Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät hae muita kuin oman alan töitä?

Vierailija
19.01.2016 |

Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.

Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa sitten laiskat kotona kun ei paskatyöt kelpaa. Ehkä sitten kelpaa kun on tarpeeksi nälkä.

Vierailija
42/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee mitä töitä listasit, en kuuna päivänä akateemisena noihin alentuisi. Ehkä voisin olla sihteeri, eli vaikka executive assistant, mut ei helvetissä mikään wt-duuni kuten bingoemäntä.

Siksi minä joudunkin alentumaan, että teidän nirppanokkien kotona lomailu voitaisiin kustantaa :) -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä minä ainakaan kelvannut tämän kotikuntani terveyskeskukseen vanhustenosastolle hoitoapulaiseksi merkonomin tutkinnolla. Hitsi, olikohan syy siinä kun en marssinut suoraan paikan päälle vaan lähetin pelkästään työpaikkailmoituksessa mainittuun paikkaan hakemuksen?

Varmasti olisit saanut paikan, jos olisit vain mennyt kysymään ja esittäytymään paikan päälle. -ap

Vierailija
44/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkeasti kouluttautunut, ja hakee alemman koulutustason töitä, työnantaja saattaa ajatella että ei kannata palkata ylikoulutettua työntekijää. Sellaiset kun tuppaavat lähtemään heti kun oman alan työtä olisi tarjolla.

Tietysti "saattaa" ajatella, mutta kannattaako siksi jättää kokeilematta? Sitä saattaa yllättyä :) Tiedän ihmisiä, jotka ovat opiskelleet yliopistossa ja ovat silti saaneet paikan esim. siivoojana. -ap

Tiedätkö siivoojia jotka ovat saaneet töitä esim. lääkäreinä tai hammaslääkäreinä?

En, koska lääkäriksi vaaditaan (ainakin vale-) koulutus. Siivoojaksi ei. -ap

Vierailija
45/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin media-assistentiksi, niin hain työttömänä ollessani kaikkiin mahdollisiin hommiin mihin sovelluin. Nyt kun valmistun vuoden päästä putkiasentajaksi en hakisi muihin kuin oman alani hommiin, koska kyseisellä alalla tiedän kuitenkin töitä löytyvän. Tuntuisi typerältä, että unelmatutkintoni olisi tarpeeton.

Vierailija
46/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vasta olisikin hauskaa, kun minä tekniikan tohtorina ja bingoisäntänä olisin lähiöräkälän koulutetuin :D

Kummasti niistä lähiöräkälöistä löytyy tohtoreita. Menepä joskus katsomaan. Saatat jäädä toiseksi.

Vierailija
47/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Kun olen nyt työttömyyden alkumetreillä jäänyt rannalle kolmesta OMAN ALAN paikasta rannalle perusteella että mun kokemus on vaativampia töitä varten ja ihan pokkana perustellaan, että koska hakemani työ on ihan vaan sitä operatiivista tekemistä se ei varmasti mun kokemuksen omaavaa motivoisi (lue: uskovat, että ensimmäisen tilaisuuden tullen haen muualle, mikä on tietty totta). Ja olen siis ollut kakkonen näissä ja aina se perustelu alkaa sanoilla "pohdimme tätä tosi pitkään ja ihan ylivoimaistahan sinun osaamisesi tähän olisi ollut mutta..." Lisäksi siinä on usein ollut se pointti, että rekrytoijalla on vähäisempi koulutus ja kokemus kuin minulla, hakijalla, joka tulisi hänen alaisekseen ja se on ymmärrettävästi hankala paikka monelle.

Vaikea uskoa että esim. sihteeriksi mua valittaisiin ihan jo noista syistä. Ap:n kannattaisi lisäksi vilkaista välillä noita avoimia työpaikkoja. esim. "sihteeri" alkaa olla katoava luonnonvara.

Tällä hetkellä mieluummin opiskelen ja täydennän osaamistani, mulla on kuitenkin yhteiskunnallekin kallis koulutus takanani ja uskon, että eniten on annettavaa oman alan töissä. Mutta toki tilanne voi mennä siihen, että haen kaupan kassalle tai siivoamaan - molempia olen tehnyt nuoruudessani kesä- ja iltatöinä, ei niissä ole mitään vikaa.   Luulenpa vaan, että noihin hommiin(kin) on tällä hetkellä enemmän tulijoita kuin on töitä tarjolla. Ei se nollasopimus paljoa elätä. Lääkäreistä ja puhelinmyyjistä taitaa olla pulaa. Toista hommaa en saa tehdä ilman koulutusta ja toiseen menen vasta kun se viimeinenkin kaurahiutale on laatikosta syöty.

Vierailija
48/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkeasti kouluttautunut, ja hakee alemman koulutustason töitä, työnantaja saattaa ajatella että ei kannata palkata ylikoulutettua työntekijää. Sellaiset kun tuppaavat lähtemään heti kun oman alan työtä olisi tarjolla.

Tietysti "saattaa" ajatella, mutta kannattaako siksi jättää kokeilematta? Sitä saattaa yllättyä :) Tiedän ihmisiä, jotka ovat opiskelleet yliopistossa ja ovat silti saaneet paikan esim. siivoojana. -ap

"Saaneet" paikan. 

Yhden korkeakoulutetun kokemuksia: siivoojan työssä ei ole mitään vikaa. Se on tärkeää työtä, jossa näkee kättensä jäljen, ja joka parhaimmillaan on ihan reipasta ja mukavaa hommaa. Kritiikkini ei kohdistu siivoojiin, jos siis joku siitä haluaa erikseen loukkaantua.

Ja se muu: työt enemmän tai vähemmän osa-aikaisia ja nollasopimushenkisiä, pienet tunnit on hajautettu mielivaltaisesti pitkin päivää, ja parhaimmillaan ajelua on ristiin rastiin ilman kilometrikorvauksia tekemään paria hassua tuntia, jos sitäkään. Työtunnit kohteisiin useimmiten alimitoitettuja, joten vaikka olisikin reipas, joutuu liian usein tekemään kompromisseja, tekeekö huolellisesti liian kauan vai oikean ajan huolimattomasti (ja kouluttamattomalla ja kokemattomalla tämä muuten ei käy ihan tuosta vain!). Ja jos oikein huonosti käy, tämä sopimus on kaiken huipuksi tosiaan nollasopimus, eli muuta elämää ei sitten kannata sopia viikkoa pidemmälle, koska juuri silloin voisi tulla ne työtunnit, joista voisi kerrankin saada edes säällisen tilin.

Lyhyesti väitän, että siivousala on aivan erinomainen esimerkki siitä, mitä kilpailutus käytännössä tarkoittaa: palkkoja, aikaa ja resursseja "kilpailuttamalla" hyvin harvoin saa laatua. Kenellekään.

Vierailija
49/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.

Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.

Aika yksioikoista niputtaa KAIKKI työttömät tyypeiksi, jotka eivät hae muita oman alansa töitä. Olet saanut väärän kuvan. Olen itse pätkätyöläinen ja haen koko ajan kaikenlaisia töitä. Koulutukseni ovat FK ja tradenomi. Olen hakenut mm. hoitoalan töitä, mutta eipä sinne noilla koulutuksilla pääse, kun pitää olla hoitoalan tutkinto suoritettuna. Te-toimiston koulutuksissa olen tavannut vain ihmisiä jotka hakevat kaikkia mahdollisia töitä olipa heillä ko. hommiin koulutusta tai ei.

Höpönpöpöt. Hoitoapulaiseksi pääset kun vaan marssit vanhainkotiin. Nim. kokemusta on

Ai, taas näitä "Kyllä töitä saa, kun vain marssii paikalle ja sanoo että tässä mä nyt oon". Senpä takia työttömyys onkin tätä luokkaa, kun ihmiset eivät sankoin joukoin marssi työpaikoille ilmoittamaan olemassaolostaan ihan kädestä pitäen.

No vanhuspuolella on ihan oikeasti pulaa ainakin suomalaisista työntekijöistä. Ei maita veteraanien auttaminen.

Vierailija
50/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastavalmistunut työtön maisteri (luonnontiede) eikä oman alan töitä ole ollut, joten olen hakenut nyt myös mm. elintarvike-, siivous-, pakkaus-, toimistotöitä. Edes siivoojaksi / keittiöapulaiseksi ei näemmä pääse kotikaupungissani, jos ei ole kattavaa työkokemusta tai koulutusta siltä alalta..😁

Vierailija
51/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on tyypillinen kapeakatseinen minäminä-tyyppi, jolle on jatkuvasti ihmetyksen aiheena, miksi muut eivät tee niin tai näin kun hän tekee niin tai näin.

Miksi muut eivät hae, kun minä haen? Kun minä sain töitä, satavarmasti kaikki muutkin saavat.

Huoh.

No enhän minäkään nyt aivan huvikseni töitä tee :) Ei vaan kestä kantti elää muiden rahoilla. -ap

Vierailija
52/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä minä ainakaan kelvannut tämän kotikuntani terveyskeskukseen vanhustenosastolle hoitoapulaiseksi merkonomin tutkinnolla. Hitsi, olikohan syy siinä kun en marssinut suoraan paikan päälle vaan lähetin pelkästään työpaikkailmoituksessa mainittuun paikkaan hakemuksen?

Varmasti olisit saanut paikan, jos olisit vain mennyt kysymään ja esittäytymään paikan päälle. -ap

Tämä kommentti ei muuten ollut minun. t. oikea ap

Vierailija
53/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet hakee töitä muiltakin aloilta. Niitä on välillä jopa vaikeampi saada, kuin oman ala töitä, kun ei ole ennestään kokemusta/ koulutusta vastaavista töistä. Toki niitä ei aina tarvitakaan, mutta hakijoita on tällä hetkellä niin paljon melkein työhön kuin työhön, että työhön löytyy usein sopivampi tekijä.

Ei minullakaan ole ollut kokemusta eikä koulutusta. -ap

Sen takia sun työt on silpputyötä eli sua ei kukaan huoli vakituiseksi. Samasta syystä joudut tekemään pienipalkkaisia hanttihommia, etkä koskaan etene urallasi mihinkään.

"Silpputyö" on parempi kuin kotona makoilu. Olen vaihtanut alaa monta kertaa myös virkistyäkseni :) -ap

Omakohtainen kokemus silpputöistä on, että ne vähäiset silpputunnit ovat esteenä saada muuta työtä, tai ainakin vaikeuttavat merkittävästi toisten töiden suorittamista. Jos siis ei satu löytämään kokoaikaista, mutta yrittää yhdistellä vaikka kahta osa-aikaista.

Ja hemmetti, pitää sitä ihmisellä muutakin elämää olla kuin kuluttaa päivänsä sahaamalla työpaikasta a työpaikkaan b, ja jos hyvin käy, ehtii vaikka ahmaista sämpylän. Olen ehdottomasti vastaan työpaikkojen silppuuntumista niin pieniin osa-aikaisuuksiin, ettei elantoa saa millään kokoon.

Vierailija
54/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut aivan väärän kuvan. Luettelenpa tässä muutamia paikkoja, joihin olen hakenut:

4H-neuvoja, jäteasiamies, ulosottomies, rehtori, projektisihteeri,- päällikkö ja jos mikä projektityöntekijä, elinkeinoasiamies, tutkimusapulainen, kouluttaja, koulutussuunnittelija ...

Hakualueena on puoli Suomea ja minä vaan ihmettelen, että kuinka minä voin löytää töitä paremmin sitten, kun huhtikuussa loppuu ansiosidonnainen kun en ole saanut nytkään.

Vierailija
55/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksioikoista niputtaa KAIKKI työttömät tyypeiksi, jotka eivät hae muita oman alansa töitä. Olet saanut väärän kuvan. Olen itse pätkätyöläinen ja haen koko ajan kaikenlaisia töitä. Koulutukseni ovat FK ja tradenomi. Olen hakenut mm. hoitoalan töitä, mutta eipä sinne noilla koulutuksilla pääse, kun pitää olla hoitoalan tutkinto suoritettuna. Te-toimiston koulutuksissa olen tavannut vain ihmisiä jotka hakevat kaikkia mahdollisia töitä olipa heillä ko. hommiin koulutusta tai ei.

Höpönpöpöt. Hoitoapulaiseksi pääset kun vaan marssit vanhainkotiin. Nim. kokemusta on

Ai, taas näitä "Kyllä töitä saa, kun vain marssii paikalle ja sanoo että tässä mä nyt oon". Senpä takia työttömyys onkin tätä luokkaa, kun ihmiset eivät sankoin joukoin marssi työpaikoille ilmoittamaan olemassaolostaan ihan kädestä pitäen.

No vanhuspuolella on ihan oikeasti pulaa ainakin suomalaisista työntekijöistä. Ei maita veteraanien auttaminen.

Ehkäpä ongelmia on ihan SoTe-alalla ylipäätään kuin siinä, ettei työttömiä huvita auttaa veteraaneja.

Vierailija
56/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on tyypillinen kapeakatseinen minäminä-tyyppi, jolle on jatkuvasti ihmetyksen aiheena, miksi muut eivät tee niin tai näin kun hän tekee niin tai näin.

Miksi muut eivät hae, kun minä haen? Kun minä sain töitä, satavarmasti kaikki muutkin saavat.

Huoh.

No enhän minäkään nyt aivan huvikseni töitä tee :) Ei vaan kestä kantti elää muiden rahoilla. -ap

No sehän on pelkästään sun ongelmasi. Älä tee omista mitättömistä pikku pulmistasi muiden on ongelmia.

Vierailija
57/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pääse ees kaupan kassalle, koska mulla on aivan päinvastainen ammatti.

Mikä on aivan päinvastainen?

Ei asiakaspalvelua, sotkuista ja fyysistä. En pääse ees haastatteluihin.

Vierailija
58/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vastavalmistunut työtön maisteri (luonnontiede) eikä oman alan töitä ole ollut, joten olen hakenut nyt myös mm. elintarvike-, siivous-, pakkaus-, toimistotöitä. Edes siivoojaksi / keittiöapulaiseksi ei näemmä pääse kotikaupungissani, jos ei ole kattavaa työkokemusta tai koulutusta siltä alalta..😁

Ei ole kyse siitä, vaan siivoojaksi halutaan ihminen, jolla mielellään ei ole kattavaa työkokemusta eikä varsinkaan koulutusta. Muutenhan sitä saattaisi esim. haluta iltalisää ja muuta kohtuutonta.

Vierailija
59/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pääse ees kaupan kassalle, koska mulla on aivan päinvastainen ammatti.

Mikä on aivan päinvastainen?

Ei asiakaspalvelua, sotkuista ja fyysistä. En pääse ees haastatteluihin.

Asiakaspalvelukin on opeteltavissa oleva juttu :) -ap

Vierailija
60/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut aivan väärän kuvan. Luettelenpa tässä muutamia paikkoja, joihin olen hakenut:

4H-neuvoja, jäteasiamies, ulosottomies, rehtori, projektisihteeri,- päällikkö ja jos mikä projektityöntekijä, elinkeinoasiamies, tutkimusapulainen, kouluttaja, koulutussuunnittelija ...

Hakualueena on puoli Suomea ja minä vaan ihmettelen, että kuinka minä voin löytää töitä paremmin sitten, kun huhtikuussa loppuu ansiosidonnainen kun en ole saanut nytkään.

Siinähän se onkin, kun olet vain hakenut niitä töitä, mutta et ole marssinut suoraan työpaikalle. Jos olisit mennyt paikan päälle, olisit varmasti saanut työpaikan. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän