Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"On etuoikeutettua olla suomalainen nainen" by Ulla Appelsin

Vierailija
16.01.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1452837238037.html

Onko tämä nainen tosissaan? Kyllä, Suomessa naisen asema on hyvä verrattuna moniin muihin maihin, mutta on täysin naurettavaa vetää esim. jutussa mainittu Peru mukaan keskusteluun, jossa puhutaan nimenomaan naisten asemasta SUOMESSA. Jos naapurini hakkaa koiraansa, onko oikeutettua vedeota siihen, että "Joo, mutta Romaniassa on tsiljoona kulkukoiraa, joita hirtetään ja hakataan, että siinä mielessä koiran asema Suomessa on hyvä"? Ei.
Jokaisessa maassa, ihan jokaisessa, pitäisi olla itsestäänselvyys, että kaiki ovat tasa-arvoisia sukupuolesta riippumatta. Valitettavasti näin ei ole, mutta Ulla Appelsin voisi myöskin miettiä, tarkoittaako tämä sitä, että Suomessa raiskauksen uhrin pitäisi vain olla kiitollinen, ettei asu Saudi-Arabiassa, jossa tulisi kivitetyksi? Naurettavaa. Nyt puhutaan ongelmista SUOMESSA. Neiti/rouva Appelsin on hyvä, ja kirjoittaa kommenttinsa vetoamatta muiden maiden ongelmiin. Taitaisi tulla aika lyhyt teksti?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin saan huonompaa palkkaa kuin samassa työssä oleva mies. Mulla muutama vuosi enemmän työkokemusta, mutta miehellä henkilökohtainen lisä. Työtehtävät täsmälleen samat. Yksityinen sektori, asiantuntijatehtävät.

Johtuuko se siitä, että olet nainen, vai kenties siitä, että mies on itse neuvotellut itselleen paremman palkan?

Meinaatko että mä en olisi palkankorotusta kysynyt? Vai että olen vain huono neuvottelija? Jonkinmoinen sukupuolestani johtuva ominaisuus tämä huono neuvottelutaito? Työni hoidan yhtä hyvin kuin miespuolinen kollega.

No ei muuta kuin pomon kanssa neuvottelemaan ja nyrkkiä pöytään. Jos olet näin jo tehnyt niin kai sinulle myös jotkut perustelut annettiin, miksi palkkasi on huonompi?

Tilastollinen tosiasia taitaa kuitenkin olla, että naiset ovat varovaisempia palkkatoiveissaan, sinun yksittäistapaukseesi en tietenkään taustoja tuntematta voi ottaa kantaa.

Tilastollinen tosiasia on, että mies saa keskimäärin parempaa palkkaa samasta työtehtävästä kuin samalla työkokemuksella ja asiantuntemuksella varustettu nainen.

Kuten joku nainen tässä ketjussa ystävällisesti totesi, kysymys on varmaan persoonastani. Tämä on Suomi, maailman tasa-arvoisin maa, jossa miehet vaan sattuu olemaan kivempia tyyppejä :)

Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa. Nyrkkiä en viitsi lyödä pöytään, koska en pidä sellaista asiallisena, eikä sitä miespuoliseltakaan odotettu. Itse asiassa miespuolinen henkilö sai palkankorotuksensa edes pyytämättä sitä.

Laitatko linkkiä tuohon tilastoon.

Ja miksi sinä oletat, että kollegallasi on parempi palkka vain siksi, koska hän on mies? Itsehän kerroit juuri syyn sille, miksi hän on saanut palkankorotuksen, mutta sinä et, eikä se liity kummankaan sukupuoleen millään tavalla.

Niin mikä se syy oli? Se että hän ei pyytänyt palkankorotusta ja minä pyysin?

Etkö muista, mitä itse kirjoitit? "Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa."

Vierailija
62/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin saan huonompaa palkkaa kuin samassa työssä oleva mies. Mulla muutama vuosi enemmän työkokemusta, mutta miehellä henkilökohtainen lisä. Työtehtävät täsmälleen samat. Yksityinen sektori, asiantuntijatehtävät.

Johtuuko se siitä, että olet nainen, vai kenties siitä, että mies on itse neuvotellut itselleen paremman palkan?

Meinaatko että mä en olisi palkankorotusta kysynyt? Vai että olen vain huono neuvottelija? Jonkinmoinen sukupuolestani johtuva ominaisuus tämä huono neuvottelutaito? Työni hoidan yhtä hyvin kuin miespuolinen kollega.

No ei muuta kuin pomon kanssa neuvottelemaan ja nyrkkiä pöytään. Jos olet näin jo tehnyt niin kai sinulle myös jotkut perustelut annettiin, miksi palkkasi on huonompi?

Tilastollinen tosiasia taitaa kuitenkin olla, että naiset ovat varovaisempia palkkatoiveissaan, sinun yksittäistapaukseesi en tietenkään taustoja tuntematta voi ottaa kantaa.

Tilastollinen tosiasia on, että mies saa keskimäärin parempaa palkkaa samasta työtehtävästä kuin samalla työkokemuksella ja asiantuntemuksella varustettu nainen.

Kuten joku nainen tässä ketjussa ystävällisesti totesi, kysymys on varmaan persoonastani. Tämä on Suomi, maailman tasa-arvoisin maa, jossa miehet vaan sattuu olemaan kivempia tyyppejä :)

Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa. Nyrkkiä en viitsi lyödä pöytään, koska en pidä sellaista asiallisena, eikä sitä miespuoliseltakaan odotettu. Itse asiassa miespuolinen henkilö sai palkankorotuksensa edes pyytämättä sitä.

Ja miksi sinä oletat, että kollegallasi on parempi palkka vain siksi, koska hän on mies? Itsehän kerroit juuri syyn sille, miksi hän on saanut palkankorotuksen, mutta sinä et, eikä se liity kummankaan sukupuoleen millään tavalla.

Etkö muista, mitä itse kirjoitit? "Niin, ja omassa tapauksessani miespuolinen henkilö on kuulemma saanut palkankorotuksensa ajankohtana, kun firmalla meni paremmin. Just silloin kun olen asiasta neuvotellut, ei ole kärsinyt korottaa kenenkään palkkaa."

Toki muistan, mitä kirjoitin. Onhan kysymys omasta elämästäni. Olin ollut töissä muutamia vuosia pitempään kuin miespuolinen kollegani, mutta jostakin syystä hän sai palkankorotuksen pyytämättä sitä. Kun minä älysin pyytää, olivat ajat äkillisesti huonontuneet.

Semmoista se aina on. Väärä ajankohta tai väärä naama tai mitä vaan. Mutta Suomi on onneksi tasa-arvoinen maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä samainen akka aikaisemmin julkaissut sen miehiä mielistelevän kolumnin jossa se niin kehui kuinka nimenomaan miesten hyväntahtoisuuden ansiosta naisilla on asiat hyvin Suomessa.

Mutta tuohan on 100% fakta. Miesten kantamilla verotuloilla hyysätään naisia Suomessa lähestulkoon enemmän kuin missään muualla maailmassa.

Esim. Käytännössä ilmainen päivähoito mahdollistaa varsin laajasti naisten työssäkäynnin Suomessa. Tämä ei ole mikään yleinen käytäntö muualla maailmassa.

Julkisella sektorilla on huikea määrä naisia joiden tulot rahoitetaan verotuloilla. N. 80% julkisen puolen työntekijöistä on naisia.

Listaa voisi jatkaa jos jaksaisi. Näistä asioista vaan ei feministit paljon kirjoittele, miksiköhän ei? Ilmeisesti ainutlaatuiset rakenteet ovat feministeille itsestäänselvyyksiä.

Päivähoito ei ole låheskään ilmaista ja päivähoitosysteemi hyödyttää paljon miehiä kohentuneena elintasona kun nainenkin tuo palkkaa perheeseen eli oma(kin) lehmä ojassa. Toisekseen päivähoitosysteemi mahdollistaa myös miehen työssäkäynnin. Vai onko kaikki päiväkotien hoitolapset partenogeneesin tuloksia?

Monet yksityiset kunnallistekniikkaan ja yms erikoistuneet firmat tekevät suurelta osin urakkansa kunnille ja valtiolle. Mistähän ne palkat maksetaan? Hmm.. Ai niistä veromarkoista!

Vierailija
64/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palkkajankkaaja on hyvä ja lukee seuraavat artikkelit, ja muistaa sen , että miehet maksavat tämän lisäksi naisille miljardeja euroja varainsiirtoina, ja lisäksi naisille pitää maksaa kaikki jo ensitreffeistä alkaen, kuten palstalta saamme lukea. Kuka jääkään reilusti sinne saamapuolelle? Naiset, ihan pelkällä sukupuolielimellään.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/naisen-euro-tasan-sama-kuin-miehella/…

http://yle.fi/uutiset/arvostettu_talouslehti_suomi_paras_paikka_tyossak…

Vierailija
65/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vähän faktaa palkkatasa-arvosta Suomessa.

http://www.taloussanomat.fi/oma-raha/2013/05/12/naisen-osa-parempi-koul…

Tuo Lilja on kyllä kanssa yksi feministinen virkamies. Ei miesvaltaisten alojen parempi palkkaus johdu siitä, että ne ovat "arvostetumpia", kuten hän antaa ymmärtää, vaan siitä, että ne ovat yksityisellä sektorilla. Työnantajat yksityisellä maksavat sen mukaan, mitä työntekijä talolle rahaa tuottaa, julkisella puolella ollaan suojatyöpaikoissa pienemmällä liksalla. Pitäiskö tämä epäsuhta muuttaa A) yksityisen puolen palkkatasoa rajoittamalla (pienentää verotuottoa), B) julkisen puolen palkkoja nostamalla (tähän ei ole varaa), C) naisten hakeutumisella yksityisen puolen rahakkaisiin töihin (DING, DING, DING!! OIKEA VASTAUS!!)

Vierailija
66/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä vähän faktaa palkkatasa-arvosta Suomessa.

http://www.taloussanomat.fi/oma-raha/2013/05/12/naisen-osa-parempi-koul…

Onhan se todella korkea koulutustaso opiskella vuosia yliopistossa ja valmistua lastehoitajaksi. Se on duunia jota miljoona vuotta on tehty kotona ja tehdään edelleen ihan kokonaan ilman mitään koulutusta. Sitä voi verrata sitten vaikka aivokirurgin hommaan. Se, että naisten korkea koulutustaso ei konkretisoidu elinkeinoelämässä on vain yksi epäkohta lisää. Hyötysuhde naisen kouluttamiselle on kehno.

Toinen naisasialiikkeen hyvin tunnistama ongelma on, etteivät naiset edes halua huipulle. Appelsinin edustama journalismi on vain yksi esimerkki ja startuppeja naiset eivät perusta korkeammasta koulutustasosta huolimatta. USAssa startupeista 3% eli 1/33 on naisen perustama. Siis jo vuosikymmeniä vähintään yhtä korkeasta koulutustasosta huolimatta. Tästä kaikesta syytetään naisten syrjintää. Lieneekö ihan reilua?

http://m.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2010/11/artikkelit/nais…

Haastatteluissa selvisi, että naiset ovat haluttomia hakemaan sanomalehtien päätoimittajien paikkoja. Joihinkin tehtäviin naisilta oli jopa pyydetty hakemuksia, mutta tuloksetta.

Vierailija
67/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotusta pitää yleensä pyytää. Miehesi on pyytänyt, sinä ilmeisesti et?

Vierailija
68/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä palkkajankkaaja on hyvä ja lukee seuraavat artikkelit, ja muistaa sen , että miehet maksavat tämän lisäksi naisille miljardeja euroja varainsiirtoina, ja lisäksi naisille pitää maksaa kaikki jo ensitreffeistä alkaen, kuten palstalta saamme lukea. Kuka jääkään reilusti sinne saamapuolelle? Naiset, ihan pelkällä sukupuolielimellään.

Miespuoliselle palkkajankkaajalle terveiset. Ekan linkin takana on blogikirjoitus. Jos itse kärttää tilastoja, ei kannata vastata "mä oon huomannu tämmöstä" -tyyppisellä mielipidekirjoituksella.

Tokan linkin takana on uutinen kansainvälisestä tutkimuksesta. Suomi sijoittui kärkeen kolmessa osa-alueessa yhdeksästä. Palkkatasa-arvo ei ollut näiden joukossa. MOT.

Vierailija
69/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin päin meni, että miespuolinen työkaveri sai vaikkei pyytänyt. Minä en saanut vaikka pyysin.

Vierailija
70/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kuulisin myös niistä tulonsiirroista, joita miehet ovat minulle sukupuoleni nojalla maksaneet. Olen käynyt kaikki koulut tavoiteajassa, en ole ollut päivääkään työttömänä, en mennyt vapaaehtoisena armeijaan (myönnetään että tässä on iso epäkohta tasa-arvossa, mutta siis en käyttänyt yhteiskunnan resursseja suorittamalla huvikseni asepalvelusta).

Joten olisi kivaa saada se sama palkka samasta työstä.

Vierailija
71/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miespuoliselle palkkajankkaajalle terveiset. Ekan linkin takana on blogikirjoitus. Jos itse kärttää tilastoja, ei kannata vastata "mä oon huomannu tämmöstä" -tyyppisellä mielipidekirjoituksella.

Tokan linkin takana on uutinen kansainvälisestä tutkimuksesta. Suomi sijoittui kärkeen kolmessa osa-alueessa yhdeksästä. Palkkatasa-arvo ei ollut näiden joukossa. MOT.

Jankkaa vaikka maailmantappiin asti, ja loisi miesten rahoilla.

Vierailija
72/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ja suurin osa kommentoijista ei näköjään lukenut edes koko kirjoitusta loppuun asti. Appelsiinihan sanoo kirjoituksen loppuosassa että ei suomalaisten miestenkään tekoja pidä hyssytellä ja mainitsee jopa nimeltä yhden suomalaisen väkivaltaisen raiskaajan.

Kirjoittaisitte joskus johonkin muuhun kuin omiin ennakkoluuloihinne perustuen.

Vierailija
73/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni kuulisin myös niistä tulonsiirroista, joita miehet ovat minulle sukupuoleni nojalla maksaneet. Olen käynyt kaikki koulut tavoiteajassa, en ole ollut päivääkään työttömänä, en mennyt vapaaehtoisena armeijaan (myönnetään että tässä on iso epäkohta tasa-arvossa, mutta siis en käyttänyt yhteiskunnan resursseja suorittamalla huvikseni asepalvelusta).

Joten olisi kivaa saada se sama palkka samasta työstä.

Millä perusteella et saa "samaa palkkaa samasta työstä"? Millä alalla työskentelet?

Vierailija
74/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä!? Täällä joku femakko tienaa mieskollegaansa vähemmän, ja ainoa asian selittävä tekijä on pakko olla sukupuoli?? Ei esim. Pätevyys tai muut vastaavat seikat?

Vierailija
75/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin päin meni, että miespuolinen työkaveri sai vaikkei pyytänyt. Minä en saanut vaikka pyysin.

Ja sinulle myös perusteltiin, miksi sinulle ei voitu korotusta antaa. Eikä mikään estä sinua pyytämästä uudestaan.

Vierailija
76/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulla Appelsin on niin oikeassa kirjoituksessaan. Tietotaso naisten asemasta Suomessa vs. muu maailma tuntuu olevan monella niin hukassa, että haluisin olla kärpäsenä katossa katselemassa sillä hetkellä, kun totuus selviää näille Suomen olojen haukkujille. Ja kyllä, ainahan on parannettavaa, mutta realiteetteja ei pidä unohtaa. Suomi on harvinaisen turvallinen maa naiselle. Luuletteko, että vaikka lähi-idästä saa yhtään kunnollista tutkimusta, saati todellisia tilastoja aiheesta "seksuaalinen ahdistelu ja raiskaukset"? Siellä olet huono nainen jos sinut raiskataan. Tervemenoa ulkomaille, jos naisen asema tuntuu siellä Suomea houkuttelevammalta! Kokemusta on, en suosittele.

Vierailija
77/88 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulla Appelsin on niin oikeassa kirjoituksessaan. Tietotaso naisten asemasta Suomessa vs. muu maailma tuntuu olevan monella niin hukassa, että haluisin olla kärpäsenä katossa katselemassa sillä hetkellä, kun totuus selviää näille Suomen olojen haukkujille. Ja kyllä, ainahan on parannettavaa, mutta realiteetteja ei pidä unohtaa. Suomi on harvinaisen turvallinen maa naiselle. Luuletteko, että vaikka lähi-idästä saa yhtään kunnollista tutkimusta, saati todellisia tilastoja aiheesta "seksuaalinen ahdistelu ja raiskaukset"? Siellä olet huono nainen jos sinut raiskataan. Tervemenoa ulkomaille, jos naisen asema tuntuu siellä Suomea houkuttelevammalta! Kokemusta on, en suosittele.

No juuri näin.

En ymmärrä miten voi olla että silmät eivät aukea joiltakin?

Kun katsoo tuohon länsinaapuriin ja tutkii tilastoja raiskausten osalta, niin ymmärtää, että täällä eletään vielä todella lintukodossa.

Sekin tosin on muuttumassa jos meno tästä yltyy.

Ja se on kylmää totuutta.

Vierailija
78/88 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki muistan, mitä kirjoitin. Onhan kysymys omasta elämästäni. Olin ollut töissä muutamia vuosia pitempään kuin miespuolinen kollegani, mutta jostakin syystä hän sai palkankorotuksen pyytämättä sitä. Kun minä älysin pyytää, olivat ajat äkillisesti huonontuneet.

Semmoista se aina on. Väärä ajankohta tai väärä naama tai mitä vaan. Mutta Suomi on onneksi tasa-arvoinen maa.

Olet varmasti kysynyt, miksi hän sai palkankorotuksen ja sinä et saanut? Olisko kuitenkin ollut niin että teidän kahden suorituksissa oli jotakin erilaista? 

Vierailija
79/88 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri näin.

En ymmärrä miten voi olla että silmät eivät aukea joiltakin?

Kun katsoo tuohon länsinaapuriin ja tutkii tilastoja raiskausten osalta, niin ymmärtää, että täällä eletään vielä todella lintukodossa.

Sekin tosin on muuttumassa jos meno tästä yltyy.

Ja se on kylmää totuutta.

Eli miehetkään eivät saa itkeä tilannetta, kun tulee lama, ja tulee satoja tuhansia uusia työttömiä, mutta muilla suomalaisilla on asiat hyvin ja Afrikassa huonommin.

Suomeen saa ajaa minimipalkkamarkkinat, mutta niistä ei saa valittaa, koska monilla suomalaisilla on hyvä palkka ja ulkomailla ne palkat vasta huonoja ovatkin.

Sinkkumiehet eivät saa valittaa, koska useimmilla miehillä on parisuhde ja Kiinassa tilanne vasta onkin kehno.

Vierailija
80/88 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Itsekin olin nuorena tyhmä. Jos sekä nuortenkirjat, että lastenkirjat, että oppikirjat, että ympäröivä yhteisö toteuttaa samaa kaavaa, niin ongelmia on hyvin vaikea havaita.

Silmät aukeavat helpommin kun asioita katsoo sivusta omien lasten kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi