Onko 300€/kk ruokaan muka vähän?
Jos perheessä on 1aikuinen ja 2 teiniä?
Me pärjäämme hyvin tuolla summalla, usein vielä pienemmälläkin.
Täällä oppii aina uutta! Olemme siis kituuttajia tai syömme pelkkää makaroonia ilmeisesti kaikkien mielestä..
:D
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten vaikea ihmisille on ymmärtää, että kaikki eivät miellä herkuiksi samoja asioita kun toiset. Jotkut syövät sokerijogurtteja päivittäin, meillä niitä pidetään selkeästi herkkuna.
Minä pidän herkkuna (eli ei joka päiväiseen ruokavalioon kuuluvana) munakasrullaa (johon tulee venäjauhoja, maitoa, kananmunia, öljyä ja suolaa) herkkuna. Pahoittelut sille joka pahoitti mielensä kun kerroin tämän olevan minulle ja miehelleni herkkupäivään kuuluva ruoka.
Minä en ainakaan pahoittanut mieltäni, vaan kysyin, että MIKÄ teillä sitten on sitä normaalia arkiruokaa, jos munakas on herkku? Se oli vaan kysymys.
Niin, voit lukea muutamia muita kommentteja ja huomaat että joku pahoitti mielensä, kun kerroin mikä meillä on herkkupäivän ruokaa.
Ja mikä on arkiruokaa. Viime viikkoina tullut syötyä mm seuraavaa: Pinaattikikhernecurry, punajuurilinssilasagne, kikhernekeitto, uunilohi uunikasviksilla, kurpitsasosekeitto, chili sin carne, bataattilinssikeitto, kaalipata, paistettu ohrasalaatti yms. Arkiruokamme on melko vegaanista (maitotuotteita käytämme todella vähän) ja ei sisällä juurikaan vehnäjauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten vaikea ihmisille on ymmärtää, että kaikki eivät miellä herkuiksi samoja asioita kun toiset. Jotkut syövät sokerijogurtteja päivittäin, meillä niitä pidetään selkeästi herkkuna.
Minä pidän herkkuna (eli ei joka päiväiseen ruokavalioon kuuluvana) munakasrullaa (johon tulee venäjauhoja, maitoa, kananmunia, öljyä ja suolaa) herkkuna. Pahoittelut sille joka pahoitti mielensä kun kerroin tämän olevan minulle ja miehelleni herkkupäivään kuuluva ruoka.
Minä en ainakaan pahoittanut mieltäni, vaan kysyin, että MIKÄ teillä sitten on sitä normaalia arkiruokaa, jos munakas on herkku? Se oli vaan kysymys.
Niin, voit lukea muutamia muita kommentteja ja huomaat että joku pahoitti mielensä, kun kerroin mikä meillä on herkkupäivän ruokaa.
Ja mikä on arkiruokaa. Viime viikkoina tullut syötyä mm seuraavaa: Pinaattikikhernecurry, punajuurilinssilasagne, kikhernekeitto, uunilohi uunikasviksilla, kurpitsasosekeitto, chili sin carne, bataattilinssikeitto, kaalipata, paistettu ohrasalaatti yms. Arkiruokamme on melko vegaanista (maitotuotteita käytämme todella vähän) ja ei sisällä juurikaan vehnäjauhoa.
Ei se munakasrulla tosta poikkea. Herkku sana on vähän ylimitoitettu jopa teillä.
Eiköhän viikonloppuna muutenkin syödä vähän paremmin? Viikonloppuruoka olisi osuvampi sana
Herkut sitten lisäksi jos haluaa. Teillä vaikka rusinoita, kasvislautanen ja sippi.
Meillä pizzaa tai juustotarjotin tai Runebergin torttu
Minusta tuo munakasrulla kuulosti oikein hyvältä. Sen valmistaminen vaatii jonkin verran aikaa (ei siis olisi meillä arkiruokaa), kun pitää tehdä sekä kuoriosa että sisusmössö erikseen. Kuulostaa vähän samantyyppiseltä ruoalta kuin tortillat ranskankermoineen. Maku on varmasti hyvä. Minäkään en pidä sipsejä yms. minään herkkuna, ehkä ensimmäinen kourallinen maistuu, mutta sen jälkeen teollinen maku tympäisee. Niistä tulee myös helposti tympeä olo itselle. Meillä menee rahaa ruokaan vähintään pari sataa euroa per henki, ja meillä syödään monenlaista, myös parjattuja eineksiä (Kokkikartanon lihapullat ovat hyviä, mutta niillä onkin kilohinta korkea). Tehdään itse monenlaista ja ostetaan välillä hintaan katsomatta ruokatarvikkeita. Siltikin pidän arvokkaimpina ja parhaimpina "herkkuina" itse tehtyjä kasvis/kalaruokia, joiden kilohinta ei välttämättä ole suurensuuri: luksusta minulle edustaa ruokailu, johon kuuluu monenlaisia salaatteja ja kasvisruokia, sillä luksusta on ruoat joiden tekemiseen on kulunut aikaa, vihannesten kuormista ja käsittelyä jne. Ne ovat herkkua, ei jotkut ankeat sipsit sun muut, jotka eivät edes maistu hyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Lasagne on todella hyvä esimerkki siitä, miten erilaisia määriä syödään. Minäkin käytän 12-15 levyä + litra maitoa, 400 g jauhelihaa ynnä pienempi määrä muita aineksia, eikä koskaan ole vielä ollut niin paljon syöjiä, että olisi loppunut kesken. Syömässä on ollut 5-10 henkeä, mutta jälkimmäisessä tapauksessa suuri osa pieniruokaisia lapsia.
Eikä se niin huonoa ole ollut, että sen vuoksi olisi syömättä jäänyt.
Kertokaa nyt "paljon" syövät, meneekö teillä paljon ruokaa hukkaan.
Tässä 109 jonka perheessä menee paljon ruokaa. Hukkaan ei mene, jos jotain joskus jää niin mies ottaa sen evääksi.
Meillä vaan on isoruokaiset lapset! Uskotko jos sanon, että lapsi voi syödä esim. iltapalaksi 2 ruisleipää leikkeleellä ja kurkulla, 2 munan munakkaan ja vielä esim. päärynän, ja tietysti lasin maitoa? Tätä ennen on tietysti syöty koko päivä normaalisti eli paljon.
Haluan selventää: en yritä säästää rahaa. Minulla olisi "varaa" vaikka tuplata ruokakustannukset, mutta se ei lisäisi tippaakaan hyvinvointiamme. Ei perheesdä, yhteiskunnassa eikä maailmassa. Yritän vain järkevöittää kulutusta. Olen säästänyt puolen vuoden ajalta kuitit.joka kuussa rahaa on mennyt ruokasn noin 300€, paitsi joulu, joka oli poikkeus, 500€.
En joudu luopumaan mistään tällä budjetilla. Taloustarvikkeet, kuten shampoo, wc-paperi ja hammastahna ym, eivät ole kolmensadan sisällä. Niihin menee kuussa noin 10-20€.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se munakasrulla tosta poikkea. Herkku sana on vähän ylimitoitettu jopa teillä.
Eiköhän viikonloppuna muutenkin syödä vähän paremmin? Viikonloppuruoka olisi osuvampi sanaHerkut sitten lisäksi jos haluaa. Teillä vaikka rusinoita, kasvislautanen ja sippi.
Meillä pizzaa tai juustotarjotin tai Runebergin torttu
Anteeksi, mutta miten sinä voit sanoa mikä on kenellekin herkku? Minulle ruoka, joka sisältää vehnäjauhoja ja maitoa on herkku. Meillä kasvislautanen ja dippi (hummus tai guacamole) on ihan normaalia arkipäivää.
Haisee vahvasti sille, että ketjun köyhäilijät eivät ole koskaan laskeneet auki tuon satasen kuukausibudjetin makrojakaumaa ja energiasisältöä. Voin luvata että proteiinia ja oleellisia rasvoja tulee aivan liian vähän kaikilla. Tämä näkyy sitten vanhempana osteoporoosina (etenkin naisilla) ja hauraus- ja raihnaisuusoireyhtymänä. Se ruoka kun nyt on ainoa asia jota ihminen oikeasti tarvii elääkseen, niin minkä helvetin takia sen suhteen sitten yritetään köyhäillä ja vielä mukamas ylpeillään sillä, että meillä syödäänkin itsemme tuskalliseen vanhuuteen tai ennenaikaiseen hautaan.
Mun työpaikkalounas jo maksaa 4,90 keitto + salaatti, muut ruuat 6.30-6.80 e per päivä. En syö jokapäivä, joskus on edellisen päivän ruokaa eväänä, mutta kyllä satanen menee jo niihin. Miehen lounaat maksaa n puolet vähemmän ( ope). Joten keskimäärin siihen menee jo 150 e. Lapsi syö verovaroin maksetun aterian koulussa. Ruuan pitää mielestäni olla myös mielihyvää ja olla terveellistä, ja mahdollisimman pitkälti kotimaista. Esim kunnon kala maksaa, ja vaikka pidänkin silakoista, niin kyllä välillä syömme muutakin kalaa, kuhaa, muikkuja, nieriää yms. Hedelmät ja vihannekset maksavat myös kohtuullisesti. Jugurtti ei niin paljon, sillä ostan sitä maustamattomana litranpurkeissa. Poimin kesäisin marjoja, sieniä, joita meiltä löytyy pakasteena, hilloina, mehuina, kuivattuna yms.
Oho...
Emme köyhäile :) Syömme perusruokaa, kaupassa käyn melkein joka päivä ja meidän talouteen kuuluu
viisi henkilöä kaikki yli 10-vuotiaita.... mutta tuo summa?
Meillä menee ruoka&hygienia yms. n. 800e/kk ja en tunne että olisimme mitenkää epänormaaleja.
Ruokaa tehdään kotona ja ulkona syödään harvoin .... 3000e olisi mielestäni , aika käsittämätöntä,.... mutta kuin tyylillään :)
Ihan varmasti saa 300€ ruuat kuukaudessa kolmelle ihmiselle. En usko, että kukaan tästä on eri mieltä. Mutta minun on vaikea ymmärtää, miten joku voi haluta syödä niin vaikka rahatilanne ei sitä vaatisi. Tuolla rahasummalla ruoka sisältää paljon viljoja, mikä ei mielestäni ole hyvän ruuan perusta. Toki kasviksia ja juureksiakin saa halvalla, mutta oikeasti kuka jaksaa joka päivä syödä raasteita eri muodoissa. On olemassa itse asiassa aika vähän niitä perusruokia, jotka tulevat halvaksi. Esimerkiksi meillä ei syödä lainkaan puuroja, nakkikeittoa, makaroonilaatikkoa, kalapuikkoja, ruskeaa kastiketta tai pakastevihanneksia. Hyvin harvoin meillä on tarjolla myöskään perunoita. Viimeisen puolen vuoden aikana ei varmaan kertaakaan. Korvaan ne useimmiten tuoreilla juureksilla tai täysjyväriisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän viikonloppuna muutenkin syödä vähän paremmin? Viikonloppuruoka olisi osuvampi sanaHerkut sitten lisäksi jos haluaa. Teillä vaikka rusinoita, kasvislautanen ja sippi.
Meillä pizzaa tai juustotarjotin tai Runebergin torttuAnteeksi, mutta miten sinä voit sanoa mikä on kenellekin herkku? Minulle ruoka, joka sisältää vehnäjauhoja ja maitoa on herkku. Meillä kasvislautanen ja dippi (hummus tai guacamole) on ihan normaalia arkipäivää.
Herkku käsitteenä tarkoittaa jotain muuta kuin ruokaa, tavallista ateriaa. Vaikka se olisi omasta mielestä hyvää
Herkku on jotain mitä syödään aterioiden lisäksi. Usein jotain makeaa tai suolaista hyvää (ja lihottavaa)
Sitten jotkut puhuu herkkuruuasta. Se voi jollain olla vaikka hernekeitto. Jotkut puhuu lempiruuasta.
Jos joku kysyy ostettaisko tänään jotain herkkuja... Voisin ostaa vaikka sipsejä, jäätelöä tai karkkia
Meillä makeakaan jogurtti ei ole herkku. Sitä on aina. Limsa kai on, kun sitä on kerran viikossa
Meillä on aina viikonloppuisin hyvää ruokaa, esim pihvit, kalaa, äyriäisiä. Jotain arjesta poikkeavaa Hyvää Ruokaa
Kolmelle n 600 e. Ei tuhlailla tai köyhäillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pizzaa tai juustotarjotin tai Runebergin torttuAnteeksi, mutta miten sinä voit sanoa mikä on kenellekin herkku? Minulle ruoka, joka sisältää vehnäjauhoja ja maitoa on herkku. Meillä kasvislautanen ja dippi (hummus tai guacamole) on ihan normaalia arkipäivää.
Herkku käsitteenä tarkoittaa jotain muuta kuin ruokaa, tavallista ateriaa. Vaikka se olisi omasta mielestä hyvää
Herkku on jotain mitä syödään aterioiden lisäksi. Usein jotain makeaa tai suolaista hyvää (ja lihottavaa)
Sitten jotkut puhuu herkkuruuasta. Se voi jollain olla vaikka hernekeitto. Jotkut puhuu lempiruuasta.
Jos joku kysyy ostettaisko tänään jotain herkkuja... Voisin ostaa vaikka sipsejä, jäätelöä tai karkkiaMeillä makeakaan jogurtti ei ole herkku. Sitä on aina. Limsa kai on, kun sitä on kerran viikossa
Meillä on aina viikonloppuisin hyvää ruokaa, esim pihvit, kalaa, äyriäisiä. Jotain arjesta poikkeavaa Hyvää Ruokaa
Itse koen herkkuna tuotteet, joita ei halua syistä x syödä useampana päivänä. Maito isoina annoksina tekee itselleni tukkoisen olon vaikka siitä pidänkin. Vehnäjauho ei taas sovi vatsalle suurina annoksina, joten todellakin pidän herkkuna tuotteita joihan annan itselleni luvan silloin tällöin koska niistä pidän mutta ne eivät tee oloani yhtä hyväksi kuin esimerkiksi avokado ja ruisleipä.
Sokerinen jogurtti kannattaisi miettiä lisättäväksi herkkujen listaan, se ei todellakaan ole paras valinta.
Menee noin 200€ ruokaan kuussa, kaksi aikuista plus kissa. Perussafkaa ja tarjoukset hyödynnetään, kissanruuasta ei säästellä herkkän vatsan vuoksi. Joskus jopa tilataan pizzaa tai yhden kerran otetaan ostoskori täyteen pelkkiä herkkuja, jos ruokabudjetti on vähän löysempi sillä kuukaudella. Ensikuussa jää pakollisten menojen jälkeen käteen 380€, sillä syödään todella hyvin ja ostetaan jotain kivaakin!