Ärsyttää kotityöt...!!! jakautuuko nämä teidän mielestä meillä tasaisesti?
Eli olemme lapsiperhe ja sekä minä että mies käymme kokopäivätyössä n. 8 h päivässä ma - pe.
Mun keskimääräiset kotityöt viikon ajalta:
- talon imurointi (noin 220 neliötä)
- vessojen pesu (2 vessaa)
- ruoanlaitto joka päivälle (joskus syödään edellisen päivän ruokaa tai jotain nopeaa)
- pyykkihuolto kokonaisuudessaan
- tiskeistä noin 90 %
- yleinen järjestely yhdessä lasten kanssa
- isot ruokaostokset
- lasten hankinnat (vaatteet, lahjat ym.)
- lahjojen osto kummilapsille, jouluksi, omille lapsille, sukulaisten ja ystävien juhliin
- kaikista pihatöistä noin 40 %
- lakanoiden vaihdot ym.
- Lasten läksyjen autteluista ja kokeisiin kyselyistä noin 80 % (mies hoitaa niistä noin 20 %)
- Lasten harrastuskuskailuista noin 70 %
Miehen hommat:
- takan lämmitys noin 70 %:sti (mulla noin 30 %)
- lumityöt noin 90 %.sti
- auton huolloista noin 60 % (itse hoidan loput 40 %)
- käy silloin tällöin, kerran - pari viikossa ostamassa kaupasta esim. maitoa tai muuta kotoa puuttuvaa
- saunan pesu noin joka toinen vuosi
Tuntuu, että itse raadan hikihieverissä ja en ehdi juuri muuta kuin lasten kanssa olla, tehdä kotitöitä ja palkkatyötäni ja loppuaika menee väsyneenä makoillessa. Mies taas on sitä mieltä, että olen rasittava marttyyri ja valitan tyhjästä ja mun pitäisi ottaa rennommin ja jättää tekemättä jos ei huvita, kuten hänkin jättää. Mies käy salilla, tapaa aktiivisesti ystäviään jne. Itse koen, etten jaksa sellaista enää lastenhoidon, palkkatyön ja kotitöiden päälle. Miehen mielestä olen saamaton ja mun pitäisi yhtälailla ottaa ja mennä harrastuksiin ym.
=(
No, odotan innolla palstamammojen tuomioita tilanteestamme?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa tehtäviä. Kolaa sinä lumet ja huollata auto. Etenkin jälkimmäisessä menee ihan valtavasti aikaa. Tilaa ja kanna puut.
Mies hoitaa loput eli auttaa lapsia läksyissä, käy kaupassa, kokkaa, tiskaa ja siivoaa.
Kätevää.
Taitaisi paleltua perhe hengiltä, jos vaihtaisivat. Naisen näkökulmasta saattaa vaikuttaa siltä, että se öljyauto hoksaa ihan itsellään tulla, kun lämmitysöljy on lopussa, mutta ei se nyt ihan niin toimi oikeasti.
Samoin haluaisin olla paikalla, kun huollosta soitellaan pitkin päivää että autoon pitäisi tällaista ja tällaista tehdä. Annatteko naiset kiltisti luvan tehdä mitä haluavat ja maksatte vain laskun?
No meillä ainakin on sähkölämmitys, ja osaan pattereita säätää, ja osaisin kyllä öljyäkin tilata, ompa vaikea homma soittaa puhelu...
Ja joo, meillä autot viedään korjattavaksi silloin kun ne menee rikki, ja kun katsastuksesta ei mene läpi, siinähän on vikalista mitä pitää korjata. Minä olen ollut töissä autohuollon pomoakin joskus tuuraamassa, ei se auton huoltaminen niin helvetin vaikeaa ole, kun auton vie korjattavaksi, siinä sovitaan mitä tehdään. Todella harva mies tietää sen kummemmin autonosista itsekään kun autoaan tuo korjattavaksi, ne huoltomiehet katsoo osaa että onko se vaihdettava ja sitten se yleensä vaihdetaan, harvoin asiakas alkaa vastaan sanomaan että ei sitä tarvi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan samanlainen, kuin minun ex-vaimo. Teki täysin tyhjänpäiväisiä "hommia" pitkin päivää ja sitten valitti kun minä en tee mitään. Jos hän olisi ymmärtänyt jättää tekemättä niitä "yleistä järjestelyä ja niitä pihahommia", niin olisi hänelläkin ollut enemmän vapaata aikaa. En ymmärrä miksi sinä ja ex-vaimoni kasaatte itsellenne noita tyhjänpäiväisiä hommia? Ehkä arjesta tuli hänelle suorittamista.
Mmm, "ex-vaimo", huomaatko mitään?
Hyvä, kun otit puheeksi tämän kahden naisen talouden. Olemmekin tässä avovaimon kanssa miettineet, että olemme äärimmäisen onnekkaita, kun ollaan lesboja. Eihän kukaan täysjärkinen jaksaisi katsella kovin kauan sellaista kumppania, joka saa itkupotkuraivareita kotiaskareiden teosta tai tekee ne hutiloiden, ettei tarvitse tehdä uudestaan. Tämän ketjun miesten (kyseessä luultavasti pari laiskaa ja henkisesti keskenkasvuista trollia) viestit vain vahvistavat onnentunnettani siitä, että parisuhteeni on kaikin puolin tasa-arvoinen ja toisen huomioonottava.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun otit puheeksi tämän kahden naisen talouden. Olemmekin tässä avovaimon kanssa miettineet, että olemme äärimmäisen onnekkaita, kun ollaan lesboja. Eihän kukaan täysjärkinen jaksaisi katsella kovin kauan sellaista kumppania, joka saa itkupotkuraivareita kotiaskareiden teosta tai tekee ne hutiloiden, ettei tarvitse tehdä uudestaan. Tämän ketjun miesten (kyseessä luultavasti pari laiskaa ja henkisesti keskenkasvuista trollia) viestit vain vahvistavat onnentunnettani siitä, että parisuhteeni on kaikin puolin tasa-arvoinen ja toisen huomioonottava.
Tämä siis 67:lle.
Jos on kodissa nykyajan mukavuudet, ei kyllä kotitöillä pysty kukaan itseään uuvuttamaan, vaikka ne tekisi aina yksin.
Vaihtakaa toki rooleja, mene raskaisiin ulkotöihin päiväksi, illalla teet lumityöt, ajat nurmikot, levität soraa, puhdistat rännit, kannat multasäkit, kaivat autotallin perustat jne.
Kokoa myös huonekalut, asenna digiboxi, ilmaa patterit, säädä öljylämmitys, rakenna lauta- aita, pumppaa likakaivo tyhjäksi,ruostesuojaa auto, auta poikaa mopon kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kodissa nykyajan mukavuudet, ei kyllä kotitöillä pysty kukaan itseään uuvuttamaan, vaikka ne tekisi aina yksin.
Vaihtakaa toki rooleja, mene raskaisiin ulkotöihin päiväksi, illalla teet lumityöt, ajat nurmikot, levität soraa, puhdistat rännit, kannat multasäkit, kaivat autotallin perustat jne.Kokoa myös huonekalut, asenna digiboxi, ilmaa patterit, säädä öljylämmitys, rakenna lauta- aita, pumppaa likakaivo tyhjäksi,ruostesuojaa auto, auta poikaa mopon kanssa jne.
Unohdit listasta tietokoneen päivittämisen sekä lamppujen ja sulakkeiden vaihtamisen.
Miksi autotallin perustoja pitää kaivaa? Onko se joku huoltotoimenpide? Kuinka moni mies pumppaa likakaivoa ja ruostesuojaa autoa? Entä jos pojalla on uusi mopo tai ei mopoa lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa toki rooleja, mene raskaisiin ulkotöihin päiväksi, illalla teet lumityöt, ajat nurmikot, levität soraa, puhdistat rännit, kannat multasäkit, kaivat autotallin perustat jne.Kokoa myös huonekalut, asenna digiboxi, ilmaa patterit, säädä öljylämmitys, rakenna lauta- aita, pumppaa likakaivo tyhjäksi,ruostesuojaa auto, auta poikaa mopon kanssa jne.
:DDD Pumpataako teillä likakaivot ite tyhjiksi?! Mä luulin, että loka-auto tekee sen ammattilaisen kanssa :D
Entäs luodaanko teillä lunta joka ikinen päivä? vaikka lunta ei sataisi ja leikataan nurmikko joka ikinen päivä? :D Minkä kokoisen alueen ajattelit peittää sillä soralla jos joka päivä pitää käyä laittamassa? Vantaan kokoisen alueen? Niin ja kannattaa kiinnittää huomiota rännien putsaustapaan jos niitä pitää olla aina putsaamassa :D
Monta kertaa vuodessa pitää kaivaa autotallin perustat!? :D Ruostesuojauksen voi teetättää pajallaki :D Digiboksin asentaminen onnistuu teini-ikäiseltäkin, jos edes on digiboksia kun katsos nykyajan telkuissa on sisäänrakennettu digiboksi.
Entäs mihin ne multasäkit kannetaan, tarviiko niitä talvellaki kantaa? :D Miksi?
Se rakentaa/ rakennuttaa sen lauta-aidan kuka sen haluaa, minä en halua.
Sama pätee huonekaluihin, niitä ei tartte olla koko aika uusimassa edes.
Poikaki voi kulkea bussilla, niin tuli tehtyä ite ennen kuin ajokortti tuli kätösiin.
Tyhmään heittoon samantasoisella huumorilla vastauskin.
normi juntti kirjoitti:
Olen paska mies ja isä , koska osallistun vähemmän "kotitöihin". Ihmettelenkin suuresti miksi vaimoni ei ikinä valita. Minulla onkin varmaan maailman paras vaimo ja kiitos kaikille, kun sen lopultakin tajusin. Aamulla lähden taas koiran kanssa metsälle , kun vaimo siivoaa talon ja kiitos jälleen kerran teidän tunnen suunnatonta syyllisyyttä. Kaiken tämän teen silti tietoisesti,koska olen MIES ja Silti väitän liittomme olevan tasapuolinen. Vanha sanonta kuuluukin LAISKA SE TÖITÄÄN LUETTELEE
Mitä minä metsästäjien vaimoja tunnen, ei ole kiva juttu kun mies on kaikki viikonloput metsässä, jopa tätini valittaa kun miehensä on ollut kymmeniä vuosia hirviporukassa, vaikka heillä ei edes ole lapsia. Mutta vaimo on yksinäinen kotona yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin. Miksi ihmeessä teillä on noin helvetin iso talo??? Onko teillä 10 kakaraa?? Jos on, niin kakarat ite siivoomaan oma osuutensa!
Meillä on kaks lasta, neljä makuuhuonetta talossa 130 neliössä, enkä jaksa kyllä tätäkään imuroida kerralla. Minä olen ennen tehnyt lähes kaiken yksin, ja sitten vaan väsyin, olen ollut vuosia uupunut, en vaan kertakaikkiaan jaksa tehdä, teen tärkeimmät asiat, ja jätän loput tekemättä, mies sitten tekee mitä tekee koska haluaa.
Minä käyn kaupassa ja ostan siis ihan kaiken, miehen kenkiä myöden. Sitten teen ruuan suurimmaksi osaksi, mies kuorii perunat jos tarvii ja joskus laittaa uunissa ranskiksia ja nugettia jos haluaa syödä lasten kanssa ennenkuin minä tulen kotiin. Mies hoitaa roskien viemisen, kissojen hiekat ja muun hoidon ja tiskit joka päivä. Minä hoidan pyykit omaan tahtiini. Mies imuroi ja pesee lattiat silloin kun jaksaa, nyt on se tehty viimeksi viikoa ennen joulua, mies lakaisee luudalla suurimmat keittiöstä, olohuoneesta ja eteisestä aina iltaisin kun saanut lapset nukkumaan.
Lasten hoito menee melko hyvin nykyään niin että mies osallistuu lähes kaikkeen, minä pesen niiltä hampaat illalla ja mies lukee sadut. Eskariin viedään ja haetaan aika lailla puoliksi, usein minä vien ja mies hakee. Minä olen ainoa joka vaihtaa lakanat, n. kerran kuussa. Minä olen ainoa joka pyyhkii pölyjä, mutta se toki johtuu siitä että ne on mun hyllyjä ja mun kamat niillä, mieshän ei sellasia tarvi. Minä olen myös ainoa joka siivoaa jääkaapin ja sulattaa pakastimen, niitä teen kyllä myös liian harvoin. Minä olen ainoa joka järjestelee kaappeja ym. mies ei järjestele tavaroita, korkeintaan työntää johonkin väärään paikkaan jos joku on sen tiellä jossain. Mies mäkättää kyllä että meillä on sottasta. Mutta ei voi mitään, jos kumpikaan ei jaksa siivota tarpeeksi ja on kaks poikaa sotkemassa, niin ei voi mitään, sotkusta on. Lasten huoneet on yleensä aina ihan hirveessä kaaoksessa, kun tuntien työllä saa kamat omiin laatikoihinsa, niin ne voi seuravana päivänä kun menee kattoon kaadettu taas kaikki lattialle, ja osa kuskattu toki leikkihuoneesta makuuhuoneeseen sänkyjen alle ym. Jos mies kerää joskus harvoin leluja, se heittää kaikki sekasin laatikoihin, ja sehän vaan pahentaa asiaa, jos pojat ettii jotain tiettyä lelua, ne kaataa kaikki laatikot, mies on sitä mieltä että lelujen laitto eri laatikoihin on täyttä ajanhukkaa.
Mutta joo, jätät vaan tekemättä ne mitä et jaksa. Jos mieskään ei jaksa, niin sitten ne vaan on tekemättä. Niin kauan kun on puhtaita vaatteita ja astioita ja ruokaa kaapissa pärjää.
Tuossa on lihavoituna se ongelman aika kompaktisti. Miksi teet sellaista turhaa järjestelyä? En minäkään ole eläissäni järjestellyt jotain tavaroita. Tyhjänpäiväistä hommaa.
Siksi on pakko järjestellä, että saa ne tavarat mahtumaan sinne kaappiin. Kun on pöydällä tavaraa, ja kaapin avaa ja se näyttää täydeltä, se pitää jotenkin järjestää että sinne mahtuu ne tavarat pöydältä, esim. ruokakaapista pitää heittää vanhat pois joita ei ole käytetty. Sama juttu vaatteissa ne joita ei enää käytetä on pakko laittaa pois kun ostaa uusia, ja vaatteet pitää kääriä nätisti jos vaan myttää kuten mieheni, niin eihän ne mahdu. Ja kun tavarat on sullottu ties mihin ties kuinka, ei niitä sieltä löydä kun etsii jotain. Mieskin aina valittaa että kun ei ole hyviä vaatteita, vaikka kaappi pursuaa. Tavarat pitää olla jossain loogisesa järjestyksessä säilytyksessä, muuten ei mikään mahdu mihinkään koskaan eikä mitään löydä.
Sulla ei varmaan ole juuri mitään tavaroita, sillä ne pysyykin järjestyksessä järjestelemättä. Mies kun asui poikamiesboxissaan ei keittiössä ollut kaapeissa kuin kahvia, sokeria ja kaurahiutaleita, oli siistit paikat, oli muuttanut uuteen kämppään, ja kun muutti sieltä pois, oli uunipeleissäkin vielä muovit päällä, koskaan ei ollut uunia laitettu päälle, joten eipä tarvinnut sitäkään pestä. Mies söi töissä, äidillään ja mikroaterioita, eipä tarvinnut astioita, eikä tiskata.
Mitä helvetin tavaraa on järjesteltävä? Pyykit viikataan ja ne menee kaappiin. Ei meillä loju missään mitään järjesteltävää, lopeta se turhan kaman hamstraaminen.
Pikku pennutkin osaa siivota jälkensä, minunkin molemmat alle 10-vuotiaat miehet. Ne osaa myös laittaa omat vaatteensa kaappiin.
Nyt olen matkalla miesystävälle jolla on siellä molempien pyykit pestynä ja ruoka menossa uuniin.
Joo, tavaraa on paljon, ja lapsilla varsinkin, kun on kaksoset niin kaikkea on kahdet, ja jostain syystä saavat levitettyä kamansa ympäri taloa alle aikayksikön, ja he kyllä keräävät lelunsa joka ilta ja vievät leikkihuoneeseen, mutta eivät millään jaksa laittaa oikeille paikoille kaikkea. Vaatteita on pesussa jatkuvasti paljon koska pojat etsii kaapistaan jotain, ja samalla pudottelevat lattialle vaatteita, jos minä en niitä käy keräämässä takaisin kaappiin, ne on pian potkittuna sängyn alle,sitten ihmetellään miksi puhtaita sukkia ei ole enää. Olen pitkähihaiset paidat laittanut henkareille että ei olisi niitä pinoja joita pudotella lattialle, mutta sitten pojat keksii että ne henkarit on hyviä miekkoja, ja paidat käteviä viittoja ja sitten on joku leikki mihin pitää saada enemmän henkareita ja enemmän paitoja...
Ja joo, myös mies sotkee vaatekaappinsa, senkin paidat olen laittanut henkareille ja pyykistä laitan ne henkareille, kalsareille, sukille ja housuille on omat laatikot. Mutta mies tekee niin että ottaa paidan henkarilta, ja sitten katsoo että ei tää oo hyvä, myttyää sen käsissään ja työntää sinne henkaripaitojen alle hyllylle. Hänen mielestään henkareissa ei ole mitään järkeä siellä vaatekaapissa. Eteisessä mäkättää kuitenkin mulle kun hänen pitää aina lasten vaatteet sieltä kerätä kun ne on tulleet pihalta.
Mies hoitaa tiskit, mutta keittiön aputasolle jättää kaikki kipot joiden paikkaa ei tiedä, siihen tasolle sitten kertyy kaikkea muutakin mikä ei heti mahdu kaappiin, tai joille ei ole varsinaista omaa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tehdäänpä lista mitä mun mies tekee, meillä on omakotitalo sähkölämmityksellä.
- Lumityöt. Joo, mies tekee, joutuu lapiolla ottamaan kahden auton ympäryksen niin että päästään autoilla liikkeelle, ja vähän katoksen alta harjalla joskus jopa lapiolla muutaman metrin matkalta, siihen menee joskus jopa puoli tuntia muutaman kerran vuodessa.
- Nurmikon ajo. Joo, mies tekee useammin kuin minä, ehkä 8-10 kertaa kesässä, meillä on pieni piha ja suurin osa pihasta on mun tekemiä kukkapenkkejä, nurmikkoa ei ole montaa kymmentä neliötä. Voisin ihan hyvin tehdä sen itsekin, siinä menee kerralla ehkä 20min aikaa.
- Soran levittäminen. Ei, meillä ei levitetä soraa koskaan mihinkään.
- Rännit. Ei. Me ei tehdä sitä itse, mun työpaikalta mun alaiset miehet käy tekemässä sen, siihen menee n.15 min, ja maksaa 15€. Miehellä reuma, ja mulla korkeenpaikan kammo.
- Multasäkkien kantaminen. Joo, siinä mies yleensä auttaa, onneksi on pieni piha ja tuon kerralla vaan 5-10 säkkiä kun käyn Terrassa, ja autolta pihalle ei ole montaa metriä matkaa. Vuositasolla siinä ei montaa minuuttia mene.
- Perustusten kaivaminen. Ei, meillä ei voi mitään ulkoratia rakennella kun on kaupungin vuokratontti, ja kuten sanottua pieni piha.
- Huonekalujen kokoaminen. Ei oo oikein miehen juttu, sillä menee hermo, minä teen sen yleensä. Viimeksi teki tytär kaverinsa kanssa (tyttö sekin).
- Digiboxin asentaminen. Ei, ei ole miehen juttu, minä olen ostanut ja asentanut kaikki telkkarit, tietokoneet ja niihin kuuluvat härpäkkeet, mies ei osaisi niitä laittaa vaikka henki olisi kyseessä, sama meillä lapsuudenkodissa, äiti hoitaa kaiken, isäpuoli ei osaa tietokonetta laittaa päälle, eikä taida vieläkään osata katsoa boxista tallenteita.
- Pattereiden ilmaaminen. Ei tarvi kun on sähköpatterit.
- Öljylämmityksen säätäminen. Ei, sitäkään ei tarvi.
- Lauta-aidan rakentaminen. Ei, meillä on kyllä lauta-aita, mutta en usko että mies osaisi sellaista rakentaa, minä taas töissä sanoisin alaisilleni että tulkaapa tekemään meille aita, sama juttu terassin rakentamisessa.
- Likakaivon pumppaaminen. Ei. En tiedä kyllä kuka itse pumppais, kyllä ne on likakaivontyhjennysfirmat käy asian hoitamassa pari kertaa vuodessa.
- Auton ruostesuojaus. Ei. Mies ei tee mitään sellaista, ei vaihda edes itse renkaita, ei ole paikkaa, ja selkä menee ja reuma vaivaa. Meillä töissä autopuolen pojat hoitaa, mies kotona nostaa renkaat varastosta auton kyytiin ja minä käytän auton huollossa samalla kun menen töihin, ja mies nostaa renkaat taas varastoon puoleksi vuodeksi.
- Mopon rassaus. Ei. En usko että mies sellaistakaan tekee, tyttären skootterille ei ainakaan mitään tehnyt. Pojat on vasta 9 vuoden päästä siinä iässä, ja luulen että mies ei silloinkaan heidän mopojaan korjaa.
Mun mies tekee paljon töitä kotona, mutta ei noita hommia, nytkin tiskaa :) Olen nykyään tyytyväinen miehen panostukseen, mies ei välttämättä ole minun, mutta minkäs teet kun en jaksa niin en jaksa.
Yksi perustavan laatuinen kysymys teille naiset, jotka siedätte miehenne rintamakarkuutta kodin, perheen ja talon hoidossa ja huollossa: Miksi siedätte tuollaista?
Olen 3 lapsen äiti ja mieheni kanssa jaamme kaikki lasten hoidosta talon huoltoon. En ikinä katselisi miestä, joka ei tekisi omaa osaansa perheensä hyvinvoinnin eteen.
Ihan oikeesti. Siinä vaiheessa kun joudutaan vertailemaan kuka tekee mitäkin ja kuinka paljon niin peli on menetetty. Kukaan ei jaksa kuunnella tuollaista luettelemista ja mihinkään rakentavaan se ei johda. Ärsyttävää edes lukea noita listoja.
Älä hitto soikoon luettele vaan ota pari asiaa esille, tekisitkö sä tän ja mä voisin tehdä tän vai miten ajattelit? Jos se ei johda mihinkään niin tee itse valittamatta tai jätä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeesti. Siinä vaiheessa kun joudutaan vertailemaan kuka tekee mitäkin ja kuinka paljon niin peli on menetetty. Kukaan ei jaksa kuunnella tuollaista luettelemista ja mihinkään rakentavaan se ei johda. Ärsyttävää edes lukea noita listoja.
Älä hitto soikoon luettele vaan ota pari asiaa esille, tekisitkö sä tän ja mä voisin tehdä tän vai miten ajattelit? Jos se ei johda mihinkään niin tee itse valittamatta tai jätä tekemättä.
Kyllä muakin ärsyttää kun toinen aina luettelee tekemiään töitä. Laiska töitään luettelee, kuten se metsämies taisi tuolla jo lausahtaakin.
Kyllä meilläkin toi siippa aina välillä yrittää pyydellä, että tekisinkö mä tän niin se vois tehdä ton. Ei se johda mihinkään, ja yleensä toi mies sitten tekee itse. Mutta ei todellakan valittamatta! Olisko eron paikka, vai mitä aattelisit? Kun ei tota jatkuvaa nalkutusta kyllä millään tahdo jaksaa kuunnella.
Enpä katsonut, josko tämä vaikka jo oli täällä, mutta arvaappas minun kotityöjakaumani.
Yh+2
Kyllä se vaan naiset niin on, että ei se mies mitään tee jos ei ole pakko. Ja aika moni mies tekee, jos on pakko.
Meillä tilanne oli luisunut just tuohon, että lähes kaikki oli minun vastuullani. No kyllähän minä uuvuin.
Noin kaksi vuotta sitten työnkuvani muuttui erittäin paljon vaativammaksi, ja samaan aikaan mies jäi työttömäksi. Tilanne oli se, että minä en enää millään jaksanut kotitöitä tehdä - enkä sen puoleen kyllä halunnutkaan, koska toinen oli kotona päivät pitkät joutilaana (meillä lapset jo isompia koululaisia).
Noin vuosi meni siihen, että mies heräsi tilanteeseen, oppi tajuamaan mitä tehdä ja opetteli tekemään. Minä olin tuolloin niin piipussa, ettei minusta ollut edes komentelemaan tai neuvomaan, ja hyvä niin.
Nyt arki sujuu mallikkaasti. Ruokaa laitan ja pyykit huollan, mutta muuten mies "pyörittää arkea". Olen erittäin tyytyväinen. Mieskin on, sillä aika olemattomiin hiipunut seksielämämme on taas herännyt henkiin.
Vierailija kirjoitti:
Enpä katsonut, josko tämä vaikka jo oli täällä, mutta arvaappas minun kotityöjakaumani.
Yh+2
Siinäpä se vastaus kaikille teille,joiden miehet ovat laiskoja sohvaperunoita.Ensin ero ja sitten askel kohti yh:n arkea ja huomaatte todellisen kotityötyöjakauman. Lupaan silmienne aukeavan ,kuin kissan pennulla aikanaan. Tätä kaikkea jo kokeilleena olen tällä hetkellä kohtuullisen tyytyväinen omaan sohvaperunaani vaikka joudunkin edelleen tekemään paljon niitä kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeesti olen täysin samaa mieltä. Oletko kenties mies ?. Jos olet nainen oletko sinkku ja mistä löydän sinut.
normi juntti kirjoitti:
Olen paska mies ja isä , koska osallistun vähemmän "kotitöihin". Ihmettelenkin suuresti miksi vaimoni ei ikinä valita. Minulla onkin varmaan maailman paras vaimo ja kiitos kaikille, kun sen lopultakin tajusin. Aamulla lähden taas koiran kanssa metsälle , kun vaimo siivoaa talon ja kiitos jälleen kerran teidän tunnen suunnatonta syyllisyyttä. Kaiken tämän teen silti tietoisesti,koska olen MIES ja Silti väitän liittomme olevan tasapuolinen. Vanha sanonta kuuluukin LAISKA SE TÖITÄÄN LUETTELEE
Olen kyllä metsästystä harrastavan miehen vaimona huomannu, että mikään ei ole niin tärkeää kuin metsästys.. onneksi tänne ei saanu valtion maille kanalintulupia ja mies ei kuulu mihinkään paikalliseen seuraan..
Meillä jako kotitöiden suhteen menee todellakin niin, että mä teen yksin lähes kaiken paitsi tiskaan. Ja ei, mies ei tee kiinteistön ylläpitotöitä. Viime kesänä olis pitäny vaihtaa ulko-ovet, kun kumpikin on jo ihan loppu. Ja se oli tiedossa. No, talvi tuli, ni enää ei voinu. Syksyllä ei ehtiny ku oli kyyhkyjahtia ja sorsajahtia ja muuta tärkeämpää. Ei luulis, että kirvesmiehellä menis kovinkaan paljon aikaa oven vaihtoon.. ja ei, mun ei kannata tilata sitä ovea odottamaan, ku mies työnsä puolesta saa sen vähintään 20% edullisemmin.
Ihmettelin taannoin myös, kun ovilista oli irti, mies ei ihmetelly, napsutti sen paineilmanaulaimella karmiin kiinni, ei enää napsuttanu, ku oven laitto reippaammin kiinni. Näytti kumminki vielä oudolta. Karmista oli ruuveja poikki ja koko karmi on vääntyny pari senttiä sisään toisesta yläkulmasta.. no, korjashan tuo sen, ku vierestä kävin näyttämässä, että katopa tuota.
Talossa suorasähkölämmitys, mutta pari tulisijaa. Ollaan ostettu viidesti puita, niistä tämän viimeisen polttopuukuorman hankki mies. Mä oon hommannu autojen huoltoajat ja renkaanvaihdot. Pitäis kai öljynvaihtokin, kun mies ei sitäkään saa tehtyä. Osaisin kyllä vaihtaa itekin, mutta autotalli on ovea myöten täynnä sitä sun tätä, ni taitas olla pienemmän kiusan tie viedä auto, että huollossa vaihtaisivat öljyt.
Ei mua rassaa, jos sisätyöt jää mulle, jos mies oikeasti tekee esim. kiinteistön ylläpitoon liittyviä töitä. Mutta en oo kuullu, että tällaisissa liki 30v vanhoissa taloissa olis alkuperäisasennuksina sellaista tekniikkaa, että sohvalla älypuhelinta näpräämällä rännit puhdistus, kun ei tuolla reilun vuoden pystyssä olleella saunatyömaallakaan vesieristeet leviä puhelimen välityksellä, saati että laatat tms osais itsellään seiniin ja lattiaan..
Meillä hajos varaaja. Ai, kuka huomas? No, minä. Ku otin vesimittarin lukemaa. Soitin putkimiehen, soitin vakuutusyhtiöön, olin paikalla ku vahinkokartoittaja tuli (ja anto ymmärtää, etten naisena voi tietää mitään..) hoitelin uuden varaajan tarjoukset ja vahinkoilmoitukseen liittyvät asiat vakuutusyhtiöön..
Iski influenssa. Ensin lapsiin. Ja kuka valvoi, lääkitsi jne. No, minä. Iski influenssa myös minuun, kuume nousi 39ään ja edelleen yövalvomiset ja oikeasti vain pakolliset kotityöt mun vastuulla. Muut tietenki tekemättä. No, yövalvomiset ok, ku mies töissä, mä ä-lomalla. Tuli vkonloppu ja mä edelleen huonossa kunnossa. Mies mittaa tunnin välein kuumetta, ku on se kumma, ettei HÄN ole kipeänä... ja lapset (5v ja 6v) keräilee pyykkejä koneeseen.. :(
Ja kun sanon, ettei oikein mee tasan, mä syyllistän ja teen miehestä roiston... ja tietty, ku en sano mitään, vaan yritän väkisin jaksaa, teen itestä marttyyrin. Eli ei mitenkään päin oikein.
Ja ei, mies ei tienaa merkittävästi enemmän ku minä. Meillä tais olla vuosituloissa 500e eroa, mun hyväks, vaikka olin äitiyslomalla edellisen laskelman teon aikanakin...
No, rakastan mä silti tuota miestä.. mutta kyllä sillä aika monesti tilannetaju pettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh+2Siinäpä se vastaus kaikille teille,joiden miehet ovat laiskoja sohvaperunoita.Ensin ero ja sitten askel kohti yh:n arkea ja huomaatte todellisen kotityötyöjakauman. Lupaan silmienne aukeavan ,kuin kissan pennulla aikanaan. Tätä kaikkea jo kokeilleena olen tällä hetkellä kohtuullisen tyytyväinen omaan sohvaperunaani vaikka joudunkin edelleen tekemään paljon niitä kotitöitä.
Jos mies on kuin yksi lapsista, niin kyllä sen pihalle kenkiminen helpottaa hyvinkin tilannetta, jossa nainen jo valmiiksi hoitaa käytännössä kaiken itse. Ne, joiden miehet kykenevät jotenkin hoitamaan lapsia, niin yhteishuoltajuus on ratkaisu ja kas, äidillä onkin yhtäkkiä vaikka viikonloppu omaa aikaakin.
Nyhhyyy!!!!!!! Kirjoita vielä mitä tapahtuu kun havaitset että sinulla on kakkahätä?