Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasteletko tulitikun (joka on sytytetty) ennen kun heität roskiin?

Vierailija
16.01.2016 |

Töissä nimittäin ruokiksella päätettiin työkaverin kanssa laittaa kynttilät palamaan. Sytytin ne, ja kastelin tikun ennen kun heitin roskiin. Työkaveri alko nauraan, ja itse olin ihan että mikä tässä nyt oli niin hauskaa, kuulema turhaa pestä sitä tikkua. Vaikka kerroinkin että lapsena meillä sytty roskis palamaan sen takia että tikku heitettiin sinne ilman kastelua. Että kasteletteko te tikun vai ette?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka maalarinteippiä napojen päälle. Niin meillä nyt tehdään.

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo käytetyt patterit sit pitäsi säilyttää? Ennen kun ne vie kierrätykseen, itse en ainakaan vie kierrätykseen ennen kun on isompi satsi kasassa. Ne on aina muovisessa rasiassa kaapissa.. :-o

Vierailija
22/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastelen minäkin. Jos sen tikun ottaa sammuttamusen jälkeen kämmenelle, tuntuu se tosi lämpöiselle. Siksi kastelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastelen, joka kerta.

Vierailija
24/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kastele, mutta annan tikun jäähtyä ennen roskiin heittämistä.

Vierailija
25/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niitä on useempi ja ne pääsee pyöriin toisiaan vasten niin saattaa roihahtaa tuleen.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytettyjen pattereiden kanssa täytyy olla kans varovainen. Lähistöllä sytty lipasto tuleen, kun patterit oli heitetty lipastonlaatikkoon.

Täh? Miten paristo voi ihan itsestään syttyä tuleen?

Pyöriihän ne toisiaan vasten kauppojen keräysastioissakin.

Vierailija
26/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä tikun kastelusta käytön jälkeen ole haittaa, jos ei ylimääräistä vaivaa laske haitaksi. Tulen kanssa on aina syytä olla varovainen, joten pieni ylimääräinen varovaisuus ei ole pahasta.

Tulitikkuja on tietysti monenlaisia, mm. puisia ja pahvisia, mutta useimmat nykyisin  ovat ns. turvatikkuja (Safety matches / Swedish matches). Aiemmin on ollut monenlaisia tulitikkuja ja osa niistä syttyi varsin herkästi.

Turvatikkuissa on kaksi eri turvavaa toimintoa. Syttymiseen tarvittavan kemiallisten aineiden erottaminen, toinen itse tikkun kärkeen ja toinen raapaisupintaan, sekä sitten lisäksi tikussa sammutuksen jälkeen palonestoaine joka varmistaa ettei tikku jää kytemään.

Käytännössä palonestoaineen vulksi riittää kun sammuttamisen jälkeen odottaa pienen hetken ts. 5-10 sekuntia, niin tikkuun valmistuksen yhteydessä lisätty vaha, joka sulaa palaessa ja jonka voi nähdä pienenä  nestetippana tikun varressa vetäytyvän liekin alta, kastelee hiiltyneen tikun kärjen ja varmistaa ettei se jää kytemään kun tikku sammuu. Kun tikku pottaa sormia joskus niin yleensä se on tuo kuuma neste joka polttaa  ennen kuin edes liekki kerkesi koskettaa sormia.

Vierailija
27/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kastele, jos ei nyt sattumoisin ole vettä siinä käden ulottuvilla. Muutaman sekunnin antaa jäähtyä niin siinä se. Tosin harvoin tulee tikkuja roskiin edes heitettyä.

Vierailija
28/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä nimittäin ruokiksella päätettiin työkaverin kanssa laittaa kynttilät palamaan. Sytytin ne, ja kastelin tikun ennen kun heitin roskiin. Työkaveri alko nauraan, ja itse olin ihan että mikä tässä nyt oli niin hauskaa, kuulema turhaa pestä sitä tikkua. Vaikka kerroinkin että lapsena meillä sytty roskis palamaan sen takia että tikku heitettiin sinne ilman kastelua. Että kasteletteko te tikun vai ette?

Kyllä!

Vierailija
29/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulitikku ei kuulu sekajätteeseen. En kastele ennen biojäteastiaan heittämistä.

Vierailija
30/30 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastelen yleensä, mutta jos en, niin sitten se on jäähtymässä tiskipöydällä/lavuaarissa tms.