Huhuu metsäMIEHEN vaimo, tässä sulle ilmainen vinkki, miten voit hemmotella rakastasi!
Totta olet täysin oikeassa. Otan neuvostasi opikseni ja kun vaimo lähtee johonkin kuten syömään, elokuviin jne. Laitan sille lapset mukaan enkä tunge seuraksi, jotta saa nauttia laatuajastaan täysin rinnoin ilman häiritsevää osaa perheestään. Vaimoni tulee varmasti riemastumaan tästä uudesta järjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa jälleen kerran, että palstalla kirjoittavat miehet eivät pysty käsittämään kaikkea sitä työtä, mitä kodinhoitoon menee. Eivät, vaikka tilanne on selitetty ties kuinka monta kertaa.
Onneksi miehillä on tehtävänään perheen tärkeimmät työt eli tv:n tuijottaminen ja pelien pelaaminen.
Niin, kummilapsen lahjan ostaminen on niin uuvuttavaa, että sen varjolla voi vähätellä miestä ja haukkua kaikki suomalaiset miehet paskoiksi.
Mies näkee ostamisesta sen siivun, että nainen käy kaupassa, ostaa lahjan ja tulee ulos. Ei sitä, että ensin on pohdittu, mitä ostetaan, kysytty lapsen vanhemmilta, ettei lapsella ole jo kyseistä asiaa, kierretty useampi kauppa, kun ei siitä ekasta löytynytkään. Sitten tullaan kotiin, paketoidaan, kirjoitetaan kortti ( joka on pitänyt ostaa myös), jos ei olla menossa juhliin, hoidetaan paketti postiin niin, että lahjansaaja saa sen ajoissa. Tämä on karrikoitu esimerkki, mutta tarkoitan tällä sitä, että naiset hoitavat usein asioiden AJATTELUN ja ENNAKOINNIN, mies havaitsee vain suorituksen.
Hyvä esimerkki siitä miten nainen saa pienimmästäkin tehtävästä megalomaanisen projektin. Mies olisi pistänyt kummilapsen tilille X euroa ja homma olisi sillä selvä. Naisen mielestä tuo toki olisi täysin päin persettä hoidettu, koska siinähän päästään helpolla ja se on suurinta syntiä mitä nainen tietää. Kaiken pitää olla vaikeaa, monimutkaista ja mielellään stressaavaa. Ja tämä näin naisena muista naisista huomanneena.
Ha kirjoitti:
Valitetaan, että joku kummilapsen lahjan oston mainitseminen on typerää. Eihän se sinänsä iso vaiva ole, mutta kun kaiken muun lisäksi sekin on automaattisesti naisen tehtävä. Mies vaan olettaa että se tehdään hänenkin puolesta. Ja mitkä ovat naisen vaihtoehdot? Ostaa lahja vain itseltään? Ei oikein onnistu, kun pariskuntana on kummeiksi ryhdytty (ja aika noloa ruveta selittämään, että tämä lahja on sitten VAIN minulta).
Tämä oli varmaankin vain yksi esimerkki niistä kaikista pienistä asioista, joita ap hoitaa. Pienistä puroista kasvaa aikamoisen v*tuttava joki.
Veikkaan, että yksikään niistä miehistä, jotka ovat nostaneet tuon lahjojen ostamisen tyhjästä valittamisen malliesimerkiksi, ei ole eläessään ostanut yhtään lahjaa kummilapsilleen. Moni ei edes omilleen. Miksiköhän, jos se kerran ei aiheuta pienintäkään vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus ja reiluus paljastuvat kätevästi, kun vaihdatte kaikki kotityöt päittäin esim kuukaudeksi. Jos silloin tuntuu, että yhtä työlästä on, niin oli tasajako. Luultavasti paljastuu, että toinen on tehnyt paljon enemmän kuin toinen. Kokeilkaa sitä.
Mutta kun se mies ei osaa, siis ainakaan sillä Ainoalla Oikealla tavalla. Lapset kuolee nälkään ja kämppä muuttuu kaatopaikaksi. Se mies syöttää niille lapsille EINEKSIÄ!!! Ja antaa varmaan valvoa myöhään........niistä tulee narkkareita ja ilotyttöjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi juntti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normi juntti kirjoitti:
Olen paska mies ja isä , koska osallistun vähemmän "kotitöihin". Ihmettelenkin suuresti miksi vaimoni ei ikinä valita. Minulla onkin varmaan maailman paras vaimo ja kiitos kaikille, kun sen lopultakin tajusin. Aamulla lähden taas koiran kanssa metsälle , kun vaimo siivoaa talon ja kiitos jälleen kerran teidän tunnen suunnatonta syyllisyyttä. Kaiken tämän teen silti tietoisesti,koska olen MIES ja Silti väitän liittomme olevan tasapuolinen. Vanha sanonta kuuluukin LAISKA SE TÖITÄÄN LUETTELEE
Kyllä palkattomasta kotiorjasta sietääkin olla kiitollinen, jos vain kehtaa loisia. Sinä ilmeisesti kehtaat.
Syyllisyyttä olen tuntenut aina ,kun veri vetää vapaalla metsään/kalalle , mutta vaimoa tämä ei tunnu haittaavan. Ehkä se johtuu siitä , kun mulla on yleensä lapset mukana näissä ulko harrastuksissa ja vaimo nauttii omasta ajasta myös "kotitöitä" tehden. En todellakaan ala tänne luettelemaan mitä muuta teen yhteisen kotimme hyväksi, koska tuskin kaikki aina tasan menee , mutta jos tämä toimii meillä näin niin olkaamme onnellisia. En myöskään kellota vaimoni tekemisiä vaan nauttikoon vapaastaan miten haluaa. Olisi mukavaa saada kaikkien valittajien puolisoiden vastikkeetkin tänne luettavaksi, koska kovin mustavalkoinen kuva muodostuu näistä itkuvirsistä. Nyt tuntuu koiran ajo lähenevän, joten täytyy lopettaa tämä netissä kikkailu ja keskittyä muuhun josko pääsis rouvalle jänispaistia valmistaan. PS: terkkuja kotiin rakkaalle, jos sohvalla surffailet näitä kitinöitä lukien.
Vau, kyllä käy kateeksi sun vaimoas. Ajatella, että sillä on omaa aikaa samalla, kun se tekee kotitöitä! Voiko olla rakastavampaa puolisoa kuin mies, joka vie lapset ulos, jotta vaimo saa ihan omalla laatuajallaan laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, imuroida, luututa...
Kyllä sun vaimon täytyy nyt tarjota sulle samanlaista laatuaikaa ja lähteä lasten kanssa vaikka ulos syömään, elokuviin tai kylpylään. Saat sinä sitten sitä ihanaa omaa aikaa kotiaskareiden parissa, eihän ole reilua että vaimos nauttii moisesta edusta ihan yksin ja sinä jäät paitsi!
Huhuu metsäMIEHEN vaimo, tässä sulle ilmainen vinkki, miten voit hemmotella rakastasi!
Totta olet täysin oikeassa. Otan neuvostasi opikseni ja kun vaimo lähtee johonkin kuten syömään, elokuviin jne. Laitan sille lapset mukaan enkä tunge seuraksi, jotta saa nauttia laatuajastaan täysin rinnoin ilman häiritsevää osaa perheestään. Vaimoni tulee varmasti riemastumaan tästä uudesta järjestyksestä.
Tietenkään et sitten unohda sitä omaa laatuaikaosuuttasi kotitöiden parissa, ethän? Takaan, että vaimo on ikionnellinen palatessaan tyytyväisten lasten kanssa puhtauttaan kiiltävään kotiin valmiin ruuan ääreen. (Ethän kuvittele, että vaimo hoitaa tiskit? Totta kai sinä sen verran voit taloustöistä tehdä, kun olet saanut viettää yksiksesi omaa aikaa tuntikausia!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus ja reiluus paljastuvat kätevästi, kun vaihdatte kaikki kotityöt päittäin esim kuukaudeksi. Jos silloin tuntuu, että yhtä työlästä on, niin oli tasajako. Luultavasti paljastuu, että toinen on tehnyt paljon enemmän kuin toinen. Kokeilkaa sitä.
Mutta kun se mies ei osaa, siis ainakaan sillä Ainoalla Oikealla tavalla. Lapset kuolee nälkään ja kämppä muuttuu kaatopaikaksi. Se mies syöttää niille lapsille EINEKSIÄ!!! Ja antaa varmaan valvoa myöhään........niistä tulee narkkareita ja ilotyttöjä!
Jos se mies on noin vastuuton idiootti, niin hyvähän se on viimeistään tässä vaiheessa huomata, eikö? Voi sitten tehdä tilanteesta tarpeelliset johtopäätökset: haluaako jakaa elämänsä kädettömän idiootin kanssa vai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista huomaa jälleen kerran, että palstalla kirjoittavat miehet eivät pysty käsittämään kaikkea sitä työtä, mitä kodinhoitoon menee. Eivät, vaikka tilanne on selitetty ties kuinka monta kertaa.
Onneksi miehillä on tehtävänään perheen tärkeimmät työt eli tv:n tuijottaminen ja pelien pelaaminen.
Niin, kummilapsen lahjan ostaminen on niin uuvuttavaa, että sen varjolla voi vähätellä miestä ja haukkua kaikki suomalaiset miehet paskoiksi.
Mies näkee ostamisesta sen siivun, että nainen käy kaupassa, ostaa lahjan ja tulee ulos. Ei sitä, että ensin on pohdittu, mitä ostetaan, kysytty lapsen vanhemmilta, ettei lapsella ole jo kyseistä asiaa, kierretty useampi kauppa, kun ei siitä ekasta löytynytkään. Sitten tullaan kotiin, paketoidaan, kirjoitetaan kortti ( joka on pitänyt ostaa myös), jos ei olla menossa juhliin, hoidetaan paketti postiin niin, että lahjansaaja saa sen ajoissa. Tämä on karrikoitu esimerkki, mutta tarkoitan tällä sitä, että naiset hoitavat usein asioiden AJATTELUN ja ENNAKOINNIN, mies havaitsee vain suorituksen.
Hyvä esimerkki siitä miten nainen saa pienimmästäkin tehtävästä megalomaanisen projektin. Mies olisi pistänyt kummilapsen tilille X euroa ja homma olisi sillä selvä. Naisen mielestä tuo toki olisi täysin päin persettä hoidettu, koska siinähän päästään helpolla ja se on suurinta syntiä mitä nainen tietää. Kaiken pitää olla vaikeaa, monimutkaista ja mielellään stressaavaa. Ja tämä näin naisena muista naisista huomanneena.
Mies ei taida ottaa kummin tehtäviään kovinkaan vakavasti. Vaikka kummin uskonnollisen kasvatuksen merkitys on nykyaikana hiipunut, niin kummin tulisi olla lapselle perheen ulkopuolinen aikuinen kaveri ja tuki. Tilille rahaa laittava kummi ei ole lapsella kaveri tai tuki. Sellainen kummi ei ole paskan vertaa kiinnostunut kummilapsesta tai tämän elämästä ja kiinnostuksen kohteista. Miksi edes ryhtyä kummiksi jos kiinnostus on nolla?
Meidän lapsilla ei ole kummeja mutta heidän elämässään on pari minun ja mieheni kaveria, jotka tulevat lapsen synttäreille, rakentelevat näiden kanssa ja käyvät vaikka konsertissa yhdessä. Toinen näistä (huom! mies) esimerkiksi ostaa usein pienen Lego-lahjan, jonka hän yhdessä lasten kanssa kokoaa. Lyön vetoa, että lapsiemme aikuiset "kaverit" ovat enemmän mukana lastemme elämässä kuin kummi, joka hoitaa kaiken rahalla ja jää etäiseksi omituiseksi sedäksi, jonka nähdessään lapset eivät edes tiedä tämän nimeä. Meillä lapset osaavat myös iloita näiden aikuisten kyläilyistä ilman, että lapset saavat mitään heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkään suostua kummiksi, jos sen eteen ei halua nähdä tilisiirtoa enempää vaivaa? Sama hankkia jostain kehitysmaasta kummilapsi, jos tilisiirto on enintä, mitä on halukas tekemään. (Ei sillä, että hädänalaisten avustamista mitenkään vähättelisin, mutta toivoisi kummiuden olevan muutakin kuin rahan lähettämistä, jos on tällaisista suomalais-kristillisistä kummista kyse.)
Ps. Kuinka kovasti luulet sen leikki-ikäisen kummilapsen ilahtuvan, kun odottaa synttärilahjaa ja saakin tilille 50 e?
Miksi teillä lapset eivät osallistu kotitöiden tekemiseen? Koululainen pystyy ihan hyvin viemään roskat, tyhjentämään tiskikoneen, pyyhkimään pölyjä, imuroimaan, kattamaan/korjaamaan pöydän, jne. Esimerkiksi vuoroviikoin toisella on tiskikoneen tyhjennysvuoro, toisella imurointi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä lapset eivät osallistu kotitöiden tekemiseen? Koululainen pystyy ihan hyvin viemään roskat, tyhjentämään tiskikoneen, pyyhkimään pölyjä, imuroimaan, kattamaan/korjaamaan pöydän, jne. Esimerkiksi vuoroviikoin toisella on tiskikoneen tyhjennysvuoro, toisella imurointi.
Pennut töihin, jottei vain miehen tarvitse eväänsä väräyttää? Fine.
Ei sillä, meillä kyllä ihan jokainen tekee osansa, voimiensa ja taitojensa mukaan. MYÖS SE MIES.
Elämässä on paljon muutakin kuin työ ja kodinhoito. Haluatteko te tulla muistetuksi siitä, että oli se hyvä työ-/pelimies kun kuoli lapion varteen tai Mortal Kombatin ääreen. Tai aina oli äiti vastassa kun tulin koulusta, aina lämmintä pullaa ja kotona siistiä. Aika laimeat saavutukset elämässä. Jos et korkeammalle tähtää niin ei siinä mitään mutta ei noita ominaisuuksia kannata korostaa tai lähteä marttyyriksi kun ei arvosteta.
Ihmistä ei muisteta hänen kodinhoitotaidoistaan tai oikein edes mitä hän on tehnyt työssään, ellei nyt satu saamaan Nobelia. Kaikki muu unohtuu. Sinut muistetaan siitä millainen ihminen olit, olitko sydämellinen, luotettava, rehellinen, rakastava, toiveikas, rohkea, oikeudenmukainen, hyvä ystävä, hyvä puoliso, hyvä ihminen, hyvä vanhempi.
Tuskin haluat sinua muistettavan, että jäkätit katkerana olkkarissa pitkä lista kädessäsi kuinka olet uhraantunut perheesi edestä. Tai että makasit sohvalla pieruverkkareissa Simpsoneita katsellen kun puolisosi kasvatti lapset yksin ja huolehti siinä sivussa kaiken muunkin.
Kyse on isomman kokonaisuuden ymmärryksestä ja se vaatii ymmärryskykyä ja hyvää tahtoa. Ilman niitä elämäsi jää puolitiehen ja hukkaat vain kallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normi juntti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
normi juntti kirjoitti:
Sinä uhrautuvaisesti otat lapset mukaasi metsälle, jotta vaimosi saa omaa aikaa kotitöiden parissa. Ja sitten uhrautuvaisesti laitat lapset mukaan vaimon elokuva- tai ravintolareissulle, jotta hän saa viettää laatuaikaa jälkikasvunsa kanssa. Eli vaimollasi on kyllä ihan hurjasti tuota omaa laatuaikaa.
Herää vain kysymys, miten sinun viettäessäsi aikaa lastesi kanssa metsässä samoillen se ei ole laatuaikaa sinulle vaan kotona puurtavalle vaimolle? Ja miten lasten raahaaminen omille menoille muuttuu vaimon laatuajaksi? Sehän on sitä vain, jos sinä sillä välin hoidat ne kotihommat. Hoidatko?
Taidan olla vähemmistössä, mutta meillä mies siivoa enemmän. Emme asu omakotitalossa, joten ulkotöitä ei ole. Mies siis imuroi, tiskaa, vie roskia yms paljon enemmän kuin minä. Hän on tosin ruotsalainen, että ehkä tässä on joku ero. Hän vain pitää siistimmästä kodista ja minä en niin paljon välitä - en toki täysin irtisanoudukaan, kun haluan, että toisella on myös hyvä mieli yhteisestä kodista. 70% kodinpidosta hoitaa siis meillä mies, mutta kaveriperheisiin verrattaessa olemme selkeä vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkään suostua kummiksi, jos sen eteen ei halua nähdä tilisiirtoa enempää vaivaa? Sama hankkia jostain kehitysmaasta kummilapsi, jos tilisiirto on enintä, mitä on halukas tekemään. (Ei sillä, että hädänalaisten avustamista mitenkään vähättelisin, mutta toivoisi kummiuden olevan muutakin kuin rahan lähettämistä, jos on tällaisista suomalais-kristillisistä kummista kyse.)
Ps. Kuinka kovasti luulet sen leikki-ikäisen kummilapsen ilahtuvan, kun odottaa synttärilahjaa ja saakin tilille 50 e?
Onkohan siltä mieheltä hirveästi kysytty haluaako se kummiksi vai ei, eiköhän se Rouva ole tämän(kin) asian päättänyt.
Ja kumpi on parempi, se kaksi sekuntia iloa kun kummilapsi saa sen krääsälahjansa vai niistä vuosien varrella tilille laitetuista rahoista kertyvä potti?
Miellä kotityöt jaetaan hyvin tasaisesti ja vaihtelemme myös sitä, kuka tekee mitkä työt. Monissa perheissä näin ei tehdä, ei todellakaan. Meillä on käynyt niin, että viitisimme kutsua enää yhtä ystäväperhettä mökkivieraiksi. Se on se perhe, jonka mies tiskaa ja kuorii perunoita ilman marttyyrin viittaa.
Muiden mökkivieraiden kanssa tuppasi käymään niin, että miehet katosivat "lämmittämään saunaa" ja seuraavaksi "osallistuivat" grillaamalla. Sillä aikaa naiset valmistelivat ruoan samalla lapsia vahtien. Ruoan jälkeen vieraspariskunnan marttyyrinainen alkaa korjata pöytää ja valmistella tiskaamista, eikä emäntänä oikein voi muuta kuin tehdä vähintään puolet siitäkin urakasta. Usein komensin kyllä miehetkin "ikäviin" hommiin ja ilmoitin, että jokin hauska työ kuuluu nyt naisille. Tästä vain seurasi ikäviä tilanteita, kun vieraspariskunnan mies otti nokkiinsa perunateatterista ja nainen ahdistui perhesovun puolesta. Omaa miestä huvitti, kun vieraamme avautui hänelle saunasssa, miten hirveää oli joutua vaikkapa vahtimaan omaa lastaan puoli iltapäivää, kun naiset kävivät soutelemassa. Mutta ei sellaisia viitsi toiste kutsua, eikä sellaisten luo halua kyläänkään mennä, tiskaamaan miesväen lautasia sillä aikaa kun äijät käyvät "kalassa".