Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ratkaiskaa meidän rahariita!

Vierailija
23.01.2016 |

Tää on vuosisadan typerin riidanaihe muttei varmaan yleisesti kamalan harvinainen. Olemme seurustelleet pari vuotta, vähän päälle. Tästä ajasta olemme asuneet seitsemän kuukautta yhdessä vuokra-asunnossa, jonka takuuvuokran maksoimme puoliksi ja jonka vuokran maksamme absoluuttisesti puoliksi. Meillä on yhteinen taloustili, jolle molemmat siirtävät kuukausittain saman summan rahaa yhteisen talouden hankintoja ja ruokaa varten. Ansaitsemme suunnilleen saman verran. Mies nettoaa ehkä 100 - 150 euroa enemmän kuussa kuin minä.

Ostin alennusmyynneistä joulun jälkeen paksumman sijauspatjan, koska vanha patja on jo pitkään tuntunut kovalta. Mies sanoi, että hän ei halua pehmennystä, joten ostin patjan vain omalle puolelleni. Maksoi alle 50 euroa. Maksoi sen yhteiseltä taloustililtä, koska ajattelin sen olevan yleishyödyllinen tavara, jota voi käyttää myös esim. yövieraiden majoittamiseen. Tänään mies käski minun maksaa taloustilille 50 euroa. Sanoin olevani eri mieltä, mutta maksoin silti. Kumpi on teidän mielestänne oikeassa? Minua siis ärsyttää tuo joka euron laskeminen ja kyttääminen.

Sivuhuomautuksena totean, että sänky ja patjat + ohuet petarit, joilla nukumme, ovat minun omilla rahoillani hankkimiani. Hänkin ne seurustelumme ekana vuonna, kun emme vielä asuneet yhdessä. Mies ei missään vaiheessa ole omistanut parisänkyä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle, että sänky ja patja ovat sinun. Mies nukkukoon vaikka lattialla kunnes ostaa omilla rahoillasn itselleen uudet tai te molemmat yhdessä. Jos mies rikkoo juomalasin, ostakoon omilla rahoillaan uuden. Kuka on muut huonekalut, lakanat, pyyhkeet ja kodinkoneet maksanut...?

Oikeesti. Pelkkää harmia tulossa tuollaisesta miehestä. Älä vaan hanki lapsia hänen kanssaan.

Vierailija
22/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloita seksistä  á € 50 / kerta, oppii tavoille

Sopimusrikkomus.

Eri asia jos heti suhteen alusta asti olisi ollut maksullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ap hyväksyy sen, että siinä miehen puolella sänykä vanhalla sijauspatjalla harjoitetaan ilmaisseksiä baarituttavuuden kanssa.

Vierailija
24/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehelle, että sänky ja patja ovat sinun. Mies nukkukoon vaikka lattialla kunnes ostaa omilla rahoillasn itselleen uudet tai te molemmat yhdessä. Jos mies rikkoo juomalasin, ostakoon omilla rahoillaan uuden. Kuka on muut huonekalut, lakanat, pyyhkeet ja kodinkoneet maksanut...?

Oikeesti. Pelkkää harmia tulossa tuollaisesta miehestä. Älä vaan hanki lapsia hänen kanssaan.

Sopimusrikkomus.

Jos sänky on ollut jo suhteen alusta asti miehen käytettävissä niin tämän nautintaoikeuden purkaminen on sopimusrikkomus.

Vierailija
25/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, jolle molemmat siirtävät kuukausittain saman summan rahaa yhteisen talouden hankintoja ja ruokaa varten.

Miksi sinä maksat omien ruokiesi lisäksi osan miehen ruoista? Vai syötkö kuin hevonen?

Kummallinen oletus, että kaikki miehet ovat kauheita suursyömäreitä, joiden ruokaan menee monta sataa euroa kuussa.

Ei sitä mikään suursyömäri tarvitse olla, että tuollainen viidenkympin ero tulee ruuan kulutukseen. Minulle on teinityttö- ja poika ja olen laskeskellut, että pojan syömiset maksavat vähintään tuon viisikymppiä enemmän kuussa -- siis ihan vähintään, vaikka tyttö syö enemmän kalliimpia tuotteita, avokadoja, muita hedelmiä ja sen sellaista. 

Vierailija
26/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kokonaan omat rahat ja se periaate, että "enemmän ja paremman" haluaja maksaa 100%.

No aikalailla näin meilläkin. Esimerkiksi lomareissuilla mä vaadin hyvän hotellin, ja maksankin isomman osuuden, tosin ei nyt mistään kympeistä ja muutamista satasista edes tarvitse hirveesti keskustella.

Vierailija
27/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa petari omista rahoista, mutta laskuta miestä sänkystä, patjoista ja ohuesta petarista ja jos käyttöikä on 5 vuotta, niin jaat summan puoliksi, jos olet sen kokonaan itse maksanut.

Tosin, en kyllä noin pihin miehen kanssa jaksaisi elää, sillä todennäköisesti tuo on vasta alkusoittoa.

Kuka teillä maksaa vieras lakanat ja pyyhkeet.

Vierailija
28/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi olla entinen wanna-be-miniä, joka oletti, että yhdessä asuminen miehen kanssa merkitsi sitä, että mies maksaa kaiken vain siksi, että ollaan perhe. Onneksi eivät koskaan muuttaneet yhteen, koska odotukset liitolta oli enemmän taloudelliset kuin realistiset. Jostain syystä se, jolla oli rahaa maksaa, olisi joka kerta ollut poikani ja se, jolla oli halu ostaa, oli miniäkokelas. Nykyinen miniä toimii toisin eli lähtökohtaisesti kumpikin maksaa itse päättämänsä hankinnat eikä synny mitään keskustelua siitä, kuka korvaa kenelle mitä. Kun itse maksaa, ei tarvitse huudella toista osallistumaan kuluihin. Mikä ei tarkoita sitä, etteikö miniän ostamalla sohvalla saisi istua kaikki perheenjäsenet tai etteikö poikani maksaman kylppäriremontin hienouksista saisi nauttia vaimo ja lapset.

Vierailija
29/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan hierrätte jostain viidenkympin yksittäisostoksesta, niin miten olette ruuasta päässeet sopuun? 

Jos olette normaalimittasuhteet omaava pari, niin energiantarpeesi on n. 2/3 miehen vastaavasta. Viidenkympin ero ruuan kulutustottumuksissa tulee hyvin helposti arjen valinnoilla. Syötkö vastaavasti kalliimpaa ruokaa vai miten tämän olette ratkaisseet?

Kyse oli sitä että pitääkö ap:n maksaa itse 50 euron petauspatja ja kyllä pitää, koska ei ollut heidän välisen sopimuksen mukaisesti yhteinen hankinta. Kun näin tapahtuu niin asia menee heidän sopimuksen mukaisesti ja siis oikein.

Kun hommat menee oikein ja kohtuullisesti niin ajattelit sitten että ap. jotenkin kostaisi tuon oikein menemisen vai mitä ajattelit ?

Vierailija
30/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on aivan yksiselitteinen. 

Yhteinen hankinta tarkoittaa teidän säännöillänne hyödykettä, jonka kummatkin haluavat. Tässä tapauksessa mies ei halunnut patjaa eikä ole sinun päätettävissäsi hyötyykö hän siitä jotenkin välillisesti. Se on hänen määriteltävissään. 

Eli maksat mukisematta viisikymppiä takaisin tilille. Toinen juttu on sitten, miten tuollaisen niuhon saiturin kanssa jatkossa pärjäilee. 

Vierailija
31/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, jolle molemmat siirtävät kuukausittain saman summan rahaa yhteisen talouden hankintoja ja ruokaa varten.

Miksi sinä maksat omien ruokiesi lisäksi osan miehen ruoista? Vai syötkö kuin hevonen?

Kummallinen oletus, että kaikki miehet ovat kauheita suursyömäreitä, joiden ruokaan menee monta sataa euroa kuussa.

Ei sitä mikään suursyömäri tarvitse olla, että tuollainen viidenkympin ero tulee ruuan kulutukseen. Minulle on teinityttö- ja poika ja olen laskeskellut, että pojan syömiset maksavat vähintään tuon viisikymppiä enemmän kuussa -- siis ihan vähintään, vaikka tyttö syö enemmän kalliimpia tuotteita, avokadoja, muita hedelmiä ja sen sellaista. 

Oikeasti? Onko sinulla ihan excel-taulukko käytössä tätä varten? Laskeeko joku oikeasti kuka syö aterialla kolme perunaa ja kuka neljä? Ei hyvää päivää. Minullakin on teinipoika ja teinityttö, eikä ole kyllä aavistustakaan mitä heidän syömisensä maksaa...

Vierailija
32/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos mies on sitä mieltä, että tarvitaan noin 4000 euroa maksava kotiteatteri, meneekö sekin yhteisistä eli onko ap vastaavasti valmis osallistumaan miehen ostosten rahoitukseen?

Haluaisinpa kuulla ap:n vastauksen tähän. Tai jos teillä on käytössä miehen aiemmin hankkima tv, ja miehen mielestä siihen pitää ostaa parempi HDMI-johto, joka maksaa 50e. Saako sen ostaa yhteiseltä tililtä, vaikka ap ei näkisi alkuperäisessä johdossa mitään vikaa? Ja jos ei, niin saako jatkossa mies sitten veloittaa ap:ta telkkarin katsomisesta?

Vierailija
33/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan hierrätte jostain viidenkympin yksittäisostoksesta, niin miten olette ruuasta päässeet sopuun? 

Jos olette normaalimittasuhteet omaava pari, niin energiantarpeesi on n. 2/3 miehen vastaavasta. Viidenkympin ero ruuan kulutustottumuksissa tulee hyvin helposti arjen valinnoilla. Syötkö vastaavasti kalliimpaa ruokaa vai miten tämän olette ratkaisseet?

Kyse oli sitä että pitääkö ap:n maksaa itse 50 euron petauspatja ja kyllä pitää, koska ei ollut heidän välisen sopimuksen mukaisesti yhteinen hankinta. Kun näin tapahtuu niin asia menee heidän sopimuksen mukaisesti ja siis oikein.

Kun hommat menee oikein ja kohtuullisesti niin ajattelit sitten että ap. jotenkin kostaisi tuon oikein menemisen vai mitä ajattelit ?

Ei, en ajatellut mitään kostoa.

Ajattelin vain, että suurin ongelmakohtahan tuossa on ruoka. Ruokaan kahdelta hengeltä kuussa menee varmaan sellainen viitisen sataa ainakin ja viiden kympin ero tulee jo siitä, että mies todennäköisesti syö enemmän. Laatu on sitten asia erikseen. Jos nainen syö valmissalaatteja ja mies makaronia ja perunaa, niin asia voi olla toisinkin päin. 

Vierailija
34/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no. Sänkyhän on sinun. Nyt sulla on omistamassasi sängyssä parempi petari. Jos tule ero, ei tarvitse petaria ruveta osittamaan sen takia että ukko maksoi siitä osan...

Kokonaan toinen asia sitten on, pitäiskö sun voida laskuttaa miestä sängyn käytöstä kun ei ole tarvinnut sen hankintaa rahoittaa. :):) Myy vanha sänkysi ja ostakaa uusi yhteinen. Joutuu sekin maksamaan.

Tää on vähän se mun pointti. Voin ihan hyvin maksaa petarin kokonaan. Mulle on lopulta aivan sama, minne joku yksi viisikymppinen menee, jos menee tarpeeseen, yhteiseen kotiin tai muuten hyvinvointiin. Isot ja kalliit luksushankinnat ovat asia erikseen. Mua häiritsee siis eniten se, että mies jaksoi tuosta huomauttaa ja vielä oikein pyysi maksamaan, vaikkei hänen rahojaan ollut kulunut kuin 25 euroa ja kyseessä oli hyödyllinen joka kotiin kuuluva hankinta. Jos mies sanoisi, että hänen patjansa on selälle huono ja pitäisi hankkia uusi, olisi minulle ihan luonnollista, että se hankittaisiin yhteistililtä, onhan se välttämätön hyödyke, jonka joutuu joka tapauksessa silloin tällöin uusimaan. Minulle on oikeasti se ja sama, että koko sänky patjoineen ja petareineen on minun. Totta kai mies nukkuu tässä enkä tietenkään ole edes ajatellut, että hänen pitäisi oma puolensa jotenkin lunastaa. Siksi hiukan kävi nyppimään, kun mies on noin saakelin tarkka.

Mut joo. Jos tähänkin asti kaikki on ollut absoluuttisesti puoliksi, on ihan oikeutettua, että minä maksan koko petarin. Jotenkin vain se tapa, miten tämä meni, jäi kaivamaan. Minusta on uuvuttavaa ja pölhöä laskea pennin tarkasti mun ja sun. En ikinä itse käyttää tai noteeraa, mitä mies on yhteistililtä ostanut.

PS Olemme molemmat suht varakkaita, vaikka asuntoon säästäminen syö käyttelyvaroja tällä hetkellä. Varmaan ollaan hiukan keskitulon yläpuolella.

PPS Tästä kaikesta voin päätellä vain sen, että meidän pitää keskustella parisuhteen ja perheen rahankäytöstä ja varallisuusnäkemyksistä erittäin vakavasti ja perusteellisesti, ennen kuin lapsia aletaan hankkia tai sitä asuntoa ostaa. Hmm.

Ap

Vierailija
35/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea teidän jakolaskuillenne sitten, kun teillä on 140 000 euroa asuntolainaa ja kaks harrastavaa lasta ja lukiokirjat: en kyllä yhtään muista miten meidän petauspatjojen ostohinnat on jyvitetty... :D

Vierailija
36/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tienaa tuolasti sen mitä minä ja ihan molemmat tekee 40-60h/vko töitä. Vuokra puoliksi ja joka toinen viikko minä hoidan ruokaostokset jne. Omilta tileiltä. Eli ei ole yhteiset rahat. Mutta suurimmaksi osaksi ,jos mieheni haluaa lähteä tuulettumaan ja itsellä loppukuusta tiukkaa hän maksaa tuulettumisemme.

Vierailija
37/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Onko sinulla ihan excel-taulukko käytössä tätä varten? Laskeeko joku oikeasti kuka syö aterialla kolme perunaa ja kuka neljä? Ei hyvää päivää. Minullakin on teinipoika ja teinityttö, eikä ole kyllä aavistustakaan mitä heidän syömisensä maksaa...

Äh, ihan päässä tehty arvio. En minä kenenkään syömisiä sen kummemmin kyttää, mutta pakostihan sen huomaa. Jos vaikka pojan ottaessa välipalaa kymmenestä karjalanpiirakasta on hävinnyt viisi ja tytön kohdalla kaksi, niin kyllä minä joskus tuollaisia panen merkille. 

Erityisesti sen huomaa, kun poika on kisamatkalla tai muuten poissa esim. viikon. Ei tarvitse samalla tavalla käydä kaupassa. Oivariinipurkki säilyy, juustot, leikkeleet ihan toisella tavalla. 

Älä hurskastele, ettetkö ihan hyvin tietäisi, että pojat syövät enemmän kuin tytöt murrosiän kasvukautena ja sen jälkeenkin. 

Vierailija
38/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ajatellut mitään kostoa.

Ajattelin vain, että suurin ongelmakohtahan tuossa on ruoka. Ruokaan kahdelta hengeltä kuussa menee varmaan sellainen viitisen sataa ainakin ja viiden kympin ero tulee jo siitä, että mies todennäköisesti syö enemmän. Laatu on sitten asia erikseen. Jos nainen syö valmissalaatteja ja mies makaronia ja perunaa, niin asia voi olla toisinkin päin. 

Ap:n sopimuksessa ei ole mainintaa sitä että se joka syö enemmän maksaisi enemmän. Idea tästä on ihan  omasi. Myös ongelma on omasi.

Vierailija
39/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
40/77 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOIHAN MIESKIN JÄÄDÄ KOTIIN