Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lumityövuorot

Vierailija
24.01.2016 |

Miten teidän taloyhtiössä ne hoidetaan? Onko ollut ongelmia niiden kanssa?

Mua ärsyttää, kun meidän taloyhtiössä asuu melkeinpä pelkästään eläkeläisiä, joilla kaikki maailman aika, ja vahtivat tarkkaan onko lumityöt tehty, eikä edes riitä vaan ne pitää olla tehty heidän mielestään tarpeeksi hyvin. Ja heti tulee lappua postilaatikkoon jos on lumityöt jonain hetkenä tekemättä.

Meillä pienet lapset, ja molemmilla vuorotyö, ja voin sanoa että todella tiukkaa tekee arki muutenkin. Aamuisin jos mies esim pois (tekee paljon yötöitä ja pitkiä epäsäännöllisiä vuoroja), menen töihin klo7.30, jota ennen lapset pitää viedä hoitoon. Koko pihan lumitöihin menee aikaa n. 1h, ja en oikein tiedä miten asian järjestän, kun en viitsi lapsia repiä kukonlaulun aikaan ulos palelemaan, ja sisällekin vähän kyseenalaista jättää pieniä lapsia yksin niin pitkäksi aikaa. Taloyhtiön vanhukset eivät suostu näkemään tätä vaikeutta, vaan heidän mielestään meidän pitäisi vaan hoitaa osuutemme, jonka kyllä teemmekin, mutta vasta sitten esim työpäivän jälkeen.

Mikä neuvoksi? Tästä on siis ihan oikeasti tullut riidan aihe nyt naapureiden välillä, ja mulla alkaa mennä hermot siihen jatkuvaan valitukseen, kun joku hetki ei esim olla huomattu kun lumiaura käy pihan ulkopuolella, pitäisi kuulemma sillä sekunnilla mennä auraamaan sitten lumet pois meidän kulkuväylältä, jotta lumi ei kovetu siihen. Muut siis kotona päivystävät tätä lumiauraa, meillä viikonloppuisinkin paljon menoja, eikä välttämättä olla edes kotona.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukas kirjoitti:

Asutteko rivitalossa? Ketään ei taloyhtiössä lain mukaan voi velvoittaa tuollaisiin talkoilla tehtäviin hommiin. Ihan jokainen saa osallistua oman kunnon ja omantunnon mukaan tai olla osallistumatta. Kenelläkään ei ole taloyhtiössä siitä varaa mussuttaa eli rennosti vaan. Jos lappua tulee delleen postiluukkuun kannattaa mainita tästä pykälästä.

Meillä sama juttu ollut muun muassa taloyhtiön liputusvuorojen kanssa. Vuoden lopussa tuli lappu postiluukusta, johon jokaiselle oli jaettu vuoro jolloin pitäisi lippu nostaa salkoon. Muutaman naapurin kanssa asiaa ihmeteltyämme yksi meistä selvitti ettei ketään voida velvoittaa tuollaisiin talkoisiin. Kaikki on aina vapaaehtoista.

Sä olet just niitä, joiden hommat muut hoitavat, etkä edes huomaakaan.

Vierailija
62/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olette ongelma. Sinä teet lumityöt ja lapset nukkuu sisällä, niitä ei tarvitse herättää.

Vaikka itkuhälytin huoneeseen niin kuulet jos heräävät.

Oikein marttyyrinasenne sulla että lapset pitäisi viedä pakkaseen ja jos ette pysty lumitöihin niin rahalla saa apua tai sitten muutatte pois.

Meillä lapset, tai ainakin toinen usein herää pian sen jälkeen kun olen itse herännyt. Jos itkuhälytin on, niin kyllähän mun pitää silti lapset ulos ottaa sitten kun ovat heränneet. Nuorempi on 2v. Kyllä se musta tuntuu pahalta pitää niitä istumassa siellä hangessa kuuden jälkeen aamulla tunnin verran, etenkin jos kova pakkanen, mutta ilmeisesti ihmisten mielipide on se, että niin pitää vaan tehdä.  -ap-

Kovalla pakkasella harvemmin sataa useita senttejä uutta lunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olette ongelma. Sinä teet lumityöt ja lapset nukkuu sisällä, niitä ei tarvitse herättää.

Oikein marttyyrinasenne sulla että lapset pitäisi viedä pakkaseen ja jos ette pysty lumitöihin niin rahalla saa apua tai sitten muutatte pois.

Meillä lapset, tai ainakin toinen usein herää pian sen jälkeen kun olen itse herännyt. Jos itkuhälytin on, niin kyllähän mun pitää silti lapset ulos ottaa sitten kun ovat heränneet. Nuorempi on 2v. Kyllä se musta tuntuu pahalta pitää niitä istumassa siellä hangessa kuuden jälkeen aamulla tunnin verran, etenkin jos kova pakkanen, mutta ilmeisesti ihmisten mielipide on se, että niin pitää vaan tehdä.  -ap-

Jep, mut siltikin herättää lapset tuntia ennen kuin olisi pakko, kun joka tapauksessa joutuu aikaisin herättämään on ihan perseestä.

Vierailija
64/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloyhtiössä tehdään lumityöt talkoilla, silloin on hankittava helppokäyttöinen kone, esim laadukas linko.

Eläkeläiset eivät jaksa fyysisesti ja työssäkäyvät henkisesti. Lumityöt ovat hyvää hyötyliikuntaa, mutta äärimmäisen stressaava asia, mikäli sitä ei voi tehdä silloin kun huvittaa. Oikein mitoitetulla lumilingolla voi lyhentää lumityöhön kuluvaa aikaa jopa neljännekseen kolaamiseen kuuluvasta ajasta ja pihat ovat paljon siistimmät kun ei ole epämääräisiä lumikasoja ja toisaalta koneella tehtynä vältytään kevään loskatarpomiselta, koska sitä kolalla syntyvää 10cm. polannetta ei pääse syntymään.

Vierailija
65/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mut siltikin herättää lapset tuntia ennen kuin olisi pakko, kun joka tapauksessa joutuu aikaisin herättämään on ihan perseestä.

Miksi joudut herättämään? Eihän silloin tarvitse tehdä lumitöitä, jos uutta lunta ei ole satanut.

Vierailija
66/66 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vuoroista sovittaessa sovittu aikaa, mihin mennessä lumityöt pitää olla tehtynä? Jos ei, teette sitten kun pystytte. Jos on, toteatte ettette pysty hoitamaan osuuttanne ja ehdotatte homman siirtämistä huoltoyhtiölle.

Tuskin ap:lta pimitettiin asuntoa ostaessa sitä tietoa, että edullinen yhtiövastike perustuu nimenomaan siihen, että osa lumitöistä tehdään itse.

Toiseksi on olemassa liuta erilaisia lakeja, joiden perusteella on huolehdittava siitä, että piha ei ole vaarallinen ja esimerkiksi hälytysajoneuvot pääsevät esteettä paikalle. Siksi ne lumityöt on tehtävä silloin, kun on lunta eikä esimerkiksi kesällä.

Ap ja mies voivat ostaa omalla viikollaan ulkopuolisen tekemään työt. Ketään ei voi tietenkään pakottaa pihanhoitoon, mutta aika äkkiä käy niin, että lumet on ap:n kulkuväylillä ja auton takana, jolloin töihinlähtö voi olla iloisen lumityön paikka. Lisäksi kesällä voi varautua siihen, että ovikello soi aika tiuhaan ja naapurit ilmoittavat, että ap:n lapset tuottavat häiriötä.

Käsittääkseni taloyhtiön hallitus on viimekädessä vastuussa siitä jos pihaa ei ole aurattu tai hilltoyhtiön toimesta hoidettu sellaiseen kuntoon, että joku liukastuu tai hälytysajoneuvo ei pääse paikalle. Ketään yksittäistä osakasta ei ikinä voida velvoittaa mihinkään lumitöihin, vaikka yhtiökokouksessa olisi mitä päätetty. Tällaiset päätökset eivät ole lainvoimaisia. Jokainen saa osallistua lumenluontiin sen verran kun jaksaa tai viitsii. Jos lumet jäävät jostain kolaamatta se on viimekädessä hallituksen murhe.

Eikö siinä hallituksessa istu talon asukkaita, eli naapureita edustamassa kaikkia asukkaita ja kaikkien asukkaiden mielipiteitä? Jokainen on vastuussa omasta kodistaan, johon kuuluu oma piha  ja yhteiset alueet. Ne nyt pitää vaan jollakin tavalla hoitaa, joko itse tai ulkoistaen. 

Ihan tässä tulee suru puseroon kun lukee millaisissa kantimissa monilla naapurisopu on. Suomessa on siis vielä ihmisiä, jotka eivät ole sopeutuneet kaupunkimaiseen, tiiviiseen asumiseen, jossa naapurit ovat normaaleissa, asiallisissa puheväleissä toistensa kanssa ja etsivät sopua (kompromisseja) eivät riitaa. 

7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi