Miten saisin exän maksamaan elareita?
Niin elareita ei maksa yhtään. Asiasta on oikeuden päätös mutta etä on velvollinen ilmottamaan jos maksu kyky paranee ja mulla on syytä uskoa että ei ole ilmottanut.
Etä on kuulemma työtön koti isä, mutta kun lapsi on siellä käynnyt niin usein on kertonut et iskä on ollut viikonlopun aikana töissä. Ja sit kokoajan on hommattuna jotain uutta kännykkää ja tablettia, pelikonsoleita ja pelejä tai käyvät kaiken maailman huvituksissa ja reissuissa joten ei vissiin pikkurahasta ole pulaa.
Etällä siis uusi perhe myös. Avovaimo ja kaksi lasta. Avovaimo käy kai töissä.
Ihan älyttömiä noi laskukaavat muutenkin! Että työttömälle koti isälle lasketaan menoiksi puolet noiden lapsien kuluista, kun todellisuudessa ei varmasti maksele niin paljoa! Ja miten epäreilua että isä maksaa uusien lapsien kuluja mutta ei edellisen liiton lapsen? Kyllä me pärjätään, mulla ja mun miehellä on ihan ok tulot ja lapsen isovanhemmat auttaa myös tarvittaessa mutta eikö se ois isän tehtävä maksaa?!
Että kyllä kiinnosti lapsi kauheesti kun tapaamisista yritettiin vääntää mutta rahaa ei viitsi lapseen penniäkään laittaa. Tai no kyllä se puolet kuljetuksista hoitaa ja käyttää lasta tapahtumissa ja reissuilla ja ostaa sillon tällön jotain vaatetta tai varustetta.. mutta kyllä pitäis osallistua ihan näihin jokapäiväisiin kustannuksiin myös! Helppoahan se on kun saa itse valita mihin sen rahan milloinkin käyttää. Mulla kun ei tollasta etu oikeutta ole. Ärsyttää.
Eli voinko jotenkin käräyttää ton, tai saada kiinni siitä että käy töissä ja rahaa on? Oikeuteen en halua enää lähteä koska viimeksi meni ihan päin persettä koska mies tuomari oli exän puolella. Monta tonnia jouduin maksamaan enkä enää siihen hommaan uskalla lähteä!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Saat kuitenkin Kelalta elatustuen ja lapset saavat isältä reissuja ja tabletteja yms. Anna asian olla, lapset eivät jää ilman kuitenkaan. Sehän on kuitenkin tärkeintä. Keskity kivempiin asioihin, kuten siihen, että etä haluaa olla ja reissata lasten kanssa sekä ostaa niillekin jotain, eikä vain uuden liiton lapsille.
Meillä on siis vain yksi yhteinen lapsi, eli "lapsia".
Että pitäis sitten vaan hyväksyä että isä käyttää rahat huvituksiin ja mulle jää velvollisuudet? Onhan se tietty kiva että lapselle järjestetään kaikkea kivaa ja siksi viihtyykin isän luona. Ja kyllä tuo avovaimokin ostelee lapselle just vaatteita ja pelejä, sen ainakin tiedän kun lapsi on näin kertonut. Kaikenmaailman turhakkeitä myös ostelevat ja jos olen jotain pyytänyt ostamaan tai laittanut lapsen pyytämään vaikka korvakorut tai hanskat tai polkupyörän niin aina ostavat jotain rumaa ja tai halpaa. Eli menis paremmin jos antaisivat elarina mulle noikin rahat niin voisin edes ostaa jotain kunnollista sitten mikä sopii lapselle paremmin. Ärsyttää että pitää tuputtaa lapselle sitä omaa tyyliä ja aatteita kun ei ole mitään tyylitajua edes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat kuitenkin Kelalta elatustuen ja lapset saavat isältä reissuja ja tabletteja yms. Anna asian olla, lapset eivät jää ilman kuitenkaan. Sehän on kuitenkin tärkeintä. Keskity kivempiin asioihin, kuten siihen, että etä haluaa olla ja reissata lasten kanssa sekä ostaa niillekin jotain, eikä vain uuden liiton lapsille.
Että pitäis sitten vaan hyväksyä että isä käyttää rahat huvituksiin ja mulle jää velvollisuudet? Onhan se tietty kiva että lapselle järjestetään kaikkea kivaa ja siksi viihtyykin isän luona. Ja kyllä tuo avovaimokin ostelee lapselle just vaatteita ja pelejä, sen ainakin tiedän kun lapsi on näin kertonut. Kaikenmaailman turhakkeitä myös ostelevat ja jos olen jotain pyytänyt ostamaan tai laittanut lapsen pyytämään vaikka korvakorut tai hanskat tai polkupyörän niin aina ostavat jotain rumaa ja tai halpaa. Eli menis paremmin jos antaisivat elarina mulle noikin rahat niin voisin edes ostaa jotain kunnollista sitten mikä sopii lapselle paremmin. Ärsyttää että pitää tuputtaa lapselle sitä omaa tyyliä ja aatteita kun ei ole mitään tyylitajua edes!
No nyt repes :)) Älä ainakaan anna lapsellesi perinnöksi omaa ajatusmaailmaasi. Luepa oma tekstisi, pystytkö nauramatta? Jos pystyt, niin neuvoni sinulle elämässä pärjäämiseen: ota ihan hissukseen, kyllä se siitä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäm koulu? Yhdys sanat? So wt!
Oot vissiin vaan katkera kun exäsi löysi uuden ja sä et.
Ei ole Kelan tehtävä maksaa lapsen elämisen kuluja vaan se kuuluu ensisijaisesti lapsen isälle ja äidille. Kelan tuki on tarkoitettu vain jos vanhempien tulot on niin heikot ettei raha lapselle riitä. Lapselle se on ehkä ihan sama kenen pussista raha tulee mutta periaatteellisesti on aika väärin että etävanhempi laittaa elatusmaksut Kelan (muiden veronmaksajien) maksettavaksi ja käytää omat rahat itseensä. Kun on lapsen tehnyt niin siitä on myös vastuu kannettava.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksestasi ei oikein käy ilmi, että miksi kirjoitit. Eli sinulle tuleva rahan ei muuttuisi mihinkään, maksaja saattaisi vaihtua kelasta exäksi. Lapselle menevä raha ehkä vähenisi, jos exä kuitenkin nyt jotain ostaakin lapselle. Onko syynä katkeruus, paha mieli, huono omatunto, huono omatunto toisen puolesta, verovilppi vai mikä?
No kuten jo sanoin en ole katkera. Mulla oli uus mies paljon ennenkun exällä oli uus nainen joten ei ole syytä olla katkera. Erottiin yhteisestä päätöksestä koska miehelle tuli lomautus töistä ja burn out eikä siitä ollut enään perheen pääksi.
Ei ole myöskään huono oma tunto, miksi olisi? Verovilpistä en usko että on kysymys tai ei mua kiinnosta vaikka oiskin. Ei ole mun ongelma!
Asia häiritsee siksi että isän tehtävä on lapsensa elättää eikä kelan. Ja siksi että kova oli miehellä tarve saada olla osa lapsen elämää mutta lompakkoaan ei kyllä raota lapsen kuluihin.
Siksi siis aloitus. Eipä ole kukaan osannut vielä neuvoa edes. Varmaan käyn sitten lastenvalvojalla kysymässä jos voisi noita tuloja jotenkin tarkistaa, mutta eihän ne mitään voi tehdä jos isä ei tule paikalle tai suostu allekirjoittamaan uutta elarisopimusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoituksestasi ei oikein käy ilmi, että miksi kirjoitit. Eli sinulle tuleva rahan ei muuttuisi mihinkään, maksaja saattaisi vaihtua kelasta exäksi. Lapselle menevä raha ehkä vähenisi, jos exä kuitenkin nyt jotain ostaakin lapselle. Onko syynä katkeruus, paha mieli, huono omatunto, huono omatunto toisen puolesta, verovilppi vai mikä?
No kuten jo sanoin en ole katkera. Mulla oli uus mies paljon ennenkun exällä oli uus nainen joten ei ole syytä olla katkera. Erottiin yhteisestä päätöksestä koska miehelle tuli lomautus töistä ja burn out eikä siitä ollut enään perheen pääksi.
Ei ole myöskään huono oma tunto, miksi olisi? Verovilpistä en usko että on kysymys tai ei mua kiinnosta vaikka oiskin. Ei ole mun ongelma!
Asia häiritsee siksi että isän tehtävä on lapsensa elättää eikä kelan. Ja siksi että kova oli miehellä tarve saada olla osa lapsen elämää mutta lompakkoaan ei kyllä raota lapsen kuluihin.
Siksi siis aloitus. Eipä ole kukaan osannut vielä neuvoa edes. Varmaan käyn sitten lastenvalvojalla kysymässä jos voisi noita tuloja jotenkin tarkistaa, mutta eihän ne mitään voi tehdä jos isä ei tule paikalle tai suostu allekirjoittamaan uutta elarisopimusta!
Tulot voidaan tarkastaa, jos niiden muutos on yli 20% aiemmin ilmoitusta. Jos isä tekee jotain satunaista viikonloppukeikkaa niin lastenvalvoja ei lähde tilanteeseen muutosta hakemaan.
Onko tämä asia nyt joku sinun tärkeydentunteen välikappale, jonka avulla yrität pelastaa koko maailman tältä vääryydeltä? Miksi näet vaivan ja miksi tuhlaisit yhteiskunnanresurseja vain periaatteesta.
Kudo vaikka villasukkia vanhainkotiin niin sinusta on enemmän hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäm koulu? Yhdys sanat? So wt!
Oot vissiin vaan katkera kun exäsi löysi uuden ja sä et.
Itse olet wt tai jotenkin muuten vajaata on ainakin luetun ymmärtämisessä! Sanoinhan että mulla on uusi mies kyllä ollut jo kauan ennen kuin avioero edes tuli voimaan!
Työttömille ei vahvisteta nollasopimuksia, joten eiköhän isä joudu kelan kanssa tilinsä selväksi tekemään. Kela on melko hanakka näissä takaisin perinnöissä, joten eikähän he ole selvillä missä isän taloudessa mennään.
Lukekaa nyt hyvät vastaajat ap:n rivien välistä ja osittain ihan niiltä riveiltäkin:
1. Ap on lompakkoloinen joka jätti miehen koska tästä ei ollut enää perheen elättäjäksi
2. Uus ukko oli valittuna jo ennen avioeron hakemista
3. Omi lapsen itselleen vaikka isä olisi halunnut olla lapsen kanssa enemmän
4. Muutti kauemmas lapsen kanssa, isän vastusteluista huolimatta - näin ollen hankaloitti tapaamisia
5. Mikään isän ostama ei kelpaa - pitäisi saada rahana
6. Raha on saatava isältä, vaikka kela maksaa ja isän tulot eivät elareihin riitä.
Päivänselvä huoltokiusaaja, ja muutenkin erittäin vittumainen ihmistyyppi. Säälin sun lastasi ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheeta! Kyllä tuo on jo lapsen kaltoinkohtelua. Kyllä hänellä pitäisi olla yhtä kurjaa ja ankeeta lapsen molemissa kodeissa pipo liian kireänä, pehmolelu patterin takana ja keinuhevonenkin naulata lattiaan kiinni ettei vaan olisi liian kivaa, joka on sitten auttamatta kateelliselta ja katkeralta äidiltä pois.
Mikä hiton oikeus sinulla on määritellä mitä lapsen toisessa kodissa tehdään?! Isällä on oikeus periyttää lapselleen ne arvot mitkä häntä sattuu huvittamaan ja sinulla ei ole siihen mitään sanomista. joten tukehdu siihen ja kasva jo aikuiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheeta! Kyllä tuo on jo lapsen kaltoinkohtelua. Kyllä hänellä pitäisi olla yhtä kurjaa ja ankeeta lapsen molemissa kodeissa pipo liian kireänä, pehmolelu patterin takana ja keinuhevonenkin naulata lattiaan kiinni ettei vaan olisi liian kivaa, joka on sitten auttamatta kateelliselta ja katkeralta äidiltä pois.
Mikä hiton oikeus sinulla on määritellä mitä lapsen toisessa kodissa tehdään?! Isällä on oikeus periyttää lapselleen ne arvot mitkä häntä sattuu huvittamaan ja sinulla ei ole siihen mitään sanomista. joten tukehdu siihen ja kasva jo aikuiseksi!
Oletko jotenkin hullu? En mä ole puuttumassa siihen mitä siellä tehdään! Pukekoot lapsen vaikka jätesäkkiin siellä ollessa! Mutta itse tykkään katsoa että lapsi on tyylikkäästi puettu. Eihän se ole lapselta pois!
Kyllä mielestäni saan sanoa siihen minkälaisia juttuja lapselle ostetaan MINUN luona käytettäväksi. Käyttäkööt niitä tyylittömiä pipojaan ja takkejaan sitten siellä päässä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein lapsi on isällään? Onko isä joku nuori hulttio?
Lapsi on isällään ne perinteiset viikonloput sekä koulun loma ajoista puolet. Isä vaati aikanaan vuoroviikkoja tai laajennettuja tapaamisia mutta se ei onneksi onnistunut koska muutettiin niin kauas. Mun mielestä lapsella voi olla vain yksi koti ja minä olen paremmin hoitanut lapsen arki asiat enkä halua että lasta alettaisiin kasvattamaan exän ja hänen uuden naisen toimesta kun ovat vähän sellaisia Erikoisia ihmisiä.
Isä ei varsinaisesti ole hulttio, mutta ei myöskään mikään aamuvirkku joten esim kouluaamut ei siltä varmaan onnistuis. Ikää isällä on jo 35 joten ei mikään teinipoika enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on isällään ne perinteiset viikonloput sekä koulun loma ajoista puolet. Isä vaati aikanaan vuoroviikkoja tai laajennettuja tapaamisia mutta se ei onneksi onnistunut koska muutettiin niin kauas. Mun mielestä lapsella voi olla vain yksi koti ja minä olen paremmin hoitanut lapsen arki asiat enkä halua että lasta alettaisiin kasvattamaan exän ja hänen uuden naisen toimesta kun ovat vähän sellaisia Erikoisia ihmisiä.
Isä ei varsinaisesti ole hulttio, mutta ei myöskään mikään aamuvirkku joten esim kouluaamut ei siltä varmaan onnistuis. Ikää isällä on jo 35 joten ei mikään teinipoika enää.
Viikonloppumallissa toisesta vanhemmasta tulee helposti se ”kiva” vanhempi. Kun lasta näkee harvemmin, on mukava ottaa vähän rennommin. Tämä on tietysti hyvin inhimillistä.
Ehkä he ovat erikoisia, mutta se mikä sinä olet on säälittävää! Kaikki tälläiset vieraannuttajat pitäisi lukita johonkin ja hävittää avain.
On se kamalaa. Miestuomarit kohtelee kaltoin, isä haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa ja sitten sillä isällä on vielä huono tyylitajukin! Aivan kauhistuttavaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis olet ominut lapsen automaattisesti itsellesi ja syytät isää velvollisuuksien laiminlyönnistä? Etkä osaa edes hävetä käytöstäsi? Missä vika? Tunnepuolen köyhyydessä? Kyvyttömyydessä asettua toisen asemaan vai oletko vain yleisesti välinpitämätön? Ja kutsut vielä itseäsi äidiksi? Olet häpeäksi sille nimelle!
Kyllä tässä tapauksessa asiat on niin kuin pitääkin. Jossain muussa tapauksessa olisin voinut mennä aloittajan taakse isän velvollisuudesta maksaa elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä tapauksessa asiat on niin kuin pitääkin. Jossain muussa tapauksessa olisin voinut mennä aloittajan taakse isän velvollisuudesta maksaa elatusmaksuja.
Perustele! Ei se ole kyllä äidistä tai edes vanhempien väleistä riippuvaista että onko velvollinen maksamaan elareita! Aina etävanhempi on!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Kelan tehtävä maksaa lapsen elämisen kuluja vaan se kuuluu ensisijaisesti lapsen isälle ja äidille. Kelan tuki on tarkoitettu vain jos vanhempien tulot on niin heikot ettei raha lapselle riitä. Lapselle se on ehkä ihan sama kenen pussista raha tulee mutta periaatteellisesti on aika väärin että etävanhempi laittaa elatusmaksut Kelan (muiden veronmaksajien) maksettavaksi ja käytää omat rahat itseensä. Kun on lapsen tehnyt niin siitä on myös vastuu kannettava.
Kelan maksamat elatustuet peritään ulosotossa takaisin, ei huolta.