Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin puoliso pilaa minun juhlani

Vierailija
28.01.2016 |

Tilanne on tämä: juhlin pyöreitä kesän alussa. Juhlista on tulossa isot, paikalle tulee sukua, ystäviä ja tuttuja. Ongelmana on kaverini sairaalloisen mustasukkainen puoliso. Hänet on pakko kutsua, koska muuten kaverini ei saa tulla juhliin. Tämän seurauksena pois jäisi muutama muukin läheinen ystävä. Heillä ei ole varaa menettää välejään tähän kaveriin, koska eivät ymmärrettävästi halua jättää rakasta ihmisitä ihan kokonaan tuollaisen psykon armoille. Ymmärrän tämän ja olen samaa mieltä heidän kanssaan asiasta.

Kaverin puolisolla on siis tapana järjestää hyvin kovaäänisiä mustasukkaisuusdraamoja ajasta ja paikasta riippumatta. Hänelle tai kaverillekaan ei auta sanoa, että voisitteko selvittää riitanne muualla. Silloin alkaa huuto minulle, että tämä asia ei kuulu sulle. He eivät ota mitään järkipuhetta vastaan. Tällaisen tilanteen sattuessa minun juhlissani koko tunnelmasta ja juhlasta on tulossa aivan piinallisen kiusallinen. Tiedän, että jokainen vähänkään järkevä ihminen sanoisi tässä kohtaa, että älä kutsu niitä. Mutta kun en halua hylätä ystävääni. En halua, että hänen koko elämänsä tuhoutuu yhden sekopään takia. En halua sanoa hänelle, että hänen luotetut ihmiset eivät ole hänen tukenaan. Kaverin puolison ilmeisenä tarkoituksena on katkaista kaverin kaikki ihmissuhteet, koska näitä draamoja on aina kun paikalla on vain kaverini kavereita. Silloin, kun paikalla on myös puolison kavereita, on tämä puoliso varsin hurmaava seuraihminen. Jos en kutsu kaveria juhliini, pelaan suoraan hänen puolisonsa pussiin. Jos kutsun kaverin juhliini, niin edesautan juhlieni pilaamista. Mitä ihmettä teen?

( Disclaimer: yksityiskohtia on muutettu. Juhlat saattavat olla kesällä tai ensi viikolla. Sinne saattaa tulla sukua tai sitten vain tekstissä mainitut ihmiset. Mua saattaa vituttaa paljon tai suunnattomasti. )

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu sen hullun ukon kavereita mukaan.

Vierailija
2/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kutsu sinne myös muutama sen äijän kaveri ja varmistat näin hyvän käytöksen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi tuo on ikävää. Vastaavassa tilanteessa olen ollut, exäni teki ihan samaa ja lopulta meitä ei pyydetty enää mihinkään 😐 tai sitten minut pyydettiin mutta en voinut mennä koska olisi tullut turpaan.

Vierailija
4/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsut kaverisi ja hänen puolisonsa, niin sehän on suorastaan palkkio tälle puolisolle. Palkitset hänet käytöksestään. Kaverisi on tehnyt valinnan elää tämän puolisonsa kanssa ja sitten hän myös kestää sen mitä valinta tuo tullessaan. On myös vaihtoehto jättää kyseinen henkilö, mutta ilmeisestikään hän ei halua.

Tuollaisia muiden ilon pilaajia on maailma pullollaan. Ne kannattaa jättää sitten muualle riehumaan eikä ottaa pilaamaan muiden tunnelmaa.

Sinuna en kutsuisi kuin tämän kaverisi, ja jos puolisonsa suuttuu, niin sitten suuttuu. Jokainen vastaa omista perhesuhteistaan.

Vierailija
5/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei kaveri poistu juhlistasi riidan sattuessa ja haluaa tuossa suhteessa muutenkin olla niin ei sulla ole vaihtoehtoja. Jätä kutsumatta. Ehkä ei niin hyvä kaveri ole, jos kerran valmis pilaamaan juhlasi. Sulla ilmeisesti tästä kokemusta, kun asia on ongelma.

Vierailija
6/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut molemmat, mutta sanot painokkaasti etukäteen kaverillesi, että kun riita alkaa, siirtyvät sivummalle. Ymmärsin siis tuosta kirjoituksestasi että riidellessä tuo kaverisikin kohtelee muita töykeästi, siihen voit hyvin puuttua.

Vierailija
7/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu sen hullun ukon kavereita mukaan.

Muuten aivan mainio idea, mutta hänellä sattuu olemaan itsellään syntymäpäivät paria päivää minun juhlieni jälkeen. Minun juhlistani tulisi hänen juhlansa. Tietenkin saattaa kuulostaa hieman lapselliselta, mutta haluaisin että juhlittaisiin minua. En tarkoita, että kaikkien pitäisi keskittää huomionsa koko ajan minuun, mutta ei sekään ole oikein, että tämä ihminen varastaa huomion muilta toisten juhlissa. Enkä epäile hetkeäkään, etteikö hän mainostaisi niitä juhlia kavereilleen ominaan. Ja jos sillä on mitään asian kanssa tekemistä, niin kyseessä on nainen. 

Vierailija
8/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 7 siis ap, unohdan aina lisätä tuon kun en tänne hirveän usein aloituksia tee. :) 

Olette kyllä ihan oikeassa siinä, että minun pitäisi jättä heidät kutsumatta tai ainakin sanoa kaverille, että riidan alkaessa häivytte. Kuitenkin, olen itse perheestä, jossa oli niin fyysistä kuin henkistäkin väkivaltaa. Mun on hirveän vaikea ajatella tässä asiassa vain sitä mikä on mulle itselleni parhaaksi, vaikka se ainoa järkevä vaihtoehto onkin. Kiitos kannustavista viesteistänne, tuntuu taas hieman selkeämmältä. :) 

- Ap

Vierailija
9/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut juhliin yhden niistä ihmisistä, joiden läsnäollessa tämä häirikkö on "hurmaava seuraihminen". Keskustelet tämän henkilön kanssa tilanteesta etukäteen ja teet selväksi, että hänen tehtävänsä on olla rauhoittelemassa häirikköä, vähän niin kuin turvamiehenä, ja tarvittaessa jopa viedä riehuja pois kesken juhlien. Pieni korvauskin on varmasti tästä ikävästä hommasta paikallaan.

Vierailija
10/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulostaa julmalle, mutta usein ainoa keino saada ihmisen silmät avautumaan on pakottaa hänet siihen. Kaverisi saa nyt elää suht normaalisti, kun muut siloittelevat hänen elämäänsä hullun miehen kanssa. Hän voi elää kuvitelmassa että hänen hullu puolisonsa on normaali, kun te muut hänen ympärillään yritätte pitää yllä kulisseja että mies on normaali, ja kohtelette häntä kuin normaalia. Ihan sama mitä hänelle sanotte, jos tekonne kuitenkin puhuvat sen puolesta että mies on ok. 

Ainoa MYÖS KAVERILLESI pitkällä tähtäimellä oikea ratkaisu on lopettaa tuo asian normalisointi ja piilottelu. Älä kutsu heitä, ja sano kaverillesi suoraan että ikävä kyllä et voi heitä kutsua, koska et halua miestä juhliisi. Se ei ole kaverisi hylkäämistä, vaan ihan oikeasti hänen auttamistaan. Hän ei muuta käytöstään ( = jätä miestä) ikinä, jos kukaan ei uskalla sanoa ja näyttää hänelle että hänen suhteensa ei ole ok, mies ei ole ok.

Sama homma pätee moneen asiaan, esim. siihen alkoholistin vaimoon jonka mielestä hänen "on pakko" siivota miehensä oksennukset ja soittaa tekosyitä miehen työpaikkaan. Se on vain häiriintyneen käytöksen mahdollistamista, ja itsekästä, koska sillä ostat itsellesi hyvän oman tunnon sen uhrin kustannuksella.

Vierailija
11/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän mainostaa juhlia omanaan, mutta jos kutsu tulee sinulta niin kai ne nyt sun juhlat on.

Vierailija
12/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät kaverin ja miehensä kutsumatta. Osoita kaverillesi yksityisemmissä merkeissä sitten, että et ole häntä hylännyt, mutta tällaisissa juhlissa sinun on ajateltava muidenkin vieraiden viihtymistä. Aika itsekäs on kaverisikin, jollei tätä ymmärrä. Oletan että olet kehottanut häntä jättämään miehensä ja tarjonnut kaiken mahdollisen tukesi ja apusi hänelle sen eroon pääsemisen suhteen?

Vierailija
13/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli niinkin hullu ajatus, että miksi et keskustelisi tämän mustasukkaisen puolison kanssa asiasta? Kirjoita vaikka sähköpostia hänelle.

Vierailija
14/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä asiaa aloituksessa en ymmärrä; miksi kaverin hullun puolison kutsumatta jättäminen johtaisi siihen, että muutama muukin läheinen ystävä jättäisi tulematta?

Ja huomatkaa te, jotka automaattisesti oletatte ap:n kaverin puolison olevan mies, että aloituksessa ei missään kohtaa mainittu puolison (eikä kaverin itsensä) sukupuolta.

Vierailija
15/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuulostaa julmalle, mutta usein ainoa keino saada ihmisen silmät avautumaan on pakottaa hänet siihen. Kaverisi saa nyt elää suht normaalisti, kun muut siloittelevat hänen elämäänsä hullun miehen kanssa. Hän voi elää kuvitelmassa että hänen hullu puolisonsa on normaali, kun te muut hänen ympärillään yritätte pitää yllä kulisseja että mies on normaali, ja kohtelette häntä kuin normaalia. Ihan sama mitä hänelle sanotte, jos tekonne kuitenkin puhuvat sen puolesta että mies on ok. 

Ainoa MYÖS KAVERILLESI pitkällä tähtäimellä oikea ratkaisu on lopettaa tuo asian normalisointi ja piilottelu. Älä kutsu heitä, ja sano kaverillesi suoraan että ikävä kyllä et voi heitä kutsua, koska et halua miestä juhliisi. Se ei ole kaverisi hylkäämistä, vaan ihan oikeasti hänen auttamistaan. Hän ei muuta käytöstään ( = jätä miestä) ikinä, jos kukaan ei uskalla sanoa ja näyttää hänelle että hänen suhteensa ei ole ok, mies ei ole ok.

Sama homma pätee moneen asiaan, esim. siihen alkoholistin vaimoon jonka mielestä hänen "on pakko" siivota miehensä oksennukset ja soittaa tekosyitä miehen työpaikkaan. Se on vain häiriintyneen käytöksen mahdollistamista, ja itsekästä, koska sillä ostat itsellesi hyvän oman tunnon sen uhrin kustannuksella.

Valitettavasti olet aivan oikeassa. Me mahdollistamme koko sairaan kuvion jatkumisen. Toisaalta kaveri ei huomaa, että kaverit ympäriltä kaikkoaa. Tällä puolisolla on niin laaja ystäväpiiri, että aina löytyy joku seuraksi. Näistä ihmisistä heille ei myöskään tule riitaa, koska he ovat ensisijaisesti tämän puolison ystäviä. Heidän kanssaan on siis helpompi olla, kun puolisokin on niin mukava heidän ollessa paikalla. Kaveri on suoraan sanonut meille, että ei varmaan tule yhteisiä illanviettoja ihan äkkiä kun taas tuli riitaa. Riita tuli siis siitä, kun puolison käytökseen puututtiin sanallisesti. Kaveri katsoo, että riita oli meidän syytämme. Meidän ei olisi pitänyt puuttua. 

Oletan että olet kehottanut häntä jättämään miehensä ja tarjonnut kaiken mahdollisen tukesi ja apusi hänelle sen eroon pääsemisen suhteen?

Toistuvasti. Olen vedonnut ihan kaikkeen, kannustanut ja vakuutellut. Hän vain pelkää yksinjäämistä. Sinänsä paradoksaalista, koska nykyisellä menolla hän ajaa kaikki ystävänsä pois. 

Vierailija
16/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli niinkin hullu ajatus, että miksi et keskustelisi tämän mustasukkaisen puolison kanssa asiasta? Kirjoita vaikka sähköpostia hänelle.

Järkevien ihmisten maailmassa tämä olisikin erittäin hyvä vaihtoehto. Mutta kun kaverin puoliso sanoo, että hän ei missään nimessä ole sairaalloisen mustasukkainen. Hän kokee meidän asenteemme heidän suhteensa arvostelemisena. Hänelle ei auta selittää yhtään mitään, koska hän ei kuuntele. Hän vain odottaa, että milloin on hänen vuoronsa huutaa. 

- Ap

Vierailija
17/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu juhliisi joku voimamies! Kun kaverisi mies alkaa riehumaan, niin voimamies nostaa sen seinälle ja pitää pienen puhuttelun. Tämän voi tehdä jossain nurkan takana. Oikeesti, tollasiin kusipäihin tehoaa vain kunnon pelote. Ihan sama onko kyseessä mies tai nainen.

Vierailija
18/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää tehdä itse omat ratkaisusi ja kun kaverisi on jo omansa tehnyt etkä ole siitä samaa mieltä niin voi voi. Älä kutsu sellaista henkilöä juhliisi josta stressaat itse jo etukäteen. Vai onko juhlien jälkeen vain tavoite päästä tänne avautumaan kun juhlat eivät menneet kuten ajattelit. Ajattele nyt etukäteen. Kutsu vain vieraita joiden saurasta nautit.

Vierailija
19/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu juhliisi joku voimamies! Kun kaverisi mies alkaa riehumaan, niin voimamies nostaa sen seinälle ja pitää pienen puhuttelun. Tämän voi tehdä jossain nurkan takana. Oikeesti, tollasiin kusipäihin tehoaa vain kunnon pelote. Ihan sama onko kyseessä mies tai nainen.

Kiitos, nauroin tälle ääneen. :D Itseasiassa olemme muutaman ystäväni kanssa keskustelleetkin tästä ihan vakavissamme, että kannattaako tuollaisen pöljän takia ottaa pahoinpitelysyytettä ja -tuomiota niskoilleen. Hän saa siitä vaan lisää vettä myllyynsä. Ja haluanko oikeasti maksaa hänelle useamman satasen korvauksia? Pikku kuriositeettina se, että kaverin puoliso on hentoinen, n. 150-senttinen nainen. Minä taas olen rotevahko, 185-senttinen nainen. Poliisien ei käytännössä tarvitse kuin katsoa meitä, niin syyllinen on selvä. :D

- Ap ( melkein tosissaan ;) ) 

Vierailija
20/37 |
28.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa esimerkin meidän kaveripiiristä.

Yksi mieheni parhaimmista ystävistä alkoi seurustella naisen kanssa, josta kukaan ei pitänyt. Tunne tuntui olevan myös molemminpuolinen: tämä ihminen oli aina naama nurinpäin kaikissa bileissä, joihin hänet miehen seuralaisena oli pakko kutsua. Hän saattoi käyttäytyä hyvinkin loukkaavasti vaikkapa isäntäparia kohtaan, moittien tarjoilut ja kaiken muunkin.

Tämän miehen ystävät yrittivät puhua hänelle järkeä: nainen on kamala ilonpilaaja, eikä kukaan tule hänen kanssaan toimeen. Ratkaisuna he tarjosivat naisen jättämistä, totta kai.

Mies kuitenkin rakasti naistaan, eikä halunnut häntä ystävien painostuksesta jättää. Niinpä tämä mieskään ei enää viihtynyt ystäviensä seurassa, jotka siis selvästi vihasivat hänen kumppaniaan.

Kenelläkään ei tullut mieleen ottaa kontaktia tähän naiseen, tutustua ja yrittää ymmärtää. Kunnes sitten me mieheni kanssa päätimme niin tehdä. Pienessä porukassa tämä nainen on todella mukava, mutta, kuten tutustuessa kävi ilmi, hän ei viihdy isoissa joukoissa. Bileet ahdistavat, eikä tilannetta helpota se, että kaikki ovat häneen jo valmiiksi vittuuntuneita. Kuinka aurinkoinen jaksaisit silloin itse olla? Jos toiset osoittavat olevansa seurastasi harmissaan, käyttäytyisitkö itsekään parhaalla mahdollisella tavalla?

Tämä pari on yhä yhdessä. Heillä on selvästikin hyvä parisuhde, ja tasapaino ystävien ja naisen kesken on löytynyt. Kaikilla on varmasti nyt helpompaa, kun tämä nainen ei olekaan enää demoni, vaan vain erilainen.

Ap:n tapauksessa suosittelisin katsomaan asioita tämän "ongelmapuolisonkin" kannalta. Kokeeko hän olonsa hyväksi ja luontevaksi teidän seurassa? Vai onko niin, että jätätte (tahallaan tai alitajuisesti) hänet aina ulkopuoliseksi, jolloin mustasukkaisuus onkin ihan normaali reaktio? Voi olla, että tyyppi on oikeastikin supertyhmä ja hankala, mutta saattaa olla myös niin, ettei hänellä ole tässä tilanteessa oikein eväitä parempaankaan käytökseen. Jos juhliin on aikaa, kannattaa yrittää lähentyä tätä puolisoa, meillä se auttoi ja se saattaa auttaa myös teillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi