Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 300€/kk ruokaan muka vähän?

Vierailija
22.01.2016 |

Jos perheessä on 1aikuinen ja 2 teiniä?
Me pärjäämme hyvin tuolla summalla, usein vielä pienemmälläkin.
Täällä oppii aina uutta! Olemme siis kituuttajia tai syömme pelkkää makaroonia ilmeisesti kaikkien mielestä..
:D

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe, äiti ja urheileva teini. Ruokaa kuluu paljon, mutta hyvinä viikkoina menee noin 60e viikko. Saan ehkä nipistettyä tarvittaessa 50e viikko. Palkkapäivänä jos mene prismaan voi ruokalasku olla 70e ja siinä on jotain herkkua mukana. 400g jauhelihasta teen kolme eri ruokaa. Ettei teini kyllästy. Esim tomaattipohjainenkastike pastalle, risotto vihanneksilla (+jauheliha) ja kasvislisukkeinen makaronilaatikko.

Vierailija
82/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kolmen euron päiväbudjetista voi vähentää kulutusta niin, että toisen päivän keskimääräistä kalliimmat ostokset saa kuitattua? Eli jos syö yhtenä päivänä silakoita ja budjetti ylittyy, toisena päivänä syö vastaavasti halvemmalla? Voiko  eurolla tai kahdella pärjätä vuorokauden ruokamenoista, vai miten homma hoituu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, olisi kätevä oppia säästäväisemmäksi itsekin. 

Voi . Avainsana on suunnittelu. Tee viikoksi ruokalista, mutta jätä siihen riittävästi pelivaraa, jotta voit hyödyntää tarjoukset ja 'punaisetlaput'. Tuoreen lihan päiväys voi olla vaikka huomenna, se on ihan hyvää tänään ja vielä ylihuomennakin, mutta kala ja broileri kannattaa aina ostaa mahdollisimman tuoreena. Samoin maitotuotteet ja muut sellaiset, jotka joudut heittämään hukkaan vanhentuneina.

Muista se, että "parasta ennen" ei merkitse viimeistä käyttöpäivää vaan esimerkiksi kananmunia ja hapanmaitotuotteita voi käyttää viikkoja ja jopa kuukausia sen jälkeen, kunhan itse osaa omin aistein arvioida, onko pilalla vai ei.

Käy kaupassa silloin, kun sinne on juuri tullut tavaraa, koska silloin valikoima on parhaimmillaan ja tavara tuoretta. Myös tuoreempien tieltä on laputettu päiväystuotteita alennukseen, ja niitä voit ostaa pakastimeen ja samana tai seuraavana päivänä valmistettavaksi.

Opettele valmistamaan itse myös herkkuja. Jos limsat kuuluvat jokapäiväiseen elämään, hanki limsakone ja valmista niitä itse. Vanukkaitten ja maustettujen jugurttien sijasta kannattaa tehdä niitä itse tai ainakin maustamatttomina, ja käyttää omia marjoja.

Minä en ymmärtä kuka tätäkin asiallista kommenttia alapeukuttaa?!

Täällä on aivan sama mitä sanoo. Jos olisin aloittanut ketjun: kukaan kolmihenkinen perhe ei voi selvitä alle 300€/ kk ruokamenoista, olidi vastaukset olleet jotain sivan muuta!

Mutta eipä silti, kell onni on se onnen kätkeköön! Tiedän olevani niitä harvoja onnekkaita jotka jaksavat suunnitella ja nauttivat ruuanlaitosta. Saisinhan minäkin kulumaan vaikka 1000€ kk ruokaan, sitä ei vain söisi kukaan ja se päätyisi roskiin. Olen saanut rlää lapsuuteni niin, että olen nähnyt kaikenlaista kotitaloustyötä, säilömistä ha kalanperkuuta. On ilmeisesti kannattanut opettaa nämä taidot eteenpäin, harvassa tuntuvat taitajat olevan nykypäivänä! Osaan muuten kutoa myös mattoja ha tehdä vilkasukkia. Olen muutes 62 kiloinen 38vnainen, jos jotain kiinnostaa.

ap

Ei se jankkaamisella miksikään muutu. 100 €/kk/lärvi vaatii joko ilmaista lisää jostain, kuten kouluruoka, todella ankeaa köyhäilyä ja IIFYM-asennetta mausta ja muusta välittämättä tai sitten ei suositukset tuke täyteen, jolloin on kyllä väärin väittää että tuolla rahalla pärjää. Se oletus kun pitää tietysti tällaisessa olla, että tuolla rahalla saa kaiken mitä terveydensä puolesta tarvii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidleen menee viikossa 70€. Jos ostaisin kaiken prismasta tai k-kaupasta, summa olisi 100-120.

Testattu on.

1+2

Vierailija
84/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perhe, äiti ja urheileva teini. Ruokaa kuluu paljon, mutta hyvinä viikkoina menee noin 60e viikko. Saan ehkä nipistettyä tarvittaessa 50e viikko. Palkkapäivänä jos mene prismaan voi ruokalasku olla 70e ja siinä on jotain herkkua mukana. 400g jauhelihasta teen kolme eri ruokaa. Ettei teini kyllästy. Esim tomaattipohjainenkastike pastalle, risotto vihanneksilla (+jauheliha) ja kasvislisukkeinen makaronilaatikko.

Äiti ja urheileva teini syö 400 grammasta jauhelihaa kerran, ja äidille jää siitä yhdet tähteet. Tai muuten on proteiinilisää otettava joko herapurkista tai jostain muusta, kuten raejuusto/rahka siihen kylkeen.

Vierailija
85/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kolmen euron päiväbudjetista voi vähentää kulutusta niin, että toisen päivän keskimääräistä kalliimmat ostokset saa kuitattua? Eli jos syö yhtenä päivänä silakoita ja budjetti ylittyy, toisena päivänä syö vastaavasti halvemmalla? Voiko  eurolla tai kahdella pärjätä vuorokauden ruokamenoista, vai miten homma hoituu? Ihan mielenkiinnosta kysyn, olisi kätevä oppia säästäväisemmäksi itsekin. 

Voi . Avainsana on suunnittelu. Tee viikoksi ruokalista, mutta jätä siihen riittävästi pelivaraa, jotta voit hyödyntää tarjoukset ja 'punaisetlaput'. Tuoreen lihan päiväys voi olla vaikka huomenna, se on ihan hyvää tänään ja vielä ylihuomennakin, mutta kala ja broileri kannattaa aina ostaa mahdollisimman tuoreena. Samoin maitotuotteet ja muut sellaiset, jotka joudut heittämään hukkaan vanhentuneina.

Muista se, että "parasta ennen" ei merkitse viimeistä käyttöpäivää vaan esimerkiksi kananmunia ja hapanmaitotuotteita voi käyttää viikkoja ja jopa kuukausia sen jälkeen, kunhan itse osaa omin aistein arvioida, onko pilalla vai ei.

Käy kaupassa silloin, kun sinne on juuri tullut tavaraa, koska silloin valikoima on parhaimmillaan ja tavara tuoretta. Myös tuoreempien tieltä on laputettu päiväystuotteita alennukseen, ja niitä voit ostaa pakastimeen ja samana tai seuraavana päivänä valmistettavaksi.

Opettele valmistamaan itse myös herkkuja. Jos limsat kuuluvat jokapäiväiseen elämään, hanki limsakone ja valmista niitä itse. Vanukkaitten ja maustettujen jugurttien sijasta kannattaa tehdä niitä itse tai ainakin maustamatttomina, ja käyttää omia marjoja.

Täällä on aivan sama mitä sanoo. Jos olisin aloittanut ketjun: kukaan kolmihenkinen perhe ei voi selvitä alle 300€/ kk ruokamenoista, olidi vastaukset olleet jotain sivan muuta!

Mutta eipä silti, kell onni on se onnen kätkeköön! Tiedän olevani niitä harvoja onnekkaita jotka jaksavat suunnitella ja nauttivat ruuanlaitosta. Saisinhan minäkin kulumaan vaikka 1000€ kk ruokaan, sitä ei vain söisi kukaan ja se päätyisi roskiin. Olen saanut rlää lapsuuteni niin, että olen nähnyt kaikenlaista kotitaloustyötä, säilömistä ha kalanperkuuta. On ilmeisesti kannattanut opettaa nämä taidot eteenpäin, harvassa tuntuvat taitajat olevan nykypäivänä! Osaan muuten kutoa myös mattoja ha tehdä vilkasukkia. Olen muutes 62 kiloinen 38vnainen, jos jotain kiinnostaa.

ap

Onko tämä nyt sellainen "pimppirage"? :D

Ap pimahti. Tai on kännissä tekstistä päätellen.

Vierailija
86/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se jankkaamisella miksikään muutu. 100 €/kk/lärvi vaatii joko ilmaista lisää jostain, kuten kouluruoka, todella ankeaa köyhäilyä ja IIFYM-asennetta mausta ja muusta välittämättä tai sitten ei suositukset tuke täyteen, jolloin on kyllä väärin väittää että tuolla rahalla pärjää. Se oletus kun pitää tietysti tällaisessa olla, että tuolla rahalla saa kaiken mitä terveydensä puolesta tarvii.

Johan kerroin tuolla ekasivulla että teinit syövät koulussa arkena, minä töissä. Ei pitäisi olla yllätys. Jankkaus ei auta, mutta voin todeta että Linssi-bataattikeitto, kasvislasagne, kanaviillokki, hernekeitto ja kaalilaatikko sekä kukkakaalimuussi ja nyhtöpossu olivat oikein herkullisia, täyttäviä ja terveellisiä ruokia.

Mitä kohtaa sinä et ymmärtänyt?

Vierailija
87/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee tuo "emme saa ilmaisia ruokia mistään." Jos lapset syövät koulussa, niin sehän on jo ratkaiseva ruokalaskua alentava seikka. Ja ilmaista on.

Entä työpaikkalounas? Jos maksat siitä, niin sen pitäisi sisältyä tuohon 300 e ruokabudjettiin. Vai?

Silloin tehdää vain yksi

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on todella vähän, 100€/ hlö/ kk.

Veikkaan että jätät nyt jotain kertomatta. Lapset syövät toisella vanhemmallaan, sinä työpaikalla, saatte sukulaiselta riistaa, ette syö ns. oikeaa ruokaa vaan pelkkää leipää, et osaa laskea tai jotain muuta?

Okei, lapset syövät koulussa lounaan ja minä töissä.

Eivät syö isällään tai muillakaan sukulaisilla, mutta meillä on kyllä noin kahdesti viikossa joku vieras (usein lasten kaveri) ruokapöydässä.

Emme saa mistään ilmaista ruokaa, paitsi marjat ja sienet metsästä.

Juuri iltapalalla söimne omatekemiä sämpylöitä, juustoa, kurkkya, maitoa ja itse vaulmistamaani vispipuuroa.

Ryynit maksoivat jotain, samoin jauhot, hiiva ja öljy. Syömme noita sämpylöitä vielä huomennakin ja puuroakin jäi varmaan maanantaihin asti.

Käytän pakastinta ja valmistAn ruuan itse. Huomenna sjattelin valmistaa perunamuussia jauhoisista potuista, silakkapihvejä ja porkkana-appelsiinisalaattia.

Olen säästänyt kuitit puolen vuoden ajalta ja ruokakauppaan menee kuussa 300€.

ap

Vierailija
88/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänää ruokana pihvikqrjan fileestä pihvit. Uunijuureksia ja aurajuustokastiketta. Avokado salaattia.

Hinta on n 7 e annos

Vierailija
89/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee mieheni kanssa noin 250-300€ kuussa ruokaan, siitäkin saisi vielä jonkin verran halutessan nipistettyä.

Eilisen perjantain syödyt, oli "herkkupäivä"

Aamupala: Kuppi kahvia maidolla, smoothie (siinä yksi kananmuna, banaani, puolukoita, mustaherukoita, mustikoita, sitruunamehua)

Lounas: Kaksi ruisleipää avokadolla ja tomaatilla

Välipala: Pari porkkanaa ja hummusta

Päivällinen: Munakasrulla kasviskvinoa täytteellä (sipulia, paprikaa, tomaattimurskaa, punaisia linssejä, kvinoaa, mausteet). Lisäksi ranskankermaa

Iltapala: Appelsiini, kuppi vihreää teetä

Vierailija
90/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole vähän, jos ei ole allergioita, keliakiaa, yms sellaista, jossa ruoka on kalliimpaa edes osaksi, kun kerran syötte 21 päivänä koulussa/töissä. Itseasiassa luulisi, että selviäisitte 250 eurolla.

T. kahden keliakiaa sairastavan teinin äiti, jotka selviävät 320-350 eurolla kuukaudessa , kun siellä koulussa syödään. Itse vien ruoan töihin, noista samoista rahoista. Kasviksia, hedelmiä, ja juureksia syödään paljon, samoin marjoja.

Vierailija
91/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 g lihaa per ateria yhdelle? Meillä 400 g riittää hyvin neljän hengen aterialle.

Mitä vitun valehtelijoita tänne taas on eksynyt? Oliko tää nyt neljäs nurisija... 300 g lihaa aterialla on aivan normaali asia. Kuka tahansa näkee sen, kun katsoo, mitä ihmiset syö.

300g lihaa aterialla on aivan normaalia - nelihenkiselle perheelle!

Ihmiset syövät usein muutakin kuin lihaa aterioillaan, valehtelija!

Oletko ottanut elämäntehtäväksesi valehdella ihmisten syömisistä? Aikuinen mies syö Suomessa ihan normaalisti 300 g lihaa aterialla. Tämän näkee jokainen, kun katsoo, mitä ravintoloissa syödään, mitä sukulaiset ja tutut syö. Miksi ihmeessä edes yrität kiistää todellisuutta?

Ehkä sinä ja ne muut 145 kiloiset kaverisi syötte kuin norsut.

Jaha. Ja taas solvataan meitä läskejä. Kiitos vaan! Mutta totuus on, että ihan normaalipainoiset miehet syövät normaalisti sen 300 g lihaa per ateria. Tämän näkee jokainen, joka katselee toisten syömää ruokaa.

Itse en syö lihaa laisinkaan, mutta kyllä mun mies tekee esim. 400g:n jauhelihapaketista 3-4 ateriaa. Ja näin ravintolassa työskentelevänä, voin sanoa, että harvassapa ovat ne ateriat (esim. pastat), missä sitä lihaa olisi 300g. Keskivertopihvinkin paino on n. 150grammaa.

Kun itse tekee, niin huomaa, että esmes se 700 g jauhelihapaketti riittää kahteen lämpimään ruokaan itselle.

Mitä ne kaksi lämmintä ruokaa ovat, ja kuinka monta kertaa sinä niitä yksinäsi syöt = kuinka monta ruoka-annosta sinä tuosta teet?

Se tässä eniten hämmästyttää ja kummastuttaa, että joku voisi hotkaista yhdellä istumalla 350 g jauhelihaa sisältävän aterian, sillä sellaisen vaikutelman kirjoituksestasi saa. Meneekö sinulla paljonkin hukkaan, vai syötkö joka murusen? Vai onko jauhelihasi niin rasvaista, että siitä liukenee kolmasosa pannulle?

Me muut taidamme keskustella vähän laadukkaammasta jauhelihasta, jossa on vähän rasvaa ja josta ei mene mitään hukkaan.

?? Öööö. Mitä tähän nyt voi sanoa? Kirjoittaa koko juttu uudestaan? Kyllä, se noin 350 g kerralla tulee syötyä.

Muuten, laadukas (jauhe)liha juurikin sisältää jonkin verrankin rasvaa.

Vierailija
92/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee mieheni kanssa noin 250-300€ kuussa ruokaan, siitäkin saisi vielä jonkin verran halutessan nipistettyä.

Aamupala: Kuppi kahvia maidolla, smoothie (siinä yksi kananmuna, banaani, puolukoita, mustaherukoita, mustikoita, sitruunamehua)

Päivällinen: Munakasrulla kasviskvinoa täytteellä (sipulia, paprikaa, tomaattimurskaa, punaisia linssejä, kvinoaa, mausteet). Lisäksi ranskankermaa

Missä ne herkut on?

Vierailija
93/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 g lihaa per ateria yhdelle? Meillä 400 g riittää hyvin neljän hengen aterialle.

Mitä vitun valehtelijoita tänne taas on eksynyt? Oliko tää nyt neljäs nurisija... 300 g lihaa aterialla on aivan normaali asia. Kuka tahansa näkee sen, kun katsoo, mitä ihmiset syö.

300g lihaa aterialla on aivan normaalia - nelihenkiselle perheelle!

Ihmiset syövät usein muutakin kuin lihaa aterioillaan, valehtelija!

Oletko ottanut elämäntehtäväksesi valehdella ihmisten syömisistä? Aikuinen mies syö Suomessa ihan normaalisti 300 g lihaa aterialla. Tämän näkee jokainen, kun katsoo, mitä ravintoloissa syödään, mitä sukulaiset ja tutut syö. Miksi ihmeessä edes yrität kiistää todellisuutta?

Ehkä sinä ja ne muut 145 kiloiset kaverisi syötte kuin norsut.

Jaha. Ja taas solvataan meitä läskejä. Kiitos vaan! Mutta totuus on, että ihan normaalipainoiset miehet syövät normaalisti sen 300 g lihaa per ateria. Tämän näkee jokainen, joka katselee toisten syömää ruokaa.

Itse en syö lihaa laisinkaan, mutta kyllä mun mies tekee esim. 400g:n jauhelihapaketista 3-4 ateriaa. Ja näin ravintolassa työskentelevänä, voin sanoa, että harvassapa ovat ne ateriat (esim. pastat), missä sitä lihaa olisi 300g. Keskivertopihvinkin paino on n. 150grammaa.

Kun itse tekee, niin huomaa, että esmes se 700 g jauhelihapaketti riittää kahteen lämpimään ruokaan itselle.

Mitä ne kaksi lämmintä ruokaa ovat, ja kuinka monta kertaa sinä niitä yksinäsi syöt = kuinka monta ruoka-annosta sinä tuosta teet?

Se tässä eniten hämmästyttää ja kummastuttaa, että joku voisi hotkaista yhdellä istumalla 350 g jauhelihaa sisältävän aterian, sillä sellaisen vaikutelman kirjoituksestasi saa. Meneekö sinulla paljonkin hukkaan, vai syötkö joka murusen? Vai onko jauhelihasi niin rasvaista, että siitä liukenee kolmasosa pannulle?

Me muut taidamme keskustella vähän laadukkaammasta jauhelihasta, jossa on vähän rasvaa ja josta ei mene mitään hukkaan.

?? Öööö. Mitä tähän nyt voi sanoa? Kirjoittaa koko juttu uudestaan? Kyllä, se noin 350 g kerralla tulee syötyä.

Muuten, laadukas (jauhe)liha juurikin sisältää jonkin verrankin rasvaa.

Vierailija
94/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänää ruokana pihvikqrjan fileestä pihvit. Uunijuureksia ja aurajuustokastiketta. Avokado salaattia.

Hinta on n 7 e annos

Illalla tehdään pizzaa. Aurajuustoa ja savukinkkua sekä toiseen ilmakuivattua kinkkua ja rucolaa. Paljon juustoa. Hinta n. 4 e annos

Huomenna paistettua kuhaa, muusia ja salaattia. Hinta n. 5 e annos. Lisäksi hedelmät, leivät, päällysteet, jogurtit ym. Sanoisin että tänään menee 15 e henkilältä ja huomenna 10e. Viikolla on halvempia päiviä. Muttei koskaan 3 e päiviä. Onneksi

Vierailija
95/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin menee miehen kanssa noin 300 e kk ruokaan.Lakto-ovo-vegetaristeja ollaan.Kasvikset on edullisia.

Vierailija
96/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne herkut on?

Tuo munakasrulla. Kaikille herkut eivät ole tyyliin "pussillinen sipsejä, iso suklaalevy ja limsaa".

Vierailija
97/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne herkut on?

Tuo munakasrulla. Kaikille herkut eivät ole tyyliin "pussillinen sipsejä, iso suklaalevy ja limsaa".

Laitoitte sitten ihan överiksi perjantain kunniaksi

Vierailija
98/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne herkut on?

Mikä sitten on ihan perus arkiruokaa, jos munakas on herkku? Ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
99/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne herkut on?

Onko sinulle isokin ongelma se, että taloudessamme ei pidetä normaalina kotiruokana ruokaa, johon tulee vehnäjauhoja ja rasvaista ranskankermaa?

Vierailija
100/134 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ne herkut on?

:D

Teetä ja munakasta, tuohan lähti melkein lapasesta. Party on people! Maanantaina sitten taas vaan vettä ja näkkileipää. Joku roti.