"On etuoikeutettua olla suomalainen nainen" by Ulla Appelsin
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452837238037.html
Onko tämä nainen tosissaan? Kyllä, Suomessa naisen asema on hyvä verrattuna moniin muihin maihin, mutta on täysin naurettavaa vetää esim. jutussa mainittu Peru mukaan keskusteluun, jossa puhutaan nimenomaan naisten asemasta SUOMESSA. Jos naapurini hakkaa koiraansa, onko oikeutettua vedeota siihen, että "Joo, mutta Romaniassa on tsiljoona kulkukoiraa, joita hirtetään ja hakataan, että siinä mielessä koiran asema Suomessa on hyvä"? Ei.
Jokaisessa maassa, ihan jokaisessa, pitäisi olla itsestäänselvyys, että kaiki ovat tasa-arvoisia sukupuolesta riippumatta. Valitettavasti näin ei ole, mutta Ulla Appelsin voisi myöskin miettiä, tarkoittaako tämä sitä, että Suomessa raiskauksen uhrin pitäisi vain olla kiitollinen, ettei asu Saudi-Arabiassa, jossa tulisi kivitetyksi? Naurettavaa. Nyt puhutaan ongelmista SUOMESSA. Neiti/rouva Appelsin on hyvä, ja kirjoittaa kommenttinsa vetoamatta muiden maiden ongelmiin. Taitaisi tulla aika lyhyt teksti?
Kommentit (88)
Täällä näkee joka päivä tilityksiä miehistä. Samalla naiset puhuvat että "miehet nyt vaan on tommosia ja naisten tehtävä on vaan selvitä päivä kerrallaan." Tässä näkee kuinka vielä nykypäivänä tyttöjä opetetaan alistumaan.
Mä ainakin saan huonompaa palkkaa kuin samassa työssä oleva mies. Mulla muutama vuosi enemmän työkokemusta, mutta miehellä henkilökohtainen lisä. Työtehtävät täsmälleen samat. Yksityinen sektori, asiantuntijatehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstistä saa kuvan, että suomalaisten naisten tulisi olla kiitollisia ja valittaa vähemmän siksi, että Suomessa miehet tunnustavat edes osan heidän ihmisoikeuksistaan. Miehillähän nämä oikeudet ovat oletusarvoisesti ja automaattisesti - naisilla vain, jos miehet ne heille suovat. Ihmisoikeudet ovat synonyymiset miesten oikeuksien kanssa, ja naisten oikeudet ovat sitten asia erikseen. Näin on siis myös Suomessa, jossa vallitseva tasa-arvo on suurimmilta osin muodollista. Koska tasa-arvo on kirjattu lakiin, monenkaan mielestä siitä ei tarvitse keskustella, vaikkei tasa-arvo toteutuisikaan käytännössä.
Kerrotko esimerkkejä tuosta muodollisesta tasa-arvosta?
Naiset saavat muodollisesti äänestää, mutta ne äänet eivät vaikutakaan lopputulokseen? Naiset saavat muodollisesti käydä töissä? Naiset saavat muodollisesti ajaa autoa? Naiset saavat muodollisesti käyttää ehkäisyä tai tehdä abortin? Naiset saavat muodollisesti valita oman puolisonsa? Naiset saavat muodollisesti liikkua ulkona ilman miestään?
Naiset saavat muodollisesti huonompaa palkkaa.
Kerro muutama työnantaja, joka maksaa naisille huonompaa palkkaa sukupuolen vuoksi? Vai pitäisikö naiselle maksaa samaa palkkaa, vaikka hänen työuransa on lyhyempi ja hän tekee lyhyempää työpäivää?
Anteeksi? Käsittääkseni teen ihan yhtä pitkiä työpäiviä kuin peniksellinen työtoverini. Näin olen toiminut jokaisessa ammatissani. Annatko esimerkkejä aloista, joissa nainen tekee lyhyempää työpäivää?
ap
It must be so then. Itsensä yleistäminen on argumentaatiovirhe myös. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimus sen sijaan sanoo tällaista:
Viikkopäiväkirjan mukaan työllisten keskimääräinen työtuntien määrä viikossa oli 35 tuntia. Miesten tutkitut työviikot olivat selvästi pidempiä kuin naisten: miesten keskimääräinen työaika oli 38 tuntia, kun naisten työtuntien määrä oli keskimäärin 32 tuntia viikossa.
Lähde: Ajankäyttötutkimus 2009, Tilastokeskus
Pyysin esimerkkejä aloista, joissa nainen tekee konkreettisesti lyhyempää työpäivää. Siihen et vastannut?
ap
Ala kuin ala. Vaikka sinä et ehkä itse tee lyhyempää työpäivää, niin yleisempää on, että nainen tekee perheen tai muun syyn takia lyhennettyä työviikkoa. Sen näkee tuosta tilastostakin.
Suomalainen mies on oletusarvoisesti rasisti, pedofiili ja raiskaaja ellei toisin todisteta. Tästä esimerkkinä esim. että monissa lentoyhtiöissä yksin matkustavaa lasta ei saa laittaa tuntemattoman miehen viereen istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin saan huonompaa palkkaa kuin samassa työssä oleva mies. Mulla muutama vuosi enemmän työkokemusta, mutta miehellä henkilökohtainen lisä. Työtehtävät täsmälleen samat. Yksityinen sektori, asiantuntijatehtävät.
Johtuuko se siitä, että olet nainen, vai kenties siitä, että mies on itse neuvotellut itselleen paremman palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko se siitä, että olet nainen, vai kenties siitä, että mies on itse neuvotellut itselleen paremman palkan?
Meinaatko että mä en olisi palkankorotusta kysynyt? Vai että olen vain huono neuvottelija? Jonkinmoinen sukupuolestani johtuva ominaisuus tämä huono neuvottelutaito? Työni hoidan yhtä hyvin kuin miespuolinen kollega.
Minut tyrmättiin tuolla yhdessä toisessa ketjussa kun sanoin tämän: ihmetyttää miksi vielä nykypäivänä ihmisoikeuksistaan ymmärtävät naiset alistuvat miesten passaajiksi, nyrkkeilysäkeiksi ja tyydyttäjiksi! Sanottiin että "miehet on vaan tuommosia, jos lapsellekin haluaa ydinperheen niin se pitää vaan kestää. On helvettiä olla nainen!!11!!!!!" Ei jumalauta. Näin vanhemmat siirtävät tämän sairaan kulttuurin seuraavalle sukupolvelle. On oikeasti pelottavaa että tajutaan tämä epäkohta, mutta siihen vaan tyydytään. Ei viitsitä nähdä vaivaa parantaa omaa ja kanssasisarien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että mä en olisi palkankorotusta kysynyt? Vai että olen vain huono neuvottelija? Jonkinmoinen sukupuolestani johtuva ominaisuus tämä huono neuvottelutaito? Työni hoidan yhtä hyvin kuin miespuolinen kollega.
No ei muuta kuin pomon kanssa neuvottelemaan ja nyrkkiä pöytään. Jos olet näin jo tehnyt niin kai sinulle myös jotkut perustelut annettiin, miksi palkkasi on huonompi?
Tilastollinen tosiasia taitaa kuitenkin olla, että naiset ovat varovaisempia palkkatoiveissaan, sinun yksittäistapaukseesi en tietenkään taustoja tuntematta voi ottaa kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstistä saa kuvan, että suomalaisten naisten tulisi olla kiitollisia ja valittaa vähemmän siksi, että Suomessa miehet tunnustavat edes osan heidän ihmisoikeuksistaan. Miehillähän nämä oikeudet ovat oletusarvoisesti ja automaattisesti - naisilla vain, jos miehet ne heille suovat. Ihmisoikeudet ovat synonyymiset miesten oikeuksien kanssa, ja naisten oikeudet ovat sitten asia erikseen. Näin on siis myös Suomessa, jossa vallitseva tasa-arvo on suurimmilta osin muodollista. Koska tasa-arvo on kirjattu lakiin, monenkaan mielestä siitä ei tarvitse keskustella, vaikkei tasa-arvo toteutuisikaan käytännössä.
Kerrotko esimerkkejä tuosta muodollisesta tasa-arvosta?
Naiset saavat muodollisesti äänestää, mutta ne äänet eivät vaikutakaan lopputulokseen? Naiset saavat muodollisesti käydä töissä? Naiset saavat muodollisesti ajaa autoa? Naiset saavat muodollisesti käyttää ehkäisyä tai tehdä abortin? Naiset saavat muodollisesti valita oman puolisonsa? Naiset saavat muodollisesti liikkua ulkona ilman miestään?
Naiset saavat muodollisesti huonompaa palkkaa.
Kerro muutama työnantaja, joka maksaa naisille huonompaa palkkaa sukupuolen vuoksi? Vai pitäisikö naiselle maksaa samaa palkkaa, vaikka hänen työuransa on lyhyempi ja hän tekee lyhyempää työpäivää?
Anteeksi? Käsittääkseni teen ihan yhtä pitkiä työpäiviä kuin peniksellinen työtoverini. Näin olen toiminut jokaisessa ammatissani. Annatko esimerkkejä aloista, joissa nainen tekee lyhyempää työpäivää?
ap
Niin, ja naiset elävät pidempään kuin miehet. Miksi siis heidän työuransa olisi lyhyempi? Oletat ilmeisesti kaikkien naisten a) tekevän lapsia ja b) jäävän kotiin. Miksei se mies voisi jäädä?
Miten naisten pidempi elinikä liittyy tähän? Sehän vain tarkoittaa sitä, että naiset saavat kauemmin eläkettä, vaikka ovat maksaneet veroja vähemmän aikaa. Naisten lyhyempi työura on fakta, jota ei kiistä yksikään tutkija.
"Tulosten mukaan eläkeajan pituuden suhde työuran pituuteen on sosioekonomisissa ryhmissä jotakuinkin sama, kun otetaan huomioon koko eläkeaika – sekä vanhuus- että varhaiseläkeaika. Sukupuolten välillä on sen sijaan varsin selvä ero. Naisille kertyy eläkeaikaa selvästi miehiä enemmän suhteessa työuran pituuteen. Tähän on kaksi syytä. Naisten elinajanodote on selvästi miehiä pidempi, ja toisaalta naisten työurat jäävät jonkin verran miesten työuria lyhemmiksi. "
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129412/Tiivistelma_Sosioe…
Ja naisten työurat jäävät lyhyemmäksi siitäkin huolimatta, että heillä ei ole lain määräämää pakkoa jättäytyä vähintään puoleksi vuodeksi pois työmarkkinoilta asevelvollisuuden takia. Jännä juttu, että aina näissä "naista sorretaan suomalaisessa yhteiskunnassa" -keskusteluissa unohtuu, että ainoa laki, joka oikeasti asettaa sukupuolet epätasa-arvoiseen asemaan, on pakote, joka koskee miehiä. Naisilla on vapaus valita.
Suomessa on virallista syrjintää ainoastaan miehiä kohtaan. Naisilla monenlaisia vapauksia ja naisia suosivia epäreiluja etuuksia.
Ei voida sanoa naisten aseman olevan huono ilman vertailukohtaa ja koska Suomessa naisten asema on parempi kuin miesten, ei sellaista järkevää vertailukohtaa ole. Ehkä parissa hassussa maassa naisilla on vielä parempi olla ja miehillä vielä huonompi.
Länsimainen ideologia on myös siinä mielessä epärehellinen, että jatkuvasti puhutaan naisista uhreina, mutta samaan aikaan miesten vahvuudet on tabutettu ja jos kyseenalaistaa naisten henkisen vahvuuden tai sellaiset kyvyt, jotka eivät liity hauisten kokoon, haukutaan mies (tai nainen) täydeksi paskaksi.
Lihamarkkinoilla ja monessa muussa paikassa miehen pitää yltää naista parempaan suoritukseen kaikissa maailman kulttuureissa, mutta Suomi sun muutamat muut ovat siitä erikoisia, että miesten arvostaminen tämän takia on tabu. Miesten pitää siis nähdä enemmän vaivaa saman tuloksen tai synninpäästön eteen.
Kehitysmaissa kauhistellaan homojen luonnottomuutta, kun taas länsimaissa ihaillaan homoja, koska he eivät ole pahojen valkoisten heteromiehen armoilla tai itse pahoja heteromiehiä seksuaalisesti ja monet nuoret haluavatkin tämän takia olla seksuaalisesti poikkeavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi tietää, miksi kollegasi on onnistunut neuvottelemaan itselleen henkilökohtaisen lisän, mutta sinä et. Ehkäpä sillä neuvottelutaidolla ei ole mitään tekemistä henkilön sukupuolen, vaan persoonan kanssa. Minullakin on parempi palkka, kuin samanlaista työnkuvaa hoitavan työkaverini palkka, koska minä olen neuvotellut itselleni henkilökohtaisen lisän, hän ei. Olemme molemmat naisia.
Sika kirjoitti:
Suomalainen mies on oletusarvoisesti rasisti, pedofiili ja raiskaaja ellei toisin todisteta. Tästä esimerkkinä esim. että monissa lentoyhtiöissä yksin matkustavaa lasta ei saa laittaa tuntemattoman miehen viereen istumaan.
Joukkio suomalaispedofiileja kiertää maailman lentokentillä kytäten yksin matkustavia lapsia?
Vai oliks tää sarkasmia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei muuta kuin pomon kanssa neuvottelemaan ja nyrkkiä pöytään. Jos olet näin jo tehnyt niin kai sinulle myös jotkut perustelut annettiin, miksi palkkasi on huonompi?
Tilastollinen tosiasia taitaa kuitenkin olla, että naiset ovat varovaisempia palkkatoiveissaan, sinun yksittäistapaukseesi en tietenkään taustoja tuntematta voi ottaa kantaa.
Tilastollinen tosiasia on, että mies saa keskimäärin parempaa palkkaa samasta työtehtävästä kuin samalla työkokemuksella ja asiantuntemuksella varustettu nainen.
Kuten joku nainen tässä ketjussa ystävällisesti totesi, kysymys on varmaan persoonastani. Tämä on Suomi, maailman tasa-arvoisin maa, jossa miehet vaan sattuu olemaan kivempia tyyppejä :)
Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa. Nyrkkiä en viitsi lyödä pöytään, koska en pidä sellaista asiallisena, eikä sitä miespuoliseltakaan odotettu. Itse asiassa miespuolinen henkilö sai palkankorotuksensa edes pyytämättä sitä.
Ulla on ihan oikeassa ja nostaa juuri hyvin esille sen käsittämättömän miesvihan, jota tietty porukka on viime viikkoina pitänyt. Siis vihan suomalaismiehiä kohtaan. Tuo Nasiman kommentti siitä, kuinka "vihdoin" Suomessa otetaan miesten väkivalta tosissaan. Uskomaton lapsus, typerä aivopieru suorastaan. Ongelma on vaan, että tuollaisen päästää suustaan kansanedustaja. Mistä hän on keksinyt tuon, ettei Suomessa otettaisi perheväkivaltaa tosissaan? Useimmissa maissa ei edelleenkään esimerkiksi avioliiton sisällä tunneta raiskausta.
Ja onko suomalainen mies väkivaltainen naisia kohtaan? Ei minusta. Useimmissa maissa musta silmä tai miehen raiskaus on ihan normaalia, eikä naisille tulisi mieleenkään valittaa julkisesti saati lain tuomita sitä. Suomalaisen miehen väkivaltaisuudesta puhutaan, koska Suomessa tilanne on sen verran hyvä, että asiaa ei enää hyväksytä. Ei tarvi mennä kuin Etelä-Eurooppaan tai Itä-Europpaan, tilanne on jo toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollinen tosiasia on, että mies saa keskimäärin parempaa palkkaa samasta työtehtävästä kuin samalla työkokemuksella ja asiantuntemuksella varustettu nainen.
Kuten joku nainen tässä ketjussa ystävällisesti totesi, kysymys on varmaan persoonastani. Tämä on Suomi, maailman tasa-arvoisin maa, jossa miehet vaan sattuu olemaan kivempia tyyppejä :)
Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa. Nyrkkiä en viitsi lyödä pöytään, koska en pidä sellaista asiallisena, eikä sitä miespuoliseltakaan odotettu. Itse asiassa miespuolinen henkilö sai palkankorotuksensa edes pyytämättä sitä.
Laitatko linkkiä tuohon tilastoon.
Ja miksi sinä oletat, että kollegallasi on parempi palkka vain siksi, koska hän on mies? Itsehän kerroit juuri syyn sille, miksi hän on saanut palkankorotuksen, mutta sinä et, eikä se liity kummankaan sukupuoleen millään tavalla.
Appelsinin argumentaatio on mielenkiintoista. Argumentoidaan vähän muutakin samalla tavalla:
- Soini on päättänyt olla antamatta haastatteluja Hbl:lle. Median on turha kitistä tästä, koska maailmassa on maita, joissa poliitikot eivät tee yhteistyötä median kanssa. Sananvapautta ei tunneta kaikkialla
- ammattiyhdistykset ovat kiittämättömiä. Vaativat lisää palkkaa, vaikka maailmassa on paljon nälkäpalkalla töitä tekeviä.
- äänestäjien ei pidä kitistä poliitikoiden päätöksistä. Maailmassa on maita, joissa ei tunneta demokratiaa ollenkaan.
- lautanen on syötävä tyhjäksi, koska Biafran lapset näkevät nälkää.
- jne.
Miesviha taitaa tulla siitä, kun ihmisten silmät alkavat aueta naisten suhteettomalle vallankäytölle.
Oli se uhriutumista, kotona pomottamista tai arkielämän epäystävällisyyttä ja kunnioituksen puutetta, naiset yrittävät epätoivoisesti pakottaa miehet tilanteeseen, jossa nainen on suojeltu, loukkaamaton sukupuoli ja asiat tehdään naisen ja feministisen tasa-arvon ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Appelsinin argumentaatio on mielenkiintoista. Argumentoidaan vähän muutakin samalla tavalla:
- Soini on päättänyt olla antamatta haastatteluja Hbl:lle. Median on turha kitistä tästä, koska maailmassa on maita, joissa poliitikot eivät tee yhteistyötä median kanssa. Sananvapautta ei tunneta kaikkialla
- ammattiyhdistykset ovat kiittämättömiä. Vaativat lisää palkkaa, vaikka maailmassa on paljon nälkäpalkalla töitä tekeviä.
- äänestäjien ei pidä kitistä poliitikoiden päätöksistä. Maailmassa on maita, joissa ei tunneta demokratiaa ollenkaan.
- lautanen on syötävä tyhjäksi, koska Biafran lapset näkevät nälkää.
- jne.
Word!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkkiä tuohon tilastoon.
Ja miksi sinä oletat, että kollegallasi on parempi palkka vain siksi, koska hän on mies? Itsehän kerroit juuri syyn sille, miksi hän on saanut palkankorotuksen, mutta sinä et, eikä se liity kummankaan sukupuoleen millään tavalla.
Niin mikä se syy oli? Se että hän ei pyytänyt palkankorotusta ja minä pyysin?
Ja tässä vähän faktaa palkkatasa-arvosta Suomessa.
http://www.taloussanomat.fi/oma-raha/2013/05/12/naisen-osa-parempi-koul…
No eivät kyllä saa, jos ovat samoissa töissä. Naisten huonompi palkkataso johtuu alakohtaisista eroista sekä erilaisesta urakehityksestä. Tilastollisesti tämä näyttää alhaisemmalta palkkatasolta, mutta lähinnä voi katsoa peiliin, että mistä johtuu, jos ansio tasostaan on aihetta rutkuttaa. Olisiko pitänyt vähän miettiä mille alalle lähtee ja milloin niitä lapsia alkaa tekemään?
Urakehitys olisi mielenkiintoisempi keskustelun aihe, eli naisen pitää käytännössä olla kovempi ja ammattitaitoisempi kuin miehen päästäkseen esimerkiksi esimies asemaan. Tämä puolestaan liittynee luontaisiin sukupuolieroihin.