Kaverin puoliso pilaa minun juhlani
Tilanne on tämä: juhlin pyöreitä kesän alussa. Juhlista on tulossa isot, paikalle tulee sukua, ystäviä ja tuttuja. Ongelmana on kaverini sairaalloisen mustasukkainen puoliso. Hänet on pakko kutsua, koska muuten kaverini ei saa tulla juhliin. Tämän seurauksena pois jäisi muutama muukin läheinen ystävä. Heillä ei ole varaa menettää välejään tähän kaveriin, koska eivät ymmärrettävästi halua jättää rakasta ihmisitä ihan kokonaan tuollaisen psykon armoille. Ymmärrän tämän ja olen samaa mieltä heidän kanssaan asiasta.
Kaverin puolisolla on siis tapana järjestää hyvin kovaäänisiä mustasukkaisuusdraamoja ajasta ja paikasta riippumatta. Hänelle tai kaverillekaan ei auta sanoa, että voisitteko selvittää riitanne muualla. Silloin alkaa huuto minulle, että tämä asia ei kuulu sulle. He eivät ota mitään järkipuhetta vastaan. Tällaisen tilanteen sattuessa minun juhlissani koko tunnelmasta ja juhlasta on tulossa aivan piinallisen kiusallinen. Tiedän, että jokainen vähänkään järkevä ihminen sanoisi tässä kohtaa, että älä kutsu niitä. Mutta kun en halua hylätä ystävääni. En halua, että hänen koko elämänsä tuhoutuu yhden sekopään takia. En halua sanoa hänelle, että hänen luotetut ihmiset eivät ole hänen tukenaan. Kaverin puolison ilmeisenä tarkoituksena on katkaista kaverin kaikki ihmissuhteet, koska näitä draamoja on aina kun paikalla on vain kaverini kavereita. Silloin, kun paikalla on myös puolison kavereita, on tämä puoliso varsin hurmaava seuraihminen. Jos en kutsu kaveria juhliini, pelaan suoraan hänen puolisonsa pussiin. Jos kutsun kaverin juhliini, niin edesautan juhlieni pilaamista. Mitä ihmettä teen?
( Disclaimer: yksityiskohtia on muutettu. Juhlat saattavat olla kesällä tai ensi viikolla. Sinne saattaa tulla sukua tai sitten vain tekstissä mainitut ihmiset. Mua saattaa vituttaa paljon tai suunnattomasti. )
Kommentit (37)
Mun mielestä viisainta olisi kutus vieraat samoin perustein. Jos siis kutsutte muutkin kaverit puolisoineen, niin fiksua olisi kutsua myös tuo mustasukkainen nainenkin ja varautua oikeasti siihen, että hänet poistetaan paikalta, jos laittaa shown pystyyn.
Ellei toistenkaan kavereiden puolisoita kutsuta, niin ette tietenkään kutsu tuotakaan. Kuten 21 sanoi, ei kannata ruveta paapomaan, sen avulla tilanne ei muutu miksikään.
Ja luulisi yhden miehen pärjäävän 150cm pituiselle pikkunaiselle, vaikka tämä olisi kuinka pahansisuinen. Heidän ongelmansa!
Hanki juhliin portsari, jonka ohjeistat heittämään riitelijät ulos.
Mun parhaalla ystävällä oli tuollainen mies. Otsevarmasta, aurinkoisesta ja sosiaalisesta tytöstä tuli hiljainen, surullinen ja alistettu. Välit viilenivät, kun mies pyrki järjestelmällisesti tuhoamaan kaikki ystäväni ihmissuhteet. En olisi ikinä uskonut, että niin voi käydä vahvalla ja itsenäiselle naiselle, jos en olisi vierestä nähnyt. Ystävä yritti jättää, tää mies kiipesi parvekkeen kautta sisään, uhkasi välillä tappaa itsensä, uhkaili ystävän perhettä jne. Mustasukkaisuuskohtaus iski, jos ystäväni moikkasi tutulle miehelle, jolloin tämä miesystävänsä alkoi huutaa esim keskellä kauppaa, että ootko totakin pannu, oliko parempi ku mä, oli varmaan iso muna kun noin hymyilet jne jne. Lopulta ystäväni "katosi" eli ottanut kamansa ja häipynyt, majaili serkkunsa luona kunnes sai oman kämpän. Maanittelut, uhkailut, vaatimukset ja "rakkaudentunnustukset" jatkuivat ja niitä sai koko kaveripiiri tekstareina, kun ystävä vaihtoi nroa. Lopulta kaikki loppui, kun tämä hullu löysi uuden uhrin. Ystäväni on pikkuhiljaa oma itsensä, eikä enää ikinä anna tuollaisten kusipäiden sotkea elämäänsä.
Mietin myös, että ei ole ystäväsi kaveripiirin pieneneminen sinun ongelmasi. Ja jos ystäväsi viihtyy enemmän naisensa kaverien kanssa niin se on hänen asiansa. En kutsuisi kumpaakaan.
En puuttuisi mustasukkaisuus draamoihin ellei ne siiten todella ole sellaisia että tarvitsisi kutsua paikalle poliisia. En myöskään antaisi niiden häiritä juhlia, ehkä juhlapaikan valinnan suhteen kiinnittäisin huomiota että ne mahdollisimman vähän häiritsisi tunnelmaa.
Muissa yhteyksissä pyrkisin selvittämään miksi ystävä sietää kyseistä asiaa yms.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa aloituksessa en ymmärrä; miksi kaverin hullun puolison kutsumatta jättäminen johtaisi siihen, että muutama muukin läheinen ystävä jättäisi tulematta?
Ja huomatkaa te, jotka automaattisesti oletatte ap:n kaverin puolison olevan mies, että aloituksessa ei missään kohtaa mainittu puolison (eikä kaverin itsensä) sukupuolta.
Sukupuolta ei mainittu koska tämän keskivertoprovon tarkoitus oli saada naiset ensin haukkumaan miestä ja sitten kuulla että on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa aloituksessa en ymmärrä; miksi kaverin hullun puolison kutsumatta jättäminen johtaisi siihen, että muutama muukin läheinen ystävä jättäisi tulematta?
Ja huomatkaa te, jotka automaattisesti oletatte ap:n kaverin puolison olevan mies, että aloituksessa ei missään kohtaa mainittu puolison (eikä kaverin itsensä) sukupuolta.
Sukupuolta ei mainittu koska tämän keskivertoprovon tarkoitus oli saada naiset ensin haukkumaan miestä ja sitten kuulla että on nainen.
Niin justiin. Tai sit en halunnut kertoa, että koko porukka on naisia ja vieläpä lesboja, ja että kaveri ja toinen kaveri olivat parisuhteessa aikaisemmin keskenään, josta nykyisen puolison mustasukkaisuus johtuu. Tästähän olisi tullut sivu täyteen NIIN VARMAAN PORVOOSSA -huuteluja.
- Ap ( joka nyt kyllä tunnistetaan tästä, mutta ehkä kestää sen )
Olin tuo apn kaveri. Toivoisin, että omat kaverini olisivat sanoneet etteivät voi olla kanssani kun oldn miehen kanssa. Mutta, tervetuloa takaisin jos eroat.
Jos olisin kaiken tehnyt ja ponnistellut sen eteen, että kaveri ymmärtäisi ottaa vastuuta itsestään ja tilanteestaan ja jos hän kaikella tuella ja avulla pyyhkisi vaan perseensä niin jättäisin kutsumatta. Kiukutelkoon yksinään. En jaksaisi loputtomasti olla aikuisen ihmisen äiti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin justiin. Tai sit en halunnut kertoa, että koko porukka on naisia ja vieläpä lesboja, ja että kaveri ja toinen kaveri olivat parisuhteessa aikaisemmin keskenään, josta nykyisen puolison mustasukkaisuus johtuu. Tästähän olisi tullut sivu täyteen NIIN VARMAAN PORVOOSSA -huuteluja.
Olet jo paljastanut, että kyseessä on miespuolinen puoliso.
Olen samaa mieltä kuin moni edellä: älkää mahdollistako tuollaisen suhteen jatkumista. Jos et kuitenkaan halua jättää ystävääsi kutsumatta niin ota häneen hyvissä ajoin yhteyttä ja kysy häneltä, mitä tehdään. Kuvaile selkeästi ja yksityiskohtaisesti niitä hetkiä, kun mustasukkainen henkilö on "riehunut" ja sitä kuinka tilanne on vaikuttanut muihin paikallaoleviin, ja kysy sen jälkeen ystävältäsi, mitä vaihtoehtoja sinulle jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jo paljastanut, että kyseessä on miespuolinen puoliso.
Missä kohtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihän se olisi ollut uskottavampi. Oikeasti olet niitä naisia jotka ovat itse mustasukkaisia ystävän puolisolle,oli oma kumppani tai ei.
No voi persus, päädyinkö mä nyt puimaan av:lle omia asioitani jonkun jankkaajan kanssa. Samaan konkurssiinhan mä sen sähköpostin sille puolisollekin kirjotan, sieltäkin tulee vastaukseksi parempaa tietoa ja eiku-eiku-sinä-sinä-sinä.
- Ap ( 238km Porvooseen meiltä )
Vierailija kirjoitti:
No voi persus, päädyinkö mä nyt puimaan av:lle omia asioitani jonkun jankkaajan kanssa. Samaan konkurssiinhan mä sen sähköpostin sille puolisollekin kirjotan, sieltäkin tulee vastaukseksi parempaa tietoa ja eiku-eiku-sinä-sinä-sinä.
Sinä olet aloittajana se joka näyttää keskustelun suunnan. Jos puolustat "omia heikkouksiasi" et syytön ole tilanteessa itsekään... ;-)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nyt paremmin kuin hyvin kaveris puolisoa. Ethän osaa provosoimatta edes anonyymisti keskustella.
Ymmärräthän, ihan oikeasti, että et voi pelastaa aikuista ihmistä? Jos kaverisi ei huomaa / välitä että hänen oma tuttavapiirinsä kapenee pikkuhiljaa olemattomaksi, niin et voi sille mitään. Jos hän syyttää teitä puolisonsa käytöksestä, et voi mitään. Kuten jo sanoin, niin ainoa keino EHKÄ avata hänen silmänsä on antaa hänen ITSE kantaa valintojensa seuraukset. Niin kauan kuin häntä kannatellaan, hänen ei ole pakko eikä hän varmasti sitä tee. Ts. jatkatte samaa rataa = mikään ei muutu, ja tekin kärsitte. Muutatte omaa käytöstänne = kaveri ehkä herää ehkä ei, mutta te ette ainakaan kärsi.
Kaikkien osapuolten kannalta parempi ratkaisu on lopettaa paapominen ja pakottaa kaveri itse vastaamaan valinnoistaan.
-10