Miksei työttömät hae muita kuin oman alan töitä?
Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.
Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.
Kommentit (132)
Viisivuotisen yliopistokoulutuksen jalkeen en kylla enaa mene kassalle, tarjoilijaksi, siivoojaksi... Olen oman osuuteni paskatoista tehnyt, joten tiedan kolikon toisen puolen. Kolmantena kouluvuonna paasinkin jo oman alan toihin osa-aikaisena, tuolla polulla olen edelleen.
Uralla eteneminen ja aivotyota sisaltavat hommat vain soveltuvat minulle paremmin. Ei silla etta olisin liian hienohelma suorittaviin toihin, olen ollut toissa ennen valmistumista mm. varastolla, mansikkamaalla, rokkifestareilla ja tarjoilijana. Jokaisessa noissa olen vain karsinyt virikkeiden puutteesta, ennemmin kaytan aivokapasiteettini tyonantajan tuloksen parantamiseksi kuin tylsistymiseen itseaan toistavissa toissa.
Ps. Tanaan on vapaapaiva, muuten en kai hengailisi vauvalla klo 10 aamusta.
Heikon palkan takia eivät hae töihin.
8e tuntipalkalla ei elätä itseään Suomessa.
Laiskat paskat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 5000 € tienanneen insinöörin kannata hakea 1800 €:n töitä, kun työttömyyskorvauskin on paljon suurempi.
Minkä ihmeen takia insinöörin edes pitäisi hakea 1800€ töitä, siinä menee insinöörin koulutus täysin hukkaan. Suuri osa työttömistä on kuitenkin nuoria, joilla ei ole työkokemusta tai edes koulutusta, heille nämä 1800€ työt kuuluvat, ei suinkaan insinööreille.
Mitä vittua me tehdään niillä kaikilla sadoillatuhansilla insinööreillä jotka hakeutuu insinööreiksi vain sen takia että saavat korkeaa ansiosidonnaista...
Oikeasti jumalauta. Ei se insinöörin koulutus ole mikään arvokas juttu.
Asia on nyt niin että korkeat ansiosidonnaiset pitää ottaa pois. Muuten ei saada kermaperseitä koskaan niihin 8e tuntihommiin. Opiskelijat opiskelee ei ne käy pääsääntöisesti töissä.
Joo, Suomi lähteekin nousuun sillä, että ihmiset tekee kitupalkoilla mitä tahansa töitä, ja tämän ajan mukaisesti todennäköisesti silpputöitä, ja lopun palkan sitten soviteltuna päivärahana ja toimeentulotukena.
Ajanhukkaa hakea töitä joihin ei pääse. Luulitko että koulutetut otetaan hanttihommiin? Mutta jos tausta on sekalaisista hanttihommista, niin otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet hakee töitä muiltakin aloilta. Niitä on välillä jopa vaikeampi saada, kuin oman ala töitä, kun ei ole ennestään kokemusta/ koulutusta vastaavista töistä. Toki niitä ei aina tarvitakaan, mutta hakijoita on tällä hetkellä niin paljon melkein työhön kuin työhön, että työhön löytyy usein sopivampi tekijä.
Ei minullakaan ole ollut kokemusta eikä koulutusta. -ap
Onko sinulla yhtään mitään koulutusta ollut sitten? Minkä alan töitä olet tehnyt ennen, ja minkä alan työssä olet nyt?
Työnantaja mieluiten palkkaa alalle koulutetun ihmisen ja seuraavaksi mieluiten sen, jolla ei ole pitkää kokemusta tai koulutusta joltain muulta alalta. Kas kun ne, joilla on, lähtevät heti jos löytävät oman alansa hommia. Sinulla kai sitten ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen työssä, jota en oikeasti halua, en ehdi ja jaksa hakea niitä töitä joita oikeasti haluan. Siksi ansiosidonnainen on olemassa, että voi keskittyä työnhakuun ja päästä työhön johon ominaisuudet, osaaminen ja koulutus sopivat.
Hyvän hakemuksen tekeminen työhön johon haluaa on vaikeaa, työhön johon ei halua, todella vaikeaa. Haaatattelussa on hyvin vaikeaa tehdä hyvä vaikutus, jos ei oikeasti halua työtä. Kyllä sellaisen vaistoaa.
Ap sinun tilanteesi on täysin erilainen, et ilmeisesti ole koskaan halunnut muuta. Toisekseen saamasi korvaukset olisivat niin pienet, että on pakko tehdä mitä tahansa työtä.
Asuntovelallisella saattaa esim olla vakuutus työttömyyden varalta. Ja äitinä en ainakaan näkisi mitään syytä lähteä esim.siivoojaksi, epäsäännölliseen, huonosti palkattuun työhön ihan vaan oman ylpeyteni takia. Ei lasten siitä tarvitse kärsiä taloudellisesti tai ajallisesti.
Asuntovelallisten pitää luopua asunnosta. Ei ne pätkätyöläiset jotka työskentelee siivoojina saa mitään lainoja pankista. Ei se voi olla ansiosidonnaisen peruste että pitää saada maksettua asuntovelat. Sitten muutetaan vuokralle kuten muutkin joutuu.
Tämän takia töihin ei hakeudu porukkaa kun saavat useiden satojen korkeammat tulot tekemättä yhtään mitään, kuin jos olisivat matalasti palkatuilla aloilla töissä.
Se on jumalauta törkeää. Lisää tuloeroja ja huono-osaisuutta tuollainen.
Minusta on kohtuutonta, että kenties väliaikaisenkin työttömyysjakson vuoksi ihmisen tulee käytännössä luopua kaikesta - siis jättää se koti, jonka on rakentanut pitkäkantoisesti vaikkapa sellaiseen paikkaan, mistä lasten on helppo sitten aikanaan käydä koulua, ja jonne on majoittunut koko perheen sosiaalinen verkosto. Mihin tässä elämässä voi enää luottaa, jos kouluttautumisesta ja kokoaikatyöstä huolimatta ei ole mitään mahdollisuutta rakentaa mitään pysyvää, kun työttömyys voi viedä tuon kaiken hetkessä?
On ihan hyvä, että ansiosidonnainen antaa aikaa etsiä uusi työ, tai pahimmassa skenaariossa sitten järjestää asumisensa uudelleen, jos töitä ei löydy. Tietenkin ihminen mitoittaa elintasonsa sen mukaan, mitä sen työn palkka määrittää, ja ehkä jopa hyväuskoisesti, jos on sattunut olemaan jo pidemmän aikaa vakivirkaisena (tai siis "toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella"). On kohtuutonta, että työttömyyden vuoksi kaikki täytyy määrittää uudelleen heti, ja pistää siinä samassa tuvat myyntiin. Kyllä: siitäkin huolimatta, että joku kokee epäreiluna sen, että saa samansuuruisen palkan kuin joku ansiosidonnaista. No jumpe: useimpien tavallinen työttömyyskorvaus on ollut pääsääntöisesti isompi kuin minun palkkani, enkä minä silti kannata työttömyystukien lakkauttamista!
Huomautan, että ansiosidonnainen ei ole mikään ikuisesti kestävä etuus, ja että harva oikeasti saa sellaisia ansiosidonnaisia, että voi kieltäytyä karrikoidusti vaikka viiden tonnin kuukausipalkkatyöstä purjehduskauden vuoksi. Tai että valtaosa ansiosidonnaisista pystyisi ansiosidonnaisen turvin pitämään yllä luksuselämää. Lähinnä tuo ansiosidonnainen antaa lisäaikaa pedata peti uudelleen, jos sen tekee nopeasti: käydä jokin pikakoulutus, hakea töitä, suunnitella kulutus- ja asumustottumuksensa uudelleen, jos töitä ei löydy...
Ansiosidonnaiselta työelämään palannut täällä hei.
Ensinnäkin, se ansiosidonnainen on aika pieni summa verrattuna siihen palkkaan mistä se lasketaan. Kaksi vuotta työttömänä olevan 5000e/kk palkkaa saavat on ihan onnettoman pieni vähemmistö verrattuna niihin, joiden ansiosidonnainen saattaa olla satasen tai kaksi suurempi, kuin vähimmäisetuuden muuten olisivat. Sen lisäksi työkkäri alkaa välittömästi ahdistelemaan kaikkia, joilla arvelee olevan työmarkkinoilla tarvittavaa osaamista, ja jos niihin kutsuihin ei vastaa niin huomaakin pian olevansa karensissa.
Mutta takaisin omaan tilanteeseeni: Sain ansiosidonnaista verojen jälkeen noin 1100/kk, eli on aika selvää että millä tahansa alalla olisin ansainnut enemmän. Hain töitä, mutta osaamistani vastaaviin paikkoihin oli yleensä 100-200 hakijaa ja osaamistani vastaamattomista paikoista ei koskaan edes kuulunut mitään. Yritin kysyä työkkäriltä saanko tehdä jotain ansiosidonnaisen aikana, mutta koska olin jo ollut työelämässä, he tulkitsivat etten tarvitse apua työllistymiseen työkokeilun tai kurssien tai uudelleenkouluttautumisen muodossa. Eli: TE-toimisto katsoo ansiosidonnaisella olijat yleensä niin helposti työllistyvinä, etteivät anna heidän tehdä mitään muuta kuin hakea töitä ja vastailla työnhakuosoituksiin.
Sittemmin opiskelin työkkäriltä salaa ja sain töitä, jonka ohessa opiskelen uuteen ammattiini. Joku nuori menetti opiskelupaikkansa minun takiani, joten työttömien määrä ei tämän tarinan myötä vähentynyt edes sillä yhdellä. En kyllä haluaisi lähteä syyttämään työttömyydestä sitä henkilöä, jonka paikan minä vein...
En siis ole ap:n enkä muiden ansiosidonnaisella olijoiden kanssa yhtä mieltä siitä, että ansiosidonnainen itsessään houkuttelisi työttömyyteen, saati sitten että se houkuttelisi kouluttautumaan johonkin epävarmaan.
Sen kuitenkin sanon, että suhteutettuna työttömyysvakuutusmaksuun, ansiosidonnaiseni olisi suuri. Käyn nyt kohtalaisen hyväpalkkaisessa työssä, ja olisin hyvin valmis maksamaan esimerkiksi 100e/kk työttömyysvakuutusmaksua. Mielestäni ansiosidonnaisesta prosentuaalisesti suuremman osan pitäisi tulla näistä vakuutusmaksuista, eikä valtion kassasta. Se kannustaisi myös työttömyyskassoja osallistumaan työllistämiseen, te-toimisto kun tyytyy lähinnä valvomaan etteivät työttömät varmasti tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet hakee töitä muiltakin aloilta. Niitä on välillä jopa vaikeampi saada, kuin oman ala töitä, kun ei ole ennestään kokemusta/ koulutusta vastaavista töistä. Toki niitä ei aina tarvitakaan, mutta hakijoita on tällä hetkellä niin paljon melkein työhön kuin työhön, että työhön löytyy usein sopivampi tekijä.
Onko sinulla yhtään mitään koulutusta ollut sitten? Minkä alan töitä olet tehnyt ennen, ja minkä alan työssä olet nyt?
Työnantaja mieluiten palkkaa alalle koulutetun ihmisen ja seuraavaksi mieluiten sen, jolla ei ole pitkää kokemusta tai koulutusta joltain muulta alalta. Kas kun ne, joilla on, lähtevät heti jos löytävät oman alansa hommia. Sinulla kai sitten ei ollut?
Ilmeisesti aloituksen lukeminen oli sinulle vaikeaa, koska osaan kysymyksistä on vastattu siellä. Koulutustani en maininnut siellä, joka on merkonomi. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tosiaan kertonut missä nyt työskentelen eli suuren kirjakauppaketjun myyjänä. -ap
Minä olen pätkätyöläinen. Lukion opettaja.
Työtäni olen tehnyt jo 15 vuotta. Teen tätä työtä vain ansiosidonnaisten takia. Koko ala nykyään kuvottaa minua. Siitä on paljastunut hyvin poliittinen kenttä. Huvittaa sinällään kun oma siskoni on raskaan työn raataja. Saan useita satoja euroja enemmän kuin hän tekemättä yhtään mitään. Pari sijaisuutta silloin tällöin. Jotenkin sitä syrjäytyi omalta alaltaan kokonaan. En edes kaipaa työelämään. Minulle kelpaa muutaman kuukauden hommat ja välillä voin paukahtaa paksuksikin kun tilanne siltä tuntuu.
Sinällään ymmärrän tietyn porukan ulinan korkeista ansiosidonnaisista. Eihän se todellisuudessa oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.
Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.
Aika yksioikoista niputtaa KAIKKI työttömät tyypeiksi, jotka eivät hae muita oman alansa töitä. Olet saanut väärän kuvan. Olen itse pätkätyöläinen ja haen koko ajan kaikenlaisia töitä. Koulutukseni ovat FK ja tradenomi. Olen hakenut mm. hoitoalan töitä, mutta eipä sinne noilla koulutuksilla pääse, kun pitää olla hoitoalan tutkinto suoritettuna. Te-toimiston koulutuksissa olen tavannut vain ihmisiä jotka hakevat kaikkia mahdollisia töitä olipa heillä ko. hommiin koulutusta tai ei.
Höpönpöpöt. Hoitoapulaiseksi pääset kun vaan marssit vanhainkotiin. Nim. kokemusta on
Ai, taas näitä "Kyllä töitä saa, kun vain marssii paikalle ja sanoo että tässä mä nyt oon". Senpä takia työttömyys onkin tätä luokkaa, kun ihmiset eivät sankoin joukoin marssi työpaikoille ilmoittamaan olemassaolostaan ihan kädestä pitäen.
No vanhuspuolella on ihan oikeasti pulaa ainakin suomalaisista työntekijöistä. Ei maita veteraanien auttaminen.
Ehkäpä ongelmia on ihan SoTe-alalla ylipäätään kuin siinä, ettei työttömiä huvita auttaa veteraaneja.
Kyllä ne työttömät voisi esim. 1 - 1,5 vuodessa kouluttautua lähihoitajaksi ja saada palkkaa siitä auttamisesta.
Jep ja sitten on liikaa lähihoitajia ja ullatys kaikille ei riittänytkään töitä. Ja se miksi moni työtön ei kouluttaudu uudelleen on se että työttömänä jää enemmän rahaa kuin opiskelijana joka saa pienen opintotuen ja sit jos aikoo elääkin niin lainaa otettava..
Työttömyys on useimmille vain väliaikainen tilanne. Miksi sen takia pitäisi luopua omistusasunnosta? Talo/asunto ostetaan pidemmäksi aikaa kodiksi ja oman kodin myynti, vuokrakämpän metsästys ja muutto ovat ihan turha stressilisä, kun pitäisi keskittyä siihen työnhakuun!