Miten saisin exän maksamaan elareita?
Niin elareita ei maksa yhtään. Asiasta on oikeuden päätös mutta etä on velvollinen ilmottamaan jos maksu kyky paranee ja mulla on syytä uskoa että ei ole ilmottanut.
Etä on kuulemma työtön koti isä, mutta kun lapsi on siellä käynnyt niin usein on kertonut et iskä on ollut viikonlopun aikana töissä. Ja sit kokoajan on hommattuna jotain uutta kännykkää ja tablettia, pelikonsoleita ja pelejä tai käyvät kaiken maailman huvituksissa ja reissuissa joten ei vissiin pikkurahasta ole pulaa.
Etällä siis uusi perhe myös. Avovaimo ja kaksi lasta. Avovaimo käy kai töissä.
Ihan älyttömiä noi laskukaavat muutenkin! Että työttömälle koti isälle lasketaan menoiksi puolet noiden lapsien kuluista, kun todellisuudessa ei varmasti maksele niin paljoa! Ja miten epäreilua että isä maksaa uusien lapsien kuluja mutta ei edellisen liiton lapsen? Kyllä me pärjätään, mulla ja mun miehellä on ihan ok tulot ja lapsen isovanhemmat auttaa myös tarvittaessa mutta eikö se ois isän tehtävä maksaa?!
Että kyllä kiinnosti lapsi kauheesti kun tapaamisista yritettiin vääntää mutta rahaa ei viitsi lapseen penniäkään laittaa. Tai no kyllä se puolet kuljetuksista hoitaa ja käyttää lasta tapahtumissa ja reissuilla ja ostaa sillon tällön jotain vaatetta tai varustetta.. mutta kyllä pitäis osallistua ihan näihin jokapäiväisiin kustannuksiin myös! Helppoahan se on kun saa itse valita mihin sen rahan milloinkin käyttää. Mulla kun ei tollasta etu oikeutta ole. Ärsyttää.
Eli voinko jotenkin käräyttää ton, tai saada kiinni siitä että käy töissä ja rahaa on? Oikeuteen en halua enää lähteä koska viimeksi meni ihan päin persettä koska mies tuomari oli exän puolella. Monta tonnia jouduin maksamaan enkä enää siihen hommaan uskalla lähteä!
Kommentit (58)
Se, että on uutta kännykkää ja tablettia, pelikonsoleita ja pelejä tai käyvät kaiken maailman huvituksissa ja reissuissa ei kerro mitään siiitä onko rahaa vai ei.
Yli 70% suomalaisista kuluttaa enemmän mitä on tuloja eli elävät yli varojensa.
Onko sinulla esittää palkkakuittia ja tiliotetta, että miehellä on rahaa? Oikeuteen vaan jos sinulla on jotain faktoja näiden musta tuntuu juttujen lisäksi. Se on ainoa keino.
Mitä väliä sillä sinulle on, tulevatko rahat kelasta vai mieheltäsi? Kelahan ne maksaa, jos miehesi on todettu maksukyvyttömäksi.
Saan kelasta kyllä elatustukea ja meillä on jo oikeuden vahvistama päätös että etä ei maksa elareita koska hänellä ei ole maksu kykyä.
Ja niinku sanoin niin oikeuteen en enää lähde! Exä kun saa kuitenkin taas täyden oikeusavun ja minä joudun maksajaksi!
Eikä mulla tietenkään ole mitään palkkakuitteja, miks ihmeesä mulla olis? What?
Ja kyllä mies kertoi oikeudessa että käy välillä töissä mutta niin vähän että ei ole silti varaa elareihin. Veikkaan että tämä on valetta, koska aika sattumaa et on just sillon sit ne vähät työt kun meidän lapsi on niillä!
Ota yhteyttä Kelaan, Kela maksaa isän puolesta ja Kela perii ne isältä ja elatusmaksujen velka säilyy 5 vuotta.
Jos mies on töissä, niin tiedot tulevat viranomaisten tietoon viimeistään kun verotus on vahvistettu, jotka pitäisi täsmätä mitä mies on ilmoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Niin elareita ei maksa yhtään. Asiasta on oikeuden päätös mutta etä on velvollinen ilmottamaan jos maksu kyky paranee ja mulla on syytä uskoa että ei ole ilmottanut.
Etä on kuulemma työtön koti isä, mutta kun lapsi on siellä käynnyt niin usein on kertonut et iskä on ollut viikonlopun aikana töissä. Ja sit kokoajan on hommattuna jotain uutta kännykkää ja tablettia, pelikonsoleita ja pelejä tai käyvät kaiken maailman huvituksissa ja reissuissa joten ei vissiin pikkurahasta ole pulaa.
Etällä siis uusi perhe myös. Avovaimo ja kaksi lasta. Avovaimo käy kai töissä.
Ihan älyttömiä noi laskukaavat muutenkin! Että työttömälle koti isälle lasketaan menoiksi puolet noiden lapsien kuluista, kun todellisuudessa ei varmasti maksele niin paljoa! Ja miten epäreilua että isä maksaa uusien lapsien kuluja mutta ei edellisen liiton lapsen? Kyllä me pärjätään, mulla ja mun miehellä on ihan ok tulot ja lapsen isovanhemmat auttaa myös tarvittaessa mutta eikö se ois isän tehtävä maksaa?!
Että kyllä kiinnosti lapsi kauheesti kun tapaamisista yritettiin vääntää mutta rahaa ei viitsi lapseen penniäkään laittaa. Tai no kyllä se puolet kuljetuksista hoitaa ja käyttää lasta tapahtumissa ja reissuilla ja ostaa sillon tällön jotain vaatetta tai varustetta.. mutta kyllä pitäis osallistua ihan näihin jokapäiväisiin kustannuksiin myös! Helppoahan se on kun saa itse valita mihin sen rahan milloinkin käyttää. Mulla kun ei tollasta etu oikeutta ole. Ärsyttää.
Eli voinko jotenkin käräyttää ton, tai saada kiinni siitä että käy töissä ja rahaa on? Oikeuteen en halua enää lähteä koska viimeksi meni ihan päin persettä koska mies tuomari oli exän puolella. Monta tonnia jouduin maksamaan enkä enää siihen hommaan uskalla lähteä!
Miksi annat katkeruuden hallita elämääsi. Hänelle on määrätty elatusmaksut tulojen mukaan ja seuraavan kerran kun on tarkistuksen aika niin viimeksivahvistetusta veroselvityksestähän ne tulot näkyy. Jos ei maksa niitäkään mitä kuuluu niin sitten haet niitä Kelalta ja ne ulosmittaa isältä.
Ei kannata elämäänsä pilata katkeruudella, kaunalla ja kateudella. Et sinä varmasti nälkää nää eikä lapsesikaan. Oma elämän laatusi paranee kun lakkaat rypemästä katkeruuden ja säälin suossa. Nauti siitä mitä sulla on. Sinä saat olla lasten kanssa koko ajan, isä tapaa heitä vain silloin tällöin.
"Ja sit kokoajan on hommattuna jotain uutta kännykkää ja tablettia, pelikonsoleita ja pelejä tai käyvät kaiken maailman huvituksissa ja reissuissa joten ei vissiin pikkurahasta ole pulaa.
Etällä siis uusi perhe myös. Avovaimo ja kaksi lasta. Avovaimo käy kai töissä."
Eikä ikinä ole käynyt mielessä, että ehkä sillä avovaimolla ei ole pikkurahasta pulaa? Ehkä se on se avovaimo joka nämä kustantaa - sun lapsen elatukseen sillä _avo_vaimolla ei ole osaa eikä arpaa.
Muistaakseni elatusapu jutuissa se alaikäinen lapsi on osapuolena etkä sinä ja vaikuttaa jotenkin maksuin?? Joku juttu siinä jokatapauksessa oli... Exäni oli juristi ja selitti näitä ystävälleni joka oli eronnut
Kysy vielä joltain juristilta ettet turhaan välttele oikeutta jos se ei vaikka maksakaan.
Vaikka onhan se rahakin tietysti arvokas asia...
Ehkä se mies ottaa niitä töitä kun ei halua viettää aikaansa epämieluisan rakkausrusinansa kanssa. Enkä yhtään ihmettele, jos lapsi on yhtään kuin sinä, ap.
En ole katkera. Meillä menee oikein hyvin tässä päässä.
Ärsyttää vaan kun hirveät taistelut oli tapaamisista ja asumisesta kun mies olis kovasti halunnut lapsen luokseen asumaan tai vuoroviikot, mutta sitten kun lapsen kuluista puhutaan niin ei ookaan "varaa" yhtään mihinkään. Millä se tota lasta olis muka siellä sitten elättänyt? Eikä halua osallistua edes mihinkään harrastusmaksuihin, vaikka kivat asiat olen lapselle järjestänyt, hyvä koulu ja mukava harrastus jotka maksaa niin ei vaan nappaa laittaa lompakkoa sanojen taakse. Sit ruikuttaa siellä kun muutettiin ettei näe lasta enää niin usein tai pääse osallistumaan kouluasioihin tai harrastukseen kun on tilaisuus annettu osallistua rahallisesti ja lapsi tietäis että isääkin kiinnostaa nämä jutut.
Ei se mun vika ole että on lisää lapsia hommannut ja nyt ei pysty ajamaan paria tuntia katsomaan vanhimman lapsen koulu tai harrastus esityksiä.
Saatana että pistää vihaksi. Mun lapsen isä maksaa 'kiltisti' 200 euron elarit. Mutta muuten ei osallistu, edes synttäri- tai joululahjaa ole koskaan antanut. Eikä tämäkään vielä mitään, mutta kun ei edes tapaa lastaan kuin kerran vuodessa päivän ajan. Voi sitten kertoa kaikille, että tapaa lastaan säännöllisesti. Eikä koskaan soita tai laita viestiä lapselleen. Joskus olisi helpottanut , että lapsi olisi isällään viikonlopun ja lapsi tuntisi isän rakkauden ja itsekin saisi hengähtää. Liikaa on tämä pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Saatana että pistää vihaksi. Mun lapsen isä maksaa 'kiltisti' 200 euron elarit. Mutta muuten ei osallistu, edes synttäri- tai joululahjaa ole koskaan antanut. Eikä tämäkään vielä mitään, mutta kun ei edes tapaa lastaan kuin kerran vuodessa päivän ajan. Voi sitten kertoa kaikille, että tapaa lastaan säännöllisesti. Eikä koskaan soita tai laita viestiä lapselleen. Joskus olisi helpottanut , että lapsi olisi isällään viikonlopun ja lapsi tuntisi isän rakkauden ja itsekin saisi hengähtää. Liikaa on tämä pyydetty.
OK.
Entä ap tilanne? Mikä on näkemyksesi siihen?! Onko mitään tehtävissä?!
Saat kuitenkin Kelalta elatustuen ja lapset saavat isältä reissuja ja tabletteja yms. Anna asian olla, lapset eivät jää ilman kuitenkaan. Sehän on kuitenkin tärkeintä. Keskity kivempiin asioihin, kuten siihen, että etä haluaa olla ja reissata lasten kanssa sekä ostaa niillekin jotain, eikä vain uuden liiton lapsille.
Heippa,
lapseni isä käy kokopäivätöissä ja tekeepä vielä osittain yötyötä joten tulot on varmasti ihan hyvät.
Lapsi on nyt seitsemän vuotias ja kun on ollut vuoden vanha on tehty elatussopimus. Se on ollut nollasopimus vaikka jo silloin on tehnyt kokopäivätöitä. Sen jälkeen tämä nollasopimus on uusittu joka vuosi - ja kokopäivätyöt isällä jatkuneet.
Isä on esittänyt lastenvalvojalle jotain palkkakuitteja sivutyöstä jossa on ollut pienet, epäsäännölliset palkkatulot. Nämä menneet läpi vuodesta toiseen. Kela kiltisti maksaa isälle kuuluvat elarit ihan vain koska isä ei halua maksaa. Maksukykyä olisi, kyse on siitä ettei halua.
Kerran olen virkailijalle sanonut että hei, hän käy kokopäivätöissä ja nämä esitetyt palkkakuitit ei ole tosia. Mutta tämä sanomani unohtui jonnekin ja ilmeisesti näitä tuloja ei ole väliksi tarkastaa mistään vaikka verotiedoistahan sen helposti tsekkaisi.
Mieluummin Kela maksaa kun tarkistaa elatusvelvollisen tiedot. Näin tulee varmasti jatkumaan kunnes elarit lapsesta loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle onneksi riittää yksin kyllin hyvä vanhempi, joka on saatavilla ja osaa kuljettaa neutraalisti poissaolevaan isää mukana, että lapsi tuntee olonsa rakastetuksi.
Kunnilla, seurakunnalla ja lukuisilla hyväntekeväisyysjärjestöillä on tavaton määrä tukipalveluja, jotka auttavat heitä, jotka ovat jääneet yksin niiden omien henkilökohtaisten arvovalintojen kanssa.
Rakkaudella
yh since -98
Ota yhteys kelaan, tätä varten on varmaan lomakekin olemassa, saat ainakin minimielarit. Kela maksaa ne sinulle ja perii mieheltä.