Miksi joitain kiusataan koko elämän läpi
Itse olen tälläinen ja taas ilmeisesti työpaikkakiusattu. Mitkä syyt johtaa siihen että jopa aikuiset kiusaa?
Kommentit (158)
MuistakaaTämä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läski? Vinoleuka? Nörtti? Muuten ruma? Puhevika? Vammainen? Haisee paskalta (=läski)? Ujo? Tyhmä? Rumat vaatteet?
Noi syyt nyt ainakin tuli äkkiseltään mieleen että milänkälaisia itse kiusaan. On toki varmasti muitakin ärsyttäviä piirteitä jotka syyksi kelpaavat.Luettelit ne stereotyyppiset syyt miksi joku SAATTAA jotua kiusatuksi, mutta asia ei ole aivan noin yksinkertainen, olen nimittäin nähnyt lukuisia kertoja miten joku on joutunut kiusaamisen kohteeksi eikä omaa mitään noista piirteistä. Ei kiusaamiseen ole aina yhtä yksiselitteistä syytä, niitä voi olla lukemattomia ja kiusaaja/t vaikka tekaisevat syyn tyhjästä jos eivät muuta keksi. Se että joku joutuu pilkan kohteeksi, ei tarkoita sitä että siinä henkilössä olisi objektiivisesti mitään vikaa, jotkut ihmiset ovat vain totaalisia kusipäitä jotka saavat tyydytystä muiden ihmisten satuttamisesta. Heillä itsellään on niin paha olla että se pitää purkaa viattomiin ihmisiin.
Kiusaajilla ei yleisimmin suinkaan ole paha olla. vaan he ovat narsistisia, ylemmyydentuntoisia ja kokevat olevansa parempia kuin muut ja oikeutettuja kouluttamaan muita. Tämä on todettu ihan tutkimuksillakin. Eli käsitys, että kiusaaja olisi itse ressukka, on aikansa elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Jotain pielessä jos ihminen kokee tulleen koko ikäsä kiusatuksi. Useimmiten pielessä on vain tuo kokemien.
Jotku ovat sitten vaan todella ärsyttäviä ihmisiä ja toisten pitää vähän näpäyttää, jotta ymmärtäisivät olevansa jotenkin ärsyttäviä.
Et sitten ainakaan kokemuksen syvällä rintaäänellä puhu. Mahtuuko käsityskykyysi että on ihmisiä joita on kiusattu tosiaan koko ikänsä, se on alkanut jo varhaislapsuudessa oman äidin/isän taholta. Mitä luulet tällaisesta ihmisestä useimmiten tulevan? Ja kuule, ei ole helppoa eikä yksinkertaista muuttaa (uhrin) omaa käytöstä, ainakaan ilman ulkopuolisten tukea ja apua tai edes tiedostaa mistä on kyse kun on kasvatettu kiusattavaksi.
Koska kiusattu on yleensä niin heikko ihminen eikä koskaan puolusta itseään. Sitten kiusaajat nauttivat heikomman ihmisen kiusaamisesta. Kiusaaminen loppuu vasta sitten kun kiusattu oikeasti oppii puolustautumaan, tarvittaessa fyysistä väkivaltaa käyttäen.
Kiusaaminen muuttaa ihmistä, ja kiusaajat ottavat hampaisiinsa ne jotka poikkeavat jollain tavalla massasta.
Työpaikalla kannatta heti olla yhteydessä esimieheen, jos tuntee olevansa kiusattu. (Eri asia tietty, jos kiusaaja on esimies..) Ei kannata jäädä odottelemaan vaan selvittää asia.
Varmaan on niitä ihmisiä, jotka eivät kestä epävarmuutta ja heikkoutta itsessään. Eivätkä halua nähdä sellaista ympärillään... ehkä siksi, että se muistuttaisi heitä itseään asian olemassa olosta. Joten vaihtoehdoksi jää ihmisten kiusaaminen ja mitätöinti. Luulisin, että tämä on yksi kiusaaja kategoria.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallisen kokoinen ja näköinen. Olen normaalia syrjäänvetäytyväisempi ja hiljaisempi. En viihdy juoruakka piireissä. Alani on naisvaltainen. En oikein tietä mitä pitäisi tehdä tai reagoida. Luulen että paskaa puhutaan paljon selän takana kun en ole kuulemassa. Välillä vittuillaan suoraan. Tälläistäkö minun pitää vain kestää vuodesta toiseen?
_luulet että paskaa puhutaan selän takana_
Työskentelet naisvaltaisella alalla ja tämä tulee yllätyksenä? Vaihda alaa. Sitä se on, ihan samalla tavoin kaikkien kohdalla työyhteisössänne. Et todellakaan ole mikään ainutlaatuinen, vaan ylitulkitset ja analysoit kaikkea aivan liikaa. Anna olla.
Kuulostaa tylyltä, mutta juuri sinunlaisia kiusataan näiden ominaisuuksien takia, been there.
Tässäpä nähdään sitä nykyteiniajattelua, ja nämä tulevat vakuumipakattuina työpaikoille. Tsot, tsot...
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/suorat_sanat/psykologi_vesa_…
Onkin mielenkiintoista, että lasten saaminen tekee ihmisestä moraalisesti hirveän huonon ihmsien usein. Perustelen sillä, että on tiedossa että kiusaaminen vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen kielteisesti ja vanhemmat tietävät tämän ja lähes kaikki tai suurin osa vanhemmista tekee lähes mitä vain omien lastensa eteen, ja harvalla riittää moraali siinä vaiheessa kun on iso joukko joilla on paljon suhteita ja se yksi kiusattu. Vaikka näkisivät että paskaremmi se mesoaa. Eli käännetään silmät toisaalle tai mielistellään kiusaajaa, joka usein saattaa olla mitä tahansa, esittää itse hiljaista, kivaa kaikille (muille paitsi sille yhdelle) ym. Sekin, että esimerkiksi liikunnanopettajilla vaikuttaa numeroon se, kannustaako muita. No eihän esim kiusattu varmaankaan ole siinä asemassa, että voisi kannustaa, kun ei tiedä missä seisoisi, että ei tiellä olisi (muistan lukeneeni liikuntaketjuista) mutta kiusaaja aivan varmasti, joka mielistelee niitä 99 prosenttia oppilaista ja tekee heille palveluksia mutta kiusaa yhtä. Eli jos opettaja on vaikka lapseton ja tyhmä, kuten liikunnanopettaja saattaa olla, tai muuten vain kiusaajaluonteinen, niin hän anta kiusaajalle liikunnassa hyvän numeron, koska tämä kannustaa!
Ikävä kyllä lapset kasvavat pahuuteen ja kierouteen tällaisessa. Toivon tietenkin, että reiluja ja kivojakin vanhempia on, mutta useinhan esim ilmastonmuutos ei paina mitään, kun tehdään lapsia, pitää olla iso talo, kaksi autoa, ja lomia, ja kaikki viimeisen päälle.
Lasten saaminen siis minun mielestäni näyttäisi tekevän ihmisestä moraalisesti alhaisen olennon. Laumaelukan.
Mitä tulee aikuisiin kiusaajiin, niin en jaksa enkä pysty uskoa, että kovin moni olisi aikuisena addiktoitunut kiusaaja, jonka mielestä elämä on kiusaa tai tule kiusatuksi, mutta varmasti tuollaisiakin luonnehäiriöisiä on.
Itse olen vasta aikusena keski-ikäisenä ensimmäistä kertaa nähnyt häiriintyneen kiusaajan -kohteen muodossa. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kiusattu on yleensä niin heikko ihminen eikä koskaan puolusta itseään. Sitten kiusaajat nauttivat heikomman ihmisen kiusaamisesta. Kiusaaminen loppuu vasta sitten kun kiusattu oikeasti oppii puolustautumaan, tarvittaessa fyysistä väkivaltaa käyttäen.
Millainen ihminen NAUTTII toisen kiusaamisesta.
Itse en kutsuisi kyllä ihmiseksi...
Kiusaajia kasvattavat vanhemmat, jotka ovat sitä mieltä, että lapsi ei ymmärrä ja lapsi on viaton. Lapset ovat lapsia! Pojat ovat poikia! Kiusaaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja aktiivisia tekoja. Lapsi ei ole viaton ja lapsi ymmärtää. Ihan kuten psykoologi linkissä toteaa.
Mielestäni siis kiusaamista voidaan ehkäistä puhumala kiusaajanomaa kieltä. Sanotaan, että se loppuu, ja jos se paskanpuhuminen ei lopu, niin vanhemmat hakevat tuotteensa pois oli hän sitten 2v tai 7v ja kouluttavat kotona siitä lähtien. Ilman yhteiskunnan tukia.Kiusaamiseen auttaisi se että selittelymahdollisuuksia vähennettäisiin koska kuten psykologi sanoo yllä linkissä, kiusaaja on hyvin nopea ja hyvä selittelemään.
Jos osaa tehdä rikoksia, osaa kantaa vastuunsa aivan täysin iästä riippumatta. Kiusaamisen pitäisi olla rikos.
Ison ryhmän kiusaama voi olla täysin viaton, eikä ymmärrä mistä on kyse, mutta kiusaaja joka kykenee manipuloimaan luokan, päiväkotiryhmän ym ei ole koskaan viaton, viattomuus on kadonnut kauan sitten.
Tunnen yhden monessa työpaikassa kiusatuksi tulleen. En itsekään pidä hänestä, mutta en kiusaa tietoisesti. Silti hän luultavasti pitää minuakin kiusaajana.
Merkittävin piirre hänessä tähän liittyen on se, että hän tarkkailee, analysoi ja pohtii muita ihmisiä aivan jatkuvasti. Jotenkin hän kuvittelee, että myös muut ajattelevat häntä lakkaamatta joten kaikilla toisten tekemisillä on häneen liittyvä merkitys. Häntä pitäisi huomioida positiivisesti koko ajan. Ilmeisesti hänellä on siis heikko itsetunto. Hän tulkitsee toisten tekemiset ja sanomiset aina negatiivisesti ja on aina tietävinään toisten ajatukset (eli että ne ovat pahantahtoisia).
Itse tutustuin häneen, kun hän tuli työpaikalla keskustelemaan kanssani "luottamuksellisesti". Kertoi tietävänsä, etten pidä hänestä ja halusi ystävällisessä hengessä tietää miksi. Hän varmasti kuvitteli toimivansa aikuismaisesti ja rakentavasti, mutta itse en edes tuolloin tiennyt kuka hän oli. Työskentelemme eri yksiköissä, tiesin hänet ulkonäöltä mutta en ollut koskaan ajatellut hänestä mitään.
En hyväksy kiusaamista, enkä väitä että tämän henkilön kohtaama kiusaaminen on yksiselitteisesti kuviteltua. Mutta minun on pakko sanoa, että hänen tarkkaileva, analysoiva ja pikkuisen mielistelevä olemuksensa on ärsyttävä. Ymmärrän niitä jotka välttelevät häntä. Hänen tapansa olettaa muista pahinta on myös loukkaava. Itse olen sellainen ajatuksiini uppoutuja, ja tuon "rakentavan" keskustelun anti minulle oli se, että hän on tällä perusteella analysoinut minut sellaiseksi ihmiseksi joka on tarkoituksella epäkohtelias ja joka ottaa silmätikukseen täysin tuntemattoman ihmisen haluten olla tälle ilkeä. Ei kovin mairittelevaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain tietynlaisia ihmisiä ärsyttävää näissä kiusatuissa ehkä on? Kiusaaminen on siis ehdottomasti väärin ja aina tuomittavaa. Tunnen vain yhden aikuisen, jota on kiusattu lähes koko kouluaika, myös ammattiopinnoissa ja sen jälkeen työpaikalla. Hän on sellainen, joka aina haluaa saada olla huomion keskipisteenä, on siis aina suunapäänä jokapaikassa, eikä kukaan tajua, että hän kokee olevansa kiusattu, ennemmin ajatellaan päinvastoin. Hän näyttää kovalta, puhuu äänekkäästi, nauraa paljon, kiroilee, tupakoi, juhlii railakkaasti...ja tulee aina ja kaikkialla jollain tavalla kiusatuksi, jopa tupakkapaikalla.
Näitä kiusaamisia hän julistaa facessa ja muuallakin, kertoo siellä juttuja miten joku on sanonut hänelle sitä tai tätä, katsonut pahasti, ottanut työpaikalla silmätikuksi. Hän kohkaa jatkuvasti siitä kuinka häntä aina kohdellaan väärin ja kaikki vaan siksi, että hän on niin kaunis. Oikeasti hän ei ole mitenkään erityisen kaunis, aika monien mielestä päivastoin. Hän janoaa huomiota ja ihailua ja ellei sitä saa riittävästi, hän alkaa syyttämään kiusaamisesta.
Eli tämä tapaus ei ole mikään ressukka, ennemminkin mun mielestä häirikkö, eikä varmaan edusta kiusattujen suurta enemmistöä. Mutta tällaisiakin voi siis porukkaan mahtua.
Wannabe-kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallisen kokoinen ja näköinen. Olen normaalia syrjäänvetäytyväisempi ja hiljaisempi. En viihdy juoruakka piireissä. Alani on naisvaltainen. En oikein tietä mitä pitäisi tehdä tai reagoida. Luulen että paskaa puhutaan paljon selän takana kun en ole kuulemassa. Välillä vittuillaan suoraan. Tälläistäkö minun pitää vain kestää vuodesta toiseen?
Luulet että susta puhutaan paskaa? Ei se ole mitään luuloa, vaan tietoa. Naisvaltaisissa yhteisöissä KAIKISTA puhutaan paskaa. Se, että olet tällaisen uhri ei tee susta erilaista vaan päin vastoin, se on lähes kaikkien kokema asia.
Etkö muista millaista oli olla harjoittelija ja kuunnella kahvihuoneiden juttuja kahvihuoneessa? Tauolta lähtiessä piti melkein pestä koko pärstä käsidesillä kun tuntui että niistä paskamyrskyistä lensi roiskeita vähän kauemmaskin.
Se käninä ja juoruilu ja arvostelu ja pikkuasioiden paisuttelu kuuluu naisvaltaisiin työyhteisöihin. Se ei ole kiusaamista vaan kollektiivinen aivovaurio jonka tällaisessa työyhteisössä oleskelu aiheuttaa. Sitä ei kannata ottaa niin itseensä. Tekee hommansa, on ystävällinen muille ja koettaa olla kovin pahasti pettymättä työkavereihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se syy on. Joko kuulut juoruakkapiiriin tai joudut sen uhriksi. Been there, done that. En vaan jaksa välittää.
Jotain tietynlaisia ihmisiä ärsyttävää näissä kiusatuissa ehkä on? Kiusaaminen on siis ehdottomasti väärin ja aina tuomittavaa. Tunnen vain yhden aikuisen, jota on kiusattu lähes koko kouluaika, myös ammattiopinnoissa ja sen jälkeen työpaikalla. Hän on sellainen, joka aina haluaa saada olla huomion keskipisteenä, on siis aina suunapäänä jokapaikassa, eikä kukaan tajua, että hän kokee olevansa kiusattu, ennemmin ajatellaan päinvastoin. Hän näyttää kovalta, puhuu äänekkäästi, nauraa paljon, kiroilee, tupakoi, juhlii railakkaasti...ja tulee aina ja kaikkialla jollain tavalla kiusatuksi, jopa tupakkapaikalla.
Näitä kiusaamisia hän julistaa facessa ja muuallakin, kertoo siellä juttuja miten joku on sanonut hänelle sitä tai tätä, katsonut pahasti, ottanut työpaikalla silmätikuksi. Hän kohkaa jatkuvasti siitä kuinka häntä aina kohdellaan väärin ja kaikki vaan siksi, että hän on niin kaunis. Oikeasti hän ei ole mitenkään erityisen kaunis, aika monien mielestä päivastoin. Hän janoaa huomiota ja ihailua ja ellei sitä saa riittävästi, hän alkaa syyttämään kiusaamisesta.
Eli tämä tapaus ei ole mikään ressukka, ennemminkin mun mielestä häirikkö, eikä varmaan edusta kiusattujen suurta enemmistöä. Mutta tällaisiakin voi siis porukkaan mahtua.