Koulunkäyntiavustajan työ ja palkka?
Kaipaisin kokemuksia koulunkäyntiavustajan työstä ja palkasta?
Kommentit (7)
KVTES:n mukainen peruspalkka on noin 1820 e/kk, silloin kun kyseessä,on täysintyöaika eli 38 tuntia 15 min/ viikko.Harvoin koulunkäyntiavustajilla on täysi työaika, yleensä 25-30 tuntia/vko.
Työ on hyvin erityyppistä riippuen siitä, ketä avustaa.
Avustettavalla voi olla fyysinen vamma: käsi on paketissa, tarvitaan esim. kokeen kirjoittajaa; jalka on paketissa, tarvitaan kantajaa portaisiin.
Avustettavana voi olla koko luokka, jolloin opettaja antaa luokassa milloin minkäkin tehtävän kenen tahansa oppilaan kanssa.
Avustettava on voinut olla pois pitkään, ja avustaja menee oppilaan kanssa pienluokkaan harjoittelemaan tehtäviä kahden kesken.
Pahinta ehkä on olla erityisryhmän avustaja, jonka täytyy saada oppilaat tulemaan edes tunnille ja olemaan ihmisiksi ja tekemään edes jotain. Ne oppilaat ovat näitä pudokkaita tarkkistyyppejä, joita on lain mukaan opetettava kunnes saavat todistuksen tai täyttävät 17.
Kiitos vastauksista. Olen valmistumassa sosiaalialalle ja oman alan töiden löytäminen on osoittautunut haastavaksi. Mietinkin, jos hakisin näitä koulunkäyntiavustajien töitä. Palkka on kohtuullinen, jos vaihtoehtona on työttömyys ja osa-aikaisena voisi ehkä opiskella jotakin lisää iltaisin... :)
Nimike on nykyisin koulunkäynninohjaaja.
Olin muutama vuosi sitten lukukauden verran koulunkäyntiohjaajana ns erityisluokalla, rakastin sitä hommaa. Tein myös kys luokalla opettajan sijaisuuksia. Mutta ei sillä palkalla elä, ainakaan perheellinen ja asuntolainainen hlö. 30h/vkossa työaikani ja käteen jäi n.1100e/kk. Opettajan sijaisuudet sitten nostivat jopa 500e/kk liksaa mutta ei niitä paljoa ollut.
Lopetin koska ei sillä kko:n liksalla vaan elä.
Mulla 30h/vko työtä, palkka n 1500e. Riippuu siitä tuntimäärästä ja palkkaluokasta....