Nykyvanhemmat eivät pue pikkulapsilleen tarpeeksi vaatetta ylle
Kärjistetty otsikko, mutta olen jopa jo kaksi (:D) tapausta nähnyt, kun lapsella ei ole ollut toppahousuja ja pakkasta on ollut se 30 astetta!
Viikko takaperin näin kotipihani parkkipaikalla, kun äiti nosti ehkä nelivuotiaan tyttärensä autosta. Oli kyllä niin stailattu lapsi, vaatteiden värimaailmakin oli niin hillityn pastellinen; haalean pinkki takki, valkoinen tupsupipo, vaaleat lapaset ja kaulaliina... Mutta ei toppahousuja! Itse oli topannut itseni päästä varpaisiin, vaikka auton kyytiin olin minäkin menossa. Ymmärrän sikäli, jos siirrytään sisätiloista autoon ja siitä toiseen paikkaan, mutta ei se auto välttämättä ole heti lämmin. Ja voihan se autokin hajota matkan varrelle.
Toinen tapaus sattui taas tänään, kun odotin muiden kanssaihmisten kanssa bussia. Pysäkillä oli myös äiti ja kaksi ehkä taas nelivuotiasta lasta, joilla ei ollut toppahousuja! Järkyttävä pakkanen ja bussin tuloon vielä se 5 minuuttia ja lapseltakin kuuluu suusta "äiti, mulla on tosi kylmä".
Ulkonäkö näyttää olevan tärkeintä näille nuorille äideille tässä nykymaailmassa.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Webastoon en näillä kolmen kympin pakkasilla menis luottamaan. Imaisee akun hyvin äkkiä tyhjäksi ja sitten ei auto inahdakaan.
Älä murehdi, hyvin on toiminut.
Voi hyvänen aika, tänne tosiaan näköjään rantautunut vähän useampikin näitä kesävaatteisiin tulipalopakkasilla lapsiaan pukevia pissisäitejä! Kyllä, olen hoitanut pieniä lapsia ja kyllä, minä toden totta tiedän että sen lapsen posket olivat punaiset kylmyydestä, ei kuumuudesta, eikä lämpötilanvaihtelusta (kun olin siinä näkemässä kun tuli sinne kauppaan sisälle punaisilla poskillaan) ja kyllä, siellä oli niin kylmä ilma ettei siihen punaisuuteen tarvinnut pitkää kävelymatkaa, silti vauvalla oli aivan liian vähän päällään. Tsiisus, säälin vähäpukeisia lapsianne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Webastoon en näillä kolmen kympin pakkasilla menis luottamaan. Imaisee akun hyvin äkkiä tyhjäksi ja sitten ei auto inahdakaan.
Kunnes tulee se päivä kun se ei toimikaan. Nimim kahdesti tänä talvena pulaan jäänyt, webaston takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärjistetty otsikko, mutta olen jopa jo kaksi (:D) tapausta nähnyt, kun lapsella ei ole ollut toppahousuja ja pakkasta on ollut se 30 astetta!
Viikko takaperin näin kotipihani parkkipaikalla, kun äiti nosti ehkä nelivuotiaan tyttärensä autosta. Oli kyllä niin stailattu lapsi, vaatteiden värimaailmakin oli niin hillityn pastellinen; haalean pinkki takki, valkoinen tupsupipo, vaaleat lapaset ja kaulaliina... Mutta ei toppahousuja! Itse oli topannut itseni päästä varpaisiin, vaikka auton kyytiin olin minäkin menossa. Ymmärrän sikäli, jos siirrytään sisätiloista autoon ja siitä toiseen paikkaan, mutta ei se auto välttämättä ole heti lämmin. Ja voihan se autokin hajota matkan varrelle.Toinen tapaus sattui taas tänään, kun odotin muiden kanssaihmisten kanssa bussia. Pysäkillä oli myös äiti ja kaksi ehkä taas nelivuotiasta lasta, joilla ei ollut toppahousuja! Järkyttävä pakkanen ja bussin tuloon vielä se 5 minuuttia ja lapseltakin kuuluu suusta "äiti, mulla on tosi kylmä".
Ulkonäkö näyttää olevan tärkeintä näille nuorille äideille tässä nykymaailmassa.
Me siirrytään monesti autohallista autohalliin joten tarvetta pukeutumiselle ei ole. Lisäksi meillä on penkinlämmittimet edessä ja takana. Joskus meillä on sellainen tilanne että lähdetään jostain vaikka kaverilta autoon joka sinun, ulkopuolisen, silmiin näyttää siltä että lapsi viedään kylmään vähissä vaatteissa. Totuus on se että auto en esilämmitettu kauko-ohjattavalla webastolla ja lapsen istuimessa on untuvatäytteinen lämpöpussi viisipistevaljaissa kiinni joka suljetaan kun lapsi on kiinnitetty vöihin. Tämä on huomattavasti turvallisempaa kun laittaa se lapsi paksuissa toppavaatteissa kiinni autoon. Ei se lapsonen kerkeä jäätymään siinä 1-2 minuutin kävelymatkalla jolloin hänellä todella on päällään vain villat kaikkialla ja toppaa lisäksi päässä, käsissä ja jaloissa.
Tässä oli sinulle yksi esimerkki siitä että kaikki ei ole aina niin mustavalkoista ja jos et tiedä koko totuutta niin kannattaa ottaa vaikka hetki aikaa ja miettiä sitä.
No hyvä että tuli selväksi, siksihän minä tänne tämän aloituksen tein niin voin pohtia sitä yhdessä täällä muiden kanssa. :) Mutta sehän olikin vain yksi eismerkki. Et sanonut tuohon toiseen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes tulee se päivä kun se ei toimikaan. Nimim kahdesti tänä talvena pulaan jäänyt, webaston takia.
No sitten tulee, soitan taksin ja liikun sillä. Hinausauto vie korjaamolle/liikkeeseen ja minä haen sieltä toisen auton tilalle. Mikä tässä on ylivoimaisen vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko takaperin näin kotipihani parkkipaikalla, kun äiti nosti ehkä nelivuotiaan tyttärensä autosta. Oli kyllä niin stailattu lapsi, vaatteiden värimaailmakin oli niin hillityn pastellinen; haalean pinkki takki, valkoinen tupsupipo, vaaleat lapaset ja kaulaliina... Mutta ei toppahousuja! Itse oli topannut itseni päästä varpaisiin, vaikka auton kyytiin olin minäkin menossa. Ymmärrän sikäli, jos siirrytään sisätiloista autoon ja siitä toiseen paikkaan, mutta ei se auto välttämättä ole heti lämmin. Ja voihan se autokin hajota matkan varrelle.Toinen tapaus sattui taas tänään, kun odotin muiden kanssaihmisten kanssa bussia. Pysäkillä oli myös äiti ja kaksi ehkä taas nelivuotiasta lasta, joilla ei ollut toppahousuja! Järkyttävä pakkanen ja bussin tuloon vielä se 5 minuuttia ja lapseltakin kuuluu suusta "äiti, mulla on tosi kylmä".
Me siirrytään monesti autohallista autohalliin joten tarvetta pukeutumiselle ei ole. Lisäksi meillä on penkinlämmittimet edessä ja takana. Joskus meillä on sellainen tilanne että lähdetään jostain vaikka kaverilta autoon joka sinun, ulkopuolisen, silmiin näyttää siltä että lapsi viedään kylmään vähissä vaatteissa. Totuus on se että auto en esilämmitettu kauko-ohjattavalla webastolla ja lapsen istuimessa on untuvatäytteinen lämpöpussi viisipistevaljaissa kiinni joka suljetaan kun lapsi on kiinnitetty vöihin. Tämä on huomattavasti turvallisempaa kun laittaa se lapsi paksuissa toppavaatteissa kiinni autoon. Ei se lapsonen kerkeä jäätymään siinä 1-2 minuutin kävelymatkalla jolloin hänellä todella on päällään vain villat kaikkialla ja toppaa lisäksi päässä, käsissä ja jaloissa.
Tässä oli sinulle yksi esimerkki siitä että kaikki ei ole aina niin mustavalkoista ja jos et tiedä koko totuutta niin kannattaa ottaa vaikka hetki aikaa ja miettiä sitä.
No hyvä että tuli selväksi, siksihän minä tänne tämän aloituksen tein niin voin pohtia sitä yhdessä täällä muiden kanssa. :) Mutta sehän olikin vain yksi eismerkki. Et sanonut tuohon toiseen mitään.
Mä vastaan ihan ohiksena siihen toiseen. Niillä lapsilla saattoi olla kahdet pitkikset farkkujen alla. Ja ne saattoi olla kylmästä nirisijöitä vaikka olis ollut kolmet toppahousut päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös toiminut edelliset kaksi talvea akku ja webasto kolme vuotta vanhassa autossa (Audi A6). Niin vaan viimeksi -32 pakkasilla auto alkoi aamulla varoitella akusta 30 min webaston käytön jälkeen. Pakko oli lähteä ajamaan pitempi matka, että latasi akkua. Ei siihen kannata ihan tyhmänä luottaa. Aina kannattaa varautua siihen, että auto simahtaa.
No farkut eivät kyllä ole mitkään lasten ulkohousut pakkasella, aivan sama mitä sinne alle on puettu. Etkö ole koskaan käynyt neuvolassa?
Pissisvanhemmille muoti on pääasia ja toppavaatteet on niin noloi, sekä lapsil et aikuisil! Nää samat valopäät ei voi pitää heijastimia, pyöräilykypärää , heijastinliivejäym, kun nekin on nin noloi! No, toivottavasti luonnonvalinta karsisi näitä vähemmäksi. Taatusti meidän lapsi ei ulos pakkasella lähde ilman kunnon talvivaatteita ja pukee ne ihan mielellään,kun vauvasta asti on oppinut. Hyvin on mennyt talvet nyt 10 vuotta. Murkkuikä tapellaan sitten tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös toiminut edelliset kaksi talvea akku ja webasto kolme vuotta vanhassa autossa (Audi A6). Niin vaan viimeksi -32 pakkasilla auto alkoi aamulla varoitella akusta 30 min webaston käytön jälkeen. Pakko oli lähteä ajamaan pitempi matka, että latasi akkua. Ei siihen kannata ihan tyhmänä luottaa. Aina kannattaa varautua siihen, että auto simahtaa.
Niin kannattaa ja siksi kerroin mitä teen jos sellainen tilanne tulee eteen. Jäättekö te muut voivottelemaan tien poskeen toppahousut päällä?
Vierailija kirjoitti:
No jos pitää tarkemmin selvittää, niin oltiin siinä kaupan tuulikaapissa pukemassa vatteita kun perhe tuli siihen, isällä vauva sylissään. Meni vielä uudelleen ulos hakemaan kärryjä johon laittoi vauvan. Kröhöm, mahdollisesti kyllä osasin erottaa että kyseessä oli kylmästä eikä kuumasta punaiset posket, tsiisus itsellesi. Pakkasen lisäksi oli todella kylmä tuuli, joten sekin yksistään pääsi mm. sen vauvan korviin. Haluatko tarkemmat tuntomerkit? Kaupan nimen, osoitteen, kellonajan, auton rekkarin?
Hoh hoijaa. Minulla on pienestä asti posket punertuneet muutamasta sekunnista ulkona oli sitten kuuma tai kylmä. Se ei tarkoita mitään muuta kuin sitä että ulkona on käväisty.
Lisäksi jos sinua noin harmittaa niin olisit mennyt suoraan länkyttämään näille vanhemmille
Ai saadakseni ne pissisvanhemmat silmilleni? Kyllä, meinasin mennä sanomaan, koska säälitti se sairas lapsi niin paljon. Mutta tältä palstalta olen oppinut kuinka te pissikset suhtaudutte mihin tahansa 'kritiikkiin', niin enpä viitsinyt, siinä tilanteessa kun tosiaan oli ne muutkin lapset kuulemassa ja näkemässä. Ja miksi en kertoisi tästä täällä jos aiheesta keskustellaan? Ehkäpä tämän jälkeen joku älykääpiö-äiti tai -isä seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa miettisi toisenkin kerran jos meinaa vauvansa viedä pakkaseen melkein ilman vaatteita
Vierailija kirjoitti:
Ai saadakseni ne pissisvanhemmat silmilleni? Kyllä, meinasin mennä sanomaan, koska säälitti se sairas lapsi niin paljon. Mutta tältä palstalta olen oppinut kuinka te pissikset suhtaudutte mihin tahansa 'kritiikkiin', niin enpä viitsinyt, siinä tilanteessa kun tosiaan oli ne muutkin lapset kuulemassa ja näkemässä. Ja miksi en kertoisi tästä täällä jos aiheesta keskustellaan? Ehkäpä tämän jälkeen joku älykääpiö-äiti tai -isä seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa miettisi toisenkin kerran jos meinaa vauvansa viedä pakkaseen melkein ilman vaatteita
Sinä se tässä jankuttajapissis olet. Kuulostat ihan teiniltä jota ei miellytä kun aikuiset ovat eri mieltä kuin sinä...suuremmalla kokemuksella. Tule tänne sitten kun olet saanut muutaman lapsen ja huomaat miten asiat sujuu oikeassa elämässä eikä sielä sinun pienen mielesi sisällä
Vierailija kirjoitti:
Pissisvanhemmille muoti on pääasia ja toppavaatteet on niin noloi, sekä lapsil et aikuisil! Nää samat valopäät ei voi pitää heijastimia, pyöräilykypärää , heijastinliivejäym, kun nekin on nin noloi! No, toivottavasti luonnonvalinta karsisi näitä vähemmäksi. Taatusti meidän lapsi ei ulos pakkasella lähde ilman kunnon talvivaatteita ja pukee ne ihan mielellään,kun vauvasta asti on oppinut. Hyvin on mennyt talvet nyt 10 vuotta. Murkkuikä tapellaan sitten tulevaisuudessa.
Hei joo, tää heijastin puuttuminen on toinen mikä mua on myös hämmästyttänyt paljon! Näkee kyllä paljon lapsia, joilla ei ole minkäännäköistä heijastinta, joillain on yksi onneton heiluva heijastin jossain takin helmassa ja sitten on lapsia, joille on laitettu kunnon heijastinliivi päälle kun ulkoillaan perheen kesken pimeällä, mutta vanhemmilla itsellään ei ole mitään! Mitä ihmettä he oikein ajattelevat?
t. AP
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä mutta suurin osa vanhemmista pukee lapsensa asianmukaisesti. Olen ollut 25vuotta töissä päivähoidossa ja voin kyllä todeta, että joka vuosi menee valitettavasti huonompaan suuntaan.
Viime viikolla Helsingissä oli pakkasta -10 - -20.
-pari lasta tuli päiväkotiin kumisaappaissa, ei villasukkia, koska saappaisiin ei mahtunut
-kuluneet , reikäiset rukkaset (alle voisi laittaa villatumput, niin rukkasille tulisi jatkoaikaa)
-toppahaalarin alla puuvillatrikoot ja nilkkasukat, jotka ovat niin lyhyet, että nilkat jäävät paljaaksi.
-kaula paljaana, ei kaulaliinaa, kypärämyssyä
Tässä muutamia esimerkkejä. Sitten kun menemme ulkoiluun, palelevat näin puetut lapset 10minuutin pihalla olon jälkeen, vaikka liikkuisivatkin. Suurin osa lapsista on asianmukaisesti puettuja. Joudumme kuitenkin menemään näiden palelijoiden ehdoilla, joten puistosta pitää siirtyä sisätiloihin vain pienen ulkoilun jälkeen.
Olen monesti ajatellut, että päiväkodeista ja neuvoiloista pitäisi alkaa jakamaan vihkosia: Näin puet lapsesi pakkasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsen haalari tänään pesussa, pissasi siihen ja lähdettiin autolla pelkässä toppatakissa, hanskoissa, pipossa. Jalkaan laitoin tosin fleecehousut. Itse en edes omista toppahousuja, kun en ole saanut hankittua. Olen pärjännyt vaan monet housut päällekäin.
Hirveä vaiva tunkee useat housut päällekkäin, toppahousut saa vetäistyä niin helposti päälle ja ovat taatusti lämpimät. Ja ehkä vähän huonoa esimerkkiäkin lapselle, etenkin jos leikitte yhdessä ulkona.
Jos nyt olen rehellinen, ei ole ollut varaa ja ostan itselleni aina viimeseksi sen mitä tarvii.
Torista löytyy varmasti edullisia toppahousuja! Vaikka torin myyjät nyt voikin olla mitä tahansa, mutta aina kannattaa yrittää :D
Vierailija kirjoitti:
ai että sä olet kyllä idiootti :D ole vaan harhoissas että lapsella punaiset posket kylmästä :D
Minun lapsuudessani 70-luvulla niitä lämpimiä vaatteita ei edes ollut, ja välittää ei lapsi saanut. Ja talvet olivat kymmeniä ja ulkona oltiin enemmän. Itsellä oli sellainen tikkitakki niitä nykyään näkee kesällä, ja kädessä ohuet lapaset. Enkä kasvanut missään kurjalistoperheessä. (En lukenut ketjua.)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 70-luvulla niitä lämpimiä vaatteita ei edes ollut, ja välittää ei lapsi saanut. Ja talvet olivat kymmeniä ja ulkona oltiin enemmän. Itsellä oli sellainen tikkitakki niitä nykyään näkee kesällä, ja kädessä ohuet lapaset. Enkä kasvanut missään kurjalistoperheessä. (En lukenut ketjua.)
*valittaa
Kai nyt lasun teit?