Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa minua näpäyttämään ylimielisä kiusari-työkavereita.

Vierailija
29.01.2016 |

Työpaikalla on paska henki. En ole suosiossa, koska en kuulu "piireihin". Minut halutaan savustaa ulos ja kaikessa annetasn ymmärtää, etten kuulu joukkoon... Toiset kehuvat kilpaa toisiaan ja pitävät yllä hyvävelikerhoa.. Haluaisin näpäyttää heitä jotenkin. Olisiko hyvä jos esittäisin, etten tajua koko juttua, enkä siis kärsi tilanteesta vai miten te neuvoisitte?
En vaihda työpaikkaa. Silloinhan he voittavat.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenellekään muulle tullut mitään konkreettista mieleen? Minä ottaisin selvää missä asuvat ja samana yönä kävisin laittamassa hiekkaa molempien auton tankkiin. Jäämättä kiinni tietysti. Siinähän sitten miettisivät miten voi molemmille käydä niin, vaikka asuvat eri puolilla kaupunkia. Naaman edessä olisin ystävällinen ja kauhistelisin tapausta muiden mukana.

No ehkä vähän liian rajua mutta hiukan harmittomampi jekku voisi toimia. Sellainen, mistä ei koituisi omaisuusvahinkoja.

Suosittelen, että keskityt hyviin asioihin elämässäsi, ja jätät tällaiset suunnitelmat ihan ajatuksen tasolle. :)

Kosto ei ole mikään ratkaisu pahaan mieleen.

Vierailija
42/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenellekään muulle tullut mitään konkreettista mieleen? Minä ottaisin selvää missä asuvat ja samana yönä kävisin laittamassa hiekkaa molempien auton tankkiin. Jäämättä kiinni tietysti. Siinähän sitten miettisivät miten voi molemmille käydä niin, vaikka asuvat eri puolilla kaupunkia. Naaman edessä olisin ystävällinen ja kauhistelisin tapausta muiden mukana.

No ehkä vähän liian rajua mutta hiukan harmittomampi jekku voisi toimia. Sellainen, mistä ei koituisi omaisuusvahinkoja.

Suosittelen, että keskityt hyviin asioihin elämässäsi, ja jätät tällaiset suunnitelmat ihan ajatuksen tasolle. :)

Kosto ei ole mikään ratkaisu pahaan mieleen.

Ei, mutta pieni näpäytys tekisi terää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlaista työtä teet ? Oletko nuori ja muut kokeneempia ?

Työkavereiden näpäyttäminen ei auta sinua mitenkään.

Se vain kiristää tunnelmaa.

Ovelin kosto voisi olla klikin hajoittaminen.

Voit kehua ja kunnioittaa kovasti yhtä työntekijää, tai järjestää hänelle jotain enemmän kuin muille vaikka vaan uuden hiirimaton tms niin silloin muut alkavat kadehtia tätä ja jättävät sinut rauhaan. Ja sinua pidetään vaan avuliaana ja mukavana työntekijänä.

Työpaikoilla on usein kireä tunnelma jos ajat ovat huonot.ja nuorimpia savustetaan usein ensimmäisenä ulos.

Työnteko on kuitenkin tehokkainta rennossa hyvässä ilmapiirissä. Huipputulokseen ei päästä jos ihmiset käyttävät energiaa ihmissuhteiden pohtimiseen. Tästä pitäisi puhua työpaikoilla enemmän.

Tämä tarkoittaa myös sitä että ihmiset jotka luovat ympärilleen mukavaa ilmapiiriä ovat firmalle tärkeämpiä kuin ilmapiirin pilaajat.

Eli vaikka työkaverit olisivat kuinka v- mäisiä sinun kannattaa käyttäytyä hyvin, ilahduttaa työkavereitasi, palvella ja auttaa muita.

Jos et ole osa ratkaisua olet osa ongelmaa.

Vierailija
44/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä tahallani rakastan. Lausun mielessäni loving kindness mantraa: may you be happy, may you be free. Siten olen vapaa itsekin.

Haa, tää voiskin vituttaa rankasti kun yli-imelästi alkaisinkin teeskentelemään.

Aina paranee, lisää.

Tämähän se paras on. Eivät voi valittaa esimiehelle edes. Mieti nyt: "vituttaa, kun se on niin kohtelias mulle, etkö voisi puhutteluun ottaa?"

Sama keino toimii yliveemäisiin asiakkaisiin.

Vierailija
45/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vastaavassa tilanteessa keskittynyt työhöni ja muistanut itse normaalit käytöstavat. Eli olen tervehtinyt muita, kysellyt joskus kuulumisia ja jutellut lyhyesti omiani (siis ihan arkisia juttuja, esim. olipa meidän pihalla tänään liukasta, meinasin vetää lipat ja steppailin siinä jäätiköllä... tai mulla on tänään lapsen päiväkodin taidenäyttely niin lähden töistä vähän aiemmin, onpa kiva pääsee näkemään mitä ovat taituroineet... tai mun mies on hirveässä flunssassa, nyt vaan toivon ettei tartu muhun... tms... tai ihan ruokalassa on tänään mun lempiruokaa ja iloinen ilme päälle). Jos ostan esim. karkkia, niin tarjoan myös työkavereille. Jos leivon kotona kuivakakun niin leivon samalla toisen ja vien työpaikan kahvitilaan iloisen viestin kera jne. Kuitenkin eniten olen keskittynyt työntekoon...

Kyllä näillä konsteilla olen päässyt aina ihan tarpeeksi sisälle porukkaan. Ilkeät kommentit olen "jättänyt huomaamatta" vaikka olisikin kirpaissut. Kaikkien ilkeimpiä työkavereita yritän huomaamattomasti vältellä, mutta olen heillekin yllä olevaan tyyliin normaalin ystävällinen, jos osutaan esim. naulakoille samaan aikaan.

Vierailija
46/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInä tahallani rakastan. Lausun mielessäni loving kindness mantraa: may you be happy, may you be free. Siten olen vapaa itsekin.

Haa, tää voiskin vituttaa rankasti kun yli-imelästi alkaisinkin teeskentelemään.

Aina paranee, lisää.

Tämähän se paras on. Eivät voi valittaa esimiehelle edes. Mieti nyt: "vituttaa, kun se on niin kohtelias mulle, etkö voisi puhutteluun ottaa?"

Tässä unohtuu nyt se että päätavoite työpaikoilla ei ole työkavereiden tai asiakkaiden näpäyttäminen, kiusaaminen tai nöyryyttäminen vaan hyvin tehty työ, hyvä palvelu ja huipputulos.

Suomi ei nouse ikinä tästä suosta jos kaikki työpaikoilla keskittyvät toistensa nokitteluun ja muiden sanomisten vatvomiseen.

Huipulle työelämässä pääsee kun keskittyy kaikessa tekemisessään koko firman menestykseen, hyvään ilmapiiriin, positiiviseen imagoon ja luo ympärilleen mukavaa tunnelmaa.

Yritysjohto tukee tällaista ihmistä ja tällaiselle ihmiselle tarjotaan jatkuvasti uusia työpaikkoja ja palkankorotuksia.

Vierailija
47/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun nuo tyypit kehuvat jotain omaa juttuaan, leuhkivat tms. niin sano maireasti hymyillen, yli-imelästi lässyttäen jotain tyyliin 'HYVÄ MAIJA' tai 'HIENOA LISSU' , 'VOI KU ON HIENOA' (vrt. kuin puhuisit koiralle tai lapselle).

Eli oikeesti sä siis taidatkin olla kateellinen kun sua ei kehuta ja oot vihainen, että ihmisillä joita et itse arvosta, onkin ystäviä ja keskenään mukavaa jopa työpaikalla?

No ei. Parhaiten pärjää ja elämästään nauttii kun antaa ihmisille tilaa olla oma itsensä ja persoonallisuutensa. Muiden eleitä tai puheita ei kannata yrittää ylitulkita tai etsiä niistä salattuja loukkauksia, yleensä tulkitsee vain väärin. Muut huomaavat tollasen tarkkailun ja alkavat käyttäytyä hämmennyksissään toisin = oudosti.

Tiedä vaan oma tilasi ja anna arvo ja tila toisillekin.

Vierailija
48/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tätä anitaa ei oikeasti haittaa, vaikka joku ei haluaisikaan viettää kahvituntia anitan kanssa. Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama, mitä minusta ajattelevat tai ovat ajattelematta. Haluan vain olla piikki muutamassa lihassa.

Pomolle en tietenkään puhuisi/ole puhunut mitään. Itseasiassa olen ollut kuin en huomaisikaan. Nyt ajattelin nostaa ärsyttämistasoa. Ajattelin tehdä sen tyylillä ja siksi kyselen teiltä josko löytyisi helmivinkkejä.

Ap

Toivottavasti tämä on tarkoitettu hauskaksi trolliksi? Siis sähän kirjoitat niin kuin pahimman luokan kiusaaja?

Vierailija
49/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä suunnitelma vie toki aikaa, hedelmät kypsyvät vasta kevään korvilla, mutta on sen arvoista!

Haluamani lopputulos on sellainen että hyvävelikerhoa vituttaa rankasti, mutta heillä ei ole oikeasti ketään ketä syyttää. Keskenään toki voivat manata minut alimpaan helvettiin, se ei haittaa. Sehän se alkuperäinen päämäärä olikin!

Niin, kuka tässä olikaan se kiusaaja! En ainakaan ap:ta säälisi...

Vierailija
50/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina paranee, lisää.

Tässä unohtuu nyt se että päätavoite työpaikoilla ei ole työkavereiden tai asiakkaiden näpäyttäminen, kiusaaminen tai nöyryyttäminen vaan hyvin tehty työ, hyvä palvelu ja huipputulos.

Suomi ei nouse ikinä tästä suosta jos kaikki työpaikoilla keskittyvät toistensa nokitteluun ja muiden sanomisten vatvomiseen.

Huipulle työelämässä pääsee kun keskittyy kaikessa tekemisessään koko firman menestykseen, hyvään ilmapiiriin, positiiviseen imagoon ja luo ympärilleen mukavaa tunnelmaa.

Yritysjohto tukee tällaista ihmistä ja tällaiselle ihmiselle tarjotaan jatkuvasti uusia työpaikkoja ja palkankorotuksia.

Ihan totta puhut, mutta ilmeisesti et ole koskaan ollut töissä työpaikassa jossa on todella huono työilmapiiri? 

Se laskee suoraan työntekijän kykyä tehdä laadukasta työtä, huonontaa palvelua ja tekee ihmisistä vähemmän tuottavia. Ihminen ei voi vain päättää antaa loistavaa palvelua, jos aidosti tuntee olonsa todella huonoksi. Sitä sanotaan näyttelemiseksi ja paraskaan näyttelijä ei pysy roolissa 24/7.

Eli käytännössä ehdotat että aina työpaikka vaihtoon kun tuollaista tapahtuu, mutta joku toinenkin ratkaisu pitäisi löytyä, koska ko. paikka voi olla kiusatun työntekijän uran kannalta tosi tärkeä!

Vierailija
51/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

täss osioss palaan edelliseen vol3:een linkkaamiini salaisiin dokumentteihin

ne siis syntyivät tilanteessa jossa kävelin sosiaalipalvelukeskuksen kotipalvelun ovesta sisään ja siellä työskennelleeseen kotipalveluohjaajaan jonka luona kävin selvitteleen miks yks kodinhoitaja kysyi minulta porraskäytäväss onko minulla terapiaa. Syntyneen vuoropuhelun aikana kotipalveluohjaajanainen totesi minulle että se on valitettavaa mutta mitäs miehet tekevät?, kun miehenä kerroin hänelle isänäitini seksuaaliväkivallasta. täh ja häh ?? kun tää kommentti jäi mieltäni kaivertamaan, myöhemmin kyseinen kotipalveluohjaajanainen sanoi mulle ett kutsutaanko tähän poliisi selvittämään kuka sanoi mitä sanoi. Kaupungin hallintojohtaja jonka luona kävin asiaa selittämässä sanoi ett kyll tämmöisest kielenkäytöstä kantelun voi tehdä ja minä tein huhtikuuss 2009. vappuaatonaattona 2009 terveydenhoitaja mittasi verensokerini, se oli sellainen lukema ett päivystävä lääkäri sanoi että vaikka on vappuaatto huomenna niin sinä lähdet osastolle, siell olin sitten äitienpäivänkin. Puolen vuoden päästä oottelein vaan kanteluun vastaamista kun ilmoitin kaupungille ett viesteilen kantelusta iltalehden keskustelufoorumilla, palaveriaika löytyi heti vanhustenhuollonjohtajan kalenterista. no siin sitä sitt palaveriss, no mä siin 40 minsaa kerroin isänäidin seksuaalivakivallasta kolmelle naiselle, siinä alkoi otteluväsymys 35 minuutin kohdall meikäläiselle iskeä kun kotipalveluohjaaja intti ettei hän mulle muuta oo sanonut kuin toivottanut kaikkea hyvää elämääni. ja palaveri loppui. josta sitten salainen lausunto tuli postitse kotiini. no sehän lausunto oli sellaista tuubaa ett kirjoitin vastineen kaupunginjohtajalle ja perusturvalautakunnalle, jota kautta vastineeni meni kaupunginhallituksen käsittelyyn,joka oli miehitetty kaupungin virkamiehillä ja naisilla ja yhdellä rikoskomisariollakin. siin sitte kotipalvelu siirtyi vuodenvaihteess kaupungin organisaatiosta sosterveysorganisaatioon ja postin mukana putos helmikuuss kotiini jälleen yks dokumentti, kaupunginhallituksen salainen pöytäkirjaote. tänään tajuan ett minun ois pitänyt osoittaa kanteluni aluehallintovirastolle. minut oli nujerrettu ja nujerrettuna jatkoin kirjoittelua itseavaamiini iltalehden keskustelufoorumin ketjuihin eikä kukaan tullut näitten viiden vuoden aikana sanomaan ett nyt riittää. stoppi tuli vasta sitten kun Iltalehti päätti sulkea keskustelufoooruminsa.

tästä jatkan elämääni.

survister.blogspot.com

Vierailija
52/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottamusmies asialle. Tai sitten räjäytä koko paska

Ei kuulu luottamusmiehelle (hänelle kuuluu palkkaus, irtisanomis, lomaoikeus ym asiat).

Kiusaamisasiat ja kaikenlainen hyvinvointi työpaikalla kuuluu työterveyshuollolle ja työsuojelulle. 

Vierailija
53/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täss osioss palaan edelliseen vol3:een linkkaamiini salaisiin dokumentteihin

ne siis syntyivät tilanteessa jossa kävelin sosiaalipalvelukeskuksen kotipalvelun ovesta sisään ja siellä työskennelleeseen kotipalveluohjaajaan jonka luona kävin selvitteleen miks yks kodinhoitaja kysyi minulta porraskäytäväss onko minulla terapiaa. Syntyneen vuoropuhelun aikana kotipalveluohjaajanainen totesi minulle että se on valitettavaa mutta mitäs miehet tekevät?, kun miehenä kerroin hänelle isänäitini seksuaaliväkivallasta. täh ja häh ?? kun tää kommentti jäi mieltäni kaivertamaan, myöhemmin kyseinen kotipalveluohjaajanainen sanoi mulle ett kutsutaanko tähän poliisi selvittämään kuka sanoi mitä sanoi. Kaupungin hallintojohtaja jonka luona kävin asiaa selittämässä sanoi ett kyll tämmöisest kielenkäytöstä kantelun voi tehdä ja minä tein huhtikuuss 2009. vappuaatonaattona 2009 terveydenhoitaja mittasi verensokerini, se oli sellainen lukema ett päivystävä lääkäri sanoi että vaikka on vappuaatto huomenna niin sinä lähdet osastolle, siell olin sitten äitienpäivänkin. Puolen vuoden päästä oottelein vaan kanteluun vastaamista kun ilmoitin kaupungille ett viesteilen kantelusta iltalehden keskustelufoorumilla, palaveriaika löytyi heti vanhustenhuollonjohtajan kalenterista. no siin sitä sitt palaveriss, no mä siin 40 minsaa kerroin isänäidin seksuaalivakivallasta kolmelle naiselle, siinä alkoi otteluväsymys 35 minuutin kohdall meikäläiselle iskeä kun kotipalveluohjaaja intti ettei hän mulle muuta oo sanonut kuin toivottanut kaikkea hyvää elämääni. ja palaveri loppui. josta sitten salainen lausunto tuli postitse kotiini. no sehän lausunto oli sellaista tuubaa ett kirjoitin vastineen kaupunginjohtajalle ja perusturvalautakunnalle, jota kautta vastineeni meni kaupunginhallituksen käsittelyyn,joka oli miehitetty kaupungin virkamiehillä ja naisilla ja yhdellä rikoskomisariollakin. siin sitte kotipalvelu siirtyi vuodenvaihteess kaupungin organisaatiosta sosterveysorganisaatioon ja postin mukana putos helmikuuss kotiini jälleen yks dokumentti, kaupunginhallituksen salainen pöytäkirjaote. tänään tajuan ett minun ois pitänyt osoittaa kanteluni aluehallintovirastolle. minut oli nujerrettu ja nujerrettuna jatkoin kirjoittelua itseavaamiini iltalehden keskustelufoorumin ketjuihin eikä kukaan tullut näitten viiden vuoden aikana sanomaan ett nyt riittää. stoppi tuli vasta sitten kun Iltalehti päätti sulkea keskustelufoooruminsa.

tästä jatkan elämääni.

survister.blogspot.com

Miksi ihmeessä sä nostat metelin siitä, että joku joskus kysyi, saatko terapiaa?? Relaa vähän. Sitä saisi olla joka hetki oikeudessa jos tuollaisesta metelin nostaa. Unohda koko juttu, jatka elämääsi normaalisti. Miksi tuhlaat elämääsi riitelyyn. Anna heille heidän sanansa anteeksi. Tee jotain hyödyllisempää kuin käytät aikaasi tuollaiseen. Tee jotain kivaa!!!! Voit itsekin paremmin, kun ajattelet kivoja asioita. Laita kiitoskortteja virkailijoille, jotka ovat toimineet hyvin ja asiallisesti. Kannusta heitä.

Vierailija
54/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

-älä sorru naurettavaan ja lapselliseen kiusantekoon

- keskity tekemään työsi hyvin. Vaikuttaa siltä, että jos sinua ei kehuta, niin teetkö työsi hyvin?? Koita tehdä hyvin. Mieti, mistä kehuvat toisiaan, niin onko sinulla siitä jotain opittavaa.

- käy juttelemassa työsuojeluvastaavan kanssa, mitä hän neuvoo, kun kerrot hänelle jutun juurtajaksain

- oletko masentunut? silloin tuntuu, että kaikki kiusaavat eikä ole ketään ystävää. Jos masennus parantuu, pystyy elämään muidenkin kanssa paremmin luulematta että he kiusaavat. Sillä se, että kehuvat toisiaan, ei kyllä kuulosta kiusaamiselta. Vaan että sinä tunnet alemmuutta ja masentunutta mielialaaa. Tee netissä ylen masennustesti, paljonko sait?

Vierailija
55/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kot kot kot... sinun työpaikkasi tarvitsee ilmiselvästi miehiä sinne joukkoon,

vähentää kotkotusta... :D 

Vierailija
56/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla itse yltiöystävällinen, kehu, kannusta, hymyile ja olemalla täysin piittaamaton ilkeistä puheista. Normaali ihminen kyllä huomaa oman huonon käytöksensä kun siihen ei anneta aihetta. Ehkäpä tuntee jopa puston sydämessään kun ymmärtää typerän käytöksensä.

Vierailija
57/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muu porukka on laiskoja lintsareita, toi on tosi vaikea yhtälö. Totuus on se, että pääsisit joukkoon kun mokaisit oikein kunnolla, kuten tule viinalta haisevana joku päivä vielä vähän pöllyssä klo 12 duuniin. Oho. Dodiin, nyt kuulut jengiiin.

Toi on sikäli jännä, että yt-aikoina suositaan omaa jengiä ja tosikot työpuurtajat saa kenkää. Suomi nousuun?

Ei myöskään kannata olla nuori ja kaunis. Lihoisit edes.

Vierailija
58/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemalla itse yltiöystävällinen, kehu, kannusta, hymyile ja olemalla täysin piittaamaton ilkeistä puheista. Normaali ihminen kyllä huomaa oman huonon käytöksensä kun siihen ei anneta aihetta. Ehkäpä tuntee jopa puston sydämessään kun ymmärtää typerän käytöksensä.

Jos joku sikailee ja sillä on huono omatunto, ei se tarkoita sitä että se ensi kerralla olisi fiksu. Tyyppiä kaihertaa jo valmiiksi oma käytöksensä ja jos hän ei osaa käsitellä sitä, niin huono omatunto vaan tulee ulos jälleen sikailuna. Se on hänelle itelleen kierre josta ei pääse pois.

Vierailija
59/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö minä mikään kiusaaja ole!

Arvasinkin että joku vääntää tämän niin.

Oikeasti tilanne on sellainen, että työpaikallamme on thteensä n 25 henkilöä. Samaa työtä heistä kanssani tekee noin 10. Tässä 10 henkilön ydinjoukossa on 3-4 henkilöä jotka harjoittavat aggressiivista vallan käyttöä. Heillä on ns pomon siunaus. Mukailijoita, jotka mukailevat näitä , on ehkä 4-5. Pikaisella laskutoimituksella ydinporukasta tai sen suojeluksen alaisesta porukasta jää ulkopuolelle 2-3 henkilöä.

No, olen yksi heistä.

Olen jo 5 vuotta seurannut kuinka tämä yhinporukka käyttää valtaa, joka ei oikeasti heille kuuluisi, ja savustavat ulos yksi toisensa jälkeen nämä "ulkopuoliset" jotka eivät suostu tanssimaan heidän pillinsä mukaan.

Pomo on kädetön, munaton ja lassukka, minkäs teet. Yksi toisensa jälkeen työntekijät murtuvat paineen alla ja kokevat tulleensa kiusatuiksi. Heidät ajetaan piippuun, jotta tilalle tulisi joku uusi päähänpotkittava/sopeutuja.

Työterveys on yrittänyt puuttua asiaan jo pitkään, siinä onnistumatta. Kaikki saadaan mukamas kuntoon, eikä ongelmaa muka ole... Ja silti on.

En oikeasti välitä, mitä he henkilökohtaisesti minusta ajattelevat. Itsetuntoni ei kaipaa heidän hyväksyntäänsä. Mutta en aio murtua.

He ovat ottaneet minut silmätikukseen ja sylkykupikseen vuorostani. He eivät vaan vielä tiedä, että en ole murrettavissa, eikä minuun päde samat temput kuin aiempiin savustettuihin. Olen niin monessa liemessä keitetty, etteivät vielä tiedä kalauttaneensa kirveensä kiveen, vaikka tulevat sen kyllä pian hoksaamaan.

ap

Vierailija
60/67 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työpaikka??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän