Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät hae muita kuin oman alan töitä?

Vierailija
19.01.2016 |

Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.

Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pääse ees kaupan kassalle, koska mulla on aivan päinvastainen ammatti.

Mikä on aivan päinvastainen?

Vierailija
22/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä oman alan ulkopuolella olevia duunejakin hakee juuri kyseiseltä alalta työkokemusta (tai koulutusta) omaavia ihmisiä. Olen kokeillut hakea töitä myös oman koulutukseni ja mukavuusalueen ulkopuolelta. Multa on kysytty, että haenko duunia oikeasti (eli meinaanko jäädä, jos mut satuttaisiin valitsee) vai kokeilenko vaan. Kyllä ne työntekijöitä etsivät ja palkkaavat ymmärtävät, että en todellakaan tulisi jäädäkseni ja eipä mua ole palkattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on korkeasti kouluttautunut, ja hakee alemman koulutustason töitä, työnantaja saattaa ajatella että ei kannata palkata ylikoulutettua työntekijää. Sellaiset kun tuppaavat lähtemään heti kun oman alan työtä olisi tarjolla.

Tietysti "saattaa" ajatella, mutta kannattaako siksi jättää kokeilematta? Sitä saattaa yllättyä :) Tiedän ihmisiä, jotka ovat opiskelleet yliopistossa ja ovat silti saaneet paikan esim. siivoojana. -ap

Tiedätkö siivoojia jotka ovat saaneet töitä esim. lääkäreinä tai hammaslääkäreinä?

Vierailija
24/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisen kuvan olen saanut, että vaan ne oman alan työt kelpaavat. Onko se koulutus vienyt teiltä kyvyn tehdä mitään muuta? Itse olen amis ja tehnyt työkseni vaikka mitä. Olen ollut sihteerinä, hoitoapulaisena, ravintolatyöntekijänä, kaupankassana, henkilökohtaisena avustajana, siivoojana, lastenhoitajana, postinkantajana, roudarina, puhelinmyyjänä, baarimikkona, bingoemäntänä ja karaoke-emäntänä.

Aina sanotaan, että opiskelulla ja sivistyksellä on itseisarvo, mutta jollei ole kyvykäs tekemään monipuolisia töitä, niin luovuudenhan se tuntuu tappavan ja tekevän elämän aika yksipuoliseksi.

Aika yksioikoista niputtaa KAIKKI työttömät tyypeiksi, jotka eivät hae muita oman alansa töitä. Olet saanut väärän kuvan. Olen itse pätkätyöläinen ja haen koko ajan kaikenlaisia töitä. Koulutukseni ovat FK ja tradenomi. Olen hakenut mm. hoitoalan töitä, mutta eipä sinne noilla koulutuksilla pääse, kun pitää olla hoitoalan tutkinto suoritettuna. Te-toimiston koulutuksissa olen tavannut vain ihmisiä jotka hakevat kaikkia mahdollisia töitä olipa heillä ko. hommiin koulutusta tai ei.

Höpönpöpöt. Hoitoapulaiseksi pääset kun vaan marssit vanhainkotiin. Nim. kokemusta on

Vierailija
25/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta olisikin hauskaa, kun minä tekniikan tohtorina ja bingoisäntänä olisin lähiöräkälän koulutetuin :D

Vierailija
26/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hainkin, ja myös tein. Tulos: en hyötynyt taloudellisesti, en virkistysmielessä, enkä edes CV:n kannalta. Lisäksi nämä ei-oman-alani työt kävivät esteeksi tehdä oman alani töitä (kumpikin osa-aikaisia).

Oman alani työt ovat siis olleet pieniä osa-aikaisia, ja vaikka taloudellinen hyöty on aika vähäinen, näen ne erittäin tärkeinä saada CV:hen täytettä nimenomaan oman alani töistä, ja päästä joskus kokoaikaisiin hommiin tältä alalta. Otin tämän työn rinnalle omaa alaani vastaamattoman, pienipalkkaisen ja hyvin epäsäännöllisen työn. Jälkimmäisen työnantajan kanta oli, että he olivat ensisijainen työnantajani, ja minun tuli ensisijassa ottaa vastaan heidän tarjoamansa työ, viis tästä toisesta työnantajasta. Töitä oli huomattavan vähän, mutta kun minulla oli jo hyvissä ajoin sopimani ja selvittämäni työvuorot toisessa yrityksessä, työvuorolistani laitettiin niin täyteen, että minun olisi pitänyt olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.

Niinpä tein sen ratkaisun, että luovuin tästä pienipalkkaisesta, täysin ennustamattomasta omaa alaa vastaamattomasta työstäni, että pystyisin täyttämään CV:täni tällä minulle ja uralleni oikeasti merkityksellisellä, ja myös suurempipalkkaisella työllä. Ja samalla tein päätöksen - koettuani muuten muutakin kyykytystä tältä pienipalkkaiselta alalta - etten enää suostu hakemaan mitä tahansa työtä. Kyllä siitä pitää olla minullekin jotakin hyötyä, ja mieluusti jotakin muutakin kuin saada päivälle tekemistä. 

P.S Lisäisin myös, että tehdessäni noita kahta pikku osa-aikaista nostin myös soviteltua päivärahaa, ja myös se ajatus alkoi pidemmän päälle tuntua naurettavalta. Millainen on se työelämä, jossa ei useampaa työtä tehdessäkään pääse leivän syrjään?

Vierailija
27/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 5000 € tienanneen insinöörin kannata hakea 1800 €:n töitä, kun työttömyyskorvauskin on paljon suurempi.

No meidän veronmaksajien näkökulmasta kannattaisi hakea! -ap

Vierailija
28/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vielä pelataan bingoa????? Eikö se jäänyt jonnekin 1970-luvulle ja Kaurismäen elokuviin?

Niinpä. Paitsi työkokemus myös ap:n tiedot työelämästä taitavat olla 80-luvun täystyöllisyyden vuosilta.

Vierailija
29/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika yksioikoista niputtaa KAIKKI työttömät tyypeiksi, jotka eivät hae muita oman alansa töitä. Olet saanut väärän kuvan. Olen itse pätkätyöläinen ja haen koko ajan kaikenlaisia töitä. Koulutukseni ovat FK ja tradenomi. Olen hakenut mm. hoitoalan töitä, mutta eipä sinne noilla koulutuksilla pääse, kun pitää olla hoitoalan tutkinto suoritettuna. Te-toimiston koulutuksissa olen tavannut vain ihmisiä jotka hakevat kaikkia mahdollisia töitä olipa heillä ko. hommiin koulutusta tai ei.

Höpönpöpöt. Hoitoapulaiseksi pääset kun vaan marssit vanhainkotiin. Nim. kokemusta on

Ai, taas näitä "Kyllä töitä saa, kun vain marssii paikalle ja sanoo että tässä mä nyt oon". Senpä takia työttömyys onkin tätä luokkaa, kun ihmiset eivät sankoin joukoin marssi työpaikoille ilmoittamaan olemassaolostaan ihan kädestä pitäen.

Vierailija
30/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas että marssimalla jonnekin saa töitä? Ei tasan saa. Jos saisi, niin työttömiä ei olisi. Hoitoapulaisen toimeen tai virkaan vaaditaan KV-TES:ssä lueteltu koulutus. Joskus vuonna kivi ja vasara töitä sai marssimalla työpaikalle. Enää se ei päde.

Vierailija
31/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimpiin työpaikkoihin tarvitaan nykyään jonkinlainen koulutus. Esim. siivoojaksikaan et välttämättä pääse ilman aiempaa kokemusta tai koulutusta.

Ei enää nykyään pääse töihin niin helposti suoraan pystymetsästä.

Siivoojilla koulutus vaaditaan vaan jos olet menossa kaupungille töihin tai sairaalaan siivoomaan. That's it. Muuten koulutuksesta on jopa haittaa: sinullehan pitäisi maksaa enemmän.

Vierailija
32/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 5000 € tienanneen insinöörin kannata hakea 1800 €:n töitä, kun työttömyyskorvauskin on paljon suurempi.

No meidän veronmaksajien näkökulmasta kannattaisi hakea! -ap

Yhtäkään veronmaksajaa ei kiinnosta kuin oma perseensä.

Ansiosidonnaisestakin maksetaan muuten veroja.

Vierailija
33/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt amiksen ja tehnyt monenlaisia töitä, mutta katsoin silti työttömänä aika tarkkaan mihin hain. Ensimmäiset kolme kuukautta hain _vain_ oman alan töitä, sen jälkeen valikoidusti niiltä aloilta mistä on työkokemusta, sitten jo työllistyinkin omalle alalleni. Mutta miksi näin? Siksi, että säästin sekä omaani että rekrytoijien aikaa, kun en hakenut sellaisia töitä missä en olisi luultavasti päässyt edes haastatteluun.

Vierailija
34/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vielä pelataan bingoa????? Eikö se jäänyt jonnekin 1970-luvulle ja Kaurismäen elokuviin?

Heh. Helsingin viimeinen bingosali suljettiin jokin aika sitten, mutta minä ehdin muutama vuosi sitten vielä olla emäntänä eräässä paikassa! Missä Kaurismäen elokuvassa muuten pelataan bingoa? :) -ap

Vierailija
35/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä minä ainakaan kelvannut tämän kotikuntani terveyskeskukseen vanhustenosastolle hoitoapulaiseksi merkonomin tutkinnolla. Hitsi, olikohan syy siinä kun en marssinut suoraan paikan päälle vaan lähetin pelkästään työpaikkailmoituksessa mainittuun paikkaan hakemuksen?

Vierailija
36/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet hakee töitä muiltakin aloilta. Niitä on välillä jopa vaikeampi saada, kuin oman ala töitä, kun ei ole ennestään kokemusta/ koulutusta vastaavista töistä. Toki niitä ei aina tarvitakaan, mutta hakijoita on tällä hetkellä niin paljon melkein työhön kuin työhön, että työhön löytyy usein sopivampi tekijä.

Ei minullakaan ole ollut kokemusta eikä koulutusta. -ap

Sen takia sun työt on silpputyötä eli sua ei kukaan huoli vakituiseksi. Samasta syystä joudut tekemään pienipalkkaisia hanttihommia, etkä koskaan etene urallasi mihinkään.

"Silpputyö" on parempi kuin kotona makoilu. Olen vaihtanut alaa monta kertaa myös virkistyäkseni :) -ap

Vierailija
37/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja? :D

Juu, ap:lla on jotenkin kauheen ruusuinen kuva työttömän arjesta. Että senkun hakee vaan joka paikkaan ja aina tekevälle työtä löytyy, mutta kun ei löydy! Monilla paikkakunnilla on tosi huono työtilanne, koulutetut ihmiset joutuu menemään sinne minne pääsee, ja osa ei pääse minnekään. Mitä pidempään olet työttömänä, sitä huonommin työllistyt jatkossakaan. Kaikkeen vaaditaan koulutus/ kokemusta tai jopa molempia, vaikka olis ihan yksinkertaisestakin työstä kysymys. Mihinkään ei enää suorilta pääse, kuten joskus ennenvanhaan.

Vierailija
38/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on tyypillinen kapeakatseinen minäminä-tyyppi, jolle on jatkuvasti ihmetyksen aiheena, miksi muut eivät tee niin tai näin kun hän tekee niin tai näin.

Miksi muut eivät hae, kun minä haen? Kun minä sain töitä, satavarmasti kaikki muutkin saavat.

Huoh.

Vierailija
39/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lähentelee eläkeikää?

Maailma on muuttunut. Just saying...

Vierailija
40/132 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaja? :D

Juu, ap:lla on jotenkin kauheen ruusuinen kuva työttömän arjesta. Että senkun hakee vaan joka paikkaan ja aina tekevälle työtä löytyy, mutta kun ei löydy! Monilla paikkakunnilla on tosi huono työtilanne, koulutetut ihmiset joutuu menemään sinne minne pääsee, ja osa ei pääse minnekään. Mitä pidempään olet työttömänä, sitä huonommin työllistyt jatkossakaan. Kaikkeen vaaditaan koulutus/ kokemusta tai jopa molempia, vaikka olis ihan yksinkertaisestakin työstä kysymys. Mihinkään ei enää suorilta pääse, kuten joskus ennenvanhaan.

MUTKUN MINÄ, MUTKUN MINÄ, MUTKUN MINÄMINÄMINÄ!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan