Nykyvanhemmat eivät pue pikkulapsilleen tarpeeksi vaatetta ylle
Kärjistetty otsikko, mutta olen jopa jo kaksi (:D) tapausta nähnyt, kun lapsella ei ole ollut toppahousuja ja pakkasta on ollut se 30 astetta!
Viikko takaperin näin kotipihani parkkipaikalla, kun äiti nosti ehkä nelivuotiaan tyttärensä autosta. Oli kyllä niin stailattu lapsi, vaatteiden värimaailmakin oli niin hillityn pastellinen; haalean pinkki takki, valkoinen tupsupipo, vaaleat lapaset ja kaulaliina... Mutta ei toppahousuja! Itse oli topannut itseni päästä varpaisiin, vaikka auton kyytiin olin minäkin menossa. Ymmärrän sikäli, jos siirrytään sisätiloista autoon ja siitä toiseen paikkaan, mutta ei se auto välttämättä ole heti lämmin. Ja voihan se autokin hajota matkan varrelle.
Toinen tapaus sattui taas tänään, kun odotin muiden kanssaihmisten kanssa bussia. Pysäkillä oli myös äiti ja kaksi ehkä taas nelivuotiasta lasta, joilla ei ollut toppahousuja! Järkyttävä pakkanen ja bussin tuloon vielä se 5 minuuttia ja lapseltakin kuuluu suusta "äiti, mulla on tosi kylmä".
Ulkonäkö näyttää olevan tärkeintä näille nuorille äideille tässä nykymaailmassa.
Kommentit (80)
Onko näillä taksinsoittajilla ollut ikinä tilannetta, että taksikeskuksessa on ruuhkaa? Itselläni on joskus ollut autossa toppahousut talvisin, että voi vetää ne päälle, jos tulee joku ongelma matkalla. Ja ei, se ei tarkoita sitä, pyöritellään peukaloita toppahousut jalassa. En vaan halua palella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Webastoon en näillä kolmen kympin pakkasilla menis luottamaan. Imaisee akun hyvin äkkiä tyhjäksi ja sitten ei auto inahdakaan.
Älä murehdi, hyvin on toiminut.
Kunnes tulee se päivä kun se ei toimikaan. Nimim kahdesti tänä talvena pulaan jäänyt, webaston takia.
No sitten tulee, soitan taksin ja liikun sillä. Hinausauto vie korjaamolle/liikkeeseen ja minä haen sieltä toisen auton tilalle. Mikä tässä on ylivoimaisen vaikeaa?
Hmm meillä hajos auto kun olin pieni. Pakkasta oli jotain -25. Äiti aina jäkätti kun pitää olla vaatetta päällä jos auto sattuu hajoomaan, ja mä intin vastaan, koska tulee kuuma. No tää auto sitten hajos ja hinausautolla kesti yli tunti tulla huonon sään takia. Kyllä oli mukavaa kun äiti oli ottanut mulle toppavaatteet, vaikka mä en niitä halunnut :)
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä mutta suurin osa vanhemmista pukee lapsensa asianmukaisesti. Olen ollut 25vuotta töissä päivähoidossa ja voin kyllä todeta, että joka vuosi menee valitettavasti huonompaan suuntaan.
Viime viikolla Helsingissä oli pakkasta -10 - -20.
-pari lasta tuli päiväkotiin kumisaappaissa, ei villasukkia, koska saappaisiin ei mahtunut
-kuluneet , reikäiset rukkaset (alle voisi laittaa villatumput, niin rukkasille tulisi jatkoaikaa)
-toppahaalarin alla puuvillatrikoot ja nilkkasukat, jotka ovat niin lyhyet, että nilkat jäävät paljaaksi.
-kaula paljaana, ei kaulaliinaa, kypärämyssyä
Tässä muutamia esimerkkejä. Sitten kun menemme ulkoiluun, palelevat näin puetut lapset 10minuutin pihalla olon jälkeen, vaikka liikkuisivatkin. Suurin osa lapsista on asianmukaisesti puettuja. Joudumme kuitenkin menemään näiden palelijoiden ehdoilla, joten puistosta pitää siirtyä sisätiloihin vain pienen ulkoilun jälkeen.
Olen monesti ajatellut, että päiväkodeista ja neuvoiloista pitäisi alkaa jakamaan vihkosia: Näin puet lapsesi pakkasella.
Sun työhön kuulu opettaa vanhemmille miten lapsi puetaan päiväkotiin. Minä olen toistaiseksi jaksanut jankuttaa pukeutumisohjeita vuodesta toiseen. Iso osa vanhemmista ottaa onkeensa kun asiat esittää ystävällisesti mutta napakasti. joka vuosi on muutama perhe joilla pukeutumisasiat ei ole hallussa, mutta yleensä näissä perheissä on muitakin ongelmia. Tämä 25 päiväkotivuoden kokemuksella.
44, mistä lähtien vanhempien opettaminen on kuulunut päiväkotityöntekijän työnkuvaan?
Vierailija kirjoitti:
44, mistä lähtien vanhempien opettaminen on kuulunut päiväkotityöntekijän työnkuvaan?
Niin kauan kuin minä olen ollut päiväkodissa töissä. Se on sitä vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä ja kasvatusvastuun jakamista. Jos lapsella ei ole sopivia talvikenkiä niin tottakai minä sanon vanhemmille että oletteko huomanneet Pirkolla olevan liian pienet kengät. Tiedättekö mitä siitä aiheutuu?
Ihanko totta joku päiväkodissa työskentelevä voi sanoa ettei tämä kuulu hänen työtehtäviinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai saadakseni ne pissisvanhemmat silmilleni? Kyllä, meinasin mennä sanomaan, koska säälitti se sairas lapsi niin paljon. Mutta tältä palstalta olen oppinut kuinka te pissikset suhtaudutte mihin tahansa 'kritiikkiin', niin enpä viitsinyt, siinä tilanteessa kun tosiaan oli ne muutkin lapset kuulemassa ja näkemässä. Ja miksi en kertoisi tästä täällä jos aiheesta keskustellaan? Ehkäpä tämän jälkeen joku älykääpiö-äiti tai -isä seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa miettisi toisenkin kerran jos meinaa vauvansa viedä pakkaseen melkein ilman vaatteita
ai että sä olet kyllä idiootti :D ole vaan harhoissas että lapsella punaiset posket kylmästä :D
En ole edellinen, mutta luulisi olevan itsestäänselvyys, ettei vauvaa viedä hetkeksikään -30 asteeseen ilman päähinettä. Uskomatonta scheissea taas. Ihan suloisen sama, mistä syystä ne posket punotti.
Ja te jotkut kun puolustatte tuota toppaamattomuutta, koska lapset hikoilevat ja alkavat kitistä, niin kuinka paljon te puette sinne alle sitä vaatetta? Eihän toppavaatteen alla tarvitse olla kaiken maailman kerroksia. Ja ehkä lapsilla ei ole tarpeeksi hengittäviä, kun kerta kaupassa jo tulee hiki toppavaatteissa. Ei mulle vaan tule vaikka olenkin vuorannut itseni päästä varpaisiin.
Ulkona yli 20 astetta pakkasta ja lapsella päällä:
-alushousut
-merinovillainen kerrasto 50 eur
-paksu villapaita 30 eur
-pehmeät "olohousut 15 eur
-villaa sisältävät sukat 5 eur
-goretex kengät n. 60 eur (tarjouksesta)
-toppahousut 99 eur
-toppatakki (alesta 35 eur)
-kommandopipo (en muista hintaa.. n. 15 eur, ei ollut halvimmasta päästä materiaalinsa vuoksi)
-paksu vuorellinen pipo 20 eur (toisen vanha)
-merinovillainen paksu kauluri 27 eur
-hanskat 27 eur
=383 eur yhden lapsen yhdet pakkasvaatteet joissa ei palele mistään kohti ikinä.
Ei ole halpaa ei, halvemmallakin toki saa mutta ei ole ilmaista pukea lapsia. Taloustilanne näkyy tässäkin eli lapset kulkevat huonoissa varusteissa kylmissään.
Taksin ja hinausauton soittaja kovilla paukkupakkasilla ei taida tietää, että silloin kun oikeasti on niin kylmä, että auto jää tienposkeen tai keli on niin heikko, että syntyy peltikolareita, niin ei niitä takseja ja hinausautoja tule viidessä minuutissa. Pari vuotta sitten lumipyryssä vastaantuleva auto lähti heittelehtimään ja törmäsi minun autooni. Odotimme ensin poliiseja 1,5 tuntia (jokin ensiapuyksikkö kävi tsekkaamassa, että oltiin hengissä ja pystyssä), hinausautoa tunnin ja sitä taksia sen jälkeen 30 minuuttia. Poliisit eivät ehtineet paikalle, kun oli muita kolareita ja lähtivät vauhdilla seuraavalle kolaripaikalle. Ennen poliisien tuloja ei autoa saanut siirtää eikä kummassakaan autossa voinut lämmitellä, kun ovet olivat rutussa ja toinen ojassa ja toinen keikkui siinä reunalla. Kolme tuntia ilman asianmukaisia vaatteita pakkasella ei varmasti ole kenellekään herkkua.
Tänä talvena autoni jäi tienposkeen. Pakkasta -20 astetta. Hinausauto ilmoitti, että menee tunteja, kannattaa soittaa se taksi, taksista ilmoitettiin, että pakkasten takia kestää eikä tietoa, kuinka kauan. Onneksi tuttava pääsi hakemaan 45 minuutissa. Mutta kylmä oli, vaikka vaatetta löytyi (tuplahousut, talvikengät, toppatakki, pipo, hanskat, kaulahuivi ja autossa vielä fleecepeitto.
Vaikka niitä hinausautoja ja takseja suhaa pääkaupunkiseudulla ohi, niin eivät ne vapaita ole. Ainakaan paukkupakkasilla. Kesällä toki. Mutta silloin ei olisikaan niin kiire.
Olen huomannut, että vanhemmat ottavat nykyään paljon enemmän riskejä kuin esim. 0 vuotta sitten ja se riski otetaan usein kuvitellun mukavuuden takia. Ei jaksa pukea lämmintä päälle, ei jaksa laittaa turvavyötä, ei jaksa vahtia lapsia pihalla. On muka jotenkin niin vaikeaa ja hankalaa ja aikaa vievää ja tulee kuuma ja on kallista ja valivalivali. Nyt meillä on teinejä, jotka liikkuvat ulkona pakkasessa keinokuitutopissa, nilkat paljaana ja jokin nahkatakki auki, kun pitää olla niin trendikäs. Näin ne kulkee New Yorkissakin. Ja mitä sanoo vanhempi? Ei sitä voi pakottaa.
Minä en vie lapsia ulos kun on yli -15. Eli ei ole koskaan tarvinnut kuin fleecehaalarin toppahaalarin alle, huppupipo ja huppu päähän koska täällä tuulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Taksin ja hinausauton soittaja kovilla paukkupakkasilla ei taida tietää, että silloin kun oikeasti on niin kylmä, että auto jää tienposkeen tai keli on niin heikko, että syntyy peltikolareita, niin ei niitä takseja ja hinausautoja tule viidessä minuutissa. Pari vuotta sitten lumipyryssä vastaantuleva auto lähti heittelehtimään ja törmäsi minun autooni. Odotimme ensin poliiseja 1,5 tuntia (jokin ensiapuyksikkö kävi tsekkaamassa, että oltiin hengissä ja pystyssä), hinausautoa tunnin ja sitä taksia sen jälkeen 30 minuuttia. Poliisit eivät ehtineet paikalle, kun oli muita kolareita ja lähtivät vauhdilla seuraavalle kolaripaikalle. Ennen poliisien tuloja ei autoa saanut siirtää eikä kummassakaan autossa voinut lämmitellä, kun ovet olivat rutussa ja toinen ojassa ja toinen keikkui siinä reunalla. Kolme tuntia ilman asianmukaisia vaatteita pakkasella ei varmasti ole kenellekään herkkua.
Tänä talvena autoni jäi tienposkeen. Pakkasta -20 astetta. Hinausauto ilmoitti, että menee tunteja, kannattaa soittaa se taksi, taksista ilmoitettiin, että pakkasten takia kestää eikä tietoa, kuinka kauan. Onneksi tuttava pääsi hakemaan 45 minuutissa. Mutta kylmä oli, vaikka vaatetta löytyi (tuplahousut, talvikengät, toppatakki, pipo, hanskat, kaulahuivi ja autossa vielä fleecepeitto.
Vaikka niitä hinausautoja ja takseja suhaa pääkaupunkiseudulla ohi, niin eivät ne vapaita ole. Ainakaan paukkupakkasilla. Kesällä toki. Mutta silloin ei olisikaan niin kiire.
Olen huomannut, että vanhemmat ottavat nykyään paljon enemmän riskejä kuin esim. 0 vuotta sitten ja se riski otetaan usein kuvitellun mukavuuden takia. Ei jaksa pukea lämmintä päälle, ei jaksa laittaa turvavyötä, ei jaksa vahtia lapsia pihalla. On muka jotenkin niin vaikeaa ja hankalaa ja aikaa vievää ja tulee kuuma ja on kallista ja valivalivali. Nyt meillä on teinejä, jotka liikkuvat ulkona pakkasessa keinokuitutopissa, nilkat paljaana ja jokin nahkatakki auki, kun pitää olla niin trendikäs. Näin ne kulkee New Yorkissakin. Ja mitä sanoo vanhempi? Ei sitä voi pakottaa.
Hyvin kirjoitettu.
Laitan aina lämmintä päälle kun lähden autolla jonnekin, ja kovimmilla pakkasilla otan vielä paksun villatakin autoon mukaan. Tarkenee vähän aikaa ulkoilmassa.
Hämmästyin, kun näin 26 asteen pakkasessa nuoren naisen lahkeet käärittynä, nilkat paljaina ja varrettomat kengät jalassa. Näky oli niin naurettava ja typerä, kuin olisi kesätamineissa polvesta alaspäin. En ymmärrä muotia nähtävästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vie lapsia ulos kun on yli -15. Eli ei ole koskaan tarvinnut kuin fleecehaalarin toppahaalarin alle, huppupipo ja huppu päähän koska täällä tuulee aina.
Ei lapsia voi tynnyrissä kasvattaa. Johonkin on mentävä jos pakkaset jatkuu vaikka kuukauden, tulee kai ne lapset jo hulluiksi kotona. 16 astetta ei ole kova pakkanen.
Meillä on neljällä lapsella aina ollut erikseen kauppavaatteet ja toppavaatteissa ei ole kaupoille lähdetty, niissä tulee auttamatta kuuma. Hyvin on pärjätty. On siis kauppatoppatakki ja ulkoiluvehkeet erikseen. Lopettakaa vouhotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu.
Laitan aina lämmintä päälle kun lähden autolla jonnekin, ja kovimmilla pakkasilla otan vielä paksun villatakin autoon mukaan. Tarkenee vähän aikaa ulkoilmassa.
Hämmästyin, kun näin 26 asteen pakkasessa nuoren naisen lahkeet käärittynä, nilkat paljaina ja varrettomat kengät jalassa. Näky oli niin naurettava ja typerä, kuin olisi kesätamineissa polvesta alaspäin. En ymmärrä muotia nähtävästi.
Tämä! Näitäkin olen nähnyt, että teineillä on farkkujen kireät lahkeet käärittynä paljastaen punaisina kirkuvat nilkat. Ja jalassa tietenkin tennarit. Tosin kerran näin tytön, jolla oli Uggit jalassa ja se oli käärinyt pillifarkkujensa lahkeitaan niin että pohjelihas huusi hoosiannaa, koska kyllähän nyt nilkkojen piti näkyä!
Kyllä tätä samaa kuulee paljon päiväkodeistakin, lapset aivan liian vähissä vaatteissa. Toppapuvun alla vain yksi vaatekerta, liian ohut pipo tai käsineet, ei villasukkia, kylmät kengät jne. Toinen on tämä, miten pieniä tyttöjä puetaan todella epämukaviin vaatteisiin, kireisiin farkkuihin ym. Aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä samaa kuulee paljon päiväkodeistakin, lapset aivan liian vähissä vaatteissa. Toppapuvun alla vain yksi vaatekerta, liian ohut pipo tai käsineet, ei villasukkia, kylmät kengät jne. Toinen on tämä, miten pieniä tyttöjä puetaan todella epämukaviin vaatteisiin, kireisiin farkkuihin ym. Aivan käsittämätöntä.
Kauheeta, missä on vanha kunnon "kolitsi"puku :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Webastoon en näillä kolmen kympin pakkasilla menis luottamaan. Imaisee akun hyvin äkkiä tyhjäksi ja sitten ei auto inahdakaan.
Älä murehdi, hyvin on toiminut.
Meillä on myös toiminut edelliset kaksi talvea akku ja webasto kolme vuotta vanhassa autossa (Audi A6). Niin vaan viimeksi -32 pakkasilla auto alkoi aamulla varoitella akusta 30 min webaston käytön jälkeen. Pakko oli lähteä ajamaan pitempi matka, että latasi akkua. Ei siihen kannata ihan tyhmänä luottaa. Aina kannattaa varautua siihen, että auto simahtaa.
Voin olla väärässäkin mutta webastoa ei kai pitäisikään pitää yli 30 minuuttia päällä, just tuon akun keston takia.
Kyllä ainakin täällä päin missä minä asun osataan päikkyläiset pukea hyvin. Mun muksulla on laadukas haalari, missä "henkselit" sisäpuolella, että voi esim. kauppaan mennessä avata vetskarin ja ottaa hihat pois päältä eikä puku roiku pitkin lattioita. Kankaassa ei vielä yhtään nirhautumaa, vaikka vielä joulakaan ei ollut lunta. Fleecehaalari on alla, ettei esim. selkä palellu jos alla olevat paidat nousee. Viimevuonna oli villahaalari, mutta ollaan huomattu, että fleece toimii yhtä hyvin.
Talvirukkasia ostin tälle talvelle kahdet, toiset nahkaiset teddyvuorella ja toiset reiman teddyvuorirukkaset. Toki neulelapasia on jos tarvitsee laittaa vielä rukkasten alle.
Lapsella on talvelle Viking gore-texit ja koville pakkasille Kuomat + villasukat (kun muut eivät pidä lämpimänä meidän tytön jalkoja :(, muuten jäisivät kaupan hyllylle).
Meidän muksu vielä käyttää kypärämyssyä, T2H kypärämyssy on mielestäni ihan huippu, lämmin ja korvien kohdalle kankaiden sisään ommeltu matskua, joka suojaa tuulelta. Vaihtoehtoina on myös puuvillaisia ihan tavallisia kypärämyssyjä joiden kanssa käytetään polarn o. pyretin villamyssyä, jossa fleecevuosi sisäpuolella.
Villasukkia on hyllyssä parit ohuet ja parit paksut (toisiin ohuisiin ja toisiin paksuihin on neulottu piiitkät varret, melkein polviin saakka :)), kaulahuivi käytössä, fleecehousut+takki varalta..
Syys-/kevätkaudelle oli/on tänä vuonna kahdet Viking gore-texit - toiset ohuella karvavuorella ja toiset ohuemmat vk-kengät. Ja iänikuiset karvavuorikumpparit. Viimevuonna oli Eccot välikausikenkinä.
Vk-housut (sellaiset henkselihousut, jotka ylsivät ihan rintakehään asti - edessä vetskari, että saa puettua) myös olivat ihan huiput, napakkaa kangasta, vedenpitävää, ei jälkeäkään polvissa vaikka asfaltilla+hiekassa peuhannut. Varahousuina parit tuulihousut. Takki on Luhdan.. Tässäkin alla sai loppuvaiheessa käyttää joko vain fleecehousuja tai fleecehaalaria. Kurahousuja parit ja yksi sadetakki. Kahdet kurarukkaset, vuorettomat ja vuorelliset. Neulelapasia, vedenpitävät vk-rukkaset, kuivenpaan säähän vk-rukkaset/-rukkasia.
Joo meni jaaritteluksi. Mä tykkään pukea niin lapseni kuin itsenikin lämpimästi :). Kiitoksia, että sain avautua :D.
Ei me ainakaan toppavermeitä kauppaan pueta. Ja turvaistuimeen ei tosiaan missään nimessä toppavaatteissa, se on iso riski jos kolariin joutuu. Ne toppavaatteet on siellä autossa kassissa ja puetaan sitten, jos auto hajoaa tai aiotaankin jäädä kotimatkalla puistoon tms. Pitääkö sitä kantaa kaupoilla jotain kylttiä "meillä on toppavaatteet mukana", ettei tartte mammojen kauhistella?
*ja talvet oli kylmempiä ei kymmeniä :D