Yksipuolinen kaveripariskunta-suhde? Vain toiset AINA maksumiehinä?
Olenkohan vain pikkumainen vai mitä mieltä olette muut? Kyse siis yksipuolisesta kaverisuhteesta, josta puuttuu vastavuoroisuus siten kuten sen itse ymmärrän.
Tilanne on siis tämä: Meillä on eräs tuttavapariskunta, joka silloin tällöin pistäytyy meillä kylässä syömässä ja juomassa. Useimmiten kutsuvat ns. itse itsensä (siis soittavat ja kysyvät olemmeko kotona silloin ja silloin, ja he tulisivat kylään), emmekä aina viitsi keksiä tekosyytä vierailustaan kieltäytyäksemme.
Tulevat aina tyhjin käsin, ja me sitten parhaimman taitomme mukaan syötämme ja juotamme heitä. Tarjolla aina päivällistä/illallista ja jälkiruokakahvittelut leivonnaisineen.
Olen nyt havahtunut suhteen yksipuolisuuteen: He eivät meitä koskaan kotonaan kestitse, tasan yhden kerran ollaan käyty heillä kylässä vappuna ja silloinkin tarjolla oli vain simaa. Pelkkää simaa ja piste.
Heillehän tämä on oiva ratkaisu, ravintolassa joutuisivat sentään ruoastaan maksamaan. Nyt tulevat tyhjin käsin ja syövät ja juovat ilmaiseksi. Alkanut nyt viime kerroilla hieman kummeksuttamaan tämä heidän käytöksensä. Itse en kehtaisi tulla ainakaan tyhjin käsin, veisin vaikka kukkakimpun tai viinipullon mennessäni kun kuitenkin "aiheutan kustannuksia".
Mitä mieltä olette muut? Olenko vain pikkusieluinen, ikävä ihminen? Vai olisiko hyvien käytöstapojen ja vastavuoroisuuden mukaista edes joskus, edes jollakin tavalla, osallistua, vaikka sitten vain jonkun tuliaisen mukanaan tuomisella. Kysehän on lähinnä eleestä!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tarinaa, että on pistänyt stopin lokkeilulle ja miten ystävyyden kävi, muuttuiko mikään?
Ystäväni teki usein niin että kutsui itsensä kylään. Usein oli toivekin, mitä pitäisi tarjota (pihviä oli kerran ruokalistalla, "niitä hyviä blinejä" toisella kerralla jne). Tullessa ei tuonut mitään ja kutsui mua hyvin harvakseltaan käymään, jolloin tarjoilut olivat enemmän kotiruokaan verrattavaa sapuskaa. Ihan hyvää, mutta ei makaroonilaatikko kuplavedellä ole sama kuin pihvi viinillä. Ei maultaan eikä kustannuksiltaan, vaikka molemmista tulee maha täyteen.
Nyt olen alkanut torpata itsensä kylään kutsumista. "Joo sillon ei sovi, mutta katellaan joskus myöhemmin keväällä sopiva ajankohta". Onpahan alkaneet yhteydenototkin vähenemään eli ilmeisesti viesti mennyt perille. En erityisesti koe menettäneeni mitään.
Kyseinen tuttava myös matkailee ulkomailla ahkerasti. Mutta kun oikein tarkkaan kuuntelee niin hotelleista hän ei puhu koskaan mitään. Tuttavista sitäkin enemmän... Eli taitaa lokkeilu olla tälle doorikselle hyvinkin järjestelmällistä touhua. Itse en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja...kumpi olikaan tyhmenpi toistaan.
Eli itse peilaan miten meitä kohtaan käyttäydytään ja toimin sen mukaan. Näille itsensä kylään kutsujille tarjoon kahvit ja jonkun keksipaketin saatan heittää pöytää jos sellainen nurkissa pyörii ylimääräisenä.
Jaa-a, no meillä töissä kahvihuoneessa on tullut huomattua, että siellä on yhä pienemmäksi käyvä joukko joka tuo joskus jotain keksejä, karkkeja tai pieniä tuliaisia matkoilta ja sitten niitä jotka eivät koskaan vaivaudu tuomaan mitään, mutta ovat ensimmäisenä ottamassa ja pitävät kyllä puolensa niin että varmasti ottavat enemmän kuin osuutensa.
Nämä jälkimmäiset eivät ymmärrä tuoda koskaan mitään, eivät edes kun on keskustelut niin selkeästi nimilläkin, että millos sulla NNNN onkaan synttärit ja voisit tuoda jotain sinäkin kun käsi käy keksipurkilla kymmenettä tai jopa kahdettakymmenettä kertaa.
Nyt sitten niitä ensimmäisiäkin, jotka osa vuosikymmeniä ovat tuoneet synttäri ja nimppari-keksit on alkanut nyppimään, niin että moni heistäkään ei enää tuo, toteaa vaan että unohdin tällä kertaa tuoda. Ja kaikesta näkee, että haluaisivat tuoda niille muille jotka tuovat mutta eivät siivestäjille vuodesta toiseen.
Niin, että kenen vika se on että jotkut siivestää, niidenkö jotka eivät lyö karttakepillä sormille siivestäjiä vai miten se nyt oli?
Meillä töissä on myös kahvihuonekestittelykulttuuri. Sotanorsut ajaa naamaansa keksiä, pullaa ja torttuja sekä karkkeja ja kakkuja.
En vie koskaan mitään sinne tarjolle.
Jos sinä arvon syöppö katsoisit tarkemmin, huomaisit että en niitä härskiintyneitä kakunpaloja syökään.
Hah, en ole ylipainoinen toisin kuin luulet, liikun paljon ja syön hyvin. Se että toisin mieluusti paketin keksiä muutaman kerran vuodessa kahvin kanssa syötäväksi samoin kuin reilu kymmenkunta muutakin samaa kahvihuonetta käyttävistä ei tee kenestäkään lihavaa tai aiheuta ongelmia.
Itsekin koen hankalana sen, että joissakin kyläpaikoissa on aina kaikki viimeisen päälle. Koko päivä on kokattu ja edellinen siivottu. Näprätty kauniit alkupalat ja kaikki. Kutsun kyllä vastavuoroisesti myös syömään, mutta en halua lähteä samaan. Helposti siihen lähdettäessä tulee vähän kilpailua, toisella pitäisi olla vähintään yhtä hyvät tarjoilut. Itse tykkään, että on rentoa ja mukavaa, eikä kukaan ihan väsynyt siinä vaiheessa kun vieraat saapuvat. Toivoisin samaa kyläpaikasta. Näin voi tavata useamminkin, kun vierailu ei edellytä tuntikausien työtä ja stressiä. Jos toiset edelleen jatkavat omaa linjaansa, niin jatkakoon jos siitä tykkää.
Musta tuntuu että ne oikeen haluaa tulla sen tarjoilun takia.
" Hei Pera, mentäskö taas niiden luo vähän kyläilemään?"
" Kova nälkäkin ja ravintolassa on niin kallista"..
Meillä oli kaveripariskunta joiden kanssa oli tapana viettää aina uusi vuosi ja vappu. Ja aina meillä ja aina me tarjottiin kaikki. Sitten kun kerran ehditin, että oltaisiin vuorostaan heillä, niin nikottelivat hiukan ja myöhemmin ilmoittivat että heidät on kutsuttu toiseen paikkaan ja menevät sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä muulla tavoin sitä voisi kysyä kylään tulemista kuin että "kävisikö teille, jos tulemme silloin ja silloin?". Ihan normaalilta kuulostaa minulta. Jos sinulle ei käy tuohon aikaan/päivään, niin pitää sanoa joku muu aika. Te puolestaan ette ole siellä usein, koska ette luultavasti koskaan kysy kylään tulemista. Odotatte vain kutsua.
Tässä on varmaan todella erilaisia kulttuureja, koska mulle ei tulisi ikinä mieleen soittaa jollekin, että voidaanko tulla kylään. Jos haluan tavata kavereita, niin pyydän meille. Tietenkin. Tai ehdotan jotain muuta tekemistä. En edes mene vanhemmilleni kuin kutsuttuna. Tai siis saatan toki pistäytyä vaikka hakemaan jotain, mutta en koskaan soita ja ehdota, että voitaisiin tulla sunnuntaina syömään, vaan äiti soittaa ja pyytää.
Meidän piireissä kyllä usein kutsutaankin itsensä kylään. Lähimpien kanssa hyvinkin usein, me esim käytiin yhteen aikaan usein mun veljen luona, kun meillä oli auto niin oli helpompi liikkua. Nyt veli vaimoineen on kutsunut itsensä kylään usein, kun meillä on pieni vauva ja heillä on autokin nykyään. Lähtemisessäkin on vaivaa, joskus on mukavaakin kun joku haluaa tulla kylään eikä tarvi lähteä ajelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kaveripariskunta joiden kanssa oli tapana viettää aina uusi vuosi ja vappu. Ja aina meillä ja aina me tarjottiin kaikki. Sitten kun kerran ehditin, että oltaisiin vuorostaan heillä, niin nikottelivat hiukan ja myöhemmin ilmoittivat että heidät on kutsuttu toiseen paikkaan ja menevät sinne.
Jotkut ei vaan halua tarjota toisille. Tollasen porukan kanssa olisi jotenkin kiva päästä keskustelemaan, miten he perustelevat asian itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli itse peilaan miten meitä kohtaan käyttäydytään ja toimin sen mukaan. Näille itsensä kylään kutsujille tarjoon kahvit ja jonkun keksipaketin saatan heittää pöytää jos sellainen nurkissa pyörii ylimääräisenä.
TyhmeNpi????? Aaahhahhaaaaaaa, kuolen nauruun!!! :D :D :D
Voi vittu sentään, kukas se tyhmä onkaan? SINÄ!!! Kirjotat ihan oikeasti TYHMENPI!? Kirjotat varmaan myös pareNpi, pieneNpi, vaNmanen jne... Kouluun takas ja heti.
Elämäm koulu drop out?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TyhmeNpi????? Aaahhahhaaaaaaa, kuolen nauruun!!! :D :D :D
Voi vittu sentään, kukas se tyhmä onkaan? SINÄ!!! Kirjotat ihan oikeasti TYHMENPI!? Kirjotat varmaan myös pareNpi, pieneNpi, vaNmanen jne... Kouluun takas ja heti.
Elämäm koulu drop out?
Korjaan: dropout, ni ei sun tarvitse. Lyöntivirhe.
Niin jatkan vielä, että omaatuntoa näillä siivestäjillä ei tunnu olevan lainkaan eikä röyhkeydellä rajoja, naureskellaan vaan suu täynnä keksejä tai karkkeja pois hiihtäessä, että täytyy mennä nyt ...