Vauvan nukuttamisesta ja muusta - neuvoja kaivataan!!!
Kysymys kuuluu näin:
Tuore vauva, ikää vielä alle viikko, nukahtaa ihanasti tissille, mutta muuten nukahtaminen on haastavaa. Itkee ja on levoton kun joutuu pois kontaktista. Vieressä nukkuu hyvin, mutta kun yrittää nostaa omaan sänkyyn, hyvä uni katoaa heti.. Neuvoja siirtoon ja hyvän unen takaamiseksi?
Toinen juttu on vauvan ilmavaivat :-( välillä mahassa selvästi vääntää niin, että kesken unenkin tulee hiljainen, lohduton itku. Itse en juo kahvia, olen jättänyt omenat ja ruisleivät pois, vähentänyt viljatuotteita ja käytän kohtuudella maitotuotteita.... Pojalla on jo Cuplaton ja maitohappobakteerit käytössä. Onko vinkkejä, kuinka pienen oloa voisi helpottaa?
Iso kiitos jokaiselle, joka jaksaa vastata.
Kommentit (10)
Meillä oli nukahtamisen kanssa samaa ensimmäinen kuukausi mutta pikkuhiljaa alkoi tottua tissiltä sänkyyn siirtämiseen eikä enää herännyt siirtämiseen. Tai ehkä itse opin siirtämään supervarovaisesti. Lämpöpussi vauvan sängyssä voisi myös auttaa ettei sänky ole kylmä? Tai laitat vauvan unipussiin, imetät siinä ja siirrät?
Röyhtäyttää todella kannattaa. Ja testata pari viikkoa että jättää maitotuotteet kokonaan pois omaata ruokavaliosta. Meillä pojalla oli ja on edelleen maitoallergia eikä siihen siis riittänyt vähentäminen vaan ainoastaan kokonaan pois jättäminen. Sipuli, paprika ja ylipäätään vahvat mausteet voivat aiheuttaa ilmavaivoja. Maitohappobakteerit ainakin alkavat vaikuttaa vasta muutaman viikon viiveellä eli jaksa käyttää niitä tarpeeksi pitkään!
Tuohon omaan sänkyyn siirtämiseen: lämmitä sänky esim. kauratyynyllä niin ettei joudu lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn. Voi olla syynä jos kerran herää yleensä siihen siirtämiseen.
Join itse koko imetysajasta gefilustuotteita ja vauva sai relatippoja. En tiä auttoiko ne, mutta meillä ei ilmennyt vatsavaivoja lainkaan.
Oletko kokeillut kapalointia? Lastentarvikeliikkeissä on myynnissä helppoja kapaloliinoja, mutta myös tavallinen vauvanviltti käy. Unipussi auttaa myös joillakin. Vauva luulee olevansa sylissä.
Ootko alusta asti antanu maitohappoa? Ne saattaa joillekki tehä sen mahan kipeäksi...
Meillä kuopus yksinkertaisesti kipuili kaikkea syystä x ensimmäisen 1,5kk. Sitten rauhottu.
Nukkumaan on kans huono, juoksutan tuttia 1-1,5h parhaimmillaan vaikka olis kuinka väsyny.. Tissille nukahtaa heti. Vaan ku kotiaki täytys hoitaa ja täytys itekki välillä saada edes hetki olla yksin.
Tsemppiä, koita vaikka ä-pakkauksen makuupussiin laittaa imetyksen ajaksi ja sen kanssa sitte nukkuun, meillä autto vähän ku ei tarvinnu kylmään sänkyyn laskea :) sisko oli sänkyä lämmittäny valmiiksi kaurapussilla, seki voi auttaa :)
Oletko tarkistanut vauvan imuotteen, ettei hörpi ilmaa imiessä? Itselle koin kaikista parhaaksi että vauva nukku ja nukkuu edelleen vieressä niin hyvä uni säilyy molemmilla :) kannattaa kokeilla kantoliina! Meillä on toiminut tosi hyvin. Vauva kyytiin ja menoksi. Pystyy hyvin tekemään äiti vaikka mitä ja vauva pysyy kontaktissa ja tyytyväisenä. Näin meillä :)
Ok, kokeillaan tuota pussia, siihenhän saa kapaloitua suht napakasti. :)
Itse en ole mausteisen ruuan ystävä, joten siitä tuskin ainakaan pääasiassa on kyse. Toki maitotuotteita menee jonkin verran. Meillä koko perhe syö maitohappobakteereita koko vuoden ympäri, söin siis niitä myös odotusaikana. Vauva aloitti kipuilun jo sairaalassa, jossa ei vielä saanut mitään "ylimääräistä". Kätilö epäili, että levottomuus johtuu suolistossa olevasta lapsivedestä, mutta tuskinpa enää voi vedota siihen :)
Vauva juo tissistä, olen koittanut kyllä röyhtäyttää mutta koitan vielä paremmin saada röyssyn ulos. Tämä tyyppi tuppaa nukkumaan tissille joten ehkä se pikku röyhtäyttely herättää välissä myös syömään reippaammin..?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon omaan sänkyyn siirtämiseen: lämmitä sänky esim. kauratyynyllä niin ettei joudu lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn. Voi olla syynä jos kerran herää yleensä siihen siirtämiseen.
Meillä oli myös tämä lämpötilanvaihdos syynä: ongelma ratkesi kun laitoin sähköisen lämpötyynyn vauvan sänkyyn syönnin ajaksi ja peiton siihen päälle - tyytyväinen vauva jatkoi uniaan/nukahti nopeasti lämpöiseen sänkyyn. :) Olisinpa keksinyt tuon jo esikoisen kanssa!
Ymmärrän että toivot pikkuisen nukkuvan omassa sängyssä mutta haittaako jos nukahtaa aina tissille? Kun pikkuinen on vasta viikon vanha. Ehtii myöhemmin oppia nukahtamaan eri tilanteissa nyt kaipaa mielestäni äidin turvaa ja rintaa. Näin siis meillä.
Minä laitoin ohuen puhtaan huovan sänkyyn "lisälakanaksi" oli lämpöinen ei tarvinnut lämmitellä erikseen lakanoita. Siihen varovainen siirto.
Ilmavaivoihin tosiaan röyhtäyttely ja se että imettää niin että vauva on mahdollisimman pystyssä asennossa. Jos on suihkurinta niin tyhjentää ensin vähän.
Tsemppiä ja onnittelut uudesta vauvasta! :)
Röyhtäytys, sekä itselläni imettäessä maitoa oikein suihkuaa kovaa joten vauva tykkää kun imetän häntä vatsallaan, eli itse makaan selälläni ja vauva vatsallaan. D-vitaminiinitvä voi aiheuttaa kipuja, samoin öljypohjaiset maitohappobakteerit. Ennen imetystä myös lypsän käsin sitä suihkuavaa maitoa pois jotta maidon tulo vähän tasaantuu ennenkuin vauva alkaa imeä. Meilläkin pienokainen halusi olla tissillä aluksi melkein 24\7, sehän on pienen turva ja muutakin kuin ruokaa, kyllä se siitä helpotti ajan myötä, alettiin käydä vaunulenkeillä jne.. Vieläkin nukkuu vieressä ja siten nukutaan parhaiten kaikki, kun ei tarvitse yöimetyksiä varten nousta ylös vaan vauva syö siinä vieressä ja voi itse samalla nukkua. Jos vauvasi on syntymästä asti itkenyt, voiko olla olkapää tai/ pää joutunut synnytyksessä jotemkin liian puristuksiin (tälläisestä olen joskus kuullut), johon on auttamut hieronta/ vyöhyketerapia.
Röyhtäytätkö syönnin jälkeen? Sipuli ja mausteinen ruoka on kans yks mitä kannattaa vältellä ku imettää.