Ratkaiskaa meidän rahariita!
Tää on vuosisadan typerin riidanaihe muttei varmaan yleisesti kamalan harvinainen. Olemme seurustelleet pari vuotta, vähän päälle. Tästä ajasta olemme asuneet seitsemän kuukautta yhdessä vuokra-asunnossa, jonka takuuvuokran maksoimme puoliksi ja jonka vuokran maksamme absoluuttisesti puoliksi. Meillä on yhteinen taloustili, jolle molemmat siirtävät kuukausittain saman summan rahaa yhteisen talouden hankintoja ja ruokaa varten. Ansaitsemme suunnilleen saman verran. Mies nettoaa ehkä 100 - 150 euroa enemmän kuussa kuin minä.
Ostin alennusmyynneistä joulun jälkeen paksumman sijauspatjan, koska vanha patja on jo pitkään tuntunut kovalta. Mies sanoi, että hän ei halua pehmennystä, joten ostin patjan vain omalle puolelleni. Maksoi alle 50 euroa. Maksoi sen yhteiseltä taloustililtä, koska ajattelin sen olevan yleishyödyllinen tavara, jota voi käyttää myös esim. yövieraiden majoittamiseen. Tänään mies käski minun maksaa taloustilille 50 euroa. Sanoin olevani eri mieltä, mutta maksoin silti. Kumpi on teidän mielestänne oikeassa? Minua siis ärsyttää tuo joka euron laskeminen ja kyttääminen.
Sivuhuomautuksena totean, että sänky ja patjat + ohuet petarit, joilla nukumme, ovat minun omilla rahoillani hankkimiani. Hänkin ne seurustelumme ekana vuonna, kun emme vielä asuneet yhdessä. Mies ei missään vaiheessa ole omistanut parisänkyä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos mies on sitä mieltä, että tarvitaan noin 4000 euroa maksava kotiteatteri, meneekö sekin yhteisistä eli onko ap vastaavasti valmis osallistumaan miehen ostosten rahoitukseen?
Haluaisinpa kuulla ap:n vastauksen tähän. Tai jos teillä on käytössä miehen aiemmin hankkima tv, ja miehen mielestä siihen pitää ostaa parempi HDMI-johto, joka maksaa 50e. Saako sen ostaa yhteiseltä tililtä, vaikka ap ei näkisi alkuperäisessä johdossa mitään vikaa? Ja jos ei, niin saako jatkossa mies sitten veloittaa ap:ta telkkarin katsomisesta?
Noh. Minusta TV:n katsomisen tarve ei ole aivan verrattavissa hyvän unen tarpeeseen, joten hyödyllisyysnäkökulmasta petauspatja ja HDMI-johto eivät ole ihan yksi yhteen. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos tuo johto olisi television katsomiselle hyödyksi ja parantaisi katselukokemusta, voisimme hankkia sen yhdessä, kun hinta ei ole tuon korkeampi. Viisikymppiä ei ole vielä niin iso summa meille, että senhintaisen hankinnan tarpeellisuudesta pitäisi hirveästi edes keskustella.
Minulla ei muuten yhteen muuttaessamme ollut televisiota ollenkaan, vaan katsoin kaiken läppärin näytöltä. Olin tilanteeseen täysin tyytyväinen. Miehellä oli pienehkö tv. Kun muutimme, mies halusi jättinäyttöisen TV:n (jolla kivempi pelata). Sovimme, että minä ostan uuden tv-tason ja mies telkun. Miehen hankinta oli kalliimpi kuin minun. Mutta se menee mielestäni jo aiemmin mainitsemiini luksushankintoihin, eli se joka haluaa huomattavan kallista luksusta, maksaa. Mutta näen kyllä pointtisi. Näen hyvinkin.
Ja tietenkään toista ei veloiteta kodin yhteisesti käytettävissä olevien tavaroiden käytöstä. Mies ei peri maksua television katselusta enkä minä peri mieheltä maksua sängyssä ja patjalla nukkumisesta.
Ap
Palstamammat taas vaahtoamassa, kuinka pienestä rahasta on kyse, kun se 50e kuuluu miehelle?
Lähetelkää niitä viisikymppisiä tännekin, kun ette ole niin nipoja ja pihejä?
Palstamammoille pitää maksaa kaikki, se on kyllä tiedossa, mutta aika monta maksullistakin täällä tuntuu pyörivän. Onnellisia tasavertaisissa parisuhteissa vai lompakkoloisia? Sitä sietää monen naisen, mutta eritoten palstaa lukevan miehen ehdottomasti miettiä.
Jos kaiken haluaa laittaa tasan puoliksi, menee elämä tosi vaikeaksi. Meillä mies syö ihan varmasti määrällisesti enemmän kuin minä, mutta minulla on keliakian takia gluteeniton dieetti ja joudun ostamaan kalliimpia gluteenittomia tuotteita. Jos laitamme yhdessä ruokaa ja kumpikin syö gluteenitonta, koska kahta ruokaa ei viitsi laittaa, maksaako mies puolet vai maksanko minä tavallisen ja gluteenittoman erotuksen kokonaan itse myös hänen osaltaan?
Jos toinen tarvii työmatkoihin autoa ja maksaa sen, mutta sillä autolla lähdetään yhteiselle viikonloppumatkalle, maksaako toinen jonkun kilometrikorvauksen kyydistä?
Jos toinen ostaa viikonlopuksi 20 viinipullon, voiko toinen sanoa, että mulle ois riittänyt kympin viini, joten maksan tästä vain viitosen?
Jos asunto ostetaan niin, että kumpikin omistaa puolet ja ottaa oma lainansa, mutta toiselle tuleekin maksuvaikeuksia esim. työttömyyden takia, mutta työssäkäyvän tuloilla pärjättäisiin, muutetaanko valvomaan kämppään, jotta työtön pystyy maksamaan puolet?
Jos ostaa kirjan omista rahoistaan, jota toinen siis ei alun perin halua ja se maksaa kolmekymppiä, niin saako se toinen sitten kuitenkin lukea sen?
Jos vaikka kiinnostuukin siitä kannesta. Vai pitääkö sitten jälkikäteen maksaa tilille 15 euroa tai lampsia kirjastoon?
Entä lehtitilaukset ja muut kulttuurituotteet? Jos hankkii taulun seinälle, niin saako toinen katsella sitä?
Vierailija kirjoitti:
PPS Tästä kaikesta voin päätellä vain sen, että meidän pitää keskustella parisuhteen ja perheen rahankäytöstä ja varallisuusnäkemyksistä erittäin vakavasti ja perusteellisesti, ennen kuin lapsia aletaan hankkia tai sitä asuntoa ostaa. Hmm.
Ap
Tämä on kyllä ehdottoman tärkeä kohta. Hyvä että asia tuli ilmi nyt, eikä sitte kun on jo myöhäistä. Esim. miten vanhempainvapaat yms. jaetaan? Onko molemmat puoliksi kotona? Jos ei, miten eläkekertymän vähentyminen huomioidaan, ja tietysti vapaan aikainen tulon menetys ja kulujen jako. Entä myöhemmin lapsen sairastumisten aikainen hoito tms. Asunnon ostossa myös omat juttunsa, remontit, mahd. pihan hoito tms.
Hölmö riidanaihe, hölmö mies. Jos minulla olisi vaimo ja hän valittaisi petarista, minä olisin ostanut sen hänelle ilahduttaakseni (en tosin yllätyksenä, jotta saa valita mieluisan).
En kyllä jaksaisi tuollaisessa parisuhteessa kauaa. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa maksaisin 50€ puolisolle ja miettisin miten toisin asian esille.
Harkitsisin mainita, että alkuperäinen sänky ja patjat ovat minun hankinta ja puoliso on niitä käyttänyt, kuten asiaan kuuluu, yhteisinä. Onko hänen mielestään oikeutettua, että hän ei ole maksanut mitään alkuperäisestä hankinnasta, mutta nyt siihen tehtävä parannus on edellen vain minun vastuulla? Näkeekö puoliso tämän kokonaisuuden oikeudenmukaisena? Korostaisin, että minua ei kiinnosta raha, vaan se periaate, että meillä on yhteisiä asioita, jotka yhdessä hankitaan ja ei lasketa jokaista euroa.
Saattaisin kuitenkin jättää tämän sanomatta, koska tuntuisi pikkumaiselta puhua asiasta. Jos puoliso jatkuvasti kuitenkin teksi vastavaanlaisia tekoja, jossa minä maksan omat "menoni" ja hänen menonsa ovat yhteisiä, ottaisin asian puheeksi ja näyttäisin esimerkkejä, joissa tämä tulee esille.
mies
Vierailija kirjoitti:
Onnea teidän jakolaskuillenne sitten, kun teillä on 140 000 euroa asuntolainaa ja kaks harrastavaa lasta ja lukiokirjat: en kyllä yhtään muista miten meidän petauspatjojen ostohinnat on jyvitetty... :D
Älä muuta virka! Olemme naurettavia!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh. En jaksais tommosta nipottamista. Me ollaan naimisissa ja molempien palkat molempien käytössä. Tienataan myöskin osapuilleen samanverran. On meillä omat tilit, mutta yhteiset rahat. Homma toimii! Yhdessä tietenkin päätetään isommat ostokset.
Samoin. Miksi ihmeessä asua toisen kanssa jos pitää tuommoista nipottaa? Pariskunnan kohdalla on kyse mielisairaudesta jos pitää senteistä vääntää. Varmaan jotain muuta hallitsematonta asiaa tuommoisella hulluudella hoitaa.
En ikinä olisi tuollaisen miehen kanssa.
Ja ei en elä miehen rahoilla. Olemme samantuloisia ja se joka maksaa. Mehän ollaan me eli perhe ja haluamme toisillemme hyvää emmekä ole mielisairaita.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö riidanaihe, hölmö mies. Jos minulla olisi vaimo ja hän valittaisi petarista, minä olisin ostanut sen hänelle ilahduttaakseni (en tosin yllätyksenä, jotta saa valita mieluisan).
En kyllä jaksaisi tuollaisessa parisuhteessa kauaa. Jos olisin itse vastaavassa tilanteessa maksaisin 50€ puolisolle ja miettisin miten toisin asian esille.
Harkitsisin mainita, että alkuperäinen sänky ja patjat ovat minun hankinta ja puoliso on niitä käyttänyt, kuten asiaan kuuluu, yhteisinä. Onko hänen mielestään oikeutettua, että hän ei ole maksanut mitään alkuperäisestä hankinnasta, mutta nyt siihen tehtävä parannus on edellen vain minun vastuulla? Näkeekö puoliso tämän kokonaisuuden oikeudenmukaisena? Korostaisin, että minua ei kiinnosta raha, vaan se periaate, että meillä on yhteisiä asioita, jotka yhdessä hankitaan ja ei lasketa jokaista euroa.
Saattaisin kuitenkin jättää tämän sanomatta, koska tuntuisi pikkumaiselta puhua asiasta. Jos puoliso jatkuvasti kuitenkin teksi vastavaanlaisia tekoja, jossa minä maksan omat "menoni" ja hänen menonsa ovat yhteisiä, ottaisin asian puheeksi ja näyttäisin esimerkkejä, joissa tämä tulee esille.
mies
Viisaasti kirjoitettu. Ja itse en kyllä missään nimessä lähtisi sille tielle, että ottaisin esiin sänkymme, patjamme, yhden sohvistamme, nojatuolimme, yöpöytämme, keinutuolimme, verhomme, mattomme ja taulumme, jotka ovat "minun" (ovat kyllä minun maailmassani ihan meidän). Onhan mieskin tuonut mukanaan mm. sen telkkarin, pleikkarin ja paljon laatuastioita. Ei tällaiseen sunmun-vääntöön ole mitään järkeä lähteä. Minä olen vähän sitä mieltä, että kun jossain kohtuullisuuden rajoissa pysytään, mikä on minun, on myös miehen. Mies ei selvästi ajattele näin (ja tiedän, että monet ajattelevat samoin kuin mies). Se hänelle kai sitten sallittakoon. Huolellisia keskusteluja kyllä vaatii tulevaisuuden suunnittelu...
Ap, mielestäni ostos oli sinun, koska haluat elää tuollaisessa suhteessa.
Tulevaisuudessa asunnoissa on varmasti kaksi lukittavaa kylpyhuonetta ja keittiötä, joissa kumpikin voi varastoida ITSE käyttämänsä - ja tietenkin maksamansa - tuotteet, joten toinen ei voi lainata (ts. varastaa) niitä... Vesi- ja sähkömittarit tietenkin kumpaankin tilaan.
Kummallakin on ikioma, lukittava makuuhuone. Keskellä on yhteinen makuuhuone. Kumpikin puoliso maksaa TÄSMÄLLEEN puolet sängystä ja petivaatteista.
Pyykkäyksessä samanlainen tasajako ja kumpikin ostaa mitatusti yhtä paljon pyykinpesuainetta ja pesee täsmälleen samanlaiset vaatteensa yhtä usein.
Siivoukseen ja kokkaukseen mittarit, jottei kumpikaan tee tehtäviä enemmän tai vähemmän kuin toinen.
Onneksi elän yksin.
Tuhoon tuomittu systeemi pidemmän päälle tai näköjään jo aiemminkin. Vähän yli puoli vuotta yhteiseloa ja nyt jo riidellään viidestä kympistä. Ei tule toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat taas vaahtoamassa, kuinka pienestä rahasta on kyse, kun se 50e kuuluu miehelle?
Palstamammoille pitää maksaa kaikki, se on kyllä tiedossa, mutta aika monta maksullistakin täällä tuntuu pyörivän. Onnellisia tasavertaisissa parisuhteissa vai lompakkoloisia? Sitä sietää monen naisen, mutta eritoten palstaa lukevan miehen ehdottomasti miettiä.
Näinhän se palstalla menee, miehet on vaan pihejä kun eivät ole lompakko levällään, "pikkurahoja", vittumaisia nipoja, ei maksa sulle koskaan mitään, yhyy, uliuli. Uliuu.
Koska tällä palstalla joku kertoisi ostaneensa miehelleen jotain tai antaneensa miehelleen rahaa?
Ap; hymy saattaa hyytyä, kun mies ottaa samat tavat kuin ap eli ostelee 50 - 300 euron "yhteisiä hankintoja" joka kuukausi pariin kertaan yhteiseltä tililtä. Niin kauan kuin maksajana on mies, on se palstan mukaan OK, mutta kun miehestä tulee maksattaja, muuttuu tilanne heti. Jostain syystä Tekniikan Maailman vuositilaus ei ole niin tärkeä kuin kolmas paistinpannu eikä auton takaspoileria nähdä yhtä tärkeäksi kuin olohuoneen verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennan sen verran, että patja maksoi 50 e ja alkujaan, kun se yhteistililtä (jonne menee molemmilta saman verran rahaa) meni, minä siis maksoin 25 euroa ja mies 25 euroa. Nyt minä olen maksanut yhteistililtä 50 euroa, eli maksoin patjan kokonaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se palstalla menee, miehet on vaan pihejä kun eivät ole lompakko levällään, "pikkurahoja", vittumaisia nipoja, ei maksa sulle koskaan mitään, yhyy, uliuli. Uliuu.
Koska tällä palstalla joku kertoisi ostaneensa miehelleen jotain tai antaneensa miehelleen rahaa?
Lähde: miesasiaa.fi.
Sun kuuluu maksaa se itse. Omistat sängynkin niin jos tulee ero niin patja +sänky on sinun.
Ja toisekseen, jos kerta saatte tuosta riidan aikaiseksi ja kuten sanoit, että ärsyttää, niin mitäs jos eroaisitte kun ette ole samanlaisia rahan käyttäjiä (toinen noin nipo).
Samat ongelmat tulevat jatkossakin..
MInusta olisi kummallista maksattaa omia mukavuushankintojani miehellä. Maksaako ap:n mies kuukautissuojat ja silmänympärysvoiteetkin naiselleen?
Minusta tasa-arvoisessa suhteessa ei lähdetä siitä, että toinen on minun mielitekojeni maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just eilen siirsin miehen tilille 400e lainalyhennystä varten. Niin, ja kyseessä on miehen asunto, johon minulla ei ole osaa eikä arpaa eikä tule olemaankaan.
Viime viikolla ostin kasan sukkia miehelle. Tuli tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minäpä kerron: tulin eilen työmatkalta. Toin miehelle lentokentältä ostettuja Gantin vaatteita 4 kpl, konjakkipullon ja ginipullon. Ostin omilla rahoillani ja annoin miehelle tuliaisiksi.
"sänkystä", " vieras lakanat" :DDDDD