Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka kirjoitat yhdyssanat erikseen - kysymys snulle

Vierailija
22.01.2016 |

Sano ääneen vaikkapa "kirjahylly". Sanotko sanat kirja ja hylly erikseen nin, että sanojen välissä on pieni tauko vai sanotko yhteen pötköön kirjahylly? Käytkö lomamatkala vai loma matkalla? Ajaako ulkona kuorma auto kuorma-auto?
Onko lapsellassi leikkihella vai leikki hella?

Minua kiinnostaa tavattomasti miksi joidenkin mielestä yhdyssanat on niin kovin vaikeita. Ulottuuko se vaikeus puhumiseen asti vai tuleeko vakeuksia vasta kun pitäisi kirjoittaa?
Sinä joka tunnistat itselläsi tämän ongelman, anna kommentti.

Itse koen englannin kielen yhdyssanat vaikeiksi ja epäloogisiksi.
Ja onhan suomen kielessäkin outouksia: äkkiseltään tuntuu hassulta, että sanotaan suomen kieli mutta adjektiivi on suomenkielinen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle. Ei tuo ole epäloogista. Suomenkielinen on yhteen siksi, että -inen ja -ias -loppuiset kirjoitetaan yhteen.

Vierailija
22/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nää kaikki muut on jotai feikkisnuita, mä oon oikee snu!

T. Se OIKEA snu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano ääneen vaikkapa "kirjahylly". Sanotko sanat kirja ja hylly erikseen nin, että sanojen välissä on pieni tauko vai sanotko yhteen pötköön kirjahylly? Käytkö lomamatkala vai loma matkalla? Ajaako ulkona kuorma auto kuorma-auto?

Onko lapsellassi leikkihella vai leikki hella?

Minua kiinnostaa tavattomasti miksi joidenkin mielestä yhdyssanat on niin kovin vaikeita. Ulottuuko se vaikeus puhumiseen asti vai tuleeko vakeuksia vasta kun pitäisi kirjoittaa?

Sinä joka tunnistat itselläsi tämän ongelman, anna kommentti.

Itse koen englannin kielen yhdyssanat vaikeiksi ja epäloogisiksi.

Ja onhan suomen kielessäkin outouksia: äkkiseltään tuntuu hassulta, että sanotaan suomen kieli mutta adjektiivi on suomenkielinen.

Minun puoliso on suomen kielen opettaja. Yhdessä oltu jo kaksikymmentä kaksi vuotta. Hän on lyönyt hanskat tiskiin vuokseni. Työssään kuulemma törmää moniin tapauksiin joita ei voi auttaa. Hänestä koko kielioppi pitäisi lopettaa. Se on turha niille jotka eivät jatka yliopistoon.

Olen samaa mieltä. Se on turhaa ajanhaaskausta ja hölmöläisen hommaa minun silmissä. Hän toki hyötyi siitä omassa ammatissaan, mutta minä olisin voinut käyttää ne oppitunnit vaikka matematiikan preppaukseen.

Ihmisillä on erilaisia puolia joissa ovat lahjakkaita. Ei kaikki vain opi millään kielioppia. Muutenhan jokainen olisi suomen kielen professori tai muut tirehtööri. Opettaja viimeistään näkee vuosikymmenten saatossa että joillain tulee ne rajat vastaan hyvin nopeasti vaikkapa liikunnassa tai musiikissa. Periaatteessa ne omat vahvuudet olisi hyvä löytää jos haluaa jossain asiassa oikein hyväksi.

Osa ihmisistä uskoo sellaiseen valheeseen että mitä tahansa oppii kunhan antaa kaikkensa. Sehän ei pidä paikkansa. Asiassa toki voi edetä ja kehittyä, mutta se syö paljon aikaa muusta. Se muu voi olla jotain sellaista jossa kehittyisi oikein hyväksi helpommalla.

Vierailija
24/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikka  työhakemuksessa häiritsee jos kaikki yhdyssanat on pielessä ja kieliopista ei ole aavistustakaan. Ja kun loogisen, järkevän tekstin muodostaminenkaan ei onnistu, vaikea sellaista on fiksuna pitää.

Vierailija
25/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snulle vastaa: kirjoitan joskus väärin vahingossa, koska kirjoittelen tabletilla ja mielestäni se on styölästä ja korjaaminen hnkalaa.

Vierailija
26/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten peruskoulusta voi edes päästä ulos ilman että osaa kieliopin? Melkein 10 vuotta kirjoitetaan esseitä, luetaan, kirjoitetaan lisää... Kyllähän niitä tekstejä korjataan?? Vai unohtaako kaikista pahimmat uunot kaiken oppimansa heti ysin jälkeen? Eivät lue mitään tai tuota tekstiä, unohtavat kaiken kymmenessä vuodessa päähän taotun?

Vierailija
27/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^mulla on just tuollainen käsitys kielioppivammaisista. Kai niitäkin sitten löytyy, jotka eivät enää ikinä lue oikeakielisiä tekstejä kun lähtevät peruskoulusta. Näpyttelevät vaan whatsappiin ja keskustelupalstoille, ei enää yhtään kosketusta kirjallisuuteen tai mihinkään hyvinkirjoitettuun tekstiin.

Vierailija
28/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaikka  työhakemuksessa häiritsee jos kaikki yhdyssanat on pielessä ja kieliopista ei ole aavistustakaan. Ja kun loogisen, järkevän tekstin muodostaminenkaan ei onnistu, vaikea sellaista on fiksuna pitää.

Se on ajatteluvirhe joka sinun pitää päässäsi korjata. Vähän samalainen juttu kuin että tulee työhaastatteluun verkkareissa. Hän silti voi olla moninkertainen bingon maailmanmestari ja maisteri arvoltaan.

Vierailija
29/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kysymyssnulle vai kysymys snulle? Ja mikähän mahtaa olla sanan/sanojen merkitys?

Vierailija
30/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas rassaa nää käviät, näkiät ja tekiät. Ehkä se johtuu siitä, että itse olen kääntää.

Vierailija
31/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten peruskoulusta voi edes päästä ulos ilman että osaa kieliopin? Melkein 10 vuotta kirjoitetaan esseitä, luetaan, kirjoitetaan lisää... Kyllähän niitä tekstejä korjataan?? Vai unohtaako kaikista pahimmat uunot kaiken oppimansa heti ysin jälkeen? Eivät lue mitään tai tuota tekstiä, unohtavat kaiken kymmenessä vuodessa päähän taotun?

Tälläisiä olen tavannut. Ovat myöhemmin tulleet nelikymppisinä iltalukioon ja puurtaneet sen lävitse. Silti on paljon opittavaa. Se on ihan normaalia.

Tästä tuleekin mieleen se että onko tasapalkka kuitenkin se oikea ratkaisu.

Osa selviää koulusta helpommin kuin toiset. Eihän tyhmyydestä sovi sakottaa. Eihän?

Vierailija
32/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, mua ei kirjoitusvirheet näköjään haittaa. Huomasin snulle kämmin otsikossa vasta kun joku irvileuka siitä vastauksessa huomautti!

Vierailija
33/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä moi! Tabletilla nakuttelen ja virheitä pukkaa.

En ole itse mikään fanaatikko kieliopin suhteen, vaan nimenomaan kiinnostaa tuo vaikeus hahmottaa yhdyssanoja. Mun mielestä "korva sanoo" milloin joku sana kuuluu kirjoittaa yhteen, siksi tässä kyselin miten niitä yhdyssanoja laususkelette jos erilleen kirjoittelette.

Samoin itse vedän pilkut vähän henkituntumalla (miten puhuessa pitäisin tauon lauseiden välissä) kun aikaa äikäntunneista on toistakymmentä vuotta ja alkaa alisteiset sivulauseet sekä rinnakkaiset päälauseet olla unholassa.

Pääasia on, että tulee ymmärretyksi. Kun nyt tänään keskustelemme näistä yhdyssanoista, huomenna voimme aloittaa uuden aiheen ja käydä yhdessä armaan kielemme kommervenkkejä läpi.

♥♥♥Snu snu vain teillekin ja perjaintai-iltaa♥♥♥

Vierailija
34/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun facebookkikaveri on nyt ilta ajelulla.

😊😁😂

Kieltämättä ärsyynnyn erityisesti yhdyssanavirheistä ja varsinkin, jos ovat merkittävässä asemassa tekstissä. Esim. otsikossa tai juurikin jonkun päivityksen pääasia.

Muutoin ymmärrän aivan typerät virheet (kännykän tai tabletin vika prkl...), vaikka mielestäni teksti pitäisi aina tarkistaa ennen kuin joku muu saa sen luettavaksi.

Puhekieli ja murre keskustelupalstoilla ja viesteissä ovat täysin ok.

Vierailija
35/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinkirjoitus antaa kuvan kirjoittajasta. Useimmille väärinkirjoitus antaa kuvan tyhmästä tai laiskasta tai sellaisesta joka ei oikeastaan jaksa seistä (mahdollisen) argumenttinsa takana - kun ei kerran edes panosta oikeinkirjoitukseen. Jotkut antaa sen kuvan minkä haluaa, jotkut sen minkä kykenee.

A-studiossa oli viikolla ihminen mielipiteineen mutta jokainen lause alkoi "niinku", "mutku mä" tai vastaavilla jolloin mielipide jäi vahvasti hänen itsensä itsestään antamansa melko heikon ja tyhmän mielikuvan taakse.

Jotkut ovat sitä mieltä että "kunhan tulee ymmärretyksi" on tärkein. SIllä saa leipää ja lauantaimakkaraa. Se joka tulee "vakuuttavasti ymmärretyksi" on kuitenkin aina se joka vetää pisimmän korren, asiassa kuin asiassa. Menestyjät ovat vakuuttavia, seuraajat - no, ei niin väliä. Lauantaimakkaraa niille.

Vierailija
36/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama

Vierailija
37/40 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama

Tätä 35 tarkoitti ;)

Vierailija
38/40 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kyllä vieläkään monet eivät ymmärrä yhdyssanoja.

Vierailija
39/40 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP yrittää päteä vaikka pitäisi tietää ettei yhdys sanaa kirjoiteta yhteen.

Buhahaa. Taitaa AP olla trolli?

Oikein iso rölli onkin. 

Vierailija
40/40 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelen asian niin, että kahvinkeitin jos on kahvin keitin, niin voisi olla mikä tahansa keitin. Leikkihella jos on leikki hella, niin voisi olla mikä tahansa leikki.

Mua myös kiinnostaa tämä, koska oma mieheni kirjoittaa aina väärin, jopa minulle ihan itsestäänselvyytenä olevat sanat.

Just näin! Esim. Leikki hella on huomattavasti helpompi kääntää hella leikiksi, kun sanat ovat jo valmiiksi irrallaan! Samoin tuo kahvin keitin. Näiden sanojen eteen vaan lisää Mä sulle kahvin keitin, olepa hyvä! So simple!

Sama, kielipoliisi. Jos se on kieli poliisi, niin mikä kieli ja mikä poliisi

Mitä poliisi kieli? Kyllähän näistä saa väännettyä vaikka mitä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä