Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka kirjoitat yhdyssanat erikseen - kysymys snulle

Vierailija
22.01.2016 |

Sano ääneen vaikkapa "kirjahylly". Sanotko sanat kirja ja hylly erikseen nin, että sanojen välissä on pieni tauko vai sanotko yhteen pötköön kirjahylly? Käytkö lomamatkala vai loma matkalla? Ajaako ulkona kuorma auto kuorma-auto?
Onko lapsellassi leikkihella vai leikki hella?

Minua kiinnostaa tavattomasti miksi joidenkin mielestä yhdyssanat on niin kovin vaikeita. Ulottuuko se vaikeus puhumiseen asti vai tuleeko vakeuksia vasta kun pitäisi kirjoittaa?
Sinä joka tunnistat itselläsi tämän ongelman, anna kommentti.

Itse koen englannin kielen yhdyssanat vaikeiksi ja epäloogisiksi.
Ja onhan suomen kielessäkin outouksia: äkkiseltään tuntuu hassulta, että sanotaan suomen kieli mutta adjektiivi on suomenkielinen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kirjotan tahallaan väärin kun jotkut kokee sen häiritsevänä

Vierailija
2/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuessa sanon kaikki sanat yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vaan osaa.

Vierailija
4/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP yrittää päteä vaikka pitäisi tietää ettei yhdys sanaa kirjoiteta yhteen.

Buhahaa. Taitaa AP olla trolli?

Vierailija
5/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kirjotan tahallaan väärin koska en halua paljastaa mun sosiaalista taustaa.

Vierailija
6/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän aina tauon yhdys sanojen keski osassa, myös silloin kun käytän niitä arki päiväisissä keskustelu tilanteissa. Ennen sanoin ne puhuessani yhteen, mutta kun sain jatkuvasti kuulla kieli oppi virheistäni palautetta, niin toin ne sitten puheeseenikin.

Vierailija
7/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kirjoiten ensin tekstin ja etsin siitä sopivat sanat joilla saa ne pari kieli poliisin vastausta joka nostaa aihetta aina ylemmäksi.

Vierailija
8/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kirjoiten ensin tekstin ja etsin siitä sopivat sanat joilla saa ne pari kieli poliisin vastausta joka nostaa aihetta aina ylemmäksi.

Kuullostaa on suosikki typoni. Lisään sen ällän sinne väliin aina myöhemmin.

Vierailija
9/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano ääneen vaikkapa "kirjahylly". Sanotko sanat kirja ja hylly erikseen nin, että sanojen välissä on pieni tauko vai sanotko yhteen pötköön kirjahylly? Käytkö lomamatkala vai loma matkalla? Ajaako ulkona kuorma auto kuorma-auto?

Minua kiinnostaa tavattomasti miksi joidenkin mielestä yhdyssanat on niin kovin vaikeita. Ulottuuko se vaikeus puhumiseen asti vai tuleeko vakeuksia vasta kun pitäisi kirjoittaa?

Ja onhan suomen kielessäkin outouksia: äkkiseltään tuntuu hassulta, että sanotaan suomen kieli mutta adjektiivi on suomenkielinen.

Minun puoliso on suomen kielen opettaja. Yhdessä oltu jo kaksikymmentä kaksi vuotta. Hän on lyönyt hanskat tiskiin vuokseni. Työssään kuulemma törmää moniin tapauksiin joita ei voi auttaa. Hänestä koko kielioppi pitäisi lopettaa. Se on turha niille jotka eivät jatka yliopistoon.

Olen samaa mieltä. Se on turhaa ajanhaaskausta ja hölmöläisen hommaa minun silmissä. Hän toki hyötyi siitä omassa ammatissaan, mutta minä olisin voinut käyttää ne oppitunnit vaikka matematiikan preppaukseen.

Vierailija
10/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonii, edellisetvastaajat jo ehtivät ennen mua. Ihansama tilanne mulla kin noiden yhdys...pakko vetää henkee....sanojen kanssa,kun ei milläänmeinaa onistua,ei sittenmillään. Mut korjaahei edelleenkin,niin me opitaankirjotaan! Teettodella hyväätyö tä! Kiittisulle oikeinpaljon!

Mutta mikäon snulle? Japuuttuiko sultanyt muutama pilkku ja vokaali tuoltavälistä?

Vierailija
11/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomamatkala :)

Oi miksi, oi miksi noin kirjoitit, ap?

Vierailija
12/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen asian niin, että kahvinkeitin jos on kahvin keitin, niin voisi olla mikä tahansa keitin. Leikkihella jos on leikki hella, niin voisi olla mikä tahansa leikki.

Mua myös kiinnostaa tämä, koska oma mieheni kirjoittaa aina väärin, jopa minulle ihan itsestäänselvyytenä olevat sanat.

Vierailija
13/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vain nyt vääränväriset pillerit, tai jääny joku ottamatta. Koska se auto on ajanut?  Ei ainakaan vielä ole luvallista päästää autoa ominpäinsä ajelemaan.  Snulla sulle.

Vierailija
14/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puoliso on suomen kielen opettaja. Yhdessä oltu jo kaksikymmentä kaksi vuotta. Hän on lyönyt hanskat tiskiin vuokseni. Työssään kuulemma törmää moniin tapauksiin joita ei voi auttaa. Hänestä koko kielioppi pitäisi lopettaa. Se on turha niille jotka eivät jatka yliopistoon.

Olen samaa mieltä. Se on turhaa ajanhaaskausta ja hölmöläisen hommaa minun silmissä. Hän toki hyötyi siitä omassa ammatissaan, mutta minä olisin voinut käyttää ne oppitunnit vaikka matematiikan preppaukseen.

Miksi te, joille oikeinkirjoitus ja alkeellisimmatkin kielioppisäännöt ovat ajanhaaskausta, vaivaudutte kuitenkin harrastamaan kirjoittamista ja oletatte että muut jaksavat lukea tuotoksianne? Miksi te osallistutte keskusteluihin keskustelupalstoilla? Jotkut pitävät jopa blogia.

Minusta alkeellisten kielioppisääntöjen hallinta on osa kohteliasta netikettiä, se on tapa arvostaa keskustelukumppaneitaan keskustelussa, jossa sanaton viestintä puuttuu. Itse en viitsi edes lukea joitain tosi alkeellisia sepustuksia. Minulle ei tulisi mieleenkään olla välittämättä siitä, miltä kirjoittamani teksti näyttää, jos kerran toivon toisten ihmisten jaksavan lukea sen.

Vierailija
15/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on kiltisti vastannut ap:lle vaikka hän esitti kysymyksen snulle.                                                              

Vierailija
16/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap o Raumalt? Sno snää mnuu suuks, suuks mnääki snuu sno.

Vierailija
17/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuullostaa on suosikki typoni. Lisään sen ällän sinne väliin aina myöhemmin.

Mulla pelitti avoimmuus. Joku sai kunnon kicksit :D Huutaa jossain varmaan viellläkin :D

Vierailija
18/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen asian niin, että kahvinkeitin jos on kahvin keitin, niin voisi olla mikä tahansa keitin. Leikkihella jos on leikki hella, niin voisi olla mikä tahansa leikki.

Mua myös kiinnostaa tämä, koska oma mieheni kirjoittaa aina väärin, jopa minulle ihan itsestäänselvyytenä olevat sanat.

Just näin! Esim. Leikki hella on huomattavasti helpompi kääntää hella leikiksi, kun sanat ovat jo valmiiksi irrallaan! Samoin tuo kahvin keitin. Näiden sanojen eteen vaan lisää Mä sulle kahvin keitin, olepa hyvä! So simple!

Vierailija
19/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te, joille oikeinkirjoitus ja alkeellisimmatkin kielioppisäännöt ovat ajanhaaskausta, vaivaudutte kuitenkin harrastamaan kirjoittamista ja oletatte että muut jaksavat lukea tuotoksianne? Miksi te osallistutte keskusteluihin keskustelupalstoilla? Jotkut pitävät jopa blogia.

Minusta alkeellisten kielioppisääntöjen hallinta on osa kohteliasta netikettiä, se on tapa arvostaa keskustelukumppaneitaan keskustelussa, jossa sanaton viestintä puuttuu. Itse en viitsi edes lukea joitain tosi alkeellisia sepustuksia. Minulle ei tulisi mieleenkään olla välittämättä siitä, miltä kirjoittamani teksti näyttää, jos kerran toivon toisten ihmisten jaksavan lukea sen.

Mulle merkkaa sisältö, ei mua parit kirotusvihreet haittaa. Että eipä määräillä ketä saa keskustella ja ketä ei.   :)

Vierailija
20/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Esim. Leikki hella on huomattavasti helpompi kääntää hella leikiksi, kun sanat ovat jo valmiiksi irrallaan! Samoin tuo kahvin keitin. Näiden sanojen eteen vaan lisää Mä sulle kahvin keitin, olepa hyvä! So simple!

Sama, kielipoliisi. Jos se on kieli poliisi, niin mikä kieli ja mikä poliisi